/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Polish for og imod
Fra : Roderiet


Dato : 28-11-09 10:29

Hej der I et tv program forleden, vistnok Discovery, så jeg noget
spændende. Om overfladespænding, man lavede en filmoptagelse af to
billardkugler, den ene uden vandafvisende polish og den anden med. De blev
droppet i en gennemsigtig beholder og så blev det squ interessant. Kuglen
uden polish gled elegant ned igennem vandoverfladen og vandet gled op over
kuglens facon og lavede en lille tynd opsats af vand over kuglen. Den anden
med polish, flyttede vandfladen op i et sprøjt til alle siderog efterlod et
hul bag sig som trak sammen til en relativt stor vandsøjle.
Det gav associationer til en sniksnak på havnen denne sommer, hvor en
påstod, at en vokset Wayfarer jolle sejlede langsommere end en ikke-vokset.
Jeg tænkte ikke nærmere over det førend ved tv forleden.
Så nu ville det være fornøjeligt om I har en mening om det, altså om det
er at spænde ben for sig selv, at vokspolere fribordet, hvis denne voks
trækker en tung vandmængde efter sig og øger bovbølgen. mvh Niels F.


 
 
Ukendt (28-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-09 11:26

Roderiet wrote:
> Hej der I et tv program forleden, vistnok Discovery, så jeg noget
> spændende. Om overfladespænding, ...

Hej Niels.

Spændende og interessant problemstilling ...
Måske man skal forsøge at finde ud af, hvad f.eks. "de garvede" match
racere og de professionelle på AC-bådene gør ved deres både? Nogen der
ved noget om det?

Jeg har aldrig tænkt over det, men må så også erkende, at i praksis vil
jeg nok prioritere bådens ve og vel og modstandsdygtighed for vind, vejr
og sol over den lille fartforskel, man evt. kunne opnå, ved ikke at
polere båden ... ... Måske Dulon er svaret? Se anden tråd ...

--
mvh
Flemming Torp



Jørgen N (28-11-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen N


Dato : 28-11-09 11:54

Hej. Lagde du mærke til, hvor hurtigt, de nåede bunden af glasset?
Vh

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4b10ed57$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej der I et tv program forleden, vistnok Discovery, så jeg noget
> spændende. Om overfladespænding, man lavede en filmoptagelse af to
> billardkugler, den ene uden vandafvisende polish og den anden med. De blev
> droppet i en gennemsigtig beholder og så blev det squ interessant.
> Kuglen uden polish gled elegant ned igennem vandoverfladen og vandet gled
> op over kuglens facon og lavede en lille tynd opsats af vand over kuglen.
> Den anden med polish, flyttede vandfladen op i et sprøjt til alle siderog
> efterlod et hul bag sig som trak sammen til en relativt stor vandsøjle.
> Det gav associationer til en sniksnak på havnen denne sommer, hvor en
> påstod, at en vokset Wayfarer jolle sejlede langsommere end en
> ikke-vokset. Jeg tænkte ikke nærmere over det førend ved tv forleden.
> Så nu ville det være fornøjeligt om I har en mening om det, altså om
> det er at spænde ben for sig selv, at vokspolere fribordet, hvis denne
> voks trækker en tung vandmængde efter sig og øger bovbølgen. mvh Niels
> F.



Bjarke@Escape (29-11-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 29-11-09 01:36

Ja, det er da helt korrekt at det forholder sig således.

Nu vokser man jo primært fribordet for at det skal kunne modstå solen og UV
strålingen og hvis båden er velsejlet, så er det jo kun ganske lidt af
fribordet der kommer i vandet.

For joller uden bundmaling, er det alm. kendt (blandt jollesejlere) at en
glat/vokset bund er skidt at sejle med. Den mindste friktion i vandet fås
hvis man sliber bunden med korn 180 på tværs af sejlretningen.

Et trick vi kølsejlere ikke kan bruge til meget. Om det nytter at slibe en
VC17 bund på den måde ... det tvivler jeg på gør den store forskel .....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> wrote in message
news:4b10ed57$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej der I et tv program forleden, vistnok Discovery, så jeg noget
> spændende. Om overfladespænding, man lavede en filmoptagelse af to
> billardkugler, den ene uden vandafvisende polish og den anden med. De blev
> droppet i en gennemsigtig beholder og så blev det squ interessant.
> Kuglen uden polish gled elegant ned igennem vandoverfladen og vandet gled
> op over kuglens facon og lavede en lille tynd opsats af vand over kuglen.
> Den anden med polish, flyttede vandfladen op i et sprøjt til alle siderog
> efterlod et hul bag sig som trak sammen til en relativt stor vandsøjle.
> Det gav associationer til en sniksnak på havnen denne sommer, hvor en
> påstod, at en vokset Wayfarer jolle sejlede langsommere end en
> ikke-vokset. Jeg tænkte ikke nærmere over det førend ved tv forleden.
> Så nu ville det være fornøjeligt om I har en mening om det, altså om
> det er at spænde ben for sig selv, at vokspolere fribordet, hvis denne
> voks trækker en tung vandmængde efter sig og øger bovbølgen. mvh Niels
> F.



Lars Kristensen (30-11-2009)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 30-11-09 18:45

Bjarke@Escape wrote:
> Ja, det er da helt korrekt at det forholder sig således.
>
> Nu vokser man jo primært fribordet for at det skal kunne modstå solen og UV
> strålingen og hvis båden er velsejlet, så er det jo kun ganske lidt af
> fribordet der kommer i vandet.
>
> For joller uden bundmaling, er det alm. kendt (blandt jollesejlere) at en
> glat/vokset bund er skidt at sejle med. Den mindste friktion i vandet fås
> hvis man sliber bunden med korn 180 på tværs af sejlretningen.

Og forklaringen er at ved at gøre bunden ru skaber man en masse friktion
med det vand der skulle glide på bunden - egnetlig det modsatte af det
man ønsker at opnå. Denne friktion fastholder et meget tyndt lag vand,
der ikke flytter sig nævneværdig - man kan vel nærmest opfatte dette lag
af vand som en slags midlertidig bundmaling. Friktionen mellem dette lag
af vand og resten af havet er mindre end en traditionel vokset bund og
havet.

Jeg tror nu jeg ville vælge korn 240 hvis jeg skulle gøre det. Men at
slibe bunden ru, betyder jo også man giver skidtet rigtig god mulighed
for at sætte sig på bunden, så det vælger jeg ikke at gøre.

- Lars

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste