Lohmann skrev:
> Patenteret teknik tror jeg bestemt ikke. Men mon ikke der har været
> lidt stolthed indblandet, med at finde på noget bedre selv og ikke
> direkte kopiere Yamahas design.
>
Der er jo ikke blevet opfundet hhv. brugt andre alternativer og den
traditionelle stempelstyring har været fremherskende i brug, bortset fra
Yamaha!
> Suzuki indførte 'Power Reed' på deres RM125A moto cross i 1976.
>
OK!
Det anede mig at der gemte sig noget i min blinde plet
> Power Reed var en kombineret stempel- og reed-styret indsugning og
> altså ikke helt samme system som Yamaha.....
>
Yamaha har jo også ventilerne halvt om halvt i den bageste skyllekanal
og ikke alene ned i krumtaphuset.
> ..... På deres gadecykler gik de med
> overgangen fra GT-serien til RG væk fra ren stempelstyring; RG250 fra
> 1978 har power reed.
>
Tak for detaljen - Alene eksistensen af en RG-serie fra '78 kom bag på mig!
> På banen ser det lidt anderledes ud; Drejeventil
> giver bedre fuld gas flow end (i hvert fald de tidlige) reedventiler.
>
Drejeventil = uhæmmet gasflow, hvor selv de bedste reed-ventiler har en
vis modstand!
Reed-ventilens fordel er at der slipper gas i krumtaphuset både p.g.a.
undertryk på indersiden og overtryk (inerti i luftmassen) på ydersiden,
hvilket kan variere meget med omdrejningstallet. Drejeventilers fordel
er at de kan optimeres til et givent omdrejningsområde og dér øge
fyldningen.
> Men i 1986 opgav Suzuki og satte reeds på deres RG500 square 4. I 1987
> kom de så med en V4 reed, som både Honda og Yamaha.
>
Øhh?
Jeg havde en kammerat med sådan en gade RG500 og dén havde da
drejeventiler, akkurat som racing-modellen hidtil havde haft!
> Kawasaki havde drejeventil på flere af deres gadecykler op til midt i
> 70’erne. Husker at ha’ læst, at ved udviklingen af mach III stod
> valget mellem en 2 cylinder drejeventil og en 3 cylinder
> stempelstyret.
>
Jup!
Det er uhyre komplekst at klemme en drejeventil til den midterste
cylinder på plads
Yamaha's succes i de store RR-klasser (den klassiske 750'er klasse
lukkedes til dels p.g.a. der kun var Yamaha's i feltet) skyldes netop at
Reed-ventilerne kunne bruges uanset hvor mange cylindre man havde på
række, og både 500'eren og 750'eren var række-4!
> Som jeg ser det: Yamaha kom først med udbredt brug af reeds og først
> med reed i krumtaphuset, men de andre ventede altså ikke helt til
> starten af 90’erne, før de hoppede på vognen.
>
Nej, det fremgår jo med tydelighed!
> I øvrigt er der en del, som har bygget både GT-750 og H1/H2’ere om til
> reed indsugning.
>
Og så var der vist også en enkelt årgang af Yamaha-4gear knallerten der
havde drejeventil - Bare sådan lige for at bryde billedet!
--
Armand.
(der ved nærmere eftertanke helt har fortabt sin barnelærdom om
stempelstyring - Især funktionen af bost-port i stemplet er totalt væk)