/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Dimensionering af spær?
Fra : N. Foldager


Dato : 18-03-10 19:53


Vil en erfaren tømrer give et skøn på følgende:

Jeg skal lave et isoleret inderrum i en lade. Det skal have et loft,
hvorpå man kan gå, og hvor der kan lagres materialer (træ).

Spærene skal lægges med 0,6 m imellem og spærenes spændvidde bliver
4,5 meter. På den anden led bliver loftet 7,4 meter. Ingen søjler midt
på.

Med udgangspunkt i kvalitet K18 tykkelse 100 mm: Hvor høje bør
spærene så være? Mon ikke 200 mm er nok?

Mvh

Niels Foldager

 
 
Martin Bak (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 18-03-10 20:06


"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:58t4q55kugeihq33qftu335aciov9edr4a@4ax.com...
>
> Vil en erfaren tømrer give et skøn på følgende:
>
> Jeg skal lave et isoleret inderrum i en lade. Det skal have et loft,
> hvorpå man kan gå, og hvor der kan lagres materialer (træ).
>
> Spærene skal lægges med 0,6 m imellem og spærenes spændvidde bliver
> 4,5 meter. På den anden led bliver loftet 7,4 meter. Ingen søjler midt
> på.
>
> Med udgangspunkt i kvalitet K18 tykkelse 100 mm: Hvor høje bør
> spærene så være? Mon ikke 200 mm er nok?
>
>
Det er rigeligt.

--
Martin
www.martinbak.dk/



ABJ (19-03-2010)
Kommentar
Fra : ABJ


Dato : 19-03-10 12:47


"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen
news:58t4q55kugeihq33qftu335aciov9edr4a@4ax.com...
>
> Vil en erfaren tømrer give et skøn på følgende:
>
> Jeg skal lave et isoleret inderrum i en lade. Det skal have et loft,
> hvorpå man kan gå, og hvor der kan lagres materialer (træ).
>
> Spærene skal lægges med 0,6 m imellem og spærenes spændvidde bliver
> 4,5 meter. På den anden led bliver loftet 7,4 meter. Ingen søjler midt
> på.
>
> Med udgangspunkt i kvalitet K18 tykkelse 100 mm: Hvor høje bør
> spærene så være? Mon ikke 200 mm er nok?
>
> Mvh
>
> Niels Foldager

Brug spærtræ. 45x195, det er rigeligt.


Erik Ginnerskov (19-03-2010)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 19-03-10 17:18

N. Foldager wrote:

> Jeg skal lave et isoleret inderrum i en lade. Det skal have et loft,
> hvorpå man kan gå, og hvor der kan lagres materialer (træ).

> Spærene skal lægges med 0,6 m imellem og spærenes spændvidde bliver
> 4,5 meter.

Nej, du skal have et bjælkelag. Spær er noget opretstående oftest trekantet
til at lægge tag på.

Skal det belastes som du skriver, ville jeg vælge 3x6 tommer. Træ er
forbandet tungt, når der er meget af det.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk



Martin Bak (19-03-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 19-03-10 17:42


"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse
news:4ba3a39b$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> N. Foldager wrote:
>
>> Jeg skal lave et isoleret inderrum i en lade. Det skal have et loft,
>> hvorpå man kan gå, og hvor der kan lagres materialer (træ).
>
>> Spærene skal lægges med 0,6 m imellem og spærenes spændvidde bliver
>> 4,5 meter.
>
> Nej, du skal have et bjælkelag. Spær er noget opretstående oftest
> trekantet til at lægge tag på.
>
Ikke rigtigt. Du kan have ret i, at vi her teknisk taler om et bjælkelag,
fordi konstruktionen i forvejen er under tag, men spær er altså andet end
hanebånds- eller gitterspær. Bjælkerne der bærer et vandret eller næsten
vandret tag hedder også spær.
>
> Skal det belastes som du skriver, ville jeg vælge 3x6 tommer. Træ er
> forbandet tungt, når der er meget af det.
>
8 tommer er et meget fornuftigt valg. Det er primært højden på tømmeret der
afgør styrken i forhold til nedbøjning eller decideret sammenbrud. Men jeg
vil også mene at 4x8" er ret voldsomt med den nævnte afstand. Med 3x8" vil
man stadig være rigeligt sikker. Hvis ikke der skulle lagres noget på
loftet, ville jeg nok vælge 2x8".

--
Martin
www.martinbak.dk/




Erik Ginnerskov (19-03-2010)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 19-03-10 22:31

Martin Bak wrote:

>> Nej, du skal have et bjælkelag. Spær er noget opretstående oftest
>> trekantet til at lægge tag på.
>>
> Ikke rigtigt. Du kan have ret i, at vi her teknisk taler om et
> bjælkelag, fordi konstruktionen i forvejen er under tag, men spær er
> altså andet end hanebånds- eller gitterspær. Bjælkerne der bærer et
> vandret eller næsten vandret tag hedder også spær.

Jeg skrev netop, at spær oftest er trekantede - dermed indikeret, at de ikke
_altid_ er det. Men stadig er det de bjælker hvorpå taget lægges.

En etageadskillelse er et bjælkelag - hvis den ikke er en del af en
spæropstilling (hanebåndsspær).

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk



N. Foldager (22-03-2010)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 22-03-10 12:24

>> Jeg skal lave et isoleret inderrum i en lade. Det skal have et loft,
>> hvorpå man kan gå, og hvor der kan lagres materialer (træ).
>
>> Spærene skal lægges med 0,6 m imellem og spærenes spændvidde bliver
>> 4,5 meter.

"Erik Ginnerskov":

>Nej, du skal have et bjælkelag. Spær er noget opretstående oftest trekantet
>til at lægge tag på.

Hvorfor opretstående?

Jeg kalder nu dette for et tag, og tømmeret for spær, da rummet står
selvstændigt inde i laden.

>Skal det belastes som du skriver, ville jeg vælge 3x6 tommer. Træ er
>forbandet tungt, når der er meget af det.

Så forstår jeg ikke, hvorfor du går ned i dimension i forhold til de
ellers anbefalede 8". Det er højden, der er vigtigst.

Mvh

Niels Foldager


Armand (22-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-03-10 13:19

N. Foldager skrev:
>>>
>
>> Skal det belastes som du skriver, ville jeg vælge 3x6 tommer. Træ er
>> forbandet tungt, når der er meget af det.
>
> Så forstår jeg ikke, hvorfor du går ned i dimension i forhold til de
> ellers anbefalede 8". Det er højden, der er vigtigst.
>
Eftersom bygningen ikke står ude er det ikke nødvendigt at dimensionere
ud fra snetryk!?

--
Armand.

N. Foldager (22-03-2010)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 22-03-10 19:13


>Eftersom bygningen ikke står ude er det ikke nødvendigt at dimensionere
>ud fra snetryk!?

Nej, men som sagt vil jeg belaste med materialer.

Og de 8 tommer har jo også deres begrundelse i ønsket om isolering.

Mvh

Niels Foldager

Erik Ginnerskov (22-03-2010)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 22-03-10 14:41

N. Foldager wrote:

>>> Spærene skal lægges med 0,6 m imellem og spærenes spændvidde bliver
>>> 4,5 meter.

>> Nej, du skal have et bjælkelag. Spær er noget opretstående oftest
>> trekantet til at lægge tag på.
>
> Hvorfor opretstående?

Et spær til et sadeltag skal nu en gang stå oprejst - kippen øverst.

> Jeg kalder nu dette for et tag, og tømmeret for spær, da rummet står
> selvstændigt inde i laden.

Du lægger ikke tag på. Du lægger gulv på. Derfor er det ikke spær.

>> Skal det belastes som du skriver, ville jeg vælge 3x6 tommer. Træ er
>> forbandet tungt, når der er meget af det.
>
> Så forstår jeg ikke, hvorfor du går ned i dimension i forhold til de
> ellers anbefalede 8". Det er højden, der er vigtigst.

Da jeg skrev, havde jeg ikke set andre foreslå 8 tommer, så jeg er ikke
'gået ned' i dimmension. Jeg overvejede og sammenlignede med mit halvtag
over olietanken: 2x4 tommer, 90 cm. afstand over 4 meter. Klarede findt den
halve meter sne i vinters uden synlig nedbøjning.

Du vil reducere afstanden med 1/3 og jeg foreslog så en øgning af
dimmensionen med 50%. Du kan jo lade en ingeniør regne på det - og overvej
samtidig, om den øgede (og måske unødvendige) bjælkevægt er en ødelagt ryg
værd.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk



N. Foldager (22-03-2010)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 22-03-10 19:15

Erik Ginnerskov:


>> Jeg kalder nu dette for et tag, og tømmeret for spær, da rummet står
>> selvstændigt inde i laden.

>Du lægger ikke tag på. Du lægger gulv på. Derfor er det ikke spær.

Det er jo en utrolig vigtig detalje for at forstå mit oprindelige
spørgsmål.

Mvh

Niels Foldager

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste