/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
returret, graduering af
Fra : Roderiet


Dato : 13-01-10 23:02

Hej der Returret er ikke en del af forbrugeraftaleloven, men en størrelse
som den enkelte butik selv ønsker at yde kunderne. Sådan har jeg forstået
det, er det rigtigt ?. Nu er jeg så kommet i en situation hvor jeg har
købt en vare i en stor dagligvarebutik i Ishøj. På den bon jeg har står
der 30 dages returret, og det tror jeg så betyder, at jeg indenfor 30 dage
kan returnere den købte vare ( i ubeskadiget stand ) uanset hvilken årsag.
Da jeg idag vil returnere varen siger ekspedienten i modtagelsen, at når
kassen er åbnet og varen afprøvet så gælder returetten ikke. a hvá ba.
På disken står et skilt der siger varen skal være i intakt og uåbnet
forpakning. Kan man forlange det, at varen skal være i uåbnet pakning ( der
er ikke tale om noget kopierbart såsom programmer dvd´er plader ell. lign.)
når det ikke fremgår af bonen eller kvittering etc. ej heller er oplyst ved
købet, men kun kommer frem som et krav ved returnering ?. Når jeg
spørger er det fordi jeg ikke kan se nogen steder en graduering af hvad
returret kan bestå af. Som jeg oplever det bliver jeg narret til at tro
jeg kan returnere varen efter afprøvning i hjemmet, mens butikken mener jeg
i tilstrækkelig grad kan foretage afprøvning i butikken og ikke kan
returnere når varen er prøvet i hjemmet. Butikken siger at returret som jeg
fremstiller det kun gælder ved fjernsalg f.eks. ved internet. Hvordan
griber jeg det her an ? for hvis butikken har ret bliver det jo svært for
mig i fremtiden at købe større og dyre ting til hjemmet. mvh Niels F.


 
 
Stig Rasmussen (14-01-2010)
Kommentar
Fra : Stig Rasmussen


Dato : 14-01-10 05:28


"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4b4e42dd$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej der Returret er ikke en del af forbrugeraftaleloven, men en
> størrelse som den enkelte butik selv ønsker at yde kunderne. Sådan har
> jeg forstået det, er det rigtigt ?. Nu er jeg så kommet i en situation
> hvor jeg har købt en vare i en stor dagligvarebutik i Ishøj. På den bon
> jeg har står der 30 dages returret, og det tror jeg så betyder, at jeg
> indenfor 30 dage kan returnere den købte vare ( i ubeskadiget stand )
> uanset hvilken årsag. Da jeg idag vil returnere varen siger ekspedienten i
> modtagelsen, at når kassen er åbnet og varen afprøvet så gælder returetten
> ikke. a hvá ba. På disken står et skilt der siger varen skal være i intakt
> og uåbnet forpakning. Kan man forlange det, at varen skal være i uåbnet
> pakning ( der er ikke tale om noget kopierbart såsom programmer dvd´er
> plader ell. lign.) når det ikke fremgår af bonen eller kvittering etc. ej
> heller er oplyst ved købet, men kun kommer frem som et krav ved
> returnering ?. Når jeg spørger er det fordi jeg ikke kan se nogen
> steder en graduering af hvad returret kan bestå af. Som jeg oplever
> det bliver jeg narret til at tro jeg kan returnere varen efter afprøvning
> i hjemmet, mens butikken mener jeg i tilstrækkelig grad kan foretage
> afprøvning i butikken og ikke kan returnere når varen er prøvet i hjemmet.
> Butikken siger at returret som jeg fremstiller det kun gælder ved
> fjernsalg f.eks. ved internet. Hvordan griber jeg det her an ? for
> hvis butikken har ret bliver det jo svært for mig i fremtiden at købe
> større og dyre ting til hjemmet. mvh Niels F.
Min nabo var udsat for det samme hos IMERCO ringede til hovedkontoret
og forretningen fik besked på at bytte gå til hovedet og ikke røven.



Bertel Lund Hansen (14-01-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-01-10 06:38

Roderiet skrev:

> Hej der Returret er ikke en del af forbrugeraftaleloven, men en størrelse
> som den enkelte butik selv ønsker at yde kunderne. Sådan har jeg forstået
> det, er det rigtigt ?

Ja, ved fysiske butikker. Da det er noget de selv tilbyder, kan
de også suverænt bestenmme de vilkår der skal gælde, f.eks.
uåbnet emballage. Du har ikke noget at klage over.

> forpakning. Kan man forlange det, at varen skal være i uåbnet pakning ( der
> er ikke tale om noget kopierbart såsom programmer dvd´er plader ell. lign.)
> når det ikke fremgår af bonen eller kvittering etc.

Ja, det vil jeg mene. Man kan ikke skrive en hel fristil med alle
betingelserne på hver bon, og uåbnet emballage er et ganske
almindeligt krav i de butikker der tilbyder returret.

> griber jeg det her an ? for hvis butikken har ret bliver det jo svært for
> mig i fremtiden at købe større og dyre ting til hjemmet.

Danmark har eksisteret i flere tusind år, og i mange hundrede har
der været møbler til salg som folk har købt uden hverken telefon
eller internet.

Men køb da på nettet hvis du vil have både afprøveret og
returret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (14-01-2010)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 14-01-10 20:02


"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4b4e42dd$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej der Returret er ikke en del af forbrugeraftaleloven, men en
> størrelse som den enkelte butik selv ønsker at yde kunderne. Sådan har
> jeg forstået det, er det rigtigt ?.

Nej slet ikke.
Der er en returret i Forbrugeraftaleloven (den kaldes fortrydelsesret), så
det er afgjort en del af den lov.
Men Forbrugeraftaleloven gælder ikke ved almindelige køb i fysiske
forretninger.

Den gælder feks. ved net-handel og andre handler 'udenfor almindeligt
forretningssted'.

Der er dog visse handler, der er ikke er omfattet af fortrydelsesretten. Det
gælder feks. køb af fødevarer og køb af billetter til fly, biografer, teatre
o.lign, hvis billetterne er fastsat til et bestemt tidspunkt.

Og så gælder den kun ved forbrugerkøb, altså hvor en forbruger køber af en
forretningsdrivende. Den gælder ikke ved erhvervsmæssig nethandel og heller
ikke hvis to private handler med hinanden.

/Per



Klaus H (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Klaus H


Dato : 15-01-10 00:08

cut>
> Og så gælder den kun ved forbrugerkøb, altså hvor en forbruger køber af en
> forretningsdrivende. Den gælder ikke ved erhvervsmæssig nethandel og heller
> ikke hvis to private handler med hinanden.
>
> /Per
>
Jo, den gælder også hvis to private handler. Man kan bare aftale sig ud af den, det kan "forretningen" ikke.

Klaus H

Bertel Lund Hansen (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-01-10 00:15

Klaus H skrev:

[Om returret]

> Jo, den gælder også hvis to private handler. Man kan bare aftale
> sig ud af den, det kan "forretningen" ikke.

Har du overvejet hvorfor loven hedder Forbrugeraftaleloven?

§ 1. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler, jf. § 3, og på
    erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af
    sådanne aftaler.

Der er ingen returret ved privat handel - medmindre man specifikt
aftaler det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Klaus H (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Klaus H


Dato : 15-01-10 15:23


"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:h79vk5p0lp4591chqdur1m27g5jsp74ers@news.stofanet.dk...
> Klaus H skrev:
>
> [Om returret]
>
>> Jo, den gælder også hvis to private handler. Man kan bare aftale
>> sig ud af den, det kan "forretningen" ikke.
>
> Har du overvejet hvorfor loven hedder Forbrugeraftaleloven?
>
> § 1. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler, jf. § 3, og på
> erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af
> sådanne aftaler.
>
> Der er ingen returret ved privat handel - medmindre man specifikt
> aftaler det.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ifølge familieadvokaten:
"Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet."

Klaus H

Bertel Lund Hansen (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-01-10 17:21

Klaus H skrev:

> Ifølge familieadvokaten:

   Købelovens almindelige regler [...]

Hvor står der noget om returret i købeloven?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jesper Brock (16-01-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 16-01-10 12:14

Bertel Lund Hansen skrev:
> Klaus H skrev:
>
>> Ifølge familieadvokaten:
>
>    Købelovens almindelige regler [...]
>
> Hvor står der noget om returret i købeloven?

Kunne vi ikke prøve at hjælpe på forståelsen, fremfor bare at slå folk i
hovedet med "du tager fejl"?

Klaus -> Forbrugeraftaleloven (som indeholder reglerne om returret ved
fjernsalg) er en særskilt lov. Den må _ikke_ forveksles med "Købelovens
afsnit om forbrugerkøb". Det er to helt forskellige ting.




--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Roderiet (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Roderiet


Dato : 15-01-10 09:51


"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:4b4e42dd$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej der Returret er ikke en del af forbrugeraftaleloven, men en
> størrelse som den enkelte butik selv ønsker at yde kunderne. Sådan har
> jeg forstået det, er det rigtigt ?. Nu er jeg så kommet i en situation
> hvor jeg har købt en vare i en stor dagligvarebutik i Ishøj. På den bon
> jeg har står der 30 dages returret, og det tror jeg så betyder, at jeg
> indenfor 30 dage kan returnere den købte vare ( i ubeskadiget stand )
> uanset hvilken årsag. --------------klip

Det er måske på sin plads her , at nævne varen. Der er tale om en 40" lcd
fladskærmstv som min kone var noget i tvivl om. Da jeg som argument siger at
ifald hun ikke vil have den er der 30 dages returret, så vi kan afprøve den
hjemme. Jeg kan ikke med min bedste vilje se hvordan jeg skal kunne
afprøve sådan en tingest i en butik, hvor de hjemlige forhold ikke er.
Iøvrigt ville det klæde butikken at gøre opmærksom på den indskrænkning i
returretten, der er i form af uåbnet forpakning, f.eks. i form af en
plombering som det ses på byttegaver til jul etc. så ville jeg som kunde jo
se at det kun er kassen jeg må stille op og afprøve hjemme. mvh Niels F.


alexbo (15-01-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 15-01-10 10:25


"Roderiet" skrev

> Iøvrigt ville det klæde butikken at gøre opmærksom på den indskrænkning i
> returretten, der er i form af uåbnet forpakning, f.eks. i form af en
> plombering som det ses på byttegaver til jul etc. så ville jeg som kunde
> jo se at det kun er kassen jeg må stille op og afprøve hjemme. mvh
> Niels F.

"På disken står et skilt der siger varen skal være i intakt og uåbnet
forpakning."

Det må være nok, butikken kan da ikke plombere alle de varer de får hjem,
bare for at sikre sig mod tvivl i de få tilfælde hvor returretten bruges.
Du bør så også være opmærksom på at returretten ikke gælder fødevarer der
skal holdes på køl, heller ikke selv om butikken ikke gør opmærksom på det.

mvh
Alex Christensen



Roderiet (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Roderiet


Dato : 15-01-10 22:22

Hej der Skiltet med kravet om uåbnet forpakning står ikke i
salgsafdelingen, men som et A-5 skilt på disken i returmodtagelsen. Lige ved
siden af et A-3 skilt om 30-dages returret uden nogen form for
begrænsninger. Hvis kunderne skal orientere sig om hvad der kan stå af
skilte i butikken bliver det jo uoverskueligt. Mit indlæg er heller ikke
ment som optakt til mudderkastning, men nærmere en forespørgsel om hhv. de
faktiske forhold ( som jeg har fået regulære svar på ) og så det rimelige i
at gøre et stort nummer ud af en returret, som i realiteten er indholdsløs.
Iøvrigt er det jo heller ikke butikken der, ved en plombe, skal sikre sig i
de få tilfælde hvor returretten bruges, men mig som kunde, der skal være
opmærksom på det irreversible i at bryde den. mvh Niels F.
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4b50364a$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Roderiet" skrev
>
>> Iøvrigt ville det klæde butikken at gøre opmærksom på den indskrænkning i
>> returretten, der er i form af uåbnet forpakning, f.eks. i form af en
>> plombering som det ses på byttegaver til jul etc. så ville jeg som kunde
>> jo se at det kun er kassen jeg må stille op og afprøve hjemme. mvh
>> Niels F.
>
> "På disken står et skilt der siger varen skal være i intakt og uåbnet
> forpakning."
>
> Det må være nok, butikken kan da ikke plombere alle de varer de får hjem,
> bare for at sikre sig mod tvivl i de få tilfælde hvor returretten bruges.
> Du bør så også være opmærksom på at returretten ikke gælder fødevarer der
> skal holdes på køl, heller ikke selv om butikken ikke gør opmærksom på
> det.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>


Bertel Lund Hansen (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-01-10 10:56

Roderiet skrev:

> Det er måske på sin plads her , at nævne varen. Der er tale om en 40" lcd
> fladskærmstv som min kone var noget i tvivl om. Da jeg som argument siger at
> ifald hun ikke vil have den er der 30 dages returret, så vi kan afprøve den
> hjemme.

Hvem sagde at I så kunne afprøve den hjemme?

I gamle dage var en aftale en aftale. Din forvirring stammer fra
at du ikke længere har den opfattelse.

Som sagt: Køb på nettet. Når du - ganske fornuftigt i øvrigt -
siger at du ikke kan afprøve et tv i butikken fordi det skal ses
hjemme, så har du jo også dermed sagt at en netbutik er lige så
god som en fysisk butik.

Alternativet er at du gør dig klart hvad du vil have og sørger
for at sælger er helt på det rene med det. Så kan han sige at du
ikke må afprøve varen hjemme, og så siger du farvel og tak, eller
også siger han at det må du gerne, og så får du det på skrift. Så
er der ingen overraskelser.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ukendt (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-01-10 20:03

> Det er måske på sin plads her , at nævne varen. Der er tale om en 40"
> lcd fladskærmstv som min kone var noget i tvivl om. Da jeg som argument
> siger at ifald hun ikke vil have den er der 30 dages returret, så vi kan
> afprøve den hjemme. Jeg kan ikke med min bedste vilje se hvordan jeg
> skal kunne afprøve sådan en tingest i en butik, hvor de hjemlige forhold
> ikke er. Iøvrigt ville det klæde butikken at gøre opmærksom på den
> indskrænkning i returretten, der er i form af uåbnet forpakning, f.eks. i
> form af en plombering som det ses på byttegaver til jul etc. så ville jeg
> som kunde jo se at det kun er kassen jeg må stille op og afprøve hjemme.
> mvh Niels F.

Netto har solgt bærbare computere, pænt pakket i papkasse. Uden mulighed for
at afprøve, se eller røre inden køb og købte du den kunne den heller ikke
returneres hvis kassen havde været åbnet. Ved køb på nettet har du andre (og
bedre) rettigheder, men man skal alligevel have øjnene med sig. Bl.a. har
Dell fundet en løsning der gør returnering dyr og besværlig.
Stol ikke på en sælger.
Men nu behøver du da ikke længere at overbevise konen.



Per.



kjaer (16-01-2010)
Kommentar
Fra : kjaer


Dato : 16-01-10 09:18

Roderiet wrote:
> "Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b4e42dd$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej der Returret er ikke en del af forbrugeraftaleloven, men en
>> størrelse som den enkelte butik selv ønsker at yde kunderne. Sådan har
>> jeg forstået det, er det rigtigt ?. Nu er jeg så kommet
>> i en situation hvor jeg har købt en vare i en stor dagligvarebutik i
>> Ishøj. På den bon jeg har står der 30 dages returret, og det tror
>> jeg så betyder, at jeg indenfor 30 dage kan returnere den købte vare
>> ( i ubeskadiget stand ) uanset hvilken årsag. --------------klip
>
> Det er måske på sin plads her , at nævne varen. Der er tale om en
> 40" lcd fladskærmstv som min kone var noget i tvivl om.

Behold tv'et og lever konen tilbage.



Peter Lykkegaard (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 15-01-10 11:20

Roderiet skrev

> hvis butikken har ret bliver det jo svært for mig i fremtiden at købe
> større og dyre ting til hjemmet.

Ikke noget problem, der er sikkert en del ude i de små private hjem
der gerne vil give lidt klejner for varen
Eller kan du altid køre det på genbrug
Ingen grund til at det fylder op hjemme hos dig selv

- Peter

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste