/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha på Kinøjser-niveau i 70'erne
Fra : Armand


Dato : 07-01-10 00:02

Fra familiens gemmer er der dukket et avisklip frem med en motorcykel
forulykket i nærheden af mit barndomshjem.
Jeg har uploadet et scan på:
<http://www.gratisupload.dk/download/38445/>

Læg mærke til at forakslen formedelst er flået ud af forgaflen ved den
givne frontal-påkørsel af modpart!
Det er netop den kendsgerning jeg tidligere har brugt til sammenligning
af hvor Kinøjserne står nu hhv. i fremtiden!

Og før nogen spørger: Nej, det er min lillebror der nyder vores mors
afkrydsning

--
Armand.

 
 
CL (07-01-2010)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 07-01-10 12:10

Armand wrote:
>>
> Læg mærke til at forakslen formedelst er flået ud af forgaflen ved den
> givne frontal-påkørsel af modpart!
> Det er netop den kendsgerning jeg tidligere har brugt til sammenligning
> af hvor Kinøjserne står nu hhv. i fremtiden!
>
>
Njahh det er vist ikke en fair sammenligning,alene de materialer
der er nu, er lysår bedre en dem japserne brugte i 70 erne.
og at rive en foraksel ud af monteringen ville også kunne
ske på en moderne MC,under de "rette" omstendigheder
ved et uheld.
De japanske MC der kom i 70 erne, var forøvrigt en ganske
udemærket kvalitet sammenlignet med samtidige europæiske.

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

PS :Har lavet en HRC måling på en krumtap til en
Jilun 250 ccm, det viste at den svarede til ST,37



Armand (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-01-10 17:33

CL skrev:
>
> De japanske MC der kom i 70 erne, var forøvrigt en ganske
> udemærket kvalitet sammenlignet med samtidige europæiske.
>
Mnjaarh :-/
En af mine tidligere kolleger havde en af de allerførste Yamaha 250'ere
herhjemme, og han fortæller at den "åd stempler som en tunet Kreidler"!

--
Armand.

Katten i træet (08-01-2010)
Kommentar
Fra : Katten i træet


Dato : 08-01-10 01:02

Armand skrev:
> CL skrev:
>>
>> De japanske MC der kom i 70 erne, var forøvrigt en ganske
>> udemærket kvalitet sammenlignet med samtidige europæiske.
>>
> Mnjaarh :-/
> En af mine tidligere kolleger havde en af de allerførste Yamaha 250'ere
> herhjemme, og han fortæller at den "åd stempler som en tunet Kreidler"!
>
Jeg er lidt forvirret nu. Jeg havde en tunet Kreidler Florett og i de 3
år jeg havde den skiftede jeg kun stempler de gange politiet mente det
er tid. Så skal jeg forstå det sådan at Yamaha havde en formidabel kvalitet?

Øv, nu sidder jeg og savner min Kreidler.

Søren Larsen (08-01-2010)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 08-01-10 09:04


"Katten i træet" <not4childeren@yahoo.invalid> skrev i en meddelelse
news:hi5sl4$58c$1@news.eternal-september.org...
> Jeg er lidt forvirret nu. Jeg havde en tunet Kreidler Florett og i de 3
> år jeg havde den skiftede jeg kun stempler de gange politiet mente det
> er tid.

LOL



Ukendt (08-01-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-01-10 16:40

Armand

Det der kan du ikke skrive om en Kreidler

FØJ FØJ FØJ

Du må tænke på noget Monack/Crecang Hmmmm staveplade tak de åd stempler ,
men det sker alså ikke for en Kreidler

Vil du straks føje dig

PE


Armand (08-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-01-10 17:20

P.E. skrev:
> Armand
>
> Det der kan du ikke skrive om en Kreidler
>
> FØJ FØJ FØJ
>
> Du må tænke på noget Monack/Crecang Hmmmm staveplade tak de åd
stempler , men det sker alså ikke for en Kreidler
>
> Vil du straks føje dig
>
Som jeg husker det var kreidler ikke mere forskånet end nogen andre, men
måske skyldtes de alle vi 15-16 åriges svensknøgler og skråsikre viden
om komplekse motortekniske emner såsom inddysning m.v. :-/

--
Armand.
(selv med VZ50)

N/A (08-01-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 08-01-10 23:45



Katten i træet (08-01-2010)
Kommentar
Fra : Katten i træet


Dato : 08-01-10 23:45

Armand skrev:
> P.E. skrev:
>> Armand
>>
>> Det der kan du ikke skrive om en Kreidler
>>
>> FØJ FØJ FØJ
>>
>> Du må tænke på noget Monack/Crecang Hmmmm staveplade tak de åd
>> stempler , men det sker alså ikke for en Kreidler
>>
>> Vil du straks føje dig
>>
> Som jeg husker det var kreidler ikke mere forskånet end nogen andre, men
> måske skyldtes de alle vi 15-16 åriges svensknøgler og skråsikre viden
> om komplekse motortekniske emner såsom inddysning m.v. :-/

I de tre år jeg havde Kreidler holdt reparation af Suzuki og Yamaha mig
med værktøj og lommepenge. Der sneg sig da også en Puch ind en gang i
mellem, men aldrig Kreidler ud over min egen. Om det var udtryk for den
statistiske fordeling i området ved jeg ikke, men det var i hvertfald
min oplevelse at specielt Yamaha var mere kompliceret med flere dele og
derfor gik mere i stykker. Kreidleren derimod var simpel mekanik uden
den store hurlumhej. Simpel Bing karburator og uden bladventil til
indsugning og alt det andet gejl der var på Suzuki og Yamaha.

Det eneste svage led jeg husker på Kreidler var center støtteben og
fodviller, som den havde det med at trykke op forand gearvælgeren så man
ikke kunne vælge gear. Men det var ikke noget som en vinkelsliber og et
svejseapparat ikke kunne klare en gang for alle inden for en time.

Skulle måske lige sige at jeg havde en 1973 Kreidler RS uden batteri og
omdrejningstæller.

Ivar (09-01-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 09-01-10 13:28

Katten i træet skrev:

> I de tre år jeg havde Kreidler holdt reparation af Suzuki og Yamaha mig
> med værktøj og lommepenge. Der sneg sig da også en Puch ind en gang i
> mellem, men aldrig Kreidler ud over min egen.

Hvornår taler vi om?


Ivar Magnusson



Katten i træet (09-01-2010)
Kommentar
Fra : Katten i træet


Dato : 09-01-10 15:47

Ivar skrev:
> Katten i træet skrev:
>
>> I de tre år jeg havde Kreidler holdt reparation af Suzuki og Yamaha mig
>> med værktøj og lommepenge. Der sneg sig da også en Puch ind en gang i
>> mellem, men aldrig Kreidler ud over min egen.
>
> Hvornår taler vi om?
>
>
> Ivar Magnusson
>
>
Det var tilbage i forrige århundrede.

Jeg havde Kreidleren fra 1977 til 1981 hvorefter jeg skiftedet til en
form for MC nemlig en CZ 175 (nej ikke en fejl) efterfulgt af en Suzuki
GT 250 efterfulgt af en Honda 750 efterfulgt af en Suzuki GS 400

Efter ca. 20 års pause startede jeg så igen i sommers på en Suzuki GS 500 E.

Ivar (09-01-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 09-01-10 19:39

Katten i træet skrev:

> Jeg havde Kreidleren fra 1977 til 1981

1977 var et skælsætte år for knallerter. Der blev der sat en vægtgrænse
og højest 2 gear var tilladt på ny-importerede knallerter. Det var
vist også der, at aldersgrænsen blev sat op til 16 år. Den lov havde
en enorm indflydelse på knallertkulturen. Min knallerttid startede
(officielt) 1975. I min klasse havde alle som én en knallert, i min
lillebrors klasse, som var 5-6 år yngre, var der ikke en eneste,
der havde knallert i skoleårene.

Hvilke knallerter der var populære, er helt sikkert egnsbestemt.
Dengang i Odense var Kreidler ikke en knallert man kørte. Man
så den nogle gange i form af et gammelt blæserkølet lig. Det var
ikke en knallert der var respekt om. Det var Puck og Tomos der
var flest af (pigerne kørte Maxi eller Caio). Kort tid efter kom
enormt mange Yamaha, og Suzuki blev også populær. Man så også en
del Everton, der især var populær blandt dem, der ville køre
stærkt. Man så selvfølgelig dem alle, men de andre mærker
var sjældnere, fx Honda, Casal, Garelli, KTM, Zündapp og gamle
knallerter som SCO og Express.


> GT 250

Sådan en har jeg også været en ejer af. Da jeg købte den var den
6 år gammel. Nul problemer.


Ivar Magnusson



Arne Lorenzen (10-01-2010)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 10-01-10 09:42

Ivar skrev den 09 jan 2010 i
news:mn.4c9b7da11e426997.31159@nozpamwebspeed.dk:

> Man så selvfølgelig dem alle, men de andre mærker
> var sjældnere, fx Honda, Casal, Garelli, KTM, Zündapp og gamle
> knallerter som SCO og Express.

Mindes også en "Tårnby"?
Når vi dengang kom nord for grænsen med vores lovlige tunede knallerter
der frit væk rundede de 100 i godt vejr (var vi da overbeviste om),
mødte vi en gang en fyr på sådan en der gav os baghjul

--
Mvh - Arne Lorenzen

EK (10-01-2010)
Kommentar
Fra : EK


Dato : 10-01-10 17:00


"Arne Lorenzen" <arne.lorenzen@fjerngmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9CFC62A887312alonospamdkfritidmot@62.243.74.163...
> Ivar skrev den 09 jan 2010 i
> news:mn.4c9b7da11e426997.31159@nozpamwebspeed.dk:
>
>> Man så selvfølgelig dem alle, men de andre mærker
>> var sjældnere, fx Honda, Casal, Garelli, KTM, Zündapp og gamle
>> knallerter som SCO og Express.
>
> Mindes også en "Tårnby"?
> Når vi dengang kom nord for grænsen med vores lovlige tunede knallerter
> der frit væk rundede de 100 i godt vejr (var vi da overbeviste om),
> mødte vi en gang en fyr på sådan en der gav os baghjul
>
> --
> Mvh - Arne Lorenzen

"Nord for grænsen" - hvor var det ? Det kunne jo være mig, der for mange år
siden havde en Tårnby med motor fra Zweirad Union.
Den var ganske nem, at tune "lidt" op - så det havde jeg selvfølgelig også
klaret og jeg kunne da køre fra de fleste, selv om jeg nu ikke tror, at
den gik´reelt mere end 80-90 km/timen.
Det rakte så også til, at "pot-Jens" var ganske interesseret i den, men
tuningen var ikke så nemt for dem at gennemskue, medmindre de pillede
cylindren af den....

Mvh
Erik


Arne Lorenzen (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 11-01-10 07:47

EK skrev den 10 jan 2010 i
news:4b49f98e$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> "Nord for grænsen" - hvor var det ? Det kunne jo være mig, der for
> mange år siden havde en Tårnby med motor fra Zweirad Union.
> Den var ganske nem, at tune "lidt" op - så det havde jeg
> selvfølgelig også klaret og jeg kunne da køre fra de fleste,
> selv om jeg nu ikke tror, at den gik´reelt mere end 80-90
> km/timen. Det rakte så også til, at "pot-Jens" var ganske
> interesseret i den, men tuningen var ikke så nemt for dem at
> gennemskue, medmindre de pillede cylindren af den....

Als holdt vi til...
Gammelmark, Vemmingbund slog vi vores folder

--
mvh - Arne Lorenzen

EK (12-01-2010)
Kommentar
Fra : EK


Dato : 12-01-10 22:14


"Arne Lorenzen" <arne.lorenzen@fjerngmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9CFD4F37C2B7Falonospamdkfritidmot@62.243.74.163...
> EK skrev den 10 jan 2010 i
> news:4b49f98e$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> "Nord for grænsen" - hvor var det ? Det kunne jo være mig, der for
>> mange år siden havde en Tårnby med motor fra Zweirad Union.
>> Den var ganske nem, at tune "lidt" op - så det havde jeg
>> selvfølgelig også klaret og jeg kunne da køre fra de fleste,
>> selv om jeg nu ikke tror, at den gik´reelt mere end 80-90
>> km/timen. Det rakte så også til, at "pot-Jens" var ganske
>> interesseret i den, men tuningen var ikke så nemt for dem at
>> gennemskue, medmindre de pillede cylindren af den....
>
> Als holdt vi til...
> Gammelmark, Vemmingbund slog vi vores folder
>
> --
> mvh - Arne Lorenzen

OK - så har det ikke været mig holdt til noget længere vestpå - ca. midt
mellem Padborg og Tønder.
Det er nu helt sjovt, at mindes de år - hold kæft, hvor var der gang i den i
tresserne, og heldigvis er man aldrig vokset fra det !
Små drenge har småt legetøj, store drenge har stort legetøj....
Mvh
Erik


Jens S., Esbjerg (10-01-2010)
Kommentar
Fra : Jens S., Esbjerg


Dato : 10-01-10 16:12

"Ivar" skrev bla.
> 1977 var et skælsætte år for knallerter. Der blev der sat en vægtgrænse
> og højest 2 gear var tilladt på ny-importerede knallerter. Det var
> vist også der, at aldersgrænsen blev sat op til 16 år. Den lov havde
> en enorm indflydelse på knallertkulturen. Min knallerttid startede
> (officielt) 1975. I min klasse havde alle som én en knallert, i min
> lillebrors klasse, som var 5-6 år yngre, var der ikke en eneste,
> der havde knallert i skoleårene.
**********************

Hmm jeg er ikke helt enig.

Blev selv 15 i 1979 og kunne uden videre købe en spritny Suzuki K50 med 4
gear og køre på den. Det skelsættende år må være kommet senere

Stod og vaklede mellem Suzuki og Yamaha. Valgte Suzukien da den mest lignede
en motorcykel, men fortrød det bitterligt senere .... kunne kun køre ca. 28
km/t lovligt, og var noget sværere at tune end Yamaha'erne som "lovligt"
kørte omkring 45 km/t.

Men der blev da rettet lidt op på forskellen, og indkasseret et par bøder
oveni

/Jens S. Esbjerg
SYM Fiddle 125, Suzuki GS500



Ivar (10-01-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 10-01-10 17:04

Jens S., Esbjerg skrev:

> Blev selv 15 i 1979 og kunne uden videre købe en spritny Suzuki K50 med 4
> gear og køre på den.

Ja, det kunne du. Hvis du tjekkede stelnumeret, ville du opdage at
den var fra 1977 eller tidligere. Lovet tråte i kraft maj 77, og
gjaldt som nævnt for for nyimporterede. Da importørene havde
købt godt ind, så nogle have lager flere år efter. Men salget faldt
drastisk i 1978.

Hvis du ser her: http://www.suzukicycles.org/K-series/K50.shtml
Kan du se, at K50 i 1979 havde seperate instrumenter, sort lygtehus,
"omvendt" forgaffel, sidedæksel halvt sort. Som denne
http://www.suzukicycles.org/photos/K/K50/1979_KN50_red_side_840.jpg

Din har utvivlsomt nærmere lignet 75-modellen:
http://www.suzukicycles.org/photos/K/K50/1975_K50M_SWE_blue-left_580.jpg

Reglerne om 16 år kom i 1980, så det var ikke samtidigt med
vægtgrænsen på 60 kg.


Ivar Magnusson



Armand (10-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-01-10 17:27

Ivar skrev:
>
>
> Din har utvivlsomt nærmere lignet 75-modellen:
> http://www.suzukicycles.org/photos/K/K50/1975_K50M_SWE_blue-left_580.jpg
>
En klassekammerat havde sådan en ged: Pludselig stod han dér med den og
jeg, ligesom mange andre af vi snævertsynede teenagere anede forinden
overhovedet ikke noget til den eksistens
For mit vedkommende var sædets bagende nærmest af hypnotisk karakter:
Der var intet i mit 15 årige liv der indtil da havde været så flot

Men dén kunne sq ellers nok flytte sig (noget med et originalt tunsæt!?) :-|

--
Armand.

Jim Andersen (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 11-01-10 09:38

Ivar wrote:
> 1977 var et skælsætte år for knallerter. Der blev der sat en
> vægtgrænse og højest 2 gear var tilladt på ny-importerede knallerter.

Var det også dér der kom en ny HK-grænse? Noget med 1,2 HK, så det var
vigtigt om det var en af "de nye" eller gamle knallerter.

/jim



TWL (09-01-2010)
Kommentar
Fra : TWL


Dato : 09-01-10 09:14

P.E. wrote:
> Armand
>
> Det der kan du ikke skrive om en Kreidler
>
> FØJ FØJ FØJ
>
> Du må tænke på noget Monack/Crecang Hmmmm staveplade tak de åd stempler
> , men det sker alså ikke for en Kreidler
>
> Vil du straks føje dig
>
> PE
Jeg har en Monarch årgang 1971 og den har jeg da kun skiftet stempel på
en gang

Thomas

Ukendt (09-01-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-01-10 11:50

Den med støtte foden , husker jeg kun alt for godt , men hvis man lige
svejste et lille rør op foran så støttefoden stod mere lodret så var
problemet løst en gang for alle , det var simpelhen fordi den stod for skrå
, og hvis man satte sig op på den blev , hele fodhviler systemet presset
frem så man ikke kunne skifte i første gear

Den Monach jeg talte om var den med Sachs motor , a la Tomus brugte den 2
gears model , måske var det kun når man satte det der berømte 2,2 hk tun på
?

Men tror stadig jeg kan skille en Kreidler af i blinde , havde selv 3 stk

PE




Katten i træet (09-01-2010)
Kommentar
Fra : Katten i træet


Dato : 09-01-10 15:56

P.E. skrev:
> Den med støtte foden , husker jeg kun alt for godt , men hvis man lige
> svejste et lille rør op foran så støttefoden stod mere lodret så var
> problemet løst en gang for alle , det var simpelhen fordi den stod for
> skrå , og hvis man satte sig op på den blev , hele fodhviler systemet
> presset frem så man ikke kunne skifte i første gear
>
> Den Monach jeg talte om var den med Sachs motor , a la Tomus brugte den
> 2 gears model , måske var det kun når man satte det der berømte 2,2 hk
> tun på ?
>
> Men tror stadig jeg kan skille en Kreidler af i blinde , havde selv 3 stk
>
> PE
>
Jeg er også ret sikker på at jeg kan skille en Kreidler i blinde, men er
nu ikke så sikker på at jeg kan samle den igen.

Jeg husker nu også at selv dengang havde Kreidler ikke det bedste ry.
Men jeg tror nu mere det var fordi den var for dyr for de fleste. Det
sidste år jeg kørte på kreidleren købte jeg en til reserve dele (Det var
billigere da politiet tog min ombyggede gearkasse)og snart lød det: "Køb
en Kreidler, se hvad den fejler - Køb nogle fler' se hvad der sker."

Det ændre dog ikke på at den var stabil, så længe politiet ikke pillede
ved den.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste