/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Underligt problem med BMW 320i
Fra : Niels Munk


Dato : 03-01-10 13:38

Hej

Efter at have fået skiftet tand & kileremme på min gamle E30 320i fra 89,
har jeg observeret et ret irriterende fænomen.

Strømstyrken kører op og ned 2-4 gange i sekundet, alt efter forbrug. Når
forbruget er højt (el-bagrude, tågelys, langt lys, blæser på højeste trin
osv) er frekvensen langsommere, ligesom svingningernes amplitude stiger. Det
kan tydeligt ses på udvendigt lys, ligesom det kan ses på
instrumentbelysningen.

Frekvensen på svingningerne er til dels afhængige af motoromdrejninger. Dvs.
at i tomgang sker det næten ikke, men at det ellers følger motorens
omdrejninger op til et par tusinde omdrejninger, hvorefter frekvensen er den
samme, uanset RPM.

Det underlige er så at jeg kan mærke svingningerne i trækkraften også! Ved
svag acceleration og konstant hastighed, under 3000RPM, føles det som bløde
ryk i bilens trækkraft. Jeg bilder mig så ind at jeg også kan mærke det
under motorbremsning, men jeg ved ikke om det har noget på sig.

Håber på gode input :)

/Niels Munk



 
 
Frank Leegaard (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 03-01-10 13:45

Niels Munk wrote:
> Hej
>
> Efter at have fået skiftet tand & kileremme på min gamle E30 320i fra
> 89, har jeg observeret et ret irriterende fænomen.
>
> Strømstyrken kører op og ned 2-4 gange i sekundet, alt efter forbrug.
> Når forbruget er højt (el-bagrude, tågelys, langt lys, blæser på
> højeste trin osv) er frekvensen langsommere, ligesom svingningernes
> amplitude stiger. Det kan tydeligt ses på udvendigt lys, ligesom det
> kan ses på instrumentbelysningen.
>
> Frekvensen på svingningerne er til dels afhængige af
> motoromdrejninger. Dvs. at i tomgang sker det næten ikke, men at det
> ellers følger motorens omdrejninger op til et par tusinde
> omdrejninger, hvorefter frekvensen er den samme, uanset RPM.
>
> Det underlige er så at jeg kan mærke svingningerne i trækkraften
> også! Ved svag acceleration og konstant hastighed, under 3000RPM,
> føles det som bløde ryk i bilens trækkraft. Jeg bilder mig så ind at
> jeg også kan mærke det under motorbremsning, men jeg ved ikke om det
> har noget på sig.
> Håber på gode input :)
>



Defekt generator, slidt drivrem, slidte remskiver.




--
- Frank




Niels Munk (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 03-01-10 13:58

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message
news:4b40915d$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Defekt generator, slidt drivrem, slidte remskiver.

Jo, i den retning havde jeg også selv tænkt. Havde dog håbet på et lidt mere
præcist svar ;)

Slidt drevrem skriver du - hvilken drivrem havde du forestillet dig at det
skulle være? Jeg skriver i mit indlæg at tandrem og kileremme netop er
skiftet.

/Niels Munk



Mogens \(K\) (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 03-01-10 14:03

"Niels Munk" <niels@munk-filter-ebbesen.dk> skrev i meddelelsen
news:4b409449$0$276$14726298@news.sunsite.dk...

>> Defekt generator, slidt drivrem, slidte remskiver.

> Jo, i den retning havde jeg også selv tænkt. Havde dog håbet på et lidt
> mere præcist svar ;)

Det kan også være diodebroen...


Klaus D. Mikkelsen (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-01-10 14:44

Niels Munk skriver:
>
> Håber på gode input :)

Stelforbindelse til motorblokken?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Niels Munk (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 03-01-10 16:20

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:4B409F0C.3F345FBD@du.kan.finde.den...

> Stelforbindelse til motorblokken?

Diodebro eller stelforbindelse, som du foreslår - hvordan kan de have
indflydelse på trækkraften?

/Niels Munk



Mogens \(K\) (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 03-01-10 16:23

"Niels Munk" <niels@munk-filter-ebbesen.dk> skrev i meddelelsen
news:4b40b58d$0$272$14726298@news.sunsite.dk...

> Diodebro eller stelforbindelse, som du foreslår - hvordan kan de have
> indflydelse på trækkraften?

Ligesom du mærker det, når klimaanlægets kompressor slår til.
Den kræver jo power fra motoren, og det mærker du som en reduceret
trækkraft...


Niels Munk (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 03-01-10 16:42

"Mogens (K)" <no@mail.com> wrote in message
news:cD20n.14221$U5.217127@newsb.telia.net...

> Ligesom du mærker det, når klimaanlægets kompressor slår til.
> Den kræver jo power fra motoren, og det mærker du som en reduceret
> trækkraft...

Ja, ok - Så er jeg med. Havde ikke set på det som om generatoren var helt
frakoblet x gange i sekundet, men det er jo nok det der sker. Selvfølgelig
vil det ligge en belastning på motoren i det øjeblik den "kobler ind" igen.
Takker :)

/Niels Munk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408928
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste