/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skifte remtræk på Maxiscooter - specialvær~
Fra : Per


Dato : 20-11-09 10:08

Hej ekspererter !

Jeg her indehaver af en Laveda Phoenix 150 scooter (den samme som Sym
Joyride)

Den trænger til at få skiftet drivrem, vægtkugler mv.

Den type reperation har jeg ikke prøvet før - så mit spørgsmål er

1: er det svært ? (jeg laver stort set alt andet selv)
2: kræver det specialværktøj

Jeg tænker på hvordan jeg får bolten af hvad skal jeg kalde det
"gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?

Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt
2-taktere ?

Håber på lidt input.

Mvh. Per


 
 
Anders Majland (20-11-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 20-11-09 10:31

> Jeg her indehaver af en Laveda Phoenix 150 scooter (den samme som Sym
> Joyride)
>
> Den trænger til at få skiftet drivrem, vægtkugler mv.
>
> Den type reperation har jeg ikke prøvet før - så mit spørgsmål er
>
> 1: er det svært ? (jeg laver stort set alt andet selv)
> 2: kræver det specialværktøj
>
> Jeg tænker på hvordan jeg får bolten af hvad skal jeg kalde det
> "gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?
>
> Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt
> 2-taktere ?

Den absolut nemmeste måde at få møtrikken af er med en trykluft nøgle (de
fåes også i eludgaver).
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6205&Grp=&n=10

På nogle vario'er er det også muligt med specialværktøj at holde igen så en
alm topnøgle kan bruges. Men pas på med at bruge tilfældigt værktøj. Yderste
remskive er oftest i aluminium og vingerne brækker nemt af hvis man forsøger
at holde igen med en noget værktøj mellem dem.

Og så bør man jo ikke bruge sådan en trykluftfætter til at spænde med - men
med gefuhl og locktite går det nok endda

Jeg vil ikke anbefale at skue noget ned istedet for tændrøret som stop på
stemplet .... Det virker sikkeret fint ...

/A



Hekto (20-11-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-11-09 03:58

Anskaf eller lav værktøjet til at holde varioen fast med. Det kan
absolut anbefales. Stempelstopper ... Gud fader bevares!

Trykluft bryder jeg mig ikke om ... dér. Du skal under alle
omstændigheder anskaffe dig en momentnøgle når den skal spændes igen -
den skal spændes pænt meget. Ryger den af er Fanden løs!

Husk at tjekke om varioen skal køre tør, eller der skal fedt i.

--

/Hekto




Anders Houmark (20-11-2009)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 20-11-09 14:55


"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:5fd8a8e5-c50f-4b5e-88ee-9752d219342a@a21g2000yqc.googlegroups.com...
Anskaf eller lav værktøjet til at holde varioen fast med. Det kan
absolut anbefales. Stempelstopper ... Gud fader bevares!

Trykluft bryder jeg mig ikke om ... dér. Du skal under alle
omstændigheder anskaffe dig en momentnøgle når den skal spændes igen -
den skal spændes pænt meget. Ryger den af er Fanden løs!

Husk at tjekke om varioen skal køre tør, eller der skal fedt i.

-

Det larmer pææænt meget når man ikke lige har spændt ordentligt, og den
falder af første gang man lige giver maks gas :)



CL (20-11-2009)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 20-11-09 12:01

Per wrote:
> Hej ekspererter !
>
> Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt
> 2-taktere ?
>
>
hvis tændrøret er vinkelret på stemplet ville jeg ikke tøve med at bruge
en stempelstopper.

--
CL
HONDA CBR 1000 DUAL



Hekto (20-11-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-11-09 05:24

Åltså ... hvis den er vinkelret på stempelkronen?

I yderpunkterne for stemplets bevægelse, vil det være enorme kræfter
der optræder imellem 'stopperen' og stempelkronen. Kræfter der
givetvis kan lave skader på stemplet og evt. på lejer.

Jeg ville ikke gøre det.

--

/Hekto


oz3bto (21-11-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 21-11-09 22:15


"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:c55a383b-18b2-4cc2-8809-64547105a7f7@k17g2000yqh.googlegroups.com...
Åltså ... hvis den er vinkelret på stempelkronen?

I yderpunkterne for stemplets bevægelse, vil det være enorme kræfter
der optræder imellem 'stopperen' og stempelkronen. Kræfter der
givetvis kan lave skader på stemplet og evt. på lejer.

Jeg ville ikke gøre det.

--

/Hekto



Jeg har gennem de sidste 10 år jævnligt brugt stempel stopper på en hårdt
pumpet 70ccm scooter og aldrig hørt om nogen problemer

Derimod så har jeg set mange kneppede krumtappe pga. trykluft



Rexman (20-11-2009)
Kommentar
Fra : Rexman


Dato : 20-11-09 17:38

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in news:4b065c8f$0$56768
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hej ekspererter !
>
> Jeg her indehaver af en Laveda Phoenix 150 scooter (den samme som Sym
> Joyride)
>
> Den trænger til at få skiftet drivrem, vægtkugler mv.
>
> Den type reperation har jeg ikke prøvet før - så mit spørgsmål er
>
> 1: er det svært ? (jeg laver stort set alt andet selv)
> 2: kræver det specialværktøj
>
> Jeg tænker på hvordan jeg får bolten af hvad skal jeg kalde det
> "gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?
>
> Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt
> 2-taktere ?
>
> Håber på lidt input.
>
> Mvh. Per
>

Stempelstopper, ellers tak. Der står sku for meget på spil.

Jeg har en elektrisk møtrikspænder fra Harald Nyborg. Den har skiftet
alskens rulller og remme på familiens scootere gennem tiden, og der er ikke
noget der er gået i stykker.

Du tager varioskjoldet af, sætter maskinen i reverse, sætter den på bolten
på varioen og trykker, efter nogle slag skulle den gerne være løs.

Så piller du skiver, remskive, rem, vario og hvad der nu ellers følger af,
forsigtigt og noterer dig hvordan hver enkelt ting sidder/vender.

Skifter rullerne i varioen til nogle nye,skfter evt rem, og monterer hele
molevitten baglæns. Vær sikker på at alt er trykket så langt bagud som
muligt. Møtrikken går på med fingrene, stram til den er fingerstram.

Maskinen i forward, sætter den på bolten, og giver den en 1½-2 sekund, så
den når at slå en 15-20 gange, så er du færdig.


Se evt dette link: http://www.billig-scooter.dk/about88.html - der kan du
også downloade en PDF med billeder der viser hvordan.


-Held og lykke.

Rexman

Per (20-11-2009)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 20-11-09 19:36

Rexman wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in news:4b065c8f$0$56768
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Hej ekspererter !
>>
>> Jeg her indehaver af en Laveda Phoenix 150 scooter (den samme som Sym
>> Joyride)
>>
>> Den trænger til at få skiftet drivrem, vægtkugler mv.
>>
>> Den type reperation har jeg ikke prøvet før - så mit spørgsmål er
>>
>> 1: er det svært ? (jeg laver stort set alt andet selv)
>> 2: kræver det specialværktøj
>>
>> Jeg tænker på hvordan jeg får bolten af hvad skal jeg kalde det
>> "gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?
>>
>> Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt
>> 2-taktere ?
>>
>> Håber på lidt input.
>>
>> Mvh. Per
>>
>
> Stempelstopper, ellers tak. Der står sku for meget på spil.
>
> Jeg har en elektrisk møtrikspænder fra Harald Nyborg. Den har skiftet
> alskens rulller og remme på familiens scootere gennem tiden, og der
> er ikke noget der er gået i stykker.
>
> Du tager varioskjoldet af, sætter maskinen i reverse, sætter den på
> bolten på varioen og trykker, efter nogle slag skulle den gerne være
> løs.
>
> Så piller du skiver, remskive, rem, vario og hvad der nu ellers
> følger af, forsigtigt og noterer dig hvordan hver enkelt ting
> sidder/vender.
>
> Skifter rullerne i varioen til nogle nye,skfter evt rem, og monterer
> hele molevitten baglæns. Vær sikker på at alt er trykket så langt
> bagud som muligt. Møtrikken går på med fingrene, stram til den er
> fingerstram.
>
> Maskinen i forward, sætter den på bolten, og giver den en 1½-2
> sekund, så den når at slå en 15-20 gange, så er du færdig.
>
>
> Se evt dette link: http://www.billig-scooter.dk/about88.html - der
> kan du også downloade en PDF med billeder der viser hvordan.
>
>
> -Held og lykke.
>

Hej Alle !

Mange tak for input - det er vist lige til at gå til

God weekend

mvh. Per


Ukendt (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-09 11:11


> Skifter rullerne i varioen til nogle nye,skfter evt rem, og monterer hele
> molevitten baglæns. Vær sikker på at alt er trykket så langt bagud som
> muligt. Møtrikken går på med fingrene, stram til den er fingerstram.
>
> Maskinen i forward, sætter den på bolten, og giver den en 1½-2 sekund, så
> den når at slå en 15-20 gange, så er du færdig.


Du kan holde blæsehjulet/tandhjulet med et stykke træ, så du har mulighed
for at bruge en momentnøgle i stedet for en møtrikspænder, som du ikke ved
hvor kraftig der spænder.

--

Dennis
PGO G-MAX 150
SYM jet 100
Suzuki DR 350S
Suzuki SV 650






Ukendt (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-09 12:00

> Du kan holde blæsehjulet/tandhjulet med et stykke træ, så du har mulighed
> for at bruge en momentnøgle i stedet for en møtrikspænder, som du ikke ved
> hvor kraftig der spænder.

Du kan også gribe til lommerne og købe det korrekte værktøj. En universal
holder til svinghjulet, Kan bl.a. købes ved Thansen for 150kr, kan holde
akslen på plads.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3181127595&n=1387906156&pn=1387907717

--
Dennis
SYM jet 100 2007 (TIL SALG 6000kr)
PGO G-MAX 150
Suzuki DR 350S
Suzuki SV 650




Anders Majland (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 21-11-09 20:37


> Du kan også gribe til lommerne og købe det korrekte værktøj. En universal
> holder til svinghjulet, Kan bl.a. købes ved Thansen for 150kr, kan holde
> akslen på plads.
>
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=3181127595&n=1387906156&pn=1387907717

Det er bare ikke alle "flywheels" der har 2 huller som universalværktøjet
kan fåe fat i ...

Så hvis man ikke vil bruge møtrikspænderen er det bedre med en universal
oliefiltertang der kan få ved på kanten
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3182187273&n=1409548156&pn=1226676928



Ukendt (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-09 21:32

>> Du kan også gribe til lommerne og købe det korrekte værktøj. En universal
>> holder til svinghjulet, Kan bl.a. købes ved Thansen for 150kr, kan holde
>> akslen på plads.
>>
>> http://www.thansen.dk/product.asp?c=3181127595&n=1387906156&pn=1387907717
>
> Det er bare ikke alle "flywheels" der har 2 huller som universalværktøjet
> kan fåe fat i ...
>
> Så hvis man ikke vil bruge møtrikspænderen er det bedre med en universal
> oliefiltertang der kan få ved på kanten
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=3182187273&n=1409548156&pn=1226676928


Den universale holder til svinghjulet, skal også bruges på
........................svinghjulet
Da svinghjulet har fat i krumtappen i modsatte ende.

------
Dennis
PGO G-MAX 150
SYM jet 100
Suzuki DR 350S
Suzuki SV 650



Anders Majland (22-11-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 22-11-09 11:18


> Den universale holder til svinghjulet, skal også bruges på
> .......................svinghjulet
> Da svinghjulet har fat i krumtappen i modsatte ende.

Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.

Desuden kan det dæksel nemt sidde umanerligt godt fast... På leonardoen
sidder der en friløbskrans til starteren bag svinghjulet. Denne har jeg
skiftet på den 150'er jeg nu har til salg.

Jeg tog friløbskransen fra en donermotor men der kostede det også lige et
sidedæksel .... Det sad umanerligt godt fast og er i temmlig tyndt alu....

Jeg tror ikke du finder nogle proff der tapper olie og holder igen på
svinghjulet ...

Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en
trykluftsnøgle ... Men 7-9-13 har jeg hverken smadret gevind eller haft
møtrikken gå løs (det har jeg til gengæld prøvet efter autoriseret service
....)


Armand (22-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-11-09 13:01

Anders Majland skrev:
>
>> Den universale holder til svinghjulet, skal også bruges på
>> .......................svinghjulet
>> Da svinghjulet har fat i krumtappen i modsatte ende.
>
> Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
> svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.
>
Nu er det jo firtaktere vi taler om, men er det alligevel ikke med
rulningslejret krumtap?
Alt andet lige er det vold at holde igen på modsatte side af en delt
krumtap :-|

--
Armand.

Ukendt (22-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-11-09 17:07


> Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
> svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.

Det var en avanceret scooter, nogle scooter han ofte bare et plastik dæksel
over svinghjulet. http://www.gratisupload.dk/download/36476/

Her er en manual til SYM Joyride 150 det kan være at der står noget der. Jeg
kan bare ikke tyde sproget og se hvad koden til zip filen er.



> Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en
> trykluftsnøgle ...

Du mener at det er ok at bruge trykluft, eller hvordan skal sætningen
forstås??


--
Dennis



Armand (22-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-11-09 20:21

Dennis skrev:
>> Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
>> svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.
>
> Det var en avanceret scooter, nogle scooter han ofte bare et plastik dæksel
> over svinghjulet. http://www.gratisupload.dk/download/36476/
>
> Her er en manual til SYM Joyride 150 det kan være at der står noget der. Jeg
> kan bare ikke tyde sproget og se hvad koden til zip filen er.
>
Forskellen ligger i to hhv. fire -takt!
- To-takterens krumtap er i forvejen pakket med en simmerring af hensyn
til luft-trykket i krumtappen ved vende-skylningen - Derudover har
to-taktere kun sparsomt med olie i koblingshus/gearkasse!
- Firetaktere ikke har seperat krumtaphus og dertil masser af smøre-olie
omkring krumtappen, hvorfor det er enklere at lade generatorens
svinghjul løbe (og forøvrigt: køles-) i olie og blot skulle pakke dækslet!
Så i grunden er det det tørt løbende svinghjul der er avanceret omkring
pakning

>> Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en
>> trykluftsnøgle ...
>
> Du mener at det er ok at bruge trykluft, eller hvordan skal sætningen
> forstås??
>
Dét er jeg også spændt på at høre


--
Armand.

flopper (22-11-2009)
Kommentar
Fra : flopper


Dato : 22-11-09 22:03


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b098f0b$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Dennis skrev:
>>> Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
>>> svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.
>>
>> Det var en avanceret scooter, nogle scooter han ofte bare et plastik
>> dæksel over svinghjulet. http://www.gratisupload.dk/download/36476/
>>
>> Her er en manual til SYM Joyride 150 det kan være at der står noget der.
>> Jeg kan bare ikke tyde sproget og se hvad koden til zip filen er.
>>
> Forskellen ligger i to hhv. fire -takt!
> - To-takterens krumtap er i forvejen pakket med en simmerring af hensyn
> til luft-trykket i krumtappen ved vende-skylningen - Derudover har
> to-taktere kun sparsomt med olie i koblingshus/gearkasse!
> - Firetaktere ikke har seperat krumtaphus og dertil masser af smøre-olie
> omkring krumtappen, hvorfor det er enklere at lade generatorens svinghjul
> løbe (og forøvrigt: køles-) i olie og blot skulle pakke dækslet!
> Så i grunden er det det tørt løbende svinghjul der er avanceret omkring
> pakning
>
>>> Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en
>>> trykluftsnøgle ...
>>
>> Du mener at det er ok at bruge trykluft, eller hvordan skal sætningen
>> forstås??
>>
> Dét er jeg også spændt på at høre
>
rent sprogligt er det jo en perle: en quadrible negation er ikke ligefrem
hverdagskost! Efter logikkens spilleregler må sætningen betyde at trykluft
er ok. om det er afsenderens mening tør jeg ikke udtale mig om

--

Flopper


Ukendt (22-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-11-09 22:06

>> Det var en avanceret scooter, nogle scooter han ofte bare et plastik
>> dæksel over svinghjulet. http://www.gratisupload.dk/download/36476/
>>
>> Her er en manual til SYM Joyride 150 det kan være at der står noget der.
>> Jeg kan bare ikke tyde sproget og se hvad koden til zip filen er.
>>
> Forskellen ligger i to hhv. fire -takt!
> - To-takterens krumtap er i forvejen pakket med en simmerring af hensyn
> til luft-trykket i krumtappen ved vende-skylningen - Derudover har
> to-taktere kun sparsomt med olie i koblingshus/gearkasse!
> - Firetaktere ikke har seperat krumtaphus og dertil masser af smøre-olie
> omkring krumtappen, hvorfor det er enklere at lade generatorens svinghjul
> løbe (og forøvrigt: køles-) i olie og blot skulle pakke dækslet!
> Så i grunden er det det tørt løbende svinghjul der er avanceret omkring
> pakning


Jeg har set i en del manualer nu, og jeg har fundet en sammenhæng mellem,
blæse kølet motorer og tørt løbende svinghjul, og tilsvarende mellem
vandkøling og svinghjul badet i olie.

Linket jeg henviser til er fra en PGO G-MAX 150 (4t og blæse kølet)



--

Dennis



Armand (23-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-11-09 02:27

Dennis skrev:
>>>
>>>
>> Forskellen ligger i to hhv. fire -takt!.........
>>
>
> Jeg har set i en del manualer nu, og jeg har fundet en sammenhæng mellem,
> blæse kølet motorer og tørt løbende svinghjul, og tilsvarende mellem
> vandkøling og svinghjul badet i olie.
>
> Linket jeg henviser til er fra en PGO G-MAX 150 (4t og blæse kølet)
>
OK!
Intet er kun sort og hvidt
På større firetakts-motorcykler forekommer tørt løbende
generator-svinghjul også.
Min reaktion gik egentlig på at det i grunden er den tørre løsning der
pakningsmæssigt set er den mest avancerede!

--
Armand.

Anders Majland (23-11-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-11-09 08:47


>> Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en
>> trykluftsnøgle ...
>
> Du mener at det er ok at bruge trykluft, eller hvordan skal sætningen
> forstås??

Et ikke for meget : Men jeg kan ikke være uenig i at det er forkert at
spænde med en
trykluftsnøgle.

Men absolut stadig den nemmeste måde at løsne på. Og Armand indvendinger mod
at holde igen på den gale side af krumtappen er nok også være at værd at
bide mærke i...

Jeg kan reelt ikke huske hvordan jeg har spændt den. Jeg har skiftet vario
et par gange og ca 4-5 remme på apriliaen (og der engang brækket en
kølefinde af ved at holde igen mellem dem). Men den skal jo ikke spændes
særlig hårdt så tror blot jeg har brugt momentnøglen og så "et eller andet"
til at holde igen med. Det er når møtrikken der er sikret med locktight skal
af igen at man har brug for at tage ved .... medmindre man bruger varme

/A



Ukendt (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-09 11:39

> Jeg har en elektrisk møtrikspænder fra Harald Nyborg. Den har skiftet
> alskens rulller og remme på familiens scootere gennem tiden, og der er
> ikke
> noget der er gået i stykker.


Harald nyborgs møtrikspænder kan spænde med 260NM.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4586&n=10

På en PGO 150 skal møtrikken spændes med 4.0-5.5kg/m (54NM)
Hvis møtrikspænderen virkelig har 260NM i sig, vil den være alt for kraftig
til din scooter.

--

Dennis
PGO G-MAX 150
SYM jet 100
Suzuki DR 350S
Suzuki SV 650



Hekto (23-11-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 23-11-09 02:17

Da 2T-krumtapper oftest er presset sammen, risikerer man at 'vride'
den ved at lave modhold i modsatte side. Resultatet er vibrationer.

På Peugeot 100cc skulle møtrikken spændes m. 4 Kg/m.


--

/Hekto


scootergrisen (25-11-2009)
Kommentar
Fra : scootergrisen


Dato : 25-11-09 03:58

Du har sikkert fået den møtrik af men her kan du se nogle metoder :
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/begrensninger.html#variator
Jeg bruger selv den med at at kile en lille gaffelnøgle fast mellem
motorblokken og remskivens tænder... hvis der altså er tænder på din
model.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste