On 12-03-2010 19:54, Bertel Lund Hansen wrote:
>> ? Jeg fanger ikke pointen i det indlæg?
>
> Jeg understreger at det er køber der har nogle valgmuligheder. Du
> skrev om sælgers muligheder, og det er et problem at mange tror
> at det er sælger der bestemmer.
Njarh - jeg skrev om sælgers respons på købers valg (ønske). Og hvis
sælgers respons er rimeligt begrundet, ER det da sælger som bestemmer.
>> , men ønsket kan blive afvist af
>> forskellige grunde (hvis det f.eks. "er uforholdsmæssigt dyrt at ombytte"
>> i stedet for at reparere).
>
> Det kan faktisk ikke afvises af andre grunde
"hvis den fx er udgået af produktion og ikke kan skaffes, eller hvis den
er tæt på at være slidt op."
" fx ikke muligt at ombytte en brugt vare eller en udstillingsmodel, da
der ikke findes en anden vare præcis magen til. Der kan også være varer,
der er så specielle hver især, at det kan være svært eller umuligt at
finde en magen til. "
- Det var en 3-4 grunde mere; hvis vi hvis vi stadig taler generelle
forhold og tager
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A
for gældende.
[1-2 af disse (f.eks. 'unika'-situation) vil sandsynligvis ikke være
relevante i Johns telefon-eksempel]
--
Simon