tp skrev:
> Der er meget skriveri om BMWs nye 6'er
>
>
http://www.motorcycle.com/news/eicma-2009-bmw-concept-6-88931.html
>
> De skriver bla at den er smal fordi der er meget lidt afstand mellem
> cylindre (dvs dermed vel også mere skrøbelig?)
> Hvis man ville have haft den smal kunne man vel have lavet en V eller W
> motor evt med cylinder toppene tæt på hinanden?
>
Man benytter sig af cylindre boret direkte i aluminiums-motorblokken og
behandlet med en kemisk hinde imod slitage.
Aluminium er en forrygende varmeleder. hvorfor det ikke er så kritiskt
at cylindrene deler en relativ tynd væg ind imod hinanden. Havde det
været støbejern skulle der derimod have været en sprække til kølevand
imellem.
Designet er ikke nyt, hvilket man vel heller ikke påstår. Yamaha har
benyttet det siden den første R1:
<
http://www.yamaha-motor.dk/designcafe/en/Images/1998_R1_ENGIN%20PS_tcm71-292229.jpg>
At det vitterligt fungerer er årsagen til at man ikke har villet besvære
sig med at tænke i V-motor. Og så er en tværliggende række 6'er federe
end en V6'er, ikke mindst når de seks cylindre er argumentet så skal de
også kunne opfattes :-|
> Men hvad med selve stemplerne. SKAL de være runde? var de ovale (dvs
> lange og smalle), kunne den vel være blevet mere smal. Kan man ikke
> det? Mindes at Honda lavede en dyr racer udgave af VFR der netop havde
> dette (Hed den NFR eller noget?) Var det noget skidt eller?
>
NR750 it was!
Formålet med de ovale stempler på dén var ikke smalle stempler men ovale
cylindre hvis topstykke kunne bære to rækker af ventiler, hvorved man
kom op på hele 8 ventiler pr. cylinder. Stemplerne lå på tværs og havde
hver to plejlstænger for at de ikke skulle kæntre - Det modsatte ville
ikke kunne lade sig gøre medmindre at de havde endog meget lange skørter
med mer-vægt som en teknisk uheldig konsekvens!
Som gammel Benelli-freak synes jeg at ideen er interessant men modellen
ér stadig kun en koncept-bike og selvom folk kan se den i denne uge på
Milano-udstillingen er der ingen der siger at der overhovedet er noget
indvendig i motoren (endnu).
For fem års tid siden snakkede Suzuki også om en 1000/6:
<
http://www.gizmag.com/go/4770/picture/16468/>
men det blev desværre kun til snak og en conceptbike som BMW'en, så bliv
ikke skuffet hvis BMW på et tidspunkt måtte erkende at krisetiderne ikke
er til den slags.
Personligt tror jeg at BMW's ingeniører er gået amok efter at den
tværliggende motor og senest nu også kædetræk ikke længere er tabu, og
derfor også har kastet sig i vildelse over mulighederne i en 6-cylindret :-/
--
Armand.