/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Seat Altea XL 2.0 TDI og chip?
Fra : Brian Vestergaard


Dato : 25-03-10 00:36

Nogen der har erfaringer med at chiptune på en Seat Altea XL 2.0 TDI ?

Hvad er i mod at chippe og hvad er for ?

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)



 
 
Henrik B. (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-03-10 00:55

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4baaa1e0$0$18291$c3e8da3@news.astraweb.com...
> Nogen der har erfaringer med at chiptune på en Seat Altea XL 2.0 TDI ?
>
> Hvad er i mod at chippe og hvad er for ?

Imod: Ulovligt, højere brændstofforbrug, større slidtage på motorophæng
m.v., prisen for chip.
For: Større køreglæde, muligvis lavere brændstofforbrug ved økonomisk
kørsel, større køreglæde, en helt anden bil at køre i, større køreglæde.

Jeg kan i øvrigt anbefale BSR, som er et stort svensk tuningsfirma. De er
meget seriøse (laver bl.a. Koenigeggs motorstyring), og ved hvad de har med
at gøre:
http://produkter.bsr-tuning.dk/t1233/

En kæmpe fordel ved BSR er, at du via deres PPC-system selv kan skifte
mellem original og trim, på få minutter. Du får derfor eksempelvis ikke
problemer til syn. )

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Brian Vestergaard (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Brian Vestergaard


Dato : 25-03-10 01:05

Henrik B. kom med denne ide:
>> Nogen der har erfaringer med at chiptune på en Seat Altea XL 2.0 TDI ?
>>
>> Hvad er i mod at chippe og hvad er for ?

> Imod: Ulovligt, højere brændstofforbrug, større slidtage på motorophæng m.v.,
> prisen for chip.
> For: Større køreglæde, muligvis lavere brændstofforbrug ved økonomisk kørsel,
> større køreglæde, en helt anden bil at køre i, større køreglæde.

Lige et tillægsspørgsmål, får man større køreglæde

Har du selv prøvet det, hvis ja på hvilken bil ?

Mange siger det smadrer motoren på rekordtid, sandt eller falsk ?

> Jeg kan i øvrigt anbefale BSR, som er et stort svensk tuningsfirma. De er
> meget seriøse (laver bl.a. Koenigeggs motorstyring), og ved hvad de har med
> at gøre:
> http://produkter.bsr-tuning.dk/t1233/

Det ser okay ud.

> En kæmpe fordel ved BSR er, at du via deres PPC-system selv kan skifte mellem
> original og trim, på få minutter. Du får derfor eksempelvis ikke problemer
> til syn. )

Se det var nok der den tippede 112% mod Birkerød, for det er da klart
en fordel

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)



Henrik B. (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-03-10 02:17

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4baaa8a7$0$7014$c3e8da3@news.astraweb.com...

> Lige et tillægsspørgsmål, får man større køreglæde

)

> Har du selv prøvet det, hvis ja på hvilken bil ?

Saab 9-5 Aero. Kørte med BSR. Bilen kører stadig med det - nu 70.000 km.
Effektforøgelse 50 Hk / 125 Nm.
Min tidligere Saab 9000 kørte med Maptun. Tilsvarende effektforøgelse.

Bjørn J. "herinde" fra har ligeledes kørt 100.000+ km i sin tidligere Volvo
S80 med BSR.

> Mange siger det smadrer motoren på rekordtid, sandt eller falsk ?

Vrøvl! Selvfølgelig kan man finde såkaldte "bokse", som blot hæver
dieseltrykket. Og nogle er klamphuggere, uden begreb om, hvad de laver. Så
vil alt selvfølgelig kunne ødelægges. Men overholder du nogle få enkle
regler, så er det intet problem. 1. Gi' aldrig motoren kniven, før den er
ordentlig varm - typisk 10+ km. 2. Når du kommer hjem, efter frisk kørsel,
så lad bilen køre stille og roligt de sidste par km eller lad den stå i
tomgang et par minutter. 3. Sørg for at overholde dine olieskift - evt.
oftere. Og kør KUN på en fuldsyntetisk kvalitetsolie. Overholdes disse ting,
er der ingen problemer.
Specielt hvis du vælger et firma som f.eks. BSR, som tilpasser software'n
(overordnet) til den pågældende motor. D.v.s. ladetryk, brændstofmængde m.v.

>> Jeg kan i øvrigt anbefale BSR, som er et stort svensk tuningsfirma. De er
>> meget seriøse (laver bl.a. Koenigeggs motorstyring), og ved hvad de har
>> med at gøre:
>> http://produkter.bsr-tuning.dk/t1233/
>
> Det ser okay ud.

Kan klart anbefales! Og er det en helt ny bil, er der mulighed for
motorgaranti.

>> En kæmpe fordel ved BSR er, at du via deres PPC-system selv kan skifte
>> mellem original og trim, på få minutter. Du får derfor eksempelvis ikke
>> problemer til syn. )
>
> Se det var nok der den tippede 112% mod Birkerød, for det er da klart en
> fordel

Jep, det ér skide smart. Boksen på diagnose-stikket, tryk upload trim, vent
en kop kaffes tid - done!
Og det samme den anden vej.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Per Henneberg Kriste~ (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-03-10 07:23

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4baaa685$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4baaa1e0$0$18291$c3e8da3@news.astraweb.com...
>> Nogen der har erfaringer med at chiptune på en Seat Altea XL 2.0 TDI ?
>>
>> Hvad er i mod at chippe og hvad er for ?
>
> Imod: Ulovligt, højere brændstofforbrug, større slidtage på motorophæng
> m.v., prisen for chip.

m.v. dækker alle de dyre ting. gearkasselejer, trækaksler og disses
forbindelser, kobling (hele transmissionslinjen). Jeg har været der i en
Golf III, den ekstra (n)ydelse kostede formentlig en gearkasse, mens
rystelser pga. tuningen formentlig kostede en starter og den klump der
sidder på gearkassen, som man skifter gear med.

> For: Større køreglæde, muligvis lavere brændstofforbrug ved økonomisk
> kørsel, større køreglæde, en helt anden bil at køre i, større køreglæde.

Køreglæden forsvinder når man står et sted med kaput motor. Større
forurening af _meget_ farlige stoffer (NoX). Den med bedre
brændstoføkonomi - glem det. Jeg har haft 3 biler som jeg har kørt økonomisk
i både tunet og utunet, ingen af dem kom til at køre længere på literen. Når
man så brugte HK?ene, så skal jeg love for de blev tørstige.


--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


Henrik B. (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-03-10 10:32

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:4bab0133$0$284$14726298@news.sunsite.dk...

> m.v. dækker alle de dyre ting. gearkasselejer, trækaksler og disses
> forbindelser, kobling (hele transmissionslinjen). Jeg har været der i en
> Golf III, den ekstra (n)ydelse kostede formentlig en gearkasse, mens
> rystelser pga. tuningen formentlig kostede en starter og den klump der
> sidder på gearkassen, som man skifter gear med.

"Formentlig", formentlig" - men du ved ikke med sikkerhed.
Kan det virkelig passe, at VW er så "ringe" konstrueret? Så tæt på
marginalerne? Det ville for mig være utroligt, på en bil i den klasse?

> Køreglæden forsvinder når man står et sted med kaput motor. Større

Nu giver BSR så motorgaranti, så deeeet.

Desuden - hvilket produkt benyttede du? Tuner og type?

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


KASO (25-03-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 25-03-10 21:34


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4bab2dac$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bab0133$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> m.v. dækker alle de dyre ting. gearkasselejer, trækaksler og disses
>> forbindelser, kobling (hele transmissionslinjen). Jeg har været der i en
>> Golf III, den ekstra (n)ydelse kostede formentlig en gearkasse, mens
>> rystelser pga. tuningen formentlig kostede en starter og den klump der
>> sidder på gearkassen, som man skifter gear med.
>
> "Formentlig", formentlig" - men du ved ikke med sikkerhed.
> Kan det virkelig passe, at VW er så "ringe" konstrueret? Så tæt på
> marginalerne? Det ville for mig være utroligt, på en bil i den klasse?
>

Hvilken "klasse"? En VW er jo bare en almindelig husholdningsbil som
Peugeot, Ford etc.....
Den højere pris skyldes jo emblemet og en kabine, der skal _ligne_
kvalitet....


Klaus D. Mikkelsen (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-03-10 22:37

KASO skriver:
>
> Hvilken "klasse"? En VW er jo bare en almindelig husholdningsbil som
> Peugeot, Ford etc.....

Netop!


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Per Henneberg Kriste~ (26-03-2010)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-03-10 22:21

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4bab2dac$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bab0133$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> m.v. dækker alle de dyre ting. gearkasselejer, trækaksler og disses
>> forbindelser, kobling (hele transmissionslinjen). Jeg har været der i en
>> Golf III, den ekstra (n)ydelse kostede formentlig en gearkasse, mens
>> rystelser pga. tuningen formentlig kostede en starter og den klump der
>> sidder på gearkassen, som man skifter gear med.
>
> "Formentlig", formentlig" - men du ved ikke med sikkerhed.
> Kan det virkelig passe, at VW er så "ringe" konstrueret? Så tæt på
> marginalerne? Det ville for mig være utroligt, på en bil i den klasse?

Hvilke marginaler? Jeg har ikke fortalt hvor mange HK + drejningsmoment den
har!

Klasse? Golf III?

Har har har :)

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


Benny (06-04-2010)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 06-04-10 20:05

On 25 Mar., 23:37, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> KASO skriver:
>
>
>
> > Hvilken "klasse"? En VW er jo bare en almindelig husholdningsbil som
> > Peugeot, Ford etc.....

I mit arbejde har jeg en extern konsulent, der har arbejdet på det der
også kaldes motor afdelingen på Aalborg Universitet (Lavede vist et
Phd. projekt sammen med MAN diesel i fr.havn).
Han kom med en for chiptunerne fæl udtalelse: "De fleste motor
fabrikanter går tættere og tættere på grænserne for motores holdbarhed
(d.v.s. overheads til tuning bliver mindre og mindre)."

Der er 3 årsager til dette.
1: Produktionsomkostninger. Jern og alu koster per kilo, Både som
gods og i fragt.
2: De nye simuleringssoftvare for metaller mm er blevet så gode at
overheads kan mindskes drastisk.
3: De kommende nye motorstyringer sikker at motorene alle har en
meget ens ydelse/momentkurve og gåes der derover så dør drivelinien.
Måske ikke samme dag men i løbet af kort tid.

Jeg kan også godt se det fra fabrikaternes side. Hvis en motor kan
køre 500.000 km med lovet HK/moment er designet i orden. Så er det
ikke fabrikantens problem hvis chiptuneren dræber motoren efter 20.000
km, fordi ydelsen er øget 25%. Kunden kunne bare købe en bil med en
større motor.

Enhver der har adskilt en motor der er 20-30 år gammel og en moderne
motor kan tydeligt se forskellen. Tag f.eks. en 100 HK motor fra
80erne og en fra i dag. Den gamle krumtap vejede over det dobbelte.
Materialet er typisk begge SG stål d.v.s. det samme. Gæt så hvilken
der er stærkest


Benny

Klaus D. Mikkelsen (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-03-10 07:30

Brian Vestergaard skriver:
>
> Nogen der har erfaringer med at chiptune på en Seat Altea XL 2.0 TDI ?
>
> Hvad er i mod at chippe og hvad er for ?

For:
Du kan køre hurtigere og give mere gas.

Ulemper:
Motorophæng, kobling, forurening, evt trækaksler og gearkasse.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Henrik B. (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-03-10 10:33

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4BAB02E1.9085A1D2@du.kan.finde.den...

> For:
> Du kan køre hurtigere og give mere gas.
>
> Ulemper:
> Motorophæng, kobling, forurening, evt trækaksler og gearkasse.

Afhænger helt af graden af trim. BSR's til f.eks. Altea er ikke et af de
voldsomme.
Er VAG's biler virkelig så tæt på marginalerne?

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Klaus D. Mikkelsen (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-03-10 10:55

"Henrik B." skriver:
>
> Er VAG's biler virkelig så tæt på marginalerne?

Nu kommer det jo an på, hvor meget man chipper.

Men man konstruerer heller ikke biler til at kunne holde til 40-50%
ekstra effekt, for det koster unødige $$


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Henrik B. (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-03-10 11:10

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4BAB32DC.24EB5C8C@du.kan.finde.den...

>> Er VAG's biler virkelig så tæt på marginalerne?
>
> Nu kommer det jo an på, hvor meget man chipper.
>
> Men man konstruerer heller ikke biler til at kunne holde til 40-50%
> ekstra effekt, for det koster unødige $$

Som jeg skrev.
Nu findes der vist heller ikke "chipninger", som kan give 40 - 50% alene ved
software...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Leo Havmøller (25-03-2010)
Kommentar
Fra : Leo Havmøller


Dato : 25-03-10 16:49

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4baaa1e0$0$18291$c3e8da3@news.astraweb.com...
> Nogen der har erfaringer med at chiptune på en Seat Altea XL 2.0 TDI ?

Gå ind på http://www.seatclub.dk/ og spørg løs. Der er mange der har
erfaringen med lige præcis samme bil og motor.
Du vil blive anbefalet bsr eller landberg.

Leo Havmøller.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste