/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Båd pakket i Is
Fra : Torben Pd 57 Sirius


Dato : 12-02-10 15:06

Hej NG

Min Polaris Drabant ligger i vandet endnu, og er efterhånden oakket så
meget i is at jeg kun kan rokke den frem og tilbage ca 5 cm.

er det noget jeg skal bekymre mig over. Kan isen øddelægge skroget,
hvad vil der ske, hvis/ når isen lukker sig totalt omkting båden, evt
presser på skroget.

er der nogen gode løsninger til at holde vandlinien is fri, eller skal
jeg bare lade som ingenting, der er ikke megen strøm i vandet i
havnen,varme op i kahyt eller lign er ikke muligt, jeg har ikke noget
olie fyr, og en eller anden form for el varme er ikke mulig.

Skal jeg begynde at gå i panuk eller. ????

På forhpnd tak

Torben
Pd 57 Sirius

 
 
Bjarke@Escape (13-02-2010)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 13-02-10 08:10

Hvad skulle det hjælpe at gå i panik ?

Sålænge den kan rokkes sidder den jo ikke fast. Jeg har aldrig prøvet det,
men hvis det var min ville jeg nok sørge for at få den bevæget hver dag, så
ikke den sætter sig helt fast. Så længe den rokker, skubber isen den jo bare
op.

Har bemærket at de beboede både i havnen har blankt vand 5-10 cm uden om
bådene. Jeg tvivler på det er varme fra båden, men det faktum at de ligger
og vugger hele tiden ....

Bjarke


"Torben Pd 57 Sirius" <tgbank@it.dk> wrote in message
news:e5f29f7f-5864-40de-b32b-71d980f2cdb8@l26g2000yqd.googlegroups.com...
Hej NG

Min Polaris Drabant ligger i vandet endnu, og er efterhånden oakket så
meget i is at jeg kun kan rokke den frem og tilbage ca 5 cm.

er det noget jeg skal bekymre mig over. Kan isen øddelægge skroget,
hvad vil der ske, hvis/ når isen lukker sig totalt omkting båden, evt
presser på skroget.

er der nogen gode løsninger til at holde vandlinien is fri, eller skal
jeg bare lade som ingenting, der er ikke megen strøm i vandet i
havnen,varme op i kahyt eller lign er ikke muligt, jeg har ikke noget
olie fyr, og en eller anden form for el varme er ikke mulig.

Skal jeg begynde at gå i panuk eller. ????

På forhpnd tak

Torben
Pd 57 Sirius



Ukendt (13-02-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-10 10:08


"Torben Pd 57 Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i meddelelsen
news:e5f29f7f-5864-40de-b32b-71d980f2cdb8@l26g2000yqd.googlegroups.com...
Hej NG

Min Polaris Drabant ligger i vandet endnu, og er efterhånden oakket så
meget i is at jeg kun kan rokke den frem og tilbage ca 5 cm.

er det noget jeg skal bekymre mig over. Kan isen øddelægge skroget,
hvad vil der ske, hvis/ når isen lukker sig totalt omkting båden, evt
presser på skroget.

er der nogen gode løsninger til at holde vandlinien is fri, eller skal
jeg bare lade som ingenting, der er ikke megen strøm i vandet i
havnen,varme op i kahyt eller lign er ikke muligt, jeg har ikke noget
olie fyr, og en eller anden form for el varme er ikke mulig.

Skal jeg begynde at gå i panuk eller. ????

På forhpnd tak

Torben
Pd 57 Sirius

*****************************************

Hej Torben.
Jeg tror ikke, at du skal gå i panik.
Igennem et langt liv har jeg jo set eet og andet i forbindelse med
isvintrer.
Erfaringen viser, at de både det evt går galt for, er træskibe.
På disse kan isen få godt fat i overfladen, trække kalfatring ud, og andet
grimt.

"Plasticbåde" derimod, er bedrer rustet, og vil normalt nøjes med at lade
sig lyfte, om ispresset bliver stort nok.
Med mindrer, naturligvis, at isen begynde at skrue sig op.
Da kan man være ilde stedt--

Samme erfaring har forsikringsselskaberne gjort sig, og også udtalt sig om.

Forøvrigt:
Her på Stevns har vi, ja det lyder utroligt, observeret begyndende
"forårsadfærd" hos havens fugle.
Hvilket jo nok kan udlægges som en indikation om vinterens snarlige ophør.


MVH
Egon








blueocean (13-02-2010)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 13-02-10 04:22

On 12 Feb., 23:05, Torben Pd 57 Sirius <tgb...@it.dk> wrote:
> Hej NG
>
> Min Polaris Drabant ligger i vandet endnu, og er efterhånden oakket så
> meget i is at jeg kun kan rokke den frem og tilbage ca 5 cm.
>
> er det noget jeg skal bekymre mig over. Kan isen øddelægge skroget,
> hvad vil der ske, hvis/ når isen lukker sig totalt omkting båden, evt
> presser på skroget.
>
> er der nogen gode løsninger til at holde vandlinien is fri, eller skal
> jeg bare lade som ingenting, der er ikke megen strøm i vandet i
> havnen,varme op i kahyt eller lign er ikke muligt, jeg har ikke noget
> olie fyr, og en eller anden form for el varme er ikke mulig.
>
> Skal jeg begynde at gå i panuk eller. ????
>
> På forhpnd tak
>
> Torben
> Pd 57 Sirius

Ikke nogen grund til panik, båden tager ikke skade af at ligge i isen,
det der sker er at båden løftes langsom op når isen sætter sig, Husk
så lige at isen sætter sikke fast på skrovet idet glasfiber udvikler
en svag form for varme, som gør at isen får en mikroskopisk vand hinde
mellem skrov og is, Jeg har haft min båd liggende i vandet i mange
årog så med værre is end vi oplever nu.

Gert

Mads Bo Falk (13-02-2010)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 13-02-10 21:40

Min Pd26 ligger i Århus Havn og kan ikke rokkes overhovedet. Når jeg går
ombord vipper hun ikke engang!
Men jeg har fra mange sider hørt det samme som flere andre her skriver: det
er ikke farligt, og jeg tager det derfor roligt.

Derimod hører jeg ofte det med at isen kan finde på at "skrue". Hvad er det
egentlig, hvorfor er det farligt, og under hvilke forhold opstår isskruning?


--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus
"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"



"Torben Pd 57 Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i en meddelelse
news:e5f29f7f-5864-40de-b32b-71d980f2cdb8@l26g2000yqd.googlegroups.com...
Hej NG

Min Polaris Drabant ligger i vandet endnu, og er efterhånden oakket så
meget i is at jeg kun kan rokke den frem og tilbage ca 5 cm.

er det noget jeg skal bekymre mig over. Kan isen øddelægge skroget,
hvad vil der ske, hvis/ når isen lukker sig totalt omkting båden, evt
presser på skroget.

er der nogen gode løsninger til at holde vandlinien is fri, eller skal
jeg bare lade som ingenting, der er ikke megen strøm i vandet i
havnen,varme op i kahyt eller lign er ikke muligt, jeg har ikke noget
olie fyr, og en eller anden form for el varme er ikke mulig.

Skal jeg begynde at gå i panuk eller. ????

På forhpnd tak

Torben
Pd 57 Sirius



Ukendt (13-02-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-10 23:01


"Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i meddelelsen
news:4b770e20$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Min Pd26 ligger i Århus Havn og kan ikke rokkes overhovedet. Når jeg går
> ombord vipper hun ikke engang!
> Men jeg har fra mange sider hørt det samme som flere andre her skriver:
> det er ikke farligt, og jeg tager det derfor roligt.
>
> Derimod hører jeg ofte det med at isen kan finde på at "skrue". Hvad er
> det egentlig, hvorfor er det farligt, og under hvilke forhold opstår
> isskruning?



Sakset fra:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=isskruning&query=isse

Vold af is dannet af drivende isstykker som er blevet presset eller skruet
sammen og opad af kraften fra vind og strøm
Se også skrueis


Sådan kan det se ud i virkeligheden

http://www.naturplan.dk/foto/preview.php?id=4741

http://www.finn-j.dk/galerie-linsen/former/05.html

http://www.aalborgfotoklub.dk/joomla15/index.php?option=com_rsgallery2&page=inline&id=721

Der gad jeg godt nok ikke have min båd liggende!


--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.


Mads Bo Falk (14-02-2010)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 14-02-10 09:52

Nej, det ser lidt træls ud!

Men opstår sådan noget djævelskab i en lukket havn?


--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus
"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

"Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4b772128$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b770e20$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Min Pd26 ligger i Århus Havn og kan ikke rokkes overhovedet. Når jeg går
>> ombord vipper hun ikke engang!
>> Men jeg har fra mange sider hørt det samme som flere andre her skriver:
>> det er ikke farligt, og jeg tager det derfor roligt.
>>
>> Derimod hører jeg ofte det med at isen kan finde på at "skrue". Hvad er
>> det egentlig, hvorfor er det farligt, og under hvilke forhold opstår
>> isskruning?
>
>
>
> Sakset fra:
> http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=isskruning&query=isse
>
> Vold af is dannet af drivende isstykker som er blevet presset eller
> skruet sammen og opad af kraften fra vind og strøm
> Se også skrueis
>
>
> Sådan kan det se ud i virkeligheden
>
> http://www.naturplan.dk/foto/preview.php?id=4741
>
> http://www.finn-j.dk/galerie-linsen/former/05.html
>
> http://www.aalborgfotoklub.dk/joomla15/index.php?option=com_rsgallery2&page=inline&id=721
>
> Der gad jeg godt nok ikke have min båd liggende!
>
>
> --
> Ole Axelsen. (5771)
> Der er fejl i min mailadresse.



Henning Rasmussen (14-02-2010)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 14-02-10 16:12


"Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4b772128$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> Sakset fra:
> http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=isskruning&query=isse
>
> Vold af is dannet af drivende isstykker som er blevet presset eller
> skruet sammen og opad af kraften fra vind og strøm
> Se også skrueis
>
>
> Sådan kan det se ud i virkeligheden
>
> http://www.naturplan.dk/foto/preview.php?id=4741
>
> http://www.finn-j.dk/galerie-linsen/former/05.html
>
> http://www.aalborgfotoklub.dk/joomla15/index.php?option=com_rsgallery2&page=inline&id=721
>
eller sådan. Godt nok et gammelt billede:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Endurance_trapped_in_pack_ice.jpg


--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
www.frivagt.dk



Harding E. Larsen (14-02-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-02-10 02:20

I en klasse A havn dækker forsikringen..
For klasse B, C, og D, dækker forsikringen ikke.
Hvor megen skruning der kan opstå afhænger af forholdene; men med
klassificeringen A skulle det efter beslutningstagernes vurdering være
OK at have sin båd liggende her m.h.t. isskruning; men som omtalt i
tidligere strenge er der andre farer som ikke skal overses af ejeren.

Mvh/Harding

On 14 Feb., 09:52, "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> wrote:
> Nej, det ser lidt træls ud!
>
> Men opstår sådan noget djævelskab i en lukket havn?
>
> --
> vh/ Mads Bo Falk,
> S/Y Mathilde, Pd26, Århus
> "Får og beder kan ej forstå
> længslers tog over bølgen blå"
>
> "Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en meddelelsenews:4b772128$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
>
>
> > "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> skrev i meddelelsen
> >news:4b770e20$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> Min Pd26 ligger i Århus Havn og kan ikke rokkes overhovedet. Når jeg går
> >> ombord vipper hun ikke engang!
> >> Men jeg har fra mange sider hørt det samme som flere andre her skriver:
> >> det er ikke farligt, og jeg tager det derfor roligt.
>
> >> Derimod hører jeg ofte det med at isen kan finde på at "skrue". Hvad er
> >> det egentlig, hvorfor er det farligt, og under hvilke forhold opstår
> >> isskruning?
>
> > Sakset fra:
> >http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=isskruning&query=isse
>
> >  Vold af is dannet af drivende isstykker som er blevet presset eller
> > skruet sammen og opad af kraften fra vind og strøm
> > Se også skrueis
>
> > Sådan kan det se ud i virkeligheden
>
> >http://www.naturplan.dk/foto/preview.php?id=4741
>
> >http://www.finn-j.dk/galerie-linsen/former/05.html
>
> >http://www.aalborgfotoklub.dk/joomla15/index.php?option=com_rsgallery....
>
> > Der gad jeg godt nok ikke have min båd liggende!
>
> > --
> > Ole Axelsen. (5771)
> > Der er fejl i min mailadresse.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Ukendt (14-02-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-10 14:09

Er ikke sikker på, at isskader er dækket af forsikringen, uanset A eller
anden havn.
Har for nylig læst nogle udtalelser fra et fælles råd eller lignende, som
selskaberne åbenbart har, hvor manden udtalte, at der ikke skulle være nogen
danske kaskoforsikringer, der dækkede skrogskader/haverier, opstået som
følge af isdannelser på vandet.

Sandt eller ej:
Man kan ikke være sikker, med mindrer man udtrykkeligt har spurgt sit
selskab.

Egon




"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:185efd57-7109-4550-b71b-709b073f6b67@c16g2000yqd.googlegroups.com...
I en klasse A havn dækker forsikringen..
For klasse B, C, og D, dækker forsikringen ikke.
Hvor megen skruning der kan opstå afhænger af forholdene; men med
klassificeringen A skulle det efter beslutningstagernes vurdering være
OK at have sin båd liggende her m.h.t. isskruning; men som omtalt i
tidligere strenge er der andre farer som ikke skal overses af ejeren.

Mvh/Harding

On 14 Feb., 09:52, "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> wrote:
> Nej, det ser lidt træls ud!
>
> Men opstår sådan noget djævelskab i en lukket havn?
>
> --
> vh/ Mads Bo Falk,
> S/Y Mathilde, Pd26, Århus
> "Får og beder kan ej forstå
> længslers tog over bølgen blå"
>
> "Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en
> meddelelsenews:4b772128$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
>
>
> > "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> skrev i meddelelsen
> >news:4b770e20$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> Min Pd26 ligger i Århus Havn og kan ikke rokkes overhovedet. Når jeg
> >> går
> >> ombord vipper hun ikke engang!
> >> Men jeg har fra mange sider hørt det samme som flere andre her skriver:
> >> det er ikke farligt, og jeg tager det derfor roligt.
>
> >> Derimod hører jeg ofte det med at isen kan finde på at "skrue". Hvad er
> >> det egentlig, hvorfor er det farligt, og under hvilke forhold opstår
> >> isskruning?
>
> > Sakset fra:
> >http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=isskruning&query=isse
>
> > Vold af is dannet af drivende isstykker som er blevet presset eller
> > skruet sammen og opad af kraften fra vind og strøm
> > Se også skrueis
>
> > Sådan kan det se ud i virkeligheden
>
> >http://www.naturplan.dk/foto/preview.php?id=4741
>
> >http://www.finn-j.dk/galerie-linsen/former/05.html
>
> >http://www.aalborgfotoklub.dk/joomla15/index.php?option=com_rsgallery...
>
> > Der gad jeg godt nok ikke have min båd liggende!
>
> > --
> > Ole Axelsen. (5771)
> > Der er fejl i min mailadresse.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Bjarke@Escape (16-02-2010)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 16-02-10 12:52

Som jeg husker min forsikring, så står der udtrykkeligt, at den ikke dækker
isskader..... A havn eller ej ...

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
news:4b77f78e$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er ikke sikker på, at isskader er dækket af forsikringen, uanset A eller
> anden havn.
> Har for nylig læst nogle udtalelser fra et fælles råd eller lignende, som
> selskaberne åbenbart har, hvor manden udtalte, at der ikke skulle være
> nogen danske kaskoforsikringer, der dækkede skrogskader/haverier, opstået
> som følge af isdannelser på vandet.
>
> Sandt eller ej:
> Man kan ikke være sikker, med mindrer man udtrykkeligt har spurgt sit
> selskab.
>
> Egon
>
>
>
>
> "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> news:185efd57-7109-4550-b71b-709b073f6b67@c16g2000yqd.googlegroups.com...
> I en klasse A havn dækker forsikringen..
> For klasse B, C, og D, dækker forsikringen ikke.
> Hvor megen skruning der kan opstå afhænger af forholdene; men med
> klassificeringen A skulle det efter beslutningstagernes vurdering være
> OK at have sin båd liggende her m.h.t. isskruning; men som omtalt i
> tidligere strenge er der andre farer som ikke skal overses af ejeren.
>
> Mvh/Harding
>
> On 14 Feb., 09:52, "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> wrote:
>> Nej, det ser lidt træls ud!
>>
>> Men opstår sådan noget djævelskab i en lukket havn?
>>
>> --
>> vh/ Mads Bo Falk,
>> S/Y Mathilde, Pd26, Århus
>> "Får og beder kan ej forstå
>> længslers tog over bølgen blå"
>>
>> "Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en
>> meddelelsenews:4b772128$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>
>>
>>
>>
>> > "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> skrev i meddelelsen
>> >news:4b770e20$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> >> Min Pd26 ligger i Århus Havn og kan ikke rokkes overhovedet. Når jeg
>> >> går
>> >> ombord vipper hun ikke engang!
>> >> Men jeg har fra mange sider hørt det samme som flere andre her
>> >> skriver:
>> >> det er ikke farligt, og jeg tager det derfor roligt.
>>
>> >> Derimod hører jeg ofte det med at isen kan finde på at "skrue". Hvad
>> >> er
>> >> det egentlig, hvorfor er det farligt, og under hvilke forhold opstår
>> >> isskruning?
>>
>> > Sakset fra:
>> >http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=isskruning&query=isse
>>
>> > Vold af is dannet af drivende isstykker som er blevet presset eller
>> > skruet sammen og opad af kraften fra vind og strøm
>> > Se også skrueis
>>
>> > Sådan kan det se ud i virkeligheden
>>
>> >http://www.naturplan.dk/foto/preview.php?id=4741
>>
>> >http://www.finn-j.dk/galerie-linsen/former/05.html
>>
>> >http://www.aalborgfotoklub.dk/joomla15/index.php?option=com_rsgallery...
>>
>> > Der gad jeg godt nok ikke have min båd liggende!
>>
>> > --
>> > Ole Axelsen. (5771)
>> > Der er fejl i min mailadresse.- Skjul tekst i anførselstegn -
>>
>> - Vis tekst i anførselstegn -
>



Peter Lauridsen (14-02-2010)
Kommentar
Fra : Peter Lauridsen


Dato : 14-02-10 23:49

On Feb 12, 11:05 pm, Torben Pd 57 Sirius <tgb...@it.dk> wrote:
...
> Min Polaris Drabant ligger i vandet endnu,..
> 1. er det noget jeg skal bekymre mig over.
> 2. Kan isen øddelægge skroget,
> 3. hvad vil der ske, hvis... isen lukker sig totalt omkting båden,
> 4. er der nogen gode løsninger til at holde vandlinien is fri
> 5. Skal jeg begynde at gå i panik eller. ????

Jeg har haft en båd liggende i vandet i isvintrene siden 1980.
Den første var en klinkbygget træbåd, næste en Jensen 29, så en Bianca
28, og nu en gammel snurrevodskutter, omdannet til sejlførende
lystfartøj.

1. Ja, motoren skal sikres mod frostsprængning. Kølevandet skal drænes
og der skal kølervæske i systemet. Man kan dræne søvandskølede motorer
ned til vandet er på niveau med havet udenfor, lukke søventilen og
fylde systemet op med kølervæske.
2. Måske, hvis båden flyder i et ishul med frit vand mod isen, vil den
støde ind i iskanten i tusindvis af gange.
3. Hvis den ligger fastfrossen vil isen presse mod skroget, men det
kan de fleste både klare uden problemer. Ligger man i en havn, hvor
skibe med stor maskinkraft som isbrydere, slæbebåde eller trawlere
sejler ud og ind, vil de skubbe til isen, som så presses mod din båds
skrog.
4. Man kan lægge halm rundt om skibet, mens der stadig er lidt vand
omkring og før det fryser fast. Det vil fungere lidt som en slags
fender mod isen.
5. Nej, Jeg havde en båd i vandet i alle isvintren i 198x uden
problemer. Frostsikring af motoren er det vigtigste.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste