/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ventiljustering
Fra : dufur


Dato : 08-03-10 00:18

model: gs 500.

Kastede mig over ventil justering idag.
Ifølge haynes skal man dreje på en aksel bag puls generator dækslet, og
i en bestemt possition skal to mærker på knastakslerne pege mod hinanden
(og drejes akslen 360 grader skal de pege væk fra hinanden).
Det gør de ikke!
Jeg vil gætte på de er to kædeled ude af sync.
Kan man køre med det uden at motoren brænder af? (har ikke kigget derned
før, så enten kan jeg ikke aflæse eller også har det været sådan i
mindst 8000km).
Jeg ville jo gerne rette fejlen, starte maskinen og høre at den går
bedre end den gjorde før....
eller skal den på en trailer og til en mekker?

 
 
Armand (08-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-03-10 00:44

dufur skrev:
> model: gs 500.
>
> Kastede mig over ventil justering idag.
> Ifølge haynes skal man dreje på en aksel bag puls generator dækslet, og
> i en bestemt possition skal to mærker på knastakslerne pege mod hinanden
> (og drejes akslen 360 grader skal de pege væk fra hinanden).
> Det gør de ikke!
> Jeg vil gætte på de er to kædeled ude af sync.
> Kan man køre med det uden at motoren brænder af? (har ikke kigget derned
> før, så enten kan jeg ikke aflæse eller også har det været sådan i
> mindst 8000km).
> Jeg ville jo gerne rette fejlen, starte maskinen og høre at den går
> bedre end den gjorde før....
> eller skal den på en trailer og til en mekker?
>
Har den kørt 8.000km med dén timing er det sikkert kun motorgang og
ydelse at det har influeret på!

Du er jo allerede nærmest halvvejs! Så jeg synes at du skulle prøve at
afmontere knastkæde-strammeren og se om du kan fifle kæden én tand (af
gangen) i rette retning - Husk endelig at sætte et tydeligt mærke (á
maling-pen ell. lign.) på tandhjul og led på begge aksler, så du har et
fixpunkt at bevæge dig i forhold til.
Det er endog meget sandsynligt at kæden ikke kan komme over tandhjulet
p.g.a. pladsmangel ud imod topstykket. I så fald bliver du nødt til at
afmontere tandhjulet fra knastakslen for at kunne rode med det - Husk
endelig at låse tandhjulets bolte med locktite/gevindlim ved endelig(!)
montage.
Ved (mellem)kontrol, husk på at match skal forekomme med kæden strammet
op på bagsiden (á genmontering af strammeren eller fast skub med en pind
ind igennem hullet!

God fornøjelse - det kan ikke gå værre end at du opgiver at ramme og
alligevel kommer til at køre på værkstedet!

--
Armand.


Ukendt (08-03-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-03-10 07:22

On Mon, 08 Mar 2010 00:17:55 +0100, dufur wrote:

> Jeg vil gætte på de er to kædeled ude af sync.

Det er givetvis fortændingsmærket at du kigger på, og ikke topmærket på
svinghjulet/generator. Tjek lige ind ad hullet éngang til. Motoren kan
nemlig ikke gå rundt med knastakslerne forsat 2 tænder á ca. 30°.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Armand (08-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-03-10 22:33

Orla Pedersen skrev:
> On Mon, 08 Mar 2010 00:17:55 +0100, dufur wrote:
>
>> Jeg vil gætte på de er to kædeled ude af sync.
>
> Det er givetvis fortændingsmærket at du kigger på, og ikke topmærket på
> svinghjulet/generator. Tjek lige ind ad hullet éngang til. Motoren kan
> nemlig ikke gå rundt med knastakslerne forsat 2 tænder á ca. 30°.
>
Ohh - Skepsis til arbejdets præcision
En detalje jeg ikke tillod mig, men ikke desto mere ganske relevant.
Min fejl er måske at jeg umiddelbart læste det som én aksel ude af sync.

Det er måske mest simpelt at dobbelttjekke ved at gå baglæns og 'tørne'
motoren til knast-hjulenes mærker peger mod/fra hinanden og derefter
kontrollere om der ikke er et matchende tændingsmærke ved dén position!

Klø på, og husk på kun at dreje motoren fremad derved at startmotorens
friløb går i indhak, og trækker starteren med, når der tørnes baglæns,
samt at et givent gevind i.f.m. det bolthovede man tørner v.h.a. kan
risikere at løsnes (ikke mindst p.g.a. modstanden fra starteren).
Udskruede tændrør (á ingen cylinder-kompression) er også et hjælpemiddel
under arbejdet (husk en klud ned i tændrørskanalen til at fange alskens
måting der helst ikke skal ned i cylinderen!)!

--
Armand.

dufur (09-03-2010)
Kommentar
Fra : dufur


Dato : 09-03-10 00:30

On 08/03/10 22.32, Armand wrote:
> Orla Pedersen skrev:
>> On Mon, 08 Mar 2010 00:17:55 +0100, dufur wrote:
>>
>>> Jeg vil gætte på de er to kædeled ude af sync.
>>
>> Det er givetvis fortændingsmærket at du kigger på, og ikke topmærket på
>> svinghjulet/generator. Tjek lige ind ad hullet éngang til. Motoren kan
>> nemlig ikke gå rundt med knastakslerne forsat 2 tænder á ca. 30°.
>>
> Ohh - Skepsis til arbejdets præcision
> En detalje jeg ikke tillod mig, men ikke desto mere ganske relevant.
> Min fejl er måske at jeg umiddelbart læste det som én aksel ude af sync.
>
>
> Det er måske mest simpelt at dobbelttjekke ved at gå baglæns og 'tørne'
> motoren til knast-hjulenes mærker peger mod/fra hinanden og derefter
> kontrollere om der ikke er et matchende tændingsmærke ved dén position!
>

De peger aldrig direkte mod hinanden.

Nå nu har jeg fiflet lidt og drejet akslen ved udstødnings ventilerne.
Det var to hak på kæden, og nu peger mærkerne på akselerne som de skal.
Har ikke haft tænding på endnu, men håber da at kunne høre en motor, som
går lidt renere end før, og ikke bare en røgsky :)


Armand (09-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-03-10 01:07

dufur skrev:
> On 08/03/10 22.32, Armand wrote:
>> Orla Pedersen skrev:
>>> On Mon, 08 Mar 2010 00:17:55 +0100, dufur wrote:
>>>
>>>> Jeg vil gætte på de er to kædeled ude af sync.
>>>
>>> Det er givetvis fortændingsmærket at du kigger på, og ikke topmærket på
>>> svinghjulet/generator. Tjek lige ind ad hullet éngang til. Motoren kan
>>> nemlig ikke gå rundt med knastakslerne forsat 2 tænder á ca. 30°.
>>>
>> Ohh - Skepsis til arbejdets præcision
>> En detalje jeg ikke tillod mig, men ikke desto mere ganske relevant.
>> Min fejl er måske at jeg umiddelbart læste det som én aksel ude af sync.
>>
>>
>> Det er måske mest simpelt at dobbelttjekke ved at gå baglæns og 'tørne'
>> motoren til knast-hjulenes mærker peger mod/fra hinanden og derefter
>> kontrollere om der ikke er et matchende tændingsmærke ved dén position!
>>
>
> De peger aldrig direkte mod hinanden.
>
OK!

> Nå nu har jeg fiflet lidt og drejet akslen ved udstødnings ventilerne.
> Det var to hak på kæden, og nu peger mærkerne på akselerne som de skal.
> Har ikke haft tænding på endnu, men håber da at kunne høre en motor, som
> går lidt renere end før, og ikke bare en røgsky :)
>
Tørn for guds skyld en gang eller to med hånden efter at
knastkædestrammeren er genmonteret!

Til dét kræves givetvis et eller andet fif for at få den til at holde
sig inde indtil på plads, hvorefter den skal belaste kæden samt låse sig
i yderst mulige position!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408920
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste