> Anyway, nu vil vi gerne afsted igen, men hvordan hulen sikrer jeg mig at vi
> kommer med flyet i paris? Jeg er ikke interesseret i at købe en pakkerejse
> hos et bureau da vi selv skaffer hotel. Tak for indput.
Overbookning er velkendt i branchen og praktisk taget alle
flyselskaber benytter sig af det. Heldigvis er det meget sjældent at
man ikke kommer med sit fly, da flyselskabet i langt de fleste
tilfælde regner rigtigt eller finder frivillige, der gerne vil vente
til næste afgang mod at få kontant kompensation.
Hvorfor I skulle checke-in igen i CDG ved jeg ikke, men det kan enten
være fordi I har købt to seperate billetter (hvilket sjældent er
smart, da det så er dit eget ansvar hvis første fly er forsinket),
hvor hele rejsen ikke er på samme billet - eller måske har alle sæder
allerede i CPH været besat og check-in agenten har blot sendt jer
videre i systemet for at slippe for at forholde sig til problemet
selv.
En god idé er altid at checke-in på nettet i god tid. De fleste større
og velrenommerede flyselskaber tilbyder dette 22-24 timer før afgang.
Er du blandt de første til at vælge sæde, så er der mindre risiko for
at det er dig der bliver sat af flyet. Air France tilbyder online
check-in.
Når I ikke kommer med flyet så er i berettiget til kompensation samt
alle udgifter dækket til overnatning, transport og forplejning mens i
venter. De fleste flyselskaber (dog de færreste lavprisselskaber) kan
også ombooke jer til andre flyselskaber (det fritager dem dog ikke for
kompensationen m.v.). Hvis I ikke kommer med flyet så insister på at
de må ombooke jer til andre flyselskaber - også selvom de ikke altid
er velvillige til det (Air France/KLM skal man ofte kæmpe lidt med)
Mht. kompensation, så ser det ud til at I skulle have 600 EUR per.
person for ikke at komme med flyet - dertil samtlige udgifter til
hotel og forplejning mens i ventede. Hvis Air France ikke levede op
til det, så ville jeg klage over det og kræve dette beløb.
Se mere her:
http://www.viviro.com/da/Nyheder/Dine-rettigheder-som-flypassager.html
Nogle flyselskaber forsøger at få folk til at underskrive erklæringer
om at de accepterer mindre beløb end det de har krav på - sådanne
formularer skal man ALDRIG underskrive. Bed også om dine rettigheder
på tryk. Alle flyselskaber er forpligtet til at udlevere dem til dig.
Kompensation m.v. er fastsat iht. EU-regler og gælder alle
flyselskaber fra EU eller dem der flyver ud af EU.
Dvs. at flyver du f.eks. København-Bangkok med SAS så gælder disse
regler i begge retninger, men flyver du med Thai, så gælder disse
regler kun på din udrejse. Det samme er gældende med f.eks. Air
Seychelles, hvor du er dækket på udrejsen, men ikke på hjemrejsen.