Rexman skrev:
> Jeg har erhvervet mig en Yamaha YBR125. 2007, modellen med en 22mm
> mikuni karburator.
>
> Ude på youtube er der en video hvor en gut fra udlandet putter et
> powerfilter på den og skifter dysen fra 95 til 110.
>
> Han siger det giver bedre optræk og højere topfart (og mere larm)
>
Der er intet i denne verden der er så effektiv som troen på eget
arbejdes virkning samt Db-heste
> Men er det bare en and, eller er der noget om snakken? Jeg forsøger
> egentligt ikke at forøge topfarten (90-95 km/t) da jeg udemærket er klar
> over hvad en 10 hestes motor kan, men måske lidt bedre evne til at holde
> farten (75-80) op af stejle bakker og i strid modvind, vi jo har en del
> af begge her i det Nordjyske.
>
> Det er lidt en religion, og alt efter hvem man spørger, får man
> forskellige svar.
>
Jup! Om man spørger en scooter-knægt eller en motorcyklist :-|
> Jeg vil ikke bruge 400 kr på at købe filter og
> dysesæt, hvis det er en and.
>
Det skinner alt for meget af 'opgraderet scooter-tuning' Og hvis det
kommer til at give det mindste mer-effekt vil du ikke kunne spore det i
praksis ved hverken overhaling; bakke-op eller modvind :-|
> Er der nogen herinde der har de vises sten på dette felt?
>
C.V. karburatorer (á dem med den flade 'klokke' øverst) er meget
følsomme for turbolæns der vil slå ind igennem det dirkte monterede
filter og forstyrre reguleringen af "vacuum-stemplet"!
Dét vil medføre at motoren vil hakke i det som var den ved at løbe tør
når man kører i et givent hastigheds-område og/eller i en given
vindretning. F.eks at ligge og lade sig trække med af en forankørende
lastvogn på motorvej kan vise sig ulideligt p.g.a. dette forhold.
På luftkølede motorer som YBR'en er det oveni tosset at flytte
"ansugnings-punktet" helt ind bag den varme cylinder - på sportsmaskiner
går man den modsatte vej og henter luften til luftfilteret ad kanaler
helt fremme ved kåbens forende for at få den så kold som muligt
IMHO: It's a DON'T :-|
--
Armand.