Armand skrev:
> dufur skrev:
>> manualen foreskriver 10w-40. men kan se at der nogensteder anbefales
>> 5w-40. Hvad er forskellen?
>> Den bliver kørt en del, med både korte og lange ture.
>
> Forskellen bliver primært at føle under kørsel med kold motor, hvor
> gearkassen ikke vil *klonk'e* i samme omfang som hidtil - Specielt under
> de for tiden forekommende temperaturer!
> Men 10W er i sig selv en "tyndere" olie der også skulle være med dér, så
> har det til dato ikke irriteret dig at gearkassen er morgenstiv, vinder
> du intet.
>
> På min tidligere GPZ900 oplevede jeg derimod at koblingen fik svært ved
> at håndtere springet til 5W: Der opstod et punkt hvor koblingen huggede
> temmelig kontant i uanset hvor meget man forsøgte at "fire" den, hvilket
> junne medføre interessante situationer når man holdt for rødt ved siden
> af arvefjenden i bekendskabskredsen: Når det blev grønt og koblingen
> firedes under en ilter start, huggede den pludseligt i og alt efter hvor
> høje omdrejninger man havde på i situationen rejste forenden sig i en
> pludselig wheelie, endsige motorcyklen kørte blot videre med "kedelige"
> omdrejninger - I begge tilfælde var dysten tabt
>
> Hvis du beslutter dig for at prøve 5W'eren vil jeg derfor anbefale dig
> efterfølgende at forsøge at lave en start i højt gear (á meget
> "firings"-krævende), så du allerede dér får et hint om også GS-koblingen
> kan finde på at arte sig som GPZ'ens - Dét er altså langt mere
> betryggende end ved første gang du vil stikke af fra din kammerat hhv.
> en GTi i et lyskryds!
>
så det vil udelukkende kunne gavne ved koldstarter, og nedsætte
smøreevnen ved varm kørsel?