On 23 Jan., 11:02, Dak <da...@hotmail.com> wrote:
> Niels skrev:
>
> > Må man konstaterer, at vidners (og bilisters) vuderinger af en motorcykels
> > hastighed desværre nødvendigvis ikke behøver have så meget med virkeligheden
> > at gøre.
>
> > Denne ulykke har været oppe og vende et par gange før:
> >
http://www.bornholm.nu/?Id=27641
>
> > Vidnet vuderede hastigheden mc'en til ca. 200% af den aktuelle....
>
> Ja men der står også "kort før" det tager altså meget kort tid for mig
> at gasse op og gasse ned til 70->130->70km/t. Så vidnet kan jo stadigvæk
> godt have ret. Jeg personligt kører ikke en konstant fart, det har jeg
> kæresten til at gøre.
>
> --
> Dak
> "Honda CBR600F3 '96"
> "ex-Suzuki GS500Ev"
Da jeg var en lille knægt så jeg et tv-program, der vist nok generelt
handlede om vidneudsagn. Det er længe siden, så detaljerne er lidt
usikre, men en ting gjorde stort indtryk på mig: I et forsøg kørtes en
bil samme stræk to gange. Den ene gang i højest mulige gear og med
”bløde bevægelser”, anden gang med høje omdrejningstal og lidt
”flagrende bevægelser”. Begge ture blev kørt med samme hastighed.
Øjenvidner skulle så afgøre hvilken af omgangene der blev kørt
hurtigst. Det er ikke svært at gætte at sidstnævnte omgang der blev
vurderet til at være med langt højere hastighed end den første.
Jeg tror det er samme problem der går igen hver gang motorcyklers
hastighed bliver vurderet. Det overrasker bilister at et lille objekt
pludselig har flyttet sig så langt og så ikke mindst, at den højere
lyd får folk til at tro at hastigheden også er høj (ja, og hele ”rebel
without a course”-stigmaet der stadig hænger ved motorcyklister,
hjælper nok også til helhedsindtrykket af os som konsekvente
hastigheds-junkies)
I den nævnte sag ser det ud til at den dræbte har forholdt sig
særdeles fornuftigt, og ifølge lokalkendtes udsagn om forholdene på
ulykkesstedet, er det udelukkende bilisten der kan drages til ansvar
for ulykken. Det var ”bare” en så ulykkelig sag, og det er da
forståeligt hvis sådan noget er med til at skabe større kløft mellem
bilister og mc'ister, men det bedste man kan gøre at at forhindre
netop det og at forhindre at den slags ulykker overhovedet kan opstå.
Jeg har efterhånden selv mange gange oplevet hvordan bilister
fejlvurderer afstanden og tror de liiiige kan nå at komme ud foran en
og sidste år havde jeg en nær-fatal ulykke, igen fordi en (denne gang
uerfaren) bilist overså mig.
Al den ensidige fokus på at hastigheden er for høj, ser jeg som spild
af kræfter. Der vil altid være nogle der kører for hurtigt, hvad enten
det er beviste regelbrydere eller det bare er fordi gasfoden/hånden
ubevidst bliver for tung. Jeg ved godt at det er en faktor som er med
til at forværre tingene, men jeg synes man i stedet skulle bruge mere
tid på at dygtiggøre trafikanter i at blive mere opmærksomme på
hinanden. Det fremgår jo så også af den nylig færdiggjorte rapport om
mc-ulykker at det største problem ligger netop her. Man kan nemlig
ikke gøre noget ved en for hurtig kørende modpart i en aktuel
situation, men kan kan selv være mere opmærksom på sine medtrafikanter
- og det er noget der kan opøves og trænes.
Og som det også har været udtrykt her, ville det være fantastisk med
forårlige kampagner der gør opmærksom på at det er ved at være mc-
sæson (selvom det i vinteråret ikke gavner mig som helvårs-mc'ist
Vh
Søren