/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Volt på batteri?
Fra : AndersH


Dato : 29-03-10 10:36

Hvor mange volt skal der være på et batteri? Jeg har købt sådan en Ctek
comfort indicator eyelet, som er en anordning som hele tiden aflæser
batteriets spænding og rapportere det via et trafiklys-display: grøn, gul og
rød.
http://www.ctek.com/EN-GB/Buy-Charger.aspx?charger=comfort-indicator-eyelet&type=addon

Jeg har sat nyt batteri i her i lørdags, Yausa af den bedste slags. Fuldt
opladet osv.
Da jeg monterede Comfort Eyelet viste den grønt. Her til morgen blinkede den
så gult... Målte på batteriet, 12,66 volt.
Har opladet det gamle batteri som jeg tog ud i går, og det har ikke været
brugt overhovedet, det målte til morgen også 12,66 volt..

Hvor meget skal det ligge på fuldt opladet?

Mvh Anders


 
 
Hekto (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-03-10 05:12

On 29 Mar., 11:36, "AndersH" <in...@mail.dk> wrote:
> Hvor mange volt skal der v re p et batteri? Jeg har k bt s dan en Ctek
> comfort indicator eyelet, som er en anordning som hele tiden afl ser
> batteriets sp nding og rapportere det via et trafiklys-display: gr n, gul og
> r d.http://www.ctek.com/EN-GB/Buy-Charger.aspx?charger=comfort-indicator-...
>
> Jeg har sat nyt batteri i her i l rdags, Yausa af den bedste slags. Fuldt
> opladet osv.
> Da jeg monterede Comfort Eyelet viste den gr nt. Her til morgen blinkede den
> s gult... M lte p batteriet, 12,66 volt.
> Har opladet det gamle batteri som jeg tog ud i g r, og det har ikke v ret
> brugt overhovedet, det m lte til morgen ogs 12,66 volt..
>
> Hvor meget skal det ligge p fuldt opladet?
>
> Mvh Anders

Et helt opladt akkumulator bør kunne holde 2,1 volt pr. celle = 12,6
volt på en 12 Volt akkumulator. Er den stoppet til randen med ladning
og er frisk så kan man holde 12,8 Volt. Det er også afgørende om du
har monteret en alarm eller andet ekstraudstyr der tapper lidt strøm
hele tiden ... som din lysdiodetingest f.eks.

Jeg ved ikke hvilken nøjagtighed tingesten måler med; men som du kan
se, så vil 10% ved siden af være meget. Den bør jo kunne måle
spændingen med en nøjagtighed på 100 milli Volt.

Efter min bedste overbevisning har du købt dig et par blinkende
lysdioder (sorry!), og et billigt multimeter fra Aldi har større
nøjagtighed. Så kan man med passende mellemrum tjekke
batterispændingen efter den har stået stille nogle timer, og man kan
kontrollere at de lader tilstrækkeligt med motoren startet ... alt
sammen for under en hund.


--

/Hekto

Armand (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-10 15:02

Hekto skrev:
>
> Efter min bedste overbevisning har du købt dig et par blinkende
> lysdioder (sorry!),
>
Jup!
Volt og Ampere -metre er dumme gadgets der kun bringer brugeren i
gentagen tvivl over forhold som motorcyklen hidtil har kørt effektivt under!

C-tek-tingen, der jo blot er et tre-trins Volt-meter, vil tilsynladende
altid:
- Lyse grønt under kørsel!
Hvilket om natten er ligså ulideligt som det italienske princip på bl.a.
Benelli Sei'en, hvor ladelampen lyste ved ladning og ikke modsat som i
enhver bil.
- Blinke gult når nøglen drejes.
- Lyse/blinke rødt, når man alligevel konstanterer at batteriet er for
dødt til at kunne starte.
So: What's the fuzz??

--
Armand.

Steen Gruby (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 29-03-10 16:49

On Mon, 29 Mar 2010 16:01:32 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej.

>So: What's the fuzz??

Start knallerten, tændlyset og gib gas.
Hvis lysitensiteten stiger lader den


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-10 18:18

Steen Gruby skrev:
> On Mon, 29 Mar 2010 16:01:32 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej.
>
>> So: What's the fuzz??
>
> Start knallerten, tændlyset og gib gas.
> Hvis lysitensiteten stiger lader den
>
>
- - - - Og hvis den begynder at halte undervejs drejer man om på
reservetanken. Hvis dét ikke hjælper klipper man ledningen til sin
GPS-holder

--
Armand.
(der engang var chauffør for familien til festivitas på Sjælland og
oplevede en ladelampe der ikke ville slukke ved første opstart på den
anden side af bæltet - Svigermor var ved at gå til af nerver, men vi kom
da hjem igen, godt hjulpet at lidt inerti-nørklen med generatoren et par
gange undervejs)

Anders Houmark (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 29-03-10 20:03


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4bb0b2b5$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hekto skrev:
>>
>> Efter min bedste overbevisning har du købt dig et par blinkende
>> lysdioder (sorry!),
> Jup!
> Volt og Ampere -metre er dumme gadgets der kun bringer brugeren i gentagen
> tvivl over forhold som motorcyklen hidtil har kørt effektivt under!

Hah... jamen havde jeg vidst det, så havde jeg aldrig købt den.. Men
reklamer kan alligevel lokke meget

> C-tek-tingen, der jo blot er et tre-trins Volt-meter, vil tilsynladende
> altid:
> - Lyse grønt under kørsel!

Præcis!

> Hvilket om natten er ligså ulideligt som det italienske princip på bl.a.
> Benelli Sei'en, hvor ladelampen lyste ved ladning og ikke modsat som i
> enhver bil.

Den er monteret nede ved ploven, og kan ikke ses når man kører.. den er også
ret godt skjult når man holder stille.

> - Blinke gult når nøglen drejes.
> - Lyse/blinke rødt, når man alligevel konstanterer at batteriet er for
> dødt til at kunne starte.
> So: What's the fuzz??

Jeg havde håbet at den først ville begynde at lyse gult når man nåede 12,4V,
sådan man kunne nå at oplade inden den ramte grænsen for hvornår maskinen
kan starte.. og ikke som nu, gult nærmest lige når man slukker maskinen..

Mvh Anders



Anders Houmark (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 29-03-10 19:54


"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:ae32769f-7c1e-41e4-901b-cd776d5a531f@y17g2000yqd.googlegroups.com...

>Et helt opladt akkumulator bør kunne holde 2,1 volt pr. celle = 12,6
>volt på en 12 Volt akkumulator. Er den stoppet til randen med ladning
>og er frisk så kan man holde 12,8 Volt. Det er også afgørende om du
>har monteret en alarm eller andet ekstraudstyr der tapper lidt strøm
>hele tiden ... som din lysdiodetingest f.eks.

Ok.. 12,8 har jeg ikke målt på den, men ventede også med at måle 12-18 timer
senere..
12,66v lyder til at være 100% optimalt jo.

>Jeg ved ikke hvilken nøjagtighed tingesten måler med; men som du kan
>se, så vil 10% ved siden af være meget. Den bør jo kunne måle
>spændingen med en nøjagtighed på 100 milli Volt.

Hmm ja det er ikke godt at vide hvordan den måler. Jeg vil i aften skrive
til Ctek og spørge dem hvorfor den ikke virker efter hensigten.. Jeg vil se
grønt lys

>Efter min bedste overbevisning har du købt dig et par blinkende
>lysdioder (sorry!), og et billigt multimeter fra Aldi har større
>nøjagtighed. Så kan man med passende mellemrum tjekke
>batterispændingen efter den har stået stille nogle timer, og man kan
>kontrollere at de lader tilstrækkeligt med motoren startet ... alt
>sammen for under en hund.

Du behøves ikke undskylde at du siger din mening! Jeg er desværre (fordi jeg
så har spildt 100kr på unødigt grej :) enig med dig, den er ret ubrugelig.
Grunden til at jeg købte den er, at jeg var i tvivl om maskinen bruger strøm
eller ej. Der er monteret original alarm.
Da jeg købte maskinen sidste år var batteriet fuldt opladt, og efter 14 dage
kunne den ikke slæbe sig selv i gang (og den er umulig at løbe i gang).
Jeg købte Ctek "lys-showet" for at jeg kunne følge lidt med i hvor meget
strøm batteriet tabte hen over ugen.. bruger næsten kun min cykel i
weekenden... Tænkte bare at hvis det diode-skrammel var så godt som Ctek
selv påstår, så var det jo perfekt til mit formål og så slap jeg for at gå
og måle hele tiden.. Sådan skal det jo så bare ikke altid lige være

Vil skrive en mail til Ctek og spørge hvorfor deres diskobelysning virker så
ringe :)

Tak!
Mvh Anders



Hekto (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-03-10 13:24

Din alarm bruger sikkert en del strøm i hvile, og aflader batteriet.
Et batteri der har været afladt kommer aldrig helt op på 100% igen.

--

/Hekto


Anders Houmark (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 29-03-10 20:36


"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:ffb85fb3-9cbb-4f3e-8c13-5126fca4abb0@k17g2000yqb.googlegroups.com...
>Din alarm bruger sikkert en del strøm i hvile, og aflader batteriet.
>Et batteri der har været afladt kommer aldrig helt op på 100% igen.

Det er ret træls at den alarm skal bruge så meget.. Det er nødvendigt med
alarmen, det er krav til forsikringen.. Nu skal jeg så bare gå og måle på
den, og se hvornår den kommer ned på et kriminelt niveau.. Hvad er et
kriminelt niveau egentlig? :D

Mvh Anders



Armand (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-10 22:57

Anders Houmark skrev:
> "Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:ffb85fb3-9cbb-4f3e-8c13-5126fca4abb0@k17g2000yqb.googlegroups.com...
>> Din alarm bruger sikkert en del strøm i hvile, og aflader batteriet.
>> Et batteri der har været afladt kommer aldrig helt op på 100% igen.
>
> Det er ret træls at den alarm skal bruge så meget.. Det er nødvendigt med
> alarmen, det er krav til forsikringen.. Nu skal jeg så bare gå og måle på
> den, og se hvornår den kommer ned på et kriminelt niveau.. Hvad er et
> kriminelt niveau egentlig? :D
>
Det er når der er så lidt strøm på at alarmen ikke siger et dyt når en
kriminel stjæler den!

Den alarm-betingelse er da vist noget af en skrivebords-beslutning,
eftersom at man vel ikke kan klandres for at alarmen har tappet
batteriet mens man var på charterferie, og derfor alligevel ikke virker
(virkede) ved tyveriforsøg :-|

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste