|
| Oliefiltre fra Biltema. Fra : Rene´ |
Dato : 26-02-10 09:38 |
|
Er der nogle som har haft brugt oliefiltre fra Biltema på deres mc,
som har noget godt eller skidt at sige om dem.
Udvendigt ligner deres filter det originale, men ikke indeni. Jeg HAR
læst diverse artikler om oliefiltre og by-pass valve, anti-drain back
valve og filtermateriale, så det er ikke det jeg efterspørger, men kun
1.håndserfaringer vedr. Biltemas oliefiltre til mc, og ikke en
forelæsning om, hvad der kan ske med uoriginale filtre, for dem har
jeg hørt.
Jeg har altid kørt med originale oliefiltre, men nu er ham, som jeg
køber dem af lukket, så nu skal jeg ud at køre 70 km for at købe
originale filtre. Har talt med flere som bruger uoriginalt filter, men
det har været mærker som HiFlo, Emgo og Champion. Nu har jeg Biltema
her i byen, så det er jo nemt.
| |
Matthias H. Matthies~ (26-02-2010)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 26-02-10 19:00 |
|
Rene´ skrev:
> Er der nogle som har haft brugt oliefiltre fra Biltema på deres mc,
> som har noget godt eller skidt at sige om dem.
> Udvendigt ligner deres filter det originale, men ikke indeni. Jeg HAR
> læst diverse artikler om oliefiltre og by-pass valve, anti-drain back
> valve og filtermateriale, så det er ikke det jeg efterspørger, men kun
> 1.håndserfaringer vedr. Biltemas oliefiltre til mc, og ikke en
> forelæsning om, hvad der kan ske med uoriginale filtre, for dem har
> jeg hørt.
> Jeg har altid kørt med originale oliefiltre, men nu er ham, som jeg
> køber dem af lukket, så nu skal jeg ud at køre 70 km for at købe
> originale filtre. Har talt med flere som bruger uoriginalt filter, men
> det har været mærker som HiFlo, Emgo og Champion. Nu har jeg Biltema
> her i byen, så det er jo nemt.
Jeg har ingen erfaring med uoriginale filtre og får det heller aldrig.
Jeg tør simpelthen ikke lave eksperimenter for måske at spare et par kr.
Når du måske alligevel en dag skal ud og trille en tur, så kør da forbi
forhandleren og køb en stak filtre. Så har du til de næste par olieskift.
Hilsen Matthias
| |
Rene´ (26-02-2010)
| Kommentar Fra : Rene´ |
Dato : 26-02-10 11:02 |
|
Det var lige præcis sådanne indlæg jeg IKKE spørger efter.
| |
Matthias H. Matthies~ (26-02-2010)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 26-02-10 19:24 |
|
Rene´ skrev:
> Det var lige præcis sådanne indlæg jeg IKKE spørger efter.
Det er jeg godt klar over.
Men uanset hvilke svar du får, så vil du næppe kunne finde nogen der kan
andet end anbefale originale filtre, da alle andre filtre vil være
tvivlsomme.
At du ikke vil købe originale filtre fordi din forhandler er lukket og
den nærmeste bor lidt længere væk er da fuldstændig tåbeligt.
Tag dog mod et godt råd og forsæt kørslen med en god fornemmelse i maven.
Hilsen Matthias
| |
Kell Petersen (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Kell Petersen |
Dato : 27-02-10 11:59 |
|
> Det er jeg godt klar over.
> Men uanset hvilke svar du får, så vil du næppe kunne finde nogen der kan
> andet end anbefale originale filtre, da alle andre filtre vil være
> tvivlsomme.
> At du ikke vil købe originale filtre fordi din forhandler er lukket og den
> nærmeste bor lidt længere væk er da fuldstændig tåbeligt.
> Tag dog mod et godt råd og forsæt kørslen med en god fornemmelse i maven.
> Hilsen Matthias
Skal man ikke den vej , hvor en org forhandler har sin butik, er der vel
intet i vejen for at bruge nettet , og så få det sendt
virker nettet i forum og news , virker det ogs til online bestilling.
Har naboen også en MC, kan man bestille 4 til ham også. og dele fragten.
+ mængde rabatten.
| |
Armand (26-02-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-02-10 19:54 |
|
Rene´ skrev:
> Det var lige præcis sådanne indlæg jeg IKKE spørger efter.
>
Lad os tage den fra en anden vinkel så:
Hvis man på noget tidspunkt har haft den mindste tvivl om et produkts
kvalitet får man næppe nogensinde ro i sindet hvis man vælger at bruge det!
At du søger anbefalinger, og måske endda får sådanne, blandt for dig
helt ubekendte personer, skulle mindst af alt kunne modvirke en snigende
mistillid undervejs :-|
Så selv om det heller ikke er dette svar du forventede, så vil jeg
anbefale dig at 'play safe' og købe hvad du hidtil har tiltroet, eller
det originale filter, som man under alle omstændigheder burde kunne
stole på!
--
Armand.
| |
Richard (26-02-2010)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 26-02-10 11:05 |
|
On 26 Feb., 17:38, Rene´ <ren....@get2net.dk> wrote:
> Jeg har altid kørt med originale oliefiltre, men nu er ham, som jeg
> køber dem af lukket, så nu skal jeg ud at køre 70 km for at købe
> originale filtre.
I din situation ville jeg købe originale filtre på Nettet. Så ved du,
hvad du får, ikke sandt
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Ole (26-02-2010)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 26-02-10 20:57 |
|
"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:f99647db-3e5a-4843-8f3d-bffe6d834680@t41g2000yqt.googlegroups.com...
On 26 Feb., 17:38, Rene´ <ren....@get2net.dk> wrote:
> Jeg har altid kørt med originale oliefiltre, men nu er ham, som jeg
> køber dem af lukket, så nu skal jeg ud at køre 70 km for at købe
> originale filtre.
I din situation ville jeg købe originale filtre på Nettet. Så ved du,
hvad du får, ikke sandt
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Jeg har nu kørt over 100.000km på Honda mc'er, og altid kørt med Vesrah
filtre, dem stoler jeg OGSÅ på
| |
Ukendt (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-02-10 11:09 |
|
Jeg har købt en del olie filter til indvendig brug til en gammel Suki 1100 ,
de har virket 100 % som de skal på en voldtunet motor , men de har også
været skiftet for hver ca 15-20 km
Godt nok købt i T.Hansen men har en ide om de samme , da Svenskerne køber
det samme filter til deres motor i Tema
Vi hardog lagt mærke til at O/ pakninger ringe ikke altid er de samme
PE
Ved ikke om det svar hjælper , ellers
...............................................
| |
N/A (27-02-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 27-02-10 16:40 |
|
| |
N/A (27-02-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 27-02-10 16:40 |
|
| |
Hekto (28-02-2010)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 28-02-10 05:06 |
|
On Feb 27, 8:38 pm, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
> Den 27-02-2010 20:06, Steen Gruby skrev:
>
>
>
> > On Sat, 27 Feb 2010 18:58:56 +0100, "Matthias H. Matthiessen"
> > <matthies...@dioder.dk> wrote:
>
> > Hej.
> > Til det oprindelige sp rgsm l:
>
> > Der er ingen af os der kan svare p det.
> > Med mindre der er en der har testet to forskellige filtre p to ens MC
> > og efterf lgende skilt dem ad for at inspicere slidskader.
> > Hvis man anvender et "uoriginalt" filter er det noget man g r efter
> > (moden?) overvejelse og ansvaret er ens eget.
> > Jeg har ingen mistanke om at mit brug af "det filter jeg lige kunne f
> > fat i" har skadet motoren, men det endelige svar f r jeg f rst den dag
> > motoren br kker sig.
> > Hvis den g r, er det min egen skyld.
>
> ... men ikke n dvendigvis filterets.
> (f lgende er generelt ikke m ntet p dig Steen)
>
> haloooo det er (igen) ikke raketteknologi
>
> Det er da helt fint at man har pr ferencer for det ene eller det andet,
> men lad dog v re med at male alverdens udokumenterede ammestue historier
> p v gen.
>
> --
> Dun@nt
> SFau1000R Hvidguld
> DMC - MCTC - DFMC
Filtrene er givetvis ikke mere 'originale' end den æske med
firmalogoet de er puttet ned i. Det skulle være en dårlig
motorcykelfabrikant der ikke 'shopper' blandt leverandørerne og finder
det bedste tilbud. Der kan selvfølgelig ligge nogle
minimumsspecifikationer bag, ligesom systematiske tilbagemeldinger om
motorhavarier sikkert også vil udelukke en leverandør - fremover.
Hvor mange har styr på hvilket filter serviceværkstedet propper i
bilen f.eks.? Det er da ligemeget, bare det er billigt. Alligevel
kører men hele året og dobbelt så langt med dette totalt ukritisk
indkøbte oliefilter. Det er ikke rekatteknologi og bliver det aldrig.
Mange køber originalt oliefilter og meget fin og dyr olie - for bare
at fylde det hele med støv fra koblingen. Hvorfor køber vi sjovt nok
ikke 'original' olie? Hvad med 'original' benzin? Tændrør?
Har man det bedre med det 'originale' filter så køber man da bare det
og sover roligt om natten.
--
/Hekto
| |
Richard (28-02-2010)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 28-02-10 06:47 |
|
On 27 Feb., 21:17, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:
> Jeg har aldrig hørt om
> haveri på grund af dårligt filter. Så by-pass'er olien bare.
Og motoren lever så lykkeligt videre indtil de ufiltrerede partikler
bliver store nok til at lave ravage – ligesom med et originalt, der
stopper til, fordi det bliver skiftet for sent.
Men filtreringen er jo kun en af parametrene, gennemstrøminingen og
trykfaldet er også vigtige. Filtre med for lav gennemstrømning har
ganske givet ødelagt flere motorer, end dets producent, sælger og
bruger vil indrømme
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
"J.C.Kløve" (28-02-2010)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 28-02-10 16:46 |
|
Den 28-02-2010 14:46, Richard skrev:
> On 27 Feb., 21:17, Ib Jakobsen<sena...@post.tele.dk> wrote:
>
>> Jeg har aldrig hørt om
>> haveri på grund af dårligt filter. Så by-pass'er olien bare.
>
> Og motoren lever så lykkeligt videre indtil de ufiltrerede partikler
> bliver store nok til at lave ravage – ligesom med et originalt, der
> stopper til, fordi det bliver skiftet for sent.
>
> Men filtreringen er jo kun en af parametrene, gennemstrøminingen og
> trykfaldet er også vigtige. Filtre med for lav gennemstrømning har
> ganske givet ødelagt flere motorer, end dets producent, sælger og
> bruger vil indrømme
>
.... eller hvis man sværger til at betale overpris for sine filtre, så
*håber* man det er tilfældet :-\
--
Dun@nt der for det meste kører originalt . . .
SFau1000R Hvidguld
DMC - MCTC - DFMC
| |
N/A (28-02-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 28-02-10 16:46 |
|
| |
Motortosse - Mads (28-02-2010)
| Kommentar Fra : Motortosse - Mads |
Dato : 28-02-10 12:16 |
|
Jeg synes måske vi glemmer at det nok mere er et spørgsmål om olie end
om motor. Og vi kører da lystigt på "uorginal" olie. Yderligere er
motoren jo typisk udstyret med en olietryksmåler (eller
advarselslampe) så hvis filteret får forstoppelse/ikke flower nok, så
vil det jo medføre et trykfald.
Til spørgsmålet om biltema's produkter... så er mine erfaringer at de
generel handler med billige/lav kvalitet produkter. Eks. deres
bremsekloser er billige, og på den konto har jeg oplevet 2 hvor
belægningen har sluppet metallet.
Men om deres filter er specielt meget dårligere end hvad man ellers
får.... jeg ville nok finde nummeret og høre FTZ om de er
leveringsdygtige
| |
Jesper Pedersen (01-03-2010)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 01-03-10 01:45 |
|
> Næ, også mine ord. Ikke på det materiel vi har. Jeg har aldrig hørt om
> haveri på grund af dårligt filter. Så by-pass'er olien bare.
Så kør du en tur forbi Agusta Motor på Frederiksborgvej. Der kan Klaus
fremvise en masse sammenklappet uoriginale filtre, og give dig en
opsang hvis du kører med uoriginalt...
| |
Katten i træet (01-03-2010)
| Kommentar Fra : Katten i træet |
Dato : 01-03-10 14:40 |
|
Jesper Pedersen skrev:
>> Næ, også mine ord. Ikke på det materiel vi har. Jeg har aldrig hørt om
>> haveri på grund af dårligt filter. Så by-pass'er olien bare.
>
> Så kør du en tur forbi Agusta Motor på Frederiksborgvej. Der kan Klaus
> fremvise en masse sammenklappet uoriginale filtre, og give dig en
> opsang hvis du kører med uoriginalt...
Da jeg i sin tid arbejde på et værksted, havde vi også den slags
udstilling. Når noget uoriginalt brød fatalt sammen stillede vi det frem
og når noget originalt brød fatalt sammen smed vi det i skrældespanden
eller sendte det til leverandøren.
Hermed ikke sagt at uoriginale dele altid er på højde med originale
dele, men ideen om at originale dele altid er bedre er noget sludder. Et
eksempel er Saab 96V4 hvor de uoriginale udstødninger typisk holdt 2-3
gange så lang tid som de originale og til en tredjedel af prisen.
René har gjort det helt rigtige, nemlig at spørge om erfaring med et
specifikt uoriginalt filter. For som det også er påpeget af andre her,
så er der uoriginale dele som ikke opfylder de krav der må stilles men
der er også uoriginale som er væsentligt bedre end det fabrikanten kræver.
Desværre er hobbyfolk (motorcyklister ingen undtagelse) tit fanatiske
med deres hobby og kun de "rigtige" mærker er gode nok.
Ville jeg købe et oliefilter fra biltema? Nej. De har tydeligvis ikke MC
som deres primære område. Når man ser på deres hjemmeside ligger MC
faktisk under fanen "Bil" og ikke engang som et punkt for sig selv. Der
er ingen oplysninger om de filtre de sælger. De pynter sig med lånte
fjer (originalkvalitet), ligegyldige fraser (Filteret renser
kontinuerligt olien for uønskede snavspartikler) og de har ingen
henvisning til producenten.
Vi har altså her et produkt som ingen rigtig vil tage ansvar for og
derfor ville jeg ikke vælge det produkt.
| |
Ib Jakobsen (01-03-2010)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 01-03-10 17:05 |
|
Den 01-03-2010 09:45, Jesper Pedersen skrev:
>
> Så kør du en tur forbi Agusta Motor på Frederiksborgvej. Der kan Klaus
> fremvise en masse sammenklappet uoriginale filtre, og give dig en
> opsang hvis du kører med uoriginalt...
Så er der en motorkonstruktør der ikke har fulgt med i timen. Og ikke
anvender de et egnet filter. F.eks anvender et originalt filter der er
dimensioneret ret tæt på det maksimale flow. Er det et repræsentativt
udsnit af filtermærker og motorcykelmærker?.
Og har det udmøntet i motorhaveri, så har de glemt en by-passventil
netop til det formål. Har du i øvrigt bemærket at mange dragracere slet
ikke bruger filter?.
Endnu en gang er det ikke noget der hedder originalt filter. Du kan købe
et filter i original indpakning. Du kan få "uoriginale" med
motorfabrikantens specifikationer. Og så kan du købe noget ubrugeligt
lort lavet i Kina og den slags steder. Det kan ikke betegnes som et
alternativ.......som filter. Dørstop, måske.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Armand (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-03-10 01:46 |
|
Ib Jakobsen skrev:
>
> Har du i øvrigt bemærket at mange dragracere slet
> ikke bruger filter?.
>
Hvilket er et statement der ikke helt falder i tråd med Emborgs indlæg á
27/10 11:08 :-|
--
Armand.
| |
Ukendt (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-03-10 01:58 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b8db145$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ib Jakobsen skrev:
>
>
>>
>> Har du i øvrigt bemærket at mange dragracere slet ikke bruger filter?.
>>
> Hvilket er et statement der ikke helt falder i tråd med Emborgs indlæg á
> 27/10 11:08 :-|
>
> --
> Armand.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Så vidt jeg lige ved er det , når man er oppe i de helt store klasser hvor
Feks Super Twin feks Harleyer på 3300 ccm og andre der kører på Nitormetan
Men hvorfor de ikke bruger det , er er jeg egenligt ikke klar over
Men skal da lige undersøge sagen
Sjovt nok var jeg lige nede ved Peugeot forhandler idag og der lå der
faktisk 2 oliefilter på disken der var gemmenskåret på langs til samme bil ,
ja udaftil lignede de hinanden , men inden i var der alså stor forskel og
især var overfladen på papiret meget størrer i det de kaldte orginale ?
PE
| |
Richard (01-03-2010)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 01-03-10 10:53 |
|
On 28 Feb., 16:46, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
> ... eller hvis man sværger til at betale overpris for sine filtre, så
> *håber* man det er tilfældet :-\
Man behoever jo ikke betale overpris for sine filtre, originale eller
ej, men kan vaelge at koebe, hvor pris, kvalitet og service passer ens
behov
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Richard (01-03-2010)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 01-03-10 11:43 |
|
On 1 Mar., 17:04, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:
> Endnu en gang er det ikke noget der hedder originalt filter. Du kan k be
> et filter i original indpakning. Du kan f "uoriginale" med
> motorfabrikantens specifikationer.
De fleste er nok klar over definitionen af en original del som en
maerket med eller solgt i mc-producentens navn. Og at mc-producenten
ikke laver den selv, men faar den lavet efter egne specifikationer hos
en specialist, en OEM (Original Equipment Manufacturer).
At finde en del med de samme specifikationer er netop problemet -
udfordringen, mere positivt sagt - med den uoriginale, for OEM'en maa
af kontraktlige grunde ikke skilte med det. Hvor meget energi, man vil
laegge i at sikre sig det for at spare nogle kroner, der let kan
spares i loebet af saesonen paa mange andre maader, er naturligvis op
til den enkelte.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Ib Jakobsen (01-03-2010)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 01-03-10 22:12 |
|
Den 01-03-2010 19:43, Richard skrev:
>
> De fleste er nok klar over definitionen af en original del som en
> maerket med eller solgt i mc-producentens navn. Og at mc-producenten
> ikke laver den selv,
Se, det er jeg faktisk i tvivl om. Det synes jeg da man tydeligt kan se
ud af flere indlæg bare i denne tråd.
> men faar den lavet efter egne specifikationer hos
> en specialist, en OEM (Original Equipment Manufacturer).
Jeps.
>
> At finde en del med de samme specifikationer er netop problemet -
> udfordringen, mere positivt sagt -
Der skal laves lidt fodarbejde. Selv gad jeg ikke gøre det for at spare
lidt ører. Men ikke en umulig opgave.
> med den uoriginale, for OEM'en maa
> af kontraktlige grunde ikke skilte med det.
Så er der mange der har problemer med kontrakten. Jeg har ofte set det.
Og i vore tider med internet tager det ikke ret lang tid at omsætte et
originalt nummer til OEM. Prøv bare med BMW originalnummer for filter:
11421460845 fremstillet af Mahle
Mahle kalder det OC 91 og Mann-Hummel W712. I øvrigt det nummer som en
gammel Opel kører med.
> Hvor meget energi, man vil
> laegge i at sikre sig det for at spare nogle kroner, der let kan
> spares i loebet af saesonen paa mange andre maader, er naturligvis op
> til den enkelte.
Se det har du helt ret i. Men mit indtryk er at mange gør meget for at
spare en tyver på et 1000 kroners indkøb. Forstå det hvem der kan.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Martin Sørensen (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 09-03-10 17:43 |
|
>> Hvor meget energi, man vil
>> laegge i at sikre sig det for at spare nogle kroner, der let kan
>> spares i loebet af saesonen paa mange andre maader, er naturligvis op
>> til den enkelte.
> Se det har du helt ret i. Men mit indtryk er at mange gør meget for at
> spare en tyver på et 1000 kroners indkøb. Forstå det hvem der kan.
For mit vedkommende var det på XS400'eren alligevel ret meget jeg kunne
spare ved at købe billigt frem for 'originalt'. På SU er pengene ret
knappe, så man sparer hvor man kan, og jeg kunne få 4L semisyntetisk
olie ved Louis for 75 kr, og et DELO oliefilter til 30 kr. Til de priser
havde jeg, selv som studerende, ikke de store økonomiske kvaler over at
skulle foretage et olieskift, så det blev nok foretaget lidt oftere end
det måske var nødvendigt. Hvis alternativet er at man kun køber
originalt ved forhandleren, så løber olie og filter let op i 500 kr, og
så vil man som studerende næppe bruge pengene medmindre det er
nødvendigt. Der kan altså være en ret markant prisforskel.
Men jeg ville ikke turde det på en dyr, spritny motorcykel aht.
garantien. For som det er udtrykt her i tråden, så er det et spørgsmål
om tillid, da det er svært at sikre sig som menig motorcyklist at det
uoriginale vitterligt er på højde med det originale, selv om det nok
ofte er tilfældet.
Kører man med et originalt filter på sin nye dyre motorcykel, så har man
altid en garanti at hænge producenten op på hvis det skulle vise sig at
det originale havde en defekt eller var dimensioneret forkert.
Mvh. Martin Sørensen
| |
Hekto (12-04-2010)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-04-10 14:20 |
|
Nå, så fik jeg prøvet et filter fra Biltema.
Pantah'en skal med i Tivoli 1. maj, så den skulle have ny olie og
oliefilter. Da der ikke forventes at blive kørt alverden på den i
denne sæson, fik den semisyntetisk ole og et oliefilter fra Biltema.
Det lykkedes bare ikke at få olietryk på den! Først blev den tørnet
grundigt på starteren. Så blev der spædet med olie vial hullet til
olietrykskontakten. Så blev den startet i 30 sekunder ... ingen tryk.
Filteret var iøvrigt blevet fyldt med olie inden monteringen.
Grave lidt i gemmerne og frem kom et Luckas-filter fra Louis.Det blev
monteret. den blev tørnet på starteren i 30 sekunder, derefter startet
og lampen slukkede med det samme.
Så jeg regner ikke med at købe oliefiltr i Biltema fremover.
--
/Hekto
| |
Armand (12-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-04-10 21:52 |
|
Hekto skrev:
> Nå, så fik jeg prøvet et filter fra Biltema.
>
> Pantah'en skal med i Tivoli 1. maj, så den skulle have ny olie og
> oliefilter. Da der ikke forventes at blive kørt alverden på den i
> denne sæson, fik den semisyntetisk ole og et oliefilter fra Biltema.
>
> Det lykkedes bare ikke at få olietryk på den! Først blev den tørnet
> grundigt på starteren. Så blev der spædet med olie vial hullet til
> olietrykskontakten. Så blev den startet i 30 sekunder ... ingen tryk.
> Filteret var iøvrigt blevet fyldt med olie inden monteringen.
>
> Grave lidt i gemmerne og frem kom et Luckas-filter fra Louis.Det blev
> monteret. den blev tørnet på starteren i 30 sekunder, derefter startet
> og lampen slukkede med det samme.
>
> Så jeg regner ikke med at købe oliefiltr i Biltema fremover.
>
Også en mærkelig handling eftersom at Ducati har markedet billigste
originalfilter, som tillige er ganske filligrant opbygget omkring
returløbs-ventil !
--
Armand.
| |
Hekto (12-04-2010)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-04-10 15:02 |
|
On Apr 12, 10:51 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Hekto skrev:
>
>
>
> > Nå, så fik jeg prøvet et filter fra Biltema.
>
> > Pantah'en skal med i Tivoli 1. maj, så den skulle have ny olie og
> > oliefilter. Da der ikke forventes at blive kørt alverden på den i
> > denne sæson, fik den semisyntetisk ole og et oliefilter fra Biltema.
>
> > Det lykkedes bare ikke at få olietryk på den! Først blev den tørnet
> > grundigt på starteren. Så blev der spædet med olie vial hullet til
> > olietrykskontakten. Så blev den startet i 30 sekunder ... ingen tryk.
> > Filteret var iøvrigt blevet fyldt med olie inden monteringen.
>
> > Grave lidt i gemmerne og frem kom et Luckas-filter fra Louis.Det blev
> > monteret. den blev tørnet på starteren i 30 sekunder, derefter startet
> > og lampen slukkede med det samme.
>
> > Så jeg regner ikke med at købe oliefiltr i Biltema fremover.
>
> Også en mærkelig handling eftersom at Ducati har markedet billigste
> originalfilter, som tillige er ganske filligrant opbygget omkring
> returløbs-ventil !
>
> --
> Armand.
Det er jo i bund og grund et standard oliefilter til en 2CV!
Men, når man nu ikke lige står og skal forbi en Ducati-forhandler, så
lærer men jo af og til noget nyt.
--
/Hekto
| |
Rene´ (26-02-2010)
| Kommentar Fra : Rene´ |
Dato : 26-02-10 11:22 |
|
Nu synes jeg at vi er på vej ud af en tangent.
Jeg spørger jo om erfaringer med oliefiltre fra Biltema, ikke jeres
ellers velmente kommentarer om originale/uoriginale.
Jeg forstår godt jeres holdning, men det besvarer ikke mit ?.
| |
Torben Scheel (26-02-2010)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 26-02-10 20:08 |
|
Rene´ skrev:
> Nu synes jeg at vi er på vej ud af en tangent.
> Jeg spørger jo om erfaringer med oliefiltre fra Biltema, ikke jeres
> ellers velmente kommentarer om originale/uoriginale.
> Jeg forstår godt jeres holdning, men det besvarer ikke mit ?.
>
Det er vel også en slags svar at ingen har erfaringer med dem. Jeg
bifalder nethandel som løsning på dit transportproblem, selvom du ikke
har bedt om hjælp til at løse det.
--
vh
Torben
| |
Arne Lorenzen (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 27-02-10 10:32 |
|
Torben Scheel skrev den 26 feb 2010 i
news:4b881c0e$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Jeg
> bifalder nethandel som løsning på dit transportproblem, selvom du
> ikke har bedt om hjælp til at løse det.
Det er jo også muligt der blev spurgt for fornøjelsens skyld.
--
Mvh - Arne Lorenzen
| |
N/A (26-02-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 26-02-10 19:24 |
|
| |
N/A (26-02-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 26-02-10 20:08 |
|
| |
N/A (27-02-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 27-02-10 13:49 |
|
| |
Rene´ (26-02-2010)
| Kommentar Fra : Rene´ |
Dato : 26-02-10 12:28 |
|
On 26 Feb., 20:07, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Det er vel ogs en slags svar at ingen har erfaringer med dem.
> vh
> Torben
Nej, jeg kan jo se når jeg kommer derude, at de sælger en del mc-
oliefilter, med mindre det er de ansatte der fjerner filtre for at
simulere et salg.
Men det da godt være, at der ikke er nogen i denne gruppe som har købt
dem.
| |
Richard (26-02-2010)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 26-02-10 14:25 |
|
On 26 Feb., 19:21, Rene´ <ren....@get2net.dk> wrote:
> Jeg forstår godt jeres holdning, men det besvarer ikke mit ?.
Kunne du evt. forestille dig, at vi ligesom sidder tilbage og i det
stille undrer os over, at du efterlyser en holdning til et problem,
der egentlig ikke eksisterer?
Som jeg læser det:
1) Du har brugt originale filtre hidtil og været glad for det, men kan
ikke længere få det lokalt
2) Du søger efter et grundlag/undskyldning til at købe et filter, du
ikke kender, hos en lokal handlende
3) Du overser muligheden for at købe det originale filter, du kender,
på Nettet.
Altså, jeg kan slet ikke se problemet
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Martin Sørensen (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 27-02-10 11:26 |
|
> Er der nogle som har haft brugt oliefiltre fra Biltema på deres mc,
> som har noget godt eller skidt at sige om dem.
> Udvendigt ligner deres filter det originale, men ikke indeni. Jeg HAR
> læst diverse artikler om oliefiltre og by-pass valve, anti-drain back
> valve og filtermateriale, så det er ikke det jeg efterspørger, men kun
> 1.håndserfaringer vedr. Biltemas oliefiltre til mc, og ikke en
> forelæsning om, hvad der kan ske med uoriginale filtre, for dem har
> jeg hørt.
Jeg har ikke prøvet Biltemas, men har kørt med DELO (Louis' eget mærke)
gennem mange år på min daværende XS400 Seca. Har altid fungeret helt
uden problemer. Jeg var studerende så det skulle være billigt, og Louis
kunne sælge dem for 20 kr stykket, så jeg købte stort ind af dem (sammen
med olie til 75kr/4L). Heldigvis fik jeg aldrig problemer med dem, men
det afhænger meget af modellen på motorcyklen og mærket på filtret om
det går godt.
Derfor kan mit råd kun bruges til at validere DELO filtre på en Yamaha
XS400 Seca.
På min efterfølgende FZ6 fik den kun originale filtre da den kom til
aut. service en gang om året (også pga. garantien).
Mvh. Martin Sørensen
| |
Anders Majland (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 27-02-10 13:30 |
|
> Derfor kan mit råd kun bruges til at validere DELO filtre på en Yamaha
> XS400 Seca.
Og jeg kan tilsvarende kun sige at jeg ikke har haft problemer med ~10 filte
på en aprilia leronardo, ~10 filte på en XT600Z og ~5 filtre på en XTZ750.
De fleste delo eller hiflo
Jeg ville ikke være nervøs ved uoriginale filtre - det er jo ikke rocket
science
/A
| |
Armand (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-03-10 01:53 |
|
Anders Majland skrev:
>> Derfor kan mit råd kun bruges til at validere DELO filtre på en Yamaha
>> XS400 Seca.
>
> Og jeg kan tilsvarende kun sige at jeg ikke har haft problemer med ~10
> filte på en aprilia leronardo, ~10 filte på en XT600Z og ~5 filtre på en
> XTZ750. De fleste delo eller hiflo
>
Trods min opfattelse af de uoriginale filtres tilstrækkelighed, vil jeg
alligevel gøre mig til lusen i skindpelsen og forstyrre billedet ved at
minde dig om at Leonardoen i grunden gik ned med en slidskade i toppen
--
Armand.
| |
Anders Majland (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 03-03-10 12:20 |
|
> Trods min opfattelse af de uoriginale filtres tilstrækkelighed, vil jeg
> alligevel gøre mig til lusen i skindpelsen og forstyrre billedet ved at
> minde dig om at Leonardoen i grunden gik ned med en slidskade i toppen
Yep - efter 64000km - Og jeg kender til mere end en håndfuld lignende
havarier ved km-tal på 20-30000km. Tror det vel være svært at give
oliefilteret skylden for det havari. Mere sandsynligt er nok en sammenhæng
med den mere åbne rustfri udstødning der var kommet på relativr kort inden
og så måske en overophedning efter 100km i medvind med bundgas.
Leonardoen'en har en olietryksadvarselslampe og filtrene har ikke været
klappet sammen eller haft synlige defekter når jeg har pillet dem ud
Grunden til at jeg køber uorignale filtre er primært at de kan komme med
posten, sammen med olie, tændrør, bremsebelægning og andre sliddele ...
/A
| |
Rene´ (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Rene´ |
Dato : 27-02-10 04:05 |
|
PE wrote:
> Jeg har købt en del olie filter til indvendig brug til en gammel Suki 1100 ,
> de har virket 100 % som de skal på en voldtunet motor , men de har også
> været skiftet for hver ca 15-20 km
> Godt nok købt i T.Hansen men har en ide om de samme , da Svenskerne køber
> det samme filter til deres motor i Tema
> Vi hardog lagt mærke til at O/ pakninger ringe ikke altid er de samme
>
> PE
>
> Ved ikke om det svar hjælper , ellers
> ..............................................
Det filter jeg skal bruge er et skruefilter til en Kawasaki ER5, så
jeg ved ikke om det kan sammenlignes, men tak for indlægget.
(Jeg var lige inde og kigge på filteret fra TH, men det er ikke magen
til Biltemas.)
| |
Ib Jakobsen (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 27-02-10 13:49 |
|
Den 27-02-2010 12:05, Rene´ skrev:
>
> Det filter jeg skal bruge er et skruefilter til en Kawasaki ER5, så
> jeg ved ikke om det kan sammenlignes, men tak for indlægget.
> (Jeg var lige inde og kigge på filteret fra TH, men det er ikke magen
> til Biltemas.)
Umiddelbart ville jeg ikke selv være bange for at køre med det. Biltema
plejer ikke at gå på kompromis med den slags dele. Eller andre dele for
den sags skyld. Lur mig om ikke de køber dem hos en af de store
europæiske producenter.
Alternativt ville jeg hvis det gnavede for meget i mavesåret købe et hos
Biltema og måle lidt på det. Typisk er diameteren på pakningen den samme
på alle filtre. Så er der gevindet. Det kan man måle og bestemme. Så har
man gjort lidt forarbejde. Nu smutter man ud til FTZ, Mekonomen eller
hvad den lokale bilgrossist hedder. Mange gange har de også lister over
mc-filter/dele.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Ib Jakobsen (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 27-02-10 14:11 |
|
Den 27-02-2010 13:48, Ib Jakobsen skrev:
> Den 27-02-2010 12:05, Rene´ skrev:
>
>>
>> Det filter jeg skal bruge er et skruefilter til en Kawasaki ER5, så
>> jeg ved ikke om det kan sammenlignes, men tak for indlægget.
>> (Jeg var lige inde og kigge på filteret fra TH, men det er ikke magen
>> til Biltemas.)
>
> Umiddelbart ville jeg ikke selv være bange for at køre med det. Biltema
> plejer ikke at gå på kompromis med den slags dele. Eller andre dele for
> den sags skyld. Lur mig om ikke de køber dem hos en af de store
> europæiske producenter.
>
> Alternativt ville jeg hvis det gnavede for meget i mavesåret købe et hos
> Biltema og måle lidt på det. Typisk er diameteren på pakningen den samme
> på alle filtre. Så er der gevindet. Det kan man måle og bestemme. Så har
> man gjort lidt forarbejde. Nu smutter man ud til FTZ, Mekonomen eller
> hvad den lokale bilgrossist hedder. Mange gange har de også lister over
> mc-filter/dele.
>
>
Jeg forsætter lige mit eget indlæg. Blev lidt nysgerrig og gik til
MANN-HUMMEL filters hjemmeside. Der kan man se at de faktisk leverer
filter til mange mc. Faktisk får man dimensioner på filter den enkelte
model. Ydermere kan man søge videre på dimensioner. Det aktuelle filter
hedder MW64. Men et W67/1 har meget lig specifikationer, og er så videt
jeg husker et til Toyota. Bare et forslag.
http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
N/A (28-02-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 28-02-10 16:46 |
|
| |
N/A (28-02-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 28-02-10 16:46 |
|
| |
Rene´ (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Rene´ |
Dato : 27-02-10 08:23 |
|
Ib Jakobsen skrev:
> > Umiddelbart ville jeg ikke selv v re bange for at k re med det. Biltema
> > plejer ikke at g p kompromis med den slags dele. Eller andre dele for
> > den sags skyld. Lur mig om ikke de k ber dem hos en af de store
> > europ iske producenter.
>
> > Alternativt ville jeg hvis det gnavede for meget i maves ret k be et hos
> > Biltema og m le lidt p det. Typisk er diameteren p pakningen den samme
> > p alle filtre. S er der gevindet. Det kan man m le og bestemme. S har
> > man gjort lidt forarbejde. Nu smutter man ud til FTZ, Mekonomen eller
> > hvad den lokale bilgrossist hedder. Mange gange har de ogs lister over
> > mc-filter/dele.
>
> Jeg fors tter lige mit eget indl g. Blev lidt nysgerrig og gik til
> MANN-HUMMEL filters hjemmeside. Der kan man se at de faktisk leverer
> filter til mange mc. Faktisk f r man dimensioner p filter den enkelte
> model. Ydermere kan man s ge videre p dimensioner. Det aktuelle filter
> hedder MW64. Men et W67/1 har meget lig specifikationer, og er s videt
> jeg husker et til Toyota. Bare et forslag.
>
> http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html
>
> --
> MVH
> Ib Jakobsen
Det er da værd at undersøge. I flere amerikanske oliefiltertests,
anbefalede de faktisk oliefiltre som var lavet til biler, men som
havde det rigtige åbningstryk og mål. Faktisk påstod de at nogle af
disse filtre var bedre end de originale m.h.t. filtreringsevnen.
| |
Matthias H. Matthies~ (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 27-02-10 16:40 |
|
Rene´ skrev:
> Ib Jakobsen skrev:
>>> Umiddelbart ville jeg ikke selv v re bange for at k re med det. Biltema
>>> plejer ikke at g p kompromis med den slags dele. Eller andre dele for
>>> den sags skyld. Lur mig om ikke de k ber dem hos en af de store
>>> europ iske producenter.
>>> Alternativt ville jeg hvis det gnavede for meget i maves ret k be et hos
>>> Biltema og m le lidt p det. Typisk er diameteren p pakningen den samme
>>> p alle filtre. S er der gevindet. Det kan man m le og bestemme. S har
>>> man gjort lidt forarbejde. Nu smutter man ud til FTZ, Mekonomen eller
>>> hvad den lokale bilgrossist hedder. Mange gange har de ogs lister over
>>> mc-filter/dele.
>> Jeg fors tter lige mit eget indl g. Blev lidt nysgerrig og gik til
>> MANN-HUMMEL filters hjemmeside. Der kan man se at de faktisk leverer
>> filter til mange mc. Faktisk f r man dimensioner p filter den enkelte
>> model. Ydermere kan man s ge videre p dimensioner. Det aktuelle filter
>> hedder MW64. Men et W67/1 har meget lig specifikationer, og er s videt
>> jeg husker et til Toyota. Bare et forslag.
>>
>> http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html
>>
>> --
>> MVH
>> Ib Jakobsen
>
> Det er da værd at undersøge. I flere amerikanske oliefiltertests,
> anbefalede de faktisk oliefiltre som var lavet til biler, men som
> havde det rigtige åbningstryk og mål. Faktisk påstod de at nogle af
> disse filtre var bedre end de originale m.h.t. filtreringsevnen.
Alt det er fint nok.
Du har bare ingen mulighed for at se på filtret om det er det rigtige.
Det er kun motorcykelproducenten der ved hvilke krav der stilles til
lige deres motorer.
Det nytter f.eks ikke noget at filteret renser bedre, hvis der så ikke
kan komme nok olie gennem det.
Hvis man har prøvet at skille et originalt og et uoriginalt filter ad,
så vil man ofte kunne se endda ganske store forskelle i papirkvaliteten
og mængden af samme.
Findes der en overtryksventil i det uoriginale som måske skal være der?
Og ved hvilket tryk åbner den?
At nogen tør køre med uoriginalt filter er fint for mig. Jeg kan bare
ikke se nogen grund til at tage en risiko, når den eneste grund skulle
være at spare et par kroner.
De gange jeg har købt brugt motorcykel har jeg altid kigge efter om der
er monteret originalt filter.
Hvis ikke, så blev der ikke handlet, for hvor har sælger ellers "sløset"?
Hilsen Matthias
| |
Ib Jakobsen (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 27-02-10 18:02 |
|
Den 27-02-2010 16:40, Matthias H. Matthiessen skrev:
>
> Alt det er fint nok.
> Du har bare ingen mulighed for at se på filtret om det er det rigtige.
> Det er kun motorcykelproducenten der ved hvilke krav der stilles til
> lige deres motorer.
> Det nytter f.eks ikke noget at filteret renser bedre, hvis der så ikke
> kan komme nok olie gennem det.
> Hvis man har prøvet at skille et originalt og et uoriginalt filter ad,
> så vil man ofte kunne se endda ganske store forskelle i papirkvaliteten
> og mængden af samme.
> Findes der en overtryksventil i det uoriginale som måske skal være der?
> Og ved hvilket tryk åbner den?
Hvis du fulgte linket ville du have fået svar på dine spørgsmål.
Jeg kan garantere dig de ikke sætter et filter på markedet der ikke
lever op til kundens (køretøjsfabrikantens)krav.
> At nogen tør køre med uoriginalt filter er fint for mig. Jeg kan bare
> ikke se nogen grund til at tage en risiko, når den eneste grund skulle
> være at spare et par kroner.
> De gange jeg har købt brugt motorcykel har jeg altid kigge efter om der
> er monteret originalt filter.
> Hvis ikke, så blev der ikke handlet, for hvor har sælger ellers "sløset"?
Nu er dem jeg linker til ikke lige en lille sidegadevirksomhed. De er
OEM leverandører til alverdens bilfabrikker. Lad os bare nævne BMW, MB
Opel, og VW.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Matthias H. Matthies~ (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 27-02-10 18:59 |
|
Ib Jakobsen skrev:
> Den 27-02-2010 16:40, Matthias H. Matthiessen skrev:
>
>>
>> Alt det er fint nok.
>> Du har bare ingen mulighed for at se på filtret om det er det rigtige.
>> Det er kun motorcykelproducenten der ved hvilke krav der stilles til
>> lige deres motorer.
>> Det nytter f.eks ikke noget at filteret renser bedre, hvis der så ikke
>> kan komme nok olie gennem det.
>> Hvis man har prøvet at skille et originalt og et uoriginalt filter ad,
>> så vil man ofte kunne se endda ganske store forskelle i papirkvaliteten
>> og mængden af samme.
>> Findes der en overtryksventil i det uoriginale som måske skal være der?
>> Og ved hvilket tryk åbner den?
>
> Hvis du fulgte linket ville du have fået svar på dine spørgsmål.
> Jeg kan garantere dig de ikke sætter et filter på markedet der ikke
> lever op til kundens (køretøjsfabrikantens)krav.
>
>
>> At nogen tør køre med uoriginalt filter er fint for mig. Jeg kan bare
>> ikke se nogen grund til at tage en risiko, når den eneste grund skulle
>> være at spare et par kroner.
>> De gange jeg har købt brugt motorcykel har jeg altid kigge efter om der
>> er monteret originalt filter.
>> Hvis ikke, så blev der ikke handlet, for hvor har sælger ellers "sløset"?
>
> Nu er dem jeg linker til ikke lige en lille sidegadevirksomhed. De er
> OEM leverandører til alverdens bilfabrikker. Lad os bare nævne BMW, MB
> Opel, og VW.
>
Nu er det altså motorcykler det handler om her. Og så hjælper det ikke
at de laver filtre til VW m.fl.
Hvorfor vælge uoriginal?
Hilsen Matthias
| |
René (27-02-2010)
| Kommentar Fra : René |
Dato : 27-02-10 19:14 |
|
"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen
news:4b895d70$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> Ib Jakobsen skrev:
>> Den 27-02-2010 16:40, Matthias H. Matthiessen skrev:
>>
>>>
>>> Alt det er fint nok.
>>> Du har bare ingen mulighed for at se på filtret om det er det rigtige.
>>> Det er kun motorcykelproducenten der ved hvilke krav der stilles til
>>> lige deres motorer.
>>> Det nytter f.eks ikke noget at filteret renser bedre, hvis der så ikke
>>> kan komme nok olie gennem det.
>>> Hvis man har prøvet at skille et originalt og et uoriginalt filter ad,
>>> så vil man ofte kunne se endda ganske store forskelle i papirkvaliteten
>>> og mængden af samme.
>>> Findes der en overtryksventil i det uoriginale som måske skal være der?
>>> Og ved hvilket tryk åbner den?
>>
>> Hvis du fulgte linket ville du have fået svar på dine spørgsmål.
>> Jeg kan garantere dig de ikke sætter et filter på markedet der ikke lever
>> op til kundens (køretøjsfabrikantens)krav.
>>
>>
>>> At nogen tør køre med uoriginalt filter er fint for mig. Jeg kan bare
>>> ikke se nogen grund til at tage en risiko, når den eneste grund skulle
>>> være at spare et par kroner.
>>> De gange jeg har købt brugt motorcykel har jeg altid kigge efter om der
>>> er monteret originalt filter.
>>> Hvis ikke, så blev der ikke handlet, for hvor har sælger ellers
>>> "sløset"?
>>
>> Nu er dem jeg linker til ikke lige en lille sidegadevirksomhed. De er OEM
>> leverandører til alverdens bilfabrikker. Lad os bare nævne BMW, MB Opel,
>> og VW.
>>
>
> Nu er det altså motorcykler det handler om her. Og så hjælper det ikke at
> de laver filtre til VW m.fl.
> Hvorfor vælge uoriginal?
> Hilsen Matthias
hvorfor er det så svært for nogle af jer og bare svare på det der bliver
spurgt om???
istedet for og komme med fuldstændige uinkompotente/ubruglige svar.
--
Biker hilsen Rene Rasmussen
NO CLUB NO RULES
http://biker-rene.zxq.net
http://oz3lx.vndv.com
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (28-02-2010)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 28-02-10 08:45 |
|
> hvorfor er det så svært for nogle af jer og bare svare på det der
> bliver
> spurgt om???
> istedet for og komme med fuldstændige uinkompotente/ubruglige svar.
Hellere være fuldstændig uinkompetent end urimelig. Husk dette er
internettet og du kan ikke bestemme hvad folk skal svare, eller hvilken
vikel de vælger at se din historie fra.
Problemet med oliefiltre er størst med lukkede filtre, da man her ikke
kan se limningen, selve filtermaterialet og hvis filteret er klappet
sammen eller revnet eller hvis trykventilen er åben konstant. Ved åbne
filtre kan man inspicere filteret før og efter brug og sikre sig det er
i orden. Jeg har endnu ikke måtte kassere et af Louis billige filtre,
selv om limningen ikke altid er helt jævn. Jeg har brugt MANGE filtre.
--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Ib Jakobsen (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 27-02-10 19:22 |
|
Den 27-02-2010 18:58, Matthias H. Matthiessen skrev:
>
> Nu er det altså motorcykler det handler om her.
Jamen det gør det da. Og det er også det vi snakker. Mann-hummel hører
til verdens største leverandører. Du mener måske at Kawasaki har deres
egen filterfabrik?. Mann-Hummel leverer et filter specifikt til Kawasaki
ER5. Det lever helt sikkert op til deres krav. Måske er det netop det
samme filter Kawasakiforhandleren leverer.
>Og så hjælper det ikke
> at de laver filtre til VW m.fl.
Du mener ikke de magter opgaven?. Så svært er det heller ikke at lave et
filter til MC.
> Hvorfor vælge uoriginal?
Fordi den slags opgaver bliver lagt ud til underleverandører der lever
på de ønskede krav. Og ofte er det samme filter originalt/uoriginalt. Og
så går hele snakken i øvrigt på at René netop ønsker at købe
"uoriginalt". Ganske enkelt.
Når jeg bestiller oliefilter til min BMW så står der både Mann-nummer og
BMW-nummer. Jeg køber dem dog hos BMW-forhandleren fordi de er billigere
end hos Mekonomen. Selv med procenter.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Steen Gruby (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 27-02-10 20:07 |
|
On Sat, 27 Feb 2010 18:58:56 +0100, "Matthias H. Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:
Hej.
>
>Nu er det altså motorcykler det handler om her. Og så hjælper det ikke
>at de laver filtre til VW m.fl.
>Hvorfor vælge uoriginal?
>
Jeg har anvendt de filtre til Paso'en jeg har kunnet få fat i - Det
tager jeg selv ansvaret for.
Originalt, til Fiat og lige nu, et KN filter.
Det originale og det til Fiat har jeg en mistanke om kommer fra samme
fabrik ,-)
Filtrene bliver ca. 12000 Km, eller to år, gamle, og det skal være et
ualmindelig ringe filter der ikke står distancen.
Velocetten er født uden filter (Gud alene vide hvorledes den har
overlevet), men er nu ombygget med et oliefilter - Til al overflod
mage til Paso'ens.
Til det oprindelige spørgsmål:
Der er ingen af os der kan svare på det.
Med mindre der er en der har testet to forskellige filtre på to ens MC
og efterfølgende skilt dem ad for at inspicere slidskader.
Hvis man anvender et "uoriginalt" filter er det noget man gør efter
(moden?) overvejelse og ansvaret er ens eget.
Jeg har ingen mistanke om at mit brug af "det filter jeg lige kunne få
fat i" har skadet motoren, men det endelige svar får jeg først den dag
motoren brækker sig.
Hvis den gør, er det min egen skyld.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
"J.C.Kløve" (27-02-2010)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 27-02-10 20:38 |
|
Den 27-02-2010 20:06, Steen Gruby skrev:
> On Sat, 27 Feb 2010 18:58:56 +0100, "Matthias H. Matthiessen"
> <matthiessen@dioder.dk> wrote:
>
> Hej.
> Til det oprindelige spørgsmål:
>
> Der er ingen af os der kan svare på det.
> Med mindre der er en der har testet to forskellige filtre på to ens MC
> og efterfølgende skilt dem ad for at inspicere slidskader.
> Hvis man anvender et "uoriginalt" filter er det noget man gør efter
> (moden?) overvejelse og ansvaret er ens eget.
> Jeg har ingen mistanke om at mit brug af "det filter jeg lige kunne få
> fat i" har skadet motoren, men det endelige svar får jeg først den dag
> motoren brækker sig.
> Hvis den gør, er det min egen skyld.
>
.... men ikke nødvendigvis filterets.
(følgende er generelt ikke møntet på dig Steen)
haloooo det er (igen) ikke raketteknologi
Det er da helt fint at man har præferencer for det ene eller det andet,
men lad dog være med at male alverdens udokumenterede ammestue historier
på vægen.
--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld
DMC - MCTC - DFMC
| |
Ib Jakobsen (27-02-2010)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 27-02-10 21:17 |
|
Den 27-02-2010 20:38, "J.C.Kløve" skrev:
>
> ... men ikke nødvendigvis filterets.
> (følgende er generelt ikke møntet på dig Steen)
>
> haloooo det er (igen) ikke raketteknologi
Næ, også mine ord. Ikke på det materiel vi har. Jeg har aldrig hørt om
haveri på grund af dårligt filter. Så by-pass'er olien bare.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
N/A (01-03-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 01-03-10 22:12 |
|
| |
N/A (01-03-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 01-03-10 22:12 |
|
| |
Armand (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-03-10 01:32 |
|
Ib Jakobsen skrev:
> Den 27-02-2010 20:38, "J.C.Kløve" skrev:
>
>>
>> ... men ikke nødvendigvis filterets.
>> (følgende er generelt ikke møntet på dig Steen)
>>
>> haloooo det er (igen) ikke raketteknologi
>
> Næ, også mine ord. Ikke på det materiel vi har. Jeg har aldrig hørt om
> haveri på grund af dårligt filter. Så by-pass'er olien bare.
>
Jeg vil tro at Max' MC Import (á 'MC Nøglen') står for salg af flere
fltre end importørerne tilsammen :-|
Det skulle endvidere ikke undre mig om der ligefrem er danske
mc-importører der ikke fører originale filtre, men istedet overlader det
til værkstederne at hjemtage fra 'Max'(*)
Summa-summarum: Skulle uorignale filtre (á primært dém fra 'MC Nøglen')
være ringe, ville man høre om flere motorhavarier end de 0(NUL) tilfælde
som jeg har hørt :-|
(*):
En lille anekdote omkring originale reservedele:
For længe siden, da man stadig kunne komme ind fra gaden og handle ved
Max på Als, oplevede jeg at ekspedienten pakkede en telefon-bestilt
DID-knastkæde med et grin og kommenterede at "nu røg der atter en
'original' knastkæde afsted til XX-importøren, som blot satte et fedt
XX-klistermærke på pakken og doblede prisen op inden videresendelse til
sin forhandler/værksted" - Så meget for kundernes mærkevare-trofasthed
--
Armand.
| |
Anders Houmark (28-02-2010)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 28-02-10 09:20 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:3rnio5tbmi2iar7mruohd8kk3mi51332u2@4ax.com...
> Jeg har anvendt de filtre til Paso'en jeg har kunnet få fat i - Det
> tager jeg selv ansvaret for.
> Originalt, til Fiat og lige nu, et KN filter.
> Det originale og det til Fiat har jeg en mistanke om kommer fra samme
> fabrik ,-)
> Filtrene bliver ca. 12000 Km, eller to år, gamle, og det skal være et
> ualmindelig ringe filter der ikke står distancen.
Jeg har kørt med Champion filtre siden jeg i min lokale mc butik ville have
et filter til min fzr600r. Fik lov at købe det originale, men han anbefalede
mig at købe Champion, det kørte de altid med.. det var ca. halv pris.
2. filter jeg købte var Champion.. og det har jeg kørt videre med lige
siden.. Købte en pakke, kan ikke huske om det var 6,8 eller 10.. Men jeg fik
selvfølgelig solgt FZR600R'en inden de var brugt op.. Og sjovt nok, da jeg
googlede frem til oliefiltre til min zx9r var det samme Champion filter..
Dejligt
Hvis jeg troede at Champion filteret var dårligere end det originale kørte
jeg ikke på dét mærke...
> Velocetten er født uden filter (Gud alene vide hvorledes den har
> overlevet), men er nu ombygget med et oliefilter - Til al overflod
> mage til Paso'ens.
Hvordan har du lavet det, sådan rent teknisk.. Det lyder ret spændene
Mvh Anders
| |
Steen Gruby (28-02-2010)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 28-02-10 11:26 |
|
On Sun, 28 Feb 2010 09:19:49 +0100, "Anders Houmark"
<no@email.available.dk> wrote:
Hej Anders.
>
>Hvordan har du lavet det, sådan rent teknisk.. Det lyder ret spændene
>
Med fare for at blibe kaldt "Thread Crascher":
Det er såmænd meget simpelt.
Filteret er indbygget i returledningen til olietanken.
På den måde kan det placeres højere end normalt, nemli' under sædet
lige bag benzintanken - Det giver de korteste slanger.
Når sædet er monteret kan man ikke se modifikationen
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-03-10 01:50 |
|
Steen Gruby skrev:
>
> Filteret er indbygget i returledningen til olietanken.
> På den måde kan det placeres højere end normalt, nemli' under sædet
> lige bag benzintanken - Det giver de korteste slanger.
> Når sædet er monteret kan man ikke se modifikationen
>
- - - Og der ér tryk nok på returpumpen til dét??
--
Armand.
| |
Steen Gruby (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 03-03-10 19:21 |
|
On Wed, 03 Mar 2010 01:49:49 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>
>- - - Og der ér tryk nok på returpumpen til dét??
Det kan du være helt rolig for
For det første er både fremløbs- og returpumpe tandhjulspumper og
returpumpen er lidt større (bredere) end fremløbspumpen.
For det andet ville du hurtigt opdage det idet det er en motor med
tørsump,
Hvis pumpen ikke kunne klare at trykke olien tilbage gennem filteret,
ville olien langsomt forlade tanken og omdanne motoern til en meget
våd sump (oliesump)
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-03-10 22:59 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Wed, 03 Mar 2010 01:49:49 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>> - - - Og der ér tryk nok på returpumpen til dét??
>
> Det kan du være helt rolig for
>
> For det første er både fremløbs- og returpumpe tandhjulspumper og
> returpumpen er lidt større (bredere) end fremløbspumpen.
>
Bredden viser noget om mængden, ikke nødvendigvis trykket!
> For det andet ville du hurtigt opdage det idet det er en motor med
> tørsump,
> Hvis pumpen ikke kunne klare at trykke olien tilbage gennem filteret,
> ville olien langsomt forlade tanken og omdanne motoern til en meget
> våd sump (oliesump)
>
Lige min tanke!
Det er dog med højere omdrejningen end tomgang at dén test skal foretages!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 03-03-10 23:18 |
|
On Wed, 03 Mar 2010 22:59:00 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>>
>Bredden viser noget om mængden, ikke nødvendigvis trykket!
>
Det har du helt ret i.
Jeg testede for mange år siden sådan en pumpe for blokeringstryk, og
det var skræmmende - 7Kg uden problemer.
Nu har sådan en knallert ikke rigtigt behov for trykket.
Som du du ganske rigtigt påpeger er den fuld af rulningslejer, så
femløbet bygger aldrig noget rigtigt tryk op - Det er mængden der
betyder noget.
>
>Lige min tanke!
>Det er dog med højere omdrejningen end tomgang at dén test skal foretages!
Jeg har checket oliemængden før og efter en tur, og der er ikke noget
der indikerer "ugler i mosen".
Olietanken bliver rygende varm, så noget flow er der i suppen.
Hvis jeg checker returløbet til tanken er der luftbobler i
oliestrømmen, så den pumper så meget tilbage at sugerøret i motoren i
perioder ligger over oliestanden i sumpen, hvilket indikerer at den
fint er i stand til at holde niveauet nede.
Og så skal jeg lige påpege at det er en modifikation der er "opfundet"
af Velocette Owners Club, og som er lavet på mange cykler.
Man kan ikke komme til at bygge et filter i fremløbet - Det er der
ikke plads til, så den med returløbet er eneste chance for at lave
noget der kan være effektivt.
Hvor meget den så gavner i det lange løb skal jeg lade være usagt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (04-03-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-03-10 06:40 |
|
> Hvor meget den så gavner i det lange løb skal jeg lade være usagt.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
Nej, men det betyder vel ikke noget hvor filteret sidder, så
jeg tror det er fint.
Hygge PD CBR1100t
| |
Futte & Co. (04-03-2010)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 04-03-10 09:59 |
|
Steen Gruby skrev:
>
> Og så skal jeg lige påpege at det er en modifikation der er "opfundet"
> af Velocette Owners Club, og som er lavet på mange cykler.
På forsvarets BSA B40 blev oliefilter monteret, så det er ikke nyt,
selvom britiske klassisk mc blade er fyldt med tilbud på slige filtre
til eftermontereing.
> Man kan ikke komme til at bygge et filter i fremløbet - Det er der
> ikke plads til, så den med returløbet er eneste chance for at lave
> noget der kan være effektivt.
> Hvor meget den så gavner i det lange løb skal jeg lade være usagt.
>
Samme er monteret på Bonnevillen her i vinter. Det postuleres i div.
blade at det forlænger motorens levetid væsentlig, vi får se!
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969
| |
N/A (28-02-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 28-02-10 16:46 |
|
| |
Armand (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-03-10 01:15 |
|
Steen Gruby skrev:
>
> ...........
> Velocetten er født uden filter (Gud alene vide hvorledes den har
> overlevet).
>
Ikke ét eneste glideleje i hele motoren??
Fiat kørte tidligere med rulningslejrede motorer, og s.v.j.h. havde
sådan en Fiat 128 ikke andet filter end en 'centrifugal-filter klokke' -
Måske at 'cetten har noget lignende i kombination med krumtappen :-/
> Der er ingen af os der kan svare .... med mindre der er en der har
> testet to forskellige filtre på to ens MC og efterfølgende skilt dem
> ad for at inspicere slidskader.
> Hvis man anvender et "uoriginalt" filter er det noget man gør efter
> (moden?) overvejelse og ansvaret er ens eget.
> Jeg har ingen mistanke om at mit brug af "det filter jeg lige kunne få
> fat i" har skadet motoren, men det endelige svar får jeg først den dag
> motoren brækker sig.
> Hvis den gør, er det min egen skyld.
>
Jeg tvivler stærkt på at man på en motorcykel der er ud over almindelig
garanti, vil få nogensomhelst kulance hvis et originalt filter crash'er :-|
--
Armand.
| |
N/A (28-02-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 28-02-10 16:46 |
|
| |
Armand (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-03-10 01:01 |
|
Matthias H. Matthiessen skrev:
>
> De gange jeg har købt brugt motorcykel har jeg altid kigge efter om der
> er monteret originalt filter.
> Hvis ikke, så blev der ikke handlet, for hvor har sælger ellers "sløset"?
> Hilsen Matthias
Du tror altså at værkstederne kun sætter originale oliefiltre på??
--
Armand.
| |
Richard (28-02-2010)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 28-02-10 02:26 |
|
On 27 Feb., 19:13, René <rlysbj...@gmail.com> wrote:
> hvorfor er det s sv rt for nogle af jer og bare svare p det der bliver
> spurgt om???
Spørgeren var vist blevet meget klogere, hvis kun de, der havde
erfaringer med Biltemas mc-filtre havde svaret, vel
> istedet for og komme med fuldst ndige uinkompotente/ubruglige svar.
Som dog forhåbentlig giver spørgeren noget at tænke over – det er da i
den velmente ånd, de alle lader til at være givet IMHO
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Jesper Pedersen (28-02-2010)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 28-02-10 03:33 |
|
On 26 Feb., 17:38, Rene´ <ren....@get2net.dk> wrote:
> Er der nogle som har haft brugt oliefiltre fra Biltema på deres mc,
> som har noget godt eller skidt at sige om dem.
> Udvendigt ligner deres filter det originale, men ikke indeni. Jeg HAR
> læst diverse artikler om oliefiltre og by-pass valve, anti-drain back
> valve og filtermateriale, så det er ikke det jeg efterspørger, men kun
> 1.håndserfaringer vedr. Biltemas oliefiltre til mc, og ikke en
> forelæsning om, hvad der kan ske med uoriginale filtre, for dem har
> jeg hørt.
> Jeg har altid kørt med originale oliefiltre, men nu er ham, som jeg
> køber dem af lukket, så nu skal jeg ud at køre 70 km for at købe
> originale filtre. Har talt med flere som bruger uoriginalt filter, men
> det har været mærker som HiFlo, Emgo og Champion. Nu har jeg Biltema
> her i byen, så det er jo nemt.
Har kørt med Delo, Vesrah og Champion uden problemer, og har svært ved
at se forskel på dem og de originale. Desuden er det vel næppe heller
Honda (m.fl.)selv der producerer deres oliefiltre. De laves "ude i
byen". Hvor ved jeg dog ikke.
Men prøv, og så evt. skift med oftere interval så du kan se standen på
filteret løbende.
| |
Rene´ (28-02-2010)
| Kommentar Fra : Rene´ |
Dato : 28-02-10 03:48 |
|
Jesper Pedersen wrote:
> Men prøv, og så evt. skift med oftere interval så du kan se standen på
> filteret løbende.
Det lyder meget fornuftigt, så det prøver jeg.
| |
Jim Andersen (01-03-2010)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 01-03-10 11:20 |
|
Rene´ wrote:
> Er der nogle som har haft brugt oliefiltre fra Biltema på deres mc,
Har altid købt fra Louis (olie, olie/luft-filtre, tændrør), og har ikke
oplevet problemer.
/jim
| |
Hekto (03-03-2010)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 03-03-10 01:53 |
|
On 26 Feb., 17:38, Rene´ <ren....@get2net.dk> wrote:
> Er der nogle som har haft brugt oliefiltre fra Biltema på deres mc,
> som har noget godt eller skidt at sige om dem.
> Udvendigt ligner deres filter det originale, men ikke indeni. Jeg HAR
> læst diverse artikler om oliefiltre og by-pass valve, anti-drain back
> valve og filtermateriale, så det er ikke det jeg efterspørger, men kun
> 1.håndserfaringer vedr. Biltemas oliefiltre til mc, og ikke en
> forelæsning om, hvad der kan ske med uoriginale filtre, for dem har
> jeg hørt.
> Jeg har altid kørt med originale oliefiltre, men nu er ham, som jeg
> køber dem af lukket, så nu skal jeg ud at køre 70 km for at købe
> originale filtre. Har talt med flere som bruger uoriginalt filter, men
> det har været mærker som HiFlo, Emgo og Champion. Nu har jeg Biltema
> her i byen, så det er jo nemt.
Jeg var godt klar over at olie var omgivet af megen mystik og
religion ... men at oliefilter-fundamentalismen lurede lige under
overfladen havde undgået min opmærksomhed.
Der er givetvis forskel på kvaliteten af oliefiltre - d.v.s. nogle er
så dårlige at de ike kan klare opgaven. De øvrige er 'gode nok' i og
med de ikke har givet anledning til problemer ... der er blevet
opdaget.
Der vamåske et behov for en kvalitetsmærkning af en slags, ligesom med
olie?
Hvor stort flow, ved hvilket tryk? Hvor små partikler tilbageholdes
o.s.v.? Er nogen stødt ind i en sådan 'kvalitetsmærkning' -
specifikation?
---
/Hekto
| |
|
|