/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Færdselstavle
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 21-02-10 22:36


Er der nogen der kan forklare betydningen af færdselstavlen der ses her?

<http://maps.google.dk/?ie=UTF8&ll=55.628892,12.559562&spn=0,359.972126&t=h&z=16&layer=c&cbll=55.6289,12.559377&panoid=sWXHG625rz9DrGnm1ZojRg&cbp=12,59.35,,1,2.6>

Mit *gæt* er at den fortæller at det er forbudt at køre gennem
Øresundstunellen med farligt gods i de tidsrum der er nævnt på
undertavlen. Er det det der er tale om, er tavlen forsåvidt uden
betydning for mit kørekort til kategori B, men min nysgerrighed vil nu
stadig gerne have spørgsmålet afgjort.

Og som bonusspørgsmål: Jeg har for en del år siden observeret en
forbudstavle i tyskland, der mindede lidt om den. Det var en rund med
rød kant, og noget der formentlig skulle forestille en tankvogn, hvor
tanken også var markeret med samme orange farve. Den var midt på en
motorvej, uden afstandsmarkering, og en undertavle der hed noget med
Wassershcutz, hvis jeg husker rigtigt. Hvis nogen kan genkende den
beskrivelse, og ved hvad den betyder, vil jeg også sætte pris på at få
den forklaret.


--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

 
 
thl (21-02-2010)
Kommentar
Fra : thl


Dato : 21-02-10 22:43


"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse
news:87k4u62rx8.fsf@huddi.jernurt.dk...
>
> Er der nogen der kan forklare betydningen af færdselstavlen der ses her?
>
> <http://maps.google.dk/?ie=UTF8&ll=55.628892,12.559562&spn=0,359.972126&t=h&z=16&layer=c&cbll=55.6289,12.559377&panoid=sWXHG625rz9DrGnm1ZojRg&cbp=12,59.35,,1,2.6>
>
> Mit *gæt* er at den fortæller at det er forbudt at køre gennem
> Øresundstunellen med farligt gods i de tidsrum der er nævnt på
> undertavlen. Er det det der er tale om, er tavlen forsåvidt uden
> betydning for mit kørekort til kategori B, men min nysgerrighed vil nu
> stadig gerne have spørgsmålet afgjort.
Kørsel med farligt gods forbudt.
Tavlen forbyder kørsel med køretøjer, der medbringer farligt gods som
defineret i bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods. Det kan på
undertavle præciseres, hvilken tidsperiode forbuddet gælder.


Anders Wegge Keller (21-02-2010)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 21-02-10 22:50

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse
> news:87k4u62rx8.fsf@huddi.jernurt.dk...
>>
>> Er der nogen der kan forklare betydningen af færdselstavlen der ses her?
>>
>> <http://maps.google.dk/?ie=UTF8&ll=55.628892,12.559562&spn=0,359.972126&t=h&z=16&layer=c&cbll=55.6289,12.559377&panoid=sWXHG625rz9DrGnm1ZojRg&cbp=12,59.35,,1,2.6>
>>
>> Mit *gæt* er at den fortæller at det er forbudt at køre gennem
>> Øresundstunellen med farligt gods i de tidsrum der er nævnt på
>> undertavlen. Er det det der er tale om, er tavlen forsåvidt uden
>> betydning for mit kørekort til kategori B, men min nysgerrighed vil nu
>> stadig gerne have spørgsmålet afgjort.

> Kørsel med farligt gods forbudt. Tavlen forbyder kørsel med
> køretøjer, der medbringer farligt gods som defineret i
> bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods. Det kan på
> undertavle præciseres, hvilken tidsperiode forbuddet gælder.

Jeg takker.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Finn Guldmann (21-02-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-02-10 23:46

Anders Wegge Keller skrev:
> Er der nogen der kan forklare betydningen af færdselstavlen der ses her?
> <http://maps.google.dk/?ie=UTF8&ll=55.628892,12.559562&spn=0,359.972126&t=h&z=16&layer=c&cbll=55.6289,12.559377&panoid=sWXHG625rz9DrGnm1ZojRg&cbp=12,59.35,,1,2.6>
> Mit *gæt* er at den fortæller at det er forbudt at køre gennem
> Øresundstunellen med farligt gods i de tidsrum der er nævnt på
> undertavlen. Er det det der er tale om, er tavlen forsåvidt uden
> betydning for mit kørekort til kategori B, men min nysgerrighed vil nu
> stadig gerne have spørgsmålet afgjort.
> Og som bonusspørgsmål: Jeg har for en del år siden observeret en
> forbudstavle i tyskland, der mindede lidt om den. Det var en rund med
> rød kant, og noget der formentlig skulle forestille en tankvogn, hvor
> tanken også var markeret med samme orange farve. Den var midt på en
> motorvej, uden afstandsmarkering, og en undertavle der hed noget med
> Wassershcutz, hvis jeg husker rigtigt. Hvis nogen kan genkende den
> beskrivelse, og ved hvad den betyder, vil jeg også sætte pris på at få
> den forklaret.
>
Øverste tavle (den runde) betyder "Indkørsel med ADR-gods forbudt" (frit
oversat) (ADR = farlig gods på landeveje. På søen og på jernbane hedder
det noget andet, og reglerne er lidt anderledes.)
Øverste undertavle fortæller at forbudet gælder fra 6 morgen til 11
aften, alle ugens dage.
Midterste undertavle sætter nogle særlige begrænsninger for klasse 1
(sprængstoffer)
Og nederste undertavle fortæller hvor langt der er til den anden ende af
forbudet.

Du kan i øvrigt godt komme ud for at blive påvirket af forbudet i biler
til B-kørekort. Det er nemlig ikke køretøjet men mængden af det farlige
gods der er afgørende for om man må køre eller ej.

For nogle af de virkelig farlige stoffer er 'mindstemængden' (den
maksimale mængde man må køre med uden at skulle overholde
mærkningsreglerne) nogle få kilo.

Kurt B. Andersen (21-02-2010)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 21-02-10 23:47


"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen
news:87k4u62rx8.fsf@huddi.jernurt.dk...
>
>
> Og som bonusspørgsmål: Jeg har for en del år siden observeret en
> forbudstavle i tyskland, der mindede lidt om den. Det var en rund med
> rød kant, og noget der formentlig skulle forestille en tankvogn, hvor
> tanken også var markeret med samme orange farve. Den var midt på en
> motorvej, uden afstandsmarkering, og en undertavle der hed noget med
> Wassershcutz, hvis jeg husker rigtigt. Hvis nogen kan genkende den
> beskrivelse, og ved hvad den betyder, vil jeg også sætte pris på at få
> den forklaret.
>
>
Det kan du læse om her:
http://de.wikipedia.org/wiki/Wasserschutzgebiet
Der kan du også se tavlen, som faktisk står rigtig mange steder i Tyskland.

Kurt



Anders Wegge Keller (21-02-2010)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 21-02-10 23:55

Finn Guldmann <n@a.invalid> writes:

> Du kan i øvrigt godt komme ud for at blive påvirket af forbudet i
> biler til B-kørekort. Det er nemlig ikke køretøjet men mængden af
> det farlige gods der er afgørende for om man må køre eller ej.

Nu kan jeg ikke lige forestille mig at jeg kan komme i besiddelse af
noget der falder ind under farligt gods (med undtagelse af brændstof,
som jeg i forvejen kender reglerne for), uden at det medfølgende
datablad fortæller hvordan stadset skal håndteres.

> For nogle af de virkelig farlige stoffer er 'mindstemængden' (den
> maksimale mængde man må køre med uden at skulle overholde
> mærkningsreglerne) nogle få kilo.

Gælder det også sprængstof? Der ville jeg umiddelbart forestille mig
at selv få hundrede gram var deklareringspligtige.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Finn Guldmann (22-02-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 22-02-10 03:37

Anders Wegge Keller skrev:
>> Du kan i øvrigt godt komme ud for at blive påvirket af forbudet i
>> biler til B-kørekort. Det er nemlig ikke køretøjet men mængden af
>> det farlige gods der er afgørende for om man må køre eller ej.
> Nu kan jeg ikke lige forestille mig at jeg kan komme i besiddelse af
> noget der falder ind under farligt gods (med undtagelse af brændstof,
> som jeg i forvejen kender reglerne for), uden at det medfølgende
> datablad fortæller hvordan stadset skal håndteres.
>
Det er mængden og ikke databladet i sig selv der afgør om du skal køre
med skilte eller ej.

>> For nogle af de virkelig farlige stoffer er 'mindstemængden' (den
>> maksimale mængde man må køre med uden at skulle overholde
>> mærkningsreglerne) nogle få kilo.
> Gælder det også sprængstof? Der ville jeg umiddelbart forestille mig
> at selv få hundrede gram var deklareringspligtige.
>
Sprængstoffer og radioaktive stoffer er nok nogen af dem der skal mindst
mængde til for at nå op til 'mindstemængden'.

Hvis du kigger efter vil du sikkert opdage at nogle af de 3,5 tons
kassevogne der kører for nogle af budfirmaerne har skiltene på. Ikke så
tit klappet ud, men de er der så de har dem hvis der bliver brug for dem.

Anders Majland (22-02-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 22-02-10 11:43

> Sprængstoffer og radioaktive stoffer er nok nogen af dem der skal mindst
> mængde til for at nå op til 'mindstemængden'.
>
> Hvis du kigger efter vil du sikkert opdage at nogle af de 3,5 tons
> kassevogne der kører for nogle af budfirmaerne har skiltene på. Ikke så
> tit klappet ud, men de er der så de har dem hvis der bliver brug for dem.

Husker en historie fra min værnepligt... Det var dengang der stadig var
storebæltsfærger. En af sjanterne havde været chauffør på en en af de små vw
ladvogne. Det var ikke mange hundrede kg "sjov" han havde med, men
tilstrækkeligt til at storebæltsfærgen ikke måtte tage alm passagerer med
samtidig... Så der var noger der var lange i betrækket da han kørte forbi de
lange kører og ombord på en tom færge og de derefter hævede klappen ...

/A


Finn Guldmann (22-02-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 22-02-10 14:17

Anders Majland skrev:
>> Sprængstoffer og radioaktive stoffer er nok nogen af dem der skal
>> mindst mængde til for at nå op til 'mindstemængden'.
>> Hvis du kigger efter vil du sikkert opdage at nogle af de 3,5 tons
>> kassevogne der kører for nogle af budfirmaerne har skiltene på. Ikke
>> så tit klappet ud, men de er der så de har dem hvis der bliver brug
>> for dem.
> Husker en historie fra min værnepligt... Det var dengang der stadig var
> storebæltsfærger. En af sjanterne havde været chauffør på en en af de
> små vw ladvogne. Det var ikke mange hundrede kg "sjov" han havde med,
> men tilstrækkeligt til at storebæltsfærgen ikke måtte tage alm
> passagerer med samtidig... Så der var noger der var lange i betrækket da
> han kørte forbi de lange kører og ombord på en tom færge og de derefter
> hævede klappen ...
>
Der er det søfartsreglerne, IMCO, der gælder. Langt hen af vejen ligner
de reglerne på vej, ADR, og på bane, RID. Men der er forskelle.

En af dem, som jeg selv har oplevet er med en container med fiskemel i
sække. Den har intet med farlig gods at gøre på landjorden (ADR+RID),
men den er farlig gods til søs (IMCO).

Kent Friis (22-02-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-02-10 17:50

Den Mon, 22 Feb 2010 14:16:34 +0100 skrev Finn Guldmann:
> Anders Majland skrev:
>>> Sprængstoffer og radioaktive stoffer er nok nogen af dem der skal
>>> mindst mængde til for at nå op til 'mindstemængden'.
>>> Hvis du kigger efter vil du sikkert opdage at nogle af de 3,5 tons
>>> kassevogne der kører for nogle af budfirmaerne har skiltene på. Ikke
>>> så tit klappet ud, men de er der så de har dem hvis der bliver brug
>>> for dem.
>> Husker en historie fra min værnepligt... Det var dengang der stadig var
>> storebæltsfærger. En af sjanterne havde været chauffør på en en af de
>> små vw ladvogne. Det var ikke mange hundrede kg "sjov" han havde med,
>> men tilstrækkeligt til at storebæltsfærgen ikke måtte tage alm
>> passagerer med samtidig... Så der var noger der var lange i betrækket da
>> han kørte forbi de lange kører og ombord på en tom færge og de derefter
>> hævede klappen ...
>>
> Der er det søfartsreglerne, IMCO, der gælder. Langt hen af vejen ligner
> de reglerne på vej, ADR, og på bane, RID. Men der er forskelle.
>
> En af dem, som jeg selv har oplevet er med en container med fiskemel i
> sække. Den har intet med farlig gods at gøre på landjorden (ADR+RID),
> men den er farlig gods til søs (IMCO).

Er man mon bange for at blive offer for terrorist-aktioner fra fiskenes
befrielses-front?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Finn Guldmann (22-02-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 22-02-10 21:21

Kent Friis skrev:
>> Der er det søfartsreglerne, IMCO, der gælder. Langt hen af vejen ligner
>> de reglerne på vej, ADR, og på bane, RID. Men der er forskelle.
>> En af dem, som jeg selv har oplevet er med en container med fiskemel i
>> sække. Den har intet med farlig gods at gøre på landjorden (ADR+RID),
>> men den er farlig gods til søs (IMCO).
> Er man mon bange for at blive offer for terrorist-aktioner fra fiskenes
> befrielses-front?
>
Nok nærmere miljøaktivister. De er vist ret militante sommetider.

Armand (23-02-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-02-10 00:39

Kent Friis skrev:
> Den Mon, 22 Feb 2010 14:16:34 +0100 skrev Finn Guldmann:
>> Anders Majland skrev:
>>>> Sprængstoffer og radioaktive stoffer er nok nogen af dem der skal
>>>> mindst mængde til for at nå op til 'mindstemængden'.
>>>> Hvis du kigger efter vil du sikkert opdage at nogle af de 3,5 tons
>>>> kassevogne der kører for nogle af budfirmaerne har skiltene på. Ikke
>>>> så tit klappet ud, men de er der så de har dem hvis der bliver brug
>>>> for dem.
>>> Husker en historie fra min værnepligt... Det var dengang der stadig var
>>> storebæltsfærger. En af sjanterne havde været chauffør på en en af de
>>> små vw ladvogne. Det var ikke mange hundrede kg "sjov" han havde med,
>>> men tilstrækkeligt til at storebæltsfærgen ikke måtte tage alm
>>> passagerer med samtidig... Så der var noger der var lange i betrækket da
>>> han kørte forbi de lange kører og ombord på en tom færge og de derefter
>>> hævede klappen ...
>>>
>> Der er det søfartsreglerne, IMCO, der gælder. Langt hen af vejen ligner
>> de reglerne på vej, ADR, og på bane, RID. Men der er forskelle.
>>
>> En af dem, som jeg selv har oplevet er med en container med fiskemel i
>> sække. Den har intet med farlig gods at gøre på landjorden (ADR+RID),
>> men den er farlig gods til søs (IMCO).
>
> Er man mon bange for at blive offer for terrorist-aktioner fra fiskenes
> befrielses-front?
>
En storbrand i godset er en væsentlig værre oplevelse på en færge end i
nødsporet på en motorvej!
Til gengæld tror jeg at også mange stålbroer kan have svært ved at
kapere varmen fra en sættevogn i fuld blus =

--
Armand.

Anders Wegge Keller (21-02-2010)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 21-02-10 23:58

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen
> news:87k4u62rx8.fsf@huddi.jernurt.dk...
>>
>>
>> Og som bonusspørgsmål: Jeg har for en del år siden observeret en
>> forbudstavle i tyskland, der mindede lidt om den. Det var en rund med
>> rød kant, og noget der formentlig skulle forestille en tankvogn, hvor
>> tanken også var markeret med samme orange farve. Den var midt på en
>> motorvej, uden afstandsmarkering, og en undertavle der hed noget med
>> Wassershcutz, hvis jeg husker rigtigt. Hvis nogen kan genkende den
>> beskrivelse, og ved hvad den betyder, vil jeg også sætte pris på at få
>> den forklaret.
>>
>>
> Det kan du læse om her:
> http://de.wikipedia.org/wiki/Wasserschutzgebiet
> Der kan du også se tavlen, som faktisk står rigtig mange steder i Tyskland.

Det var præcis den jeg huskede. Tak for link!

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste