"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b659c7b$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hep!
>
> Jeg har haft fornøjelsen i små 20 minutters tid.
> Sjov ting, der tydeligvis er en mellemting (á vario-gear med faste trin)i
> forsøget på at vænne folk til variogear på motorcykler, derved at de mange
> gear ligger så tæt og skifter uden fart-tab så man nærmest ikke ænser dem
> under automat-drift.
>
> Der er placeret gearskiftere ved hver styrende, ligesom der stadig er en
> gearpedal, og automatikken lader sig gerne 'overrule' af chaufførens
> gearvalg, hvilket er yderst praktisk ved f.eks. motorbremsning hen mod
> rundkørsel, hvor man ofte gerne vil være i passende gear til acceleration
> ud af rundkørslen, ligesom at motorbremsningen vil virke for svag for
> mange i dén situation - Problemløsning: Jok (refleksmæssigt?) et par gange
> på gearpedalen under motorbremsningen til rette
> motorbremsning/omdrejningstal er opnået.
> Endelig kan man vælge selv at styre sagerne, men som ved triptronic/lign.
> (har selv kun prøvet en kort tur med DSG) kan man jo ligesågodt vælge
> sports-programmet frem for selv at pine omdrejninger ud af dyret før
> gearskifte. Som sikkert også ved ovennævnte bil-gearkasser skifter
> gearkassen alligevel ved over-omdrejninger hvis man i manuel program
> glemmer at skifte selv, og det er dét der får mig til at se
> 'flertrins-varioen' som et forsøg på at belære Mana-købere om at de
> ligesågodt kan købe en 100% vario (om den kommer!?) næste gang eftersom de
> alligevel aldrig brugte den manuelle mulighed!
>
> Geden har ingen koblingsgreb, hvilket under testen forstyrrede lidt når
> man refleksmæssigt forsøgte at trække koblingen i.f.b.m. fod-gearskifte
> (faktisk slår man et lille slag p.g.a. kroppen er vant til at kompensere
> for energien i koblingsarbejdet og derfor overkompenserer ved den
> manglende kobling
), men det er vel kun et spørgsmål om kort
> tilvænning.
>
> Den har hånd/parkerings -bremse (placeret på venstre side af motoren) af
> hensyn til risiko for indlagt gear ved opstart, og er IMO forøvrigt meget
> lidt køn fra venstre side p.g.a. multigear-potten!
>
> Just my 5 cent!
Hej.
Hemmm...... troede at multigear tingen var et luftfilter!.... lidt ligesom
på div. choppere/cruiser... nu da den normale tank er et lille bagagerum.
Takker for beskrivelsen om de forskellige ting/modes ,men hvordan syntes du
at den kørte, håbløs langsom, rimeligt kvik, eller andet ?
I mc-revy'en 2008, har de opgivet tiden 0-100 til 3.9 sek. og topfarten til
210 km/t, syntes at det er "hurtigt"af en maskine der har "automatgear" og
vejer 190 kg. tør, og har en forholdsvis beskeden effekt på 76 hk .....
Den kostede i 2008 159.999, kr så det er jo billigt at de sælger den lige i
øjeblikket for 99.999,- inkl. fuldt taskesæt og touring vindskærm!
http://aprilia.dk/
Det er godt nok en fin informativ side Aprilia har fået banket sammen der !
:-/
--
Mvh.
Dennis Pedersen
'99 BMW R 1150 GS
'06 Kawasaki ER-6n ABS (Fruens)
'91 Honda CBR 600 F2 (Knægtens)