/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Karburator med Potentiometer
Fra : TAV


Dato : 02-12-09 10:54

Hej
Jeg har en gammel Honda 1-Banker (FT 500). Karburatoren er kaput. Jeg har
fundet en karburator fra en KTM (Mikuni BST 40 tror jeg). Den passer på både
indsugning og luftfilter. Der bliver noget arbejde med at få den dyset om,
men det skal jeg nok finde ud af.
Der er imidlertid et stik på KTM karburatoren. Dimsen hedder vist et
Karburatorpotentiometer. Er det en slags automatchoker, eller hvad skal det
gøre godt for?
Kan karburatoren bruges uden at tilslutte potentiometeret?

Jeg har kigget lidt på KTM'ens ledningsdiagram, og det viser sig at
potentiometeret er tilsluttet CDI-boksen, og jeg kan med garanti sige at
potentiometeret ikke kan tilsluttes FT'ens CDI-boks.

Alle input modtages med kyshånd.
MVH. og god jul.
Tor



 
 
Ukendt (02-12-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-12-09 11:03

On Wed, 2 Dec 2009 10:53:40 +0100, TAV wrote:

> Alle input modtages med kyshånd.

Potentiometeret bruges til at fortælle tændingsboksen noget om belastningen
af motoren. Altså signal _fra_ karburatoren _til_ tændingsboks.

Du kan helt roligt ignorere potentiometerets eksistens, det har ingen
betydning for karburatorens funktion.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Armand (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-12-09 12:28

Orla Pedersen skrev:
> On Wed, 2 Dec 2009 10:53:40 +0100, TAV wrote:
>
>> Alle input modtages med kyshånd.
>
> Potentiometeret bruges til at fortælle tændingsboksen noget om belastningen
> af motoren. Altså signal _fra_ karburatoren _til_ tændingsboks.
>
> Du kan helt roligt ignorere potentiometerets eksistens, det har ingen
> betydning for karburatorens funktion.
>
Måske ikke ligefrem for karburatoren, men for tændingen vil det være til
gavn:
De ældre motorcykler havde helt manuel tændings-justering hvorved at man
kombineret med gasgivningen skulle huske at regulere tændingen alt efter
belastningen. TPS erstatter den automatik som især biler men også nogle
motorcykler har i kraft af vacuum-regulering af tændingen, så helt dum
er fidusen ikke og det er vel også derfor man ser det udpræget brugt idag.

Men set forhold til den originale karbunade bliver potentiometeret blot
en spildt feature - Og dog: Der MÅ være plads til udnyttelse af TPS på
de almindeligt forekommende tilbehørs-tændingsbox'e :-/

--
Armand.

Steen Gruby (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 16-12-09 19:47

On Wed, 16 Dec 2009 12:27:51 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Måske ikke ligefrem for karburatoren, men for tændingen vil det være til
>gavn:
>De ældre motorcykler havde helt manuel tændings-justering hvorved at man
>kombineret med gasgivningen skulle huske at regulere tændingen alt efter
>belastningen. TPS erstatter den automatik som især biler men også nogle
>motorcykler har i kraft af vacuum-regulering af tændingen, så helt dum
>er fidusen ikke og det er vel også derfor man ser det udpræget brugt idag.
>
Både og.
Ved at benytte TPS som parameter til tændingsregulering kan man
fremstille en tredimensional map, således at tændingen foruden
omdrejningstallet også får gassplældets stilling.
På den måde kan man breegne den øjeblikkelige belastning og dermed den
optimale tænding.
Specielt ved moderat omdrejningstal og spjældet sat til cruise speed
kan tændingen avanceres mere end normalt med bedre forbrænding, lavere
forbrug og mindre forurening som gevinst..

>Men set forhold til den originale karbunade bliver potentiometeret blot
>en spildt feature - Og dog: Der MÅ være plads til udnyttelse af TPS på
>de almindeligt forekommende tilbehørs-tændingsbox'e :-/

På Ignitech TCIP4 er det en standard option, og den er absolut et
studie værd.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Ole (02-12-2009)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 02-12-09 15:39

TAV wrote:
> Hej
> Jeg har en gammel Honda 1-Banker (FT 500). Karburatoren er kaput. Jeg har
> fundet en karburator fra en KTM (Mikuni BST 40 tror jeg). Den passer på både
> indsugning og luftfilter. Der bliver noget arbejde med at få den dyset om,
> men det skal jeg nok finde ud af.
> Der er imidlertid et stik på KTM karburatoren. Dimsen hedder vist et
> Karburatorpotentiometer. Er det en slags automatchoker, eller hvad skal det
> gøre godt for?
> Kan karburatoren bruges uden at tilslutte potentiometeret?
>
> Jeg har kigget lidt på KTM'ens ledningsdiagram, og det viser sig at
> potentiometeret er tilsluttet CDI-boksen, og jeg kan med garanti sige at
> potentiometeret ikke kan tilsluttes FT'ens CDI-boks.
>
> Alle input modtages med kyshånd.
> MVH. og god jul.
> Tor
>
>

Hej Tor

Det er en TPS (Throttle position sensor)
Du kan læse om den her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_position_sensor

Som Orla skriver kan du ignorere den.

Ole M
--
I'm on a seafood diet. I see food and I eat it.

TAV (02-12-2009)
Kommentar
Fra : TAV


Dato : 02-12-09 16:25

Hej
Mange tak for svarene.
Mvh. Tor


"TAV" <aukFJERN@valen.dk> skrev i en meddelelse
news:4b16392a$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
> Jeg har en gammel Honda 1-Banker (FT 500). Karburatoren er kaput. Jeg har
> fundet en karburator fra en KTM (Mikuni BST 40 tror jeg). Den passer på
> både indsugning og luftfilter. Der bliver noget arbejde med at få den
> dyset om, men det skal jeg nok finde ud af.
> Der er imidlertid et stik på KTM karburatoren. Dimsen hedder vist et
> Karburatorpotentiometer. Er det en slags automatchoker, eller hvad skal
> det gøre godt for?
> Kan karburatoren bruges uden at tilslutte potentiometeret?
>
> Jeg har kigget lidt på KTM'ens ledningsdiagram, og det viser sig at
> potentiometeret er tilsluttet CDI-boksen, og jeg kan med garanti sige at
> potentiometeret ikke kan tilsluttes FT'ens CDI-boks.
>
> Alle input modtages med kyshånd.
> MVH. og god jul.
> Tor
>



Jens Jacob Bager Jen~ (02-12-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-12-09 19:22

Glem stikket. På med sagerne. Det er en fin standart CV karburator. Her
er lidt justeringstips:
http://www.tenere.dk/Artikler/karburator_justering/karburator_justering.htm

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90
Polyteknisk MC og Ténéré.dk

"TAV" <aukFJERN@valen.dk> skrev i en meddelelse
news:4b16392a$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
> Jeg har en gammel Honda 1-Banker (FT 500). Karburatoren er kaput. Jeg
> har fundet en karburator fra en KTM (Mikuni BST 40 tror jeg). Den
> passer på både indsugning og luftfilter. Der bliver noget arbejde med
> at få den dyset om, men det skal jeg nok finde ud af.
> Der er imidlertid et stik på KTM karburatoren. Dimsen hedder vist et
> Karburatorpotentiometer. Er det en slags automatchoker, eller hvad
> skal det gøre godt for?
> Kan karburatoren bruges uden at tilslutte potentiometeret?
>
> Jeg har kigget lidt på KTM'ens ledningsdiagram, og det viser sig at
> potentiometeret er tilsluttet CDI-boksen, og jeg kan med garanti sige
> at potentiometeret ikke kan tilsluttes FT'ens CDI-boks.
>
> Alle input modtages med kyshånd.
> MVH. og god jul.
> Tor
>



Ole (02-12-2009)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 02-12-09 19:43

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Glem stikket. På med sagerne. Det er en fin standart CV karburator. Her
> er lidt justeringstips:
> http://www.tenere.dk/Artikler/karburator_justering/karburator_justering.htm
>

40 mm til en halv liter, den skal da vis justeres godt ind eller hur ?

Ole M
--
I'm on a seafood diet. I see food and I eat it.

Jens Jacob Bager Jen~ (02-12-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-12-09 19:57

>> Glem stikket. På med sagerne. Det er en fin standart CV karburator.
>
> 40 mm til en halv liter, den skal da vist justeres godt ind eller hur
> ?


Hvad mener du?

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Ole (03-12-2009)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 03-12-09 06:43

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>> Glem stikket. På med sagerne. Det er en fin standart CV karburator.
>> 40 mm til en halv liter, den skal da vist justeres godt ind eller hur
>> ?
>
>
> Hvad mener du?
>

Mener at jeg engang hørte at der var en fingerregel angående
karb størrelse og volumen på standard motorer.
Måske bare en skrøne ?

Ole
--
I'm on a seafood diet. I see food and I eat it.

Jens Jacob Bager Jen~ (03-12-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 03-12-09 08:15

>>> 40 mm til en halv liter, den skal da vist justeres godt ind eller
>>> hur
>> Hvad mener du?
> Mener at jeg engang hørte at der var en fingerregel angående
> karb størrelse og volumen på standard motorer.
> Måske bare en skrøne ?

Jeg forstod simpelt hen ikke hvad du mente. Det er korrekt at 500 cc
oftest bliver leveret med mindre end 40mm CV karburatorer, og det kan da
godt være det ikke er den helt optmale karburator, men i dette tilfælde
tror jeg mere at pris og hvad der lige var for hånden var mere vigtigt.
Desuden er jeg sikker på at karburatoren vil virke. De par % bundtræk
man taber ved en 1mm større karburator end standart er formedentligt
lige meget i dette tilfælde.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



TAV (03-12-2009)
Kommentar
Fra : TAV


Dato : 03-12-09 18:18

Lige en ting mere.
Udover indsugningen er der 3 "Huller" i karburatoren.
Jeg regner med at det er til bensin, vakuum til benzinhane og så et til et
eller andet sekundærluftsystem.

Bensinstudsen er det OK med.
Der er ingen vakuumhane på FT tanken, så det hul propper jeg til.

Men hvad med det sidste hul. Skal jeg proppe det til eller sætte en kort
slange med et filter til det.

MVH. Tor
"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse
news:4b16b03f$0$270$14726298@news.sunsite.dk...
> Glem stikket. På med sagerne. Det er en fin standart CV karburator. Her er
> lidt justeringstips:
> http://www.tenere.dk/Artikler/karburator_justering/karburator_justering.htm
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
>
> "TAV" <aukFJERN@valen.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b16392a$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej
>> Jeg har en gammel Honda 1-Banker (FT 500). Karburatoren er kaput. Jeg har
>> fundet en karburator fra en KTM (Mikuni BST 40 tror jeg). Den passer på
>> både indsugning og luftfilter. Der bliver noget arbejde med at få den
>> dyset om, men det skal jeg nok finde ud af.
>> Der er imidlertid et stik på KTM karburatoren. Dimsen hedder vist et
>> Karburatorpotentiometer. Er det en slags automatchoker, eller hvad skal
>> det gøre godt for?
>> Kan karburatoren bruges uden at tilslutte potentiometeret?
>>
>> Jeg har kigget lidt på KTM'ens ledningsdiagram, og det viser sig at
>> potentiometeret er tilsluttet CDI-boksen, og jeg kan med garanti sige at
>> potentiometeret ikke kan tilsluttes FT'ens CDI-boks.
>>
>> Alle input modtages med kyshånd.
>> MVH. og god jul.
>> Tor
>>
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (04-12-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 04-12-09 07:43

> Udover indsugningen er der 3 "Huller" i karburatoren.
> Jeg regner med at det er til bensin, vakuum til benzinhane og så et
> til et eller andet sekundærluftsystem.
>
> Bensinstudsen er det OK med.
> Der er ingen vakuumhane på FT tanken, så det hul propper jeg til.
>
> Men hvad med det sidste hul. Skal jeg proppe det til eller sætte en
> kort slange med et filter til det.

I venstre side lige over svømmehuset det er benzin
I toppen forrest til højre. Det er til sekundær luftsystemet. Den
propper du bare til.
På siden i højre side lige under vakumklokken. Deter overløb til benzin.
Den sætter du en slange på der munder ud under motorcyklen.

Det er almindelig høflighed her i gruppen at svare under det man citerer
og skære så meget som mulig væk af det oprindelige indlæg, uden at
meningen forsvinder. Grunden til dette er at man ikke behøver at læse
hele strengen for at kunne følge med i en tråd, men at man via et enkelt
indlæg kan få en forståelse for hvad det handler om. Det er fra tiden
med modems det var en stor fordel at spare på pladsen ved at skære
unødig tekst væk. Det hænger ved endnu.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Richard (05-12-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 05-12-09 09:34

On 3 Dec., 06:43, Ole <I_R_Ons...@c.dk> wrote:

> Mener at jeg engang hørte at der var en fingerregel angående
> karb størrelse og volumen på standard motorer.
> Måske bare en skrøne ?

I så fald en 'lillefingerregel' måske I hvertfald blev Honda
XBR500 og GB500 leveret med en CV med lysning på 40mm i bredden og
42mm i højden, altså en smule elliptisk. (Af samme grund specificeret
som en 40mm karb til den ene og 42mm til den anden model, logistisk
slendrian meget ulig Honda, men altså). Populære
fladspjældskarburatorer til de to er fra Mikuni (40mm) og Keihin
(39mm), så helt skævt er 40mm åbenbart ikke til en 500cc fra midt-
senfirserne Hvor har du hørt om den 'regel'?

Til 600cc-versioner af samme motor tunet til ydelse i toppen går en
42mm Mikuni fladspjældskarb også an, men til standardtrim lider
bundtrækket af den større lysning, som Bager er inde på.

Men hvilken størrelse er FT500 originalkarburatoren? – 38 eller 36mm
måske?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Ukendt (05-12-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-09 20:45

On Sat, 5 Dec 2009 08:34:12 -0800 (PST), Richard wrote:

> I så fald en 'lillefingerregel' måske I hvertfald blev Honda
> XBR500 og GB500 leveret med en CV med lysning på 40mm i bredden og
> 42mm i højden,

Og hver af VTR-F'ens 498 ccm cylindre blev fodret med 48 mm. karbonader.

Så forældet fingerregel måske

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Armand (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-12-09 12:10

Orla Pedersen skrev:
> On Sat, 5 Dec 2009 08:34:12 -0800 (PST), Richard wrote:
>
>> I så fald en 'lillefingerregel' måske I hvertfald blev Honda
>> XBR500 og GB500 leveret med en CV med lysning på 40mm i bredden og
>> 42mm i højden,
>
> Og hver af VTR-F'ens 498 ccm cylindre blev fodret med 48 mm. karbonader.
>
> Så forældet fingerregel måske
>
Måske nok en spjæld-karbunade regel, som ikke kan relateres til
C.V.'ere, der i grunden er 'selvjusterende'.

Spjældkarbunader har det problem, at ved voldsom gasgivning ved især
lavere omdrejninger sætter man nærmest luftstrømmen hen over nåledysen i
stå hvilket ikke ligefrem resulterer i den ellers ønskede acceleration.
Den umiddelbare afhjælpning af problemet er en såkaldt
accelerations-pumpe der drives af gasbevægelsen og giver et ekstra skvæt
bensin direkte ved hver gasgivning og ved lidt eftertanke hænger
accelerationspumper også sammen med større spjældkarbunader.
Jo større en spjæld-karbunade er desto mere udpræget vil dette fænomæn
være hvorved at der må forekomme en regel for praktisk anvendelighed af
størrelser.

C.V.'ere (forkortelsen står for Constrant Velocity - konstant hastighed
(af luftstrømmen hen over nåledysen)) reagerer ikke så abrupt på
pludselig gasgivning, omend at den ønskede acceleration måtte opbygge
sig roligere end ønsket, hvorved at en given øvre størrelses-grænse må
være mere flydende :-/
Ved implemeteringen af CV'ere i slutningen af 70'erne var
CV-karbunaderne således også typisk 10-12 mm større end de erstattede
spjæld-karbunader, op igennem firserne (mener at have bemærket det på
XJ650 først) minimeredes CV'ernes størrelse dog en tand.
Men til sammenligning med omtalte 500ccm's cylinder havde min tidligere
XS500 Ø38 CV'ere til hver 250ccm's cylinder

--
Armand.

TAV (07-12-2009)
Kommentar
Fra : TAV


Dato : 07-12-09 17:05

Hej
Tak for alle svarene ang. BST40 karburatoren, som jeg vil montere på min FT
500. For at være på den helt sikre side, så har jeg taget et foto af dyret,
og afmærket de forskellige huller.
Der er faktisk 4 huller ud over hullet til benzinen.

http://Zeroup.dk/get/bst4017.jpg

Mvh. Tor Valen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste