"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4bb120cf$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Knud Erik Mortensen skrev:
>>
>>
>> Har været ude at lugte til eksansionbeholderen den lugter kun af
>> kølervædske og den er ikke fedtet indvendig, så jeg prøver med olie - og
>> filterskift imorgen,
>> og håber det bedste - men al olien er mælkehvid - og kontrolglasset kan
>> man ikke se igennem.
>>
> Så er det virkeligt slemt =
> Faktisk så slemt at jég ikke ville lade motoren køre et eneste minut
> dermed :-|
>
> Jeg er i mellemtiden kommet i tanke om endnu en par (del?)årsager til
> kondens i olien:
> - Udluftningsrøret, der går fra bagest på gearkassen og op til
> luftfilterkassen må ikke være knækket, og forøvrigt heller ikke tilstoppet
> med 'mayonaisse'. Så start med at pille det af for kontrol/rensning!
> - Termostaten hænger, så kølevandet aldrig kommer op i temperatur. Så vær
> sikker på at motoren vitterligt bliver varm iflg. termometeret!
>
> Olien bør varmes grundigt op før aftømning hvilket jeg som før skrevet
> ikke vil anbefale. Gi' den istedet en to-trins kur:
> - Tøm olien grundigt af(*) og genfyld med en billig olie fra
> brugsen/ell.a.
> - Start motoren op og lad den stå længe i tomgang til den bliver
> 'blæser-varm' i kølevandet. Kig efter i inspektions-vinduet om ikke
> 'mayonaissen' har fortaget sig alene derved, ellers kør dig en tur på
> 10km's længde og kontroller glasset igen! Jeg nævnte en oliekøler i mit
> tidligere indlæg, men dét holder vist ikke alligevel? Ifald at der ér en
> oliekøler, skal du dække den af med et simpelt stykke pap eller noget
> gaffer-tape så olien holdes så varm som muligt.
> Når det (formodentligt) lykkes dig at 'køre olien ren' er den klar til det
> regulære olieskifte incl. friskt filter!
>
> (*):
> 500'eren er principielt en halv GPZ900 og 900'eren har to(!) bundpropper:
> En i selve bundkarret under gearkassen og en under krumtappen. Designet
> skyldes at motorblokken er opdelt så oliepumpen kan hente det varmeste
> olie i krumtaphuset og sende det gennem køleren før det ender i
> bundkarret. Men hvis 500'eren ikke har oliekøler er det ikke sikkert at
> den har arvet dén detalje; men kig alligevel efter om der er en ekstra
> bundprop under krumtappen, så du i givet fald også får tømt dét olie med
> ud!
>
> --
> Armand.
>
Fulgte Armands råd - ny olie og filter - samt 2 nye tændrør pga. den ikke
ville gå i tomgang
det var bare kondens - "snot" - så jeg slap med skrækken - den kører igen
perfekt.
Tusind tak for de meget gode råd - håber jeg må vende tilbage, hvis jeg
skulle få andre problemer.
Mvh.
Kemix