/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Spejl på firmabil
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 07-10-09 14:18

Hej

Jeg har fået nyt arbejde, og kører nu i en 3-4årig Wv Transporter.

Tanken her går på gad vide hvad reglerne overhovedet er med spejle i
højre side? Bilen er uden ruder i lastrummet, og det er totalt umuligt
at se cyklister hvis der bare er en rabat på mere end 1meter selvom
man er helt fremme i foruden.... Spejlen har nemlig hvidvinkelspejl på
højkant så det kun er muligt at se noget lige op af siden på bilen..

Jeg kommer fra en Primastar, vario eller hva de heder... der er altså
noget bedre spejle på, og er derfor noget overrasket over det elendige
spejl i højre side... hvis bare de havde byttet om på højre og ventre
spejl... For venstre spejl har netop hvidvinkelspejlet i venstre
side, og ikke i bunden af spejlet.

Spejlen i højre side kan jo altså så kun bruges når cyklisten ligger
helt op af siden på bilen og så er det jo ligesom lidt for sent...
Ikke fordi jeg har været ude for noget endnu så bekymre det mig da...
og jeg har stillet spejlet så langt ud til højre som muligt.

Nogle ide´er til spejl der kan påmonteres?

På forhånd tak


 
 
Kim Voss Schrader (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 07-10-09 21:51

Hej!

Bjarke Hansen wrote:
....
> Nogle ide´er til spejl der kan påmonteres?

Man kan købe små, runde, vidvinkelspejle i bilist-butikker og
tankstationer etc.

Havde samme problem med en '96 Transporter og det hjalp mig. Iøvrigt en
ret dejlig varevogn med gode køreegenskaber. Der var dog ret meget
motorstøj i sådan en (2.5L TDi).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

oz3bto (08-10-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 08-10-09 00:59


"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:9c03023e-1941-4ecb-9177-ac64f717981a@m11g2000vbl.googlegroups.com...
Hej

Jeg har fået nyt arbejde, og kører nu i en 3-4årig Wv Transporter.

Tanken her går på gad vide hvad reglerne overhovedet er med spejle i
højre side? Bilen er uden ruder i lastrummet, og det er totalt umuligt
at se cyklister hvis der bare er en rabat på mere end 1meter selvom
man er helt fremme i foruden.... Spejlen har nemlig hvidvinkelspejl på
højkant så det kun er muligt at se noget lige op af siden på bilen..

Jeg kommer fra en Primastar, vario eller hva de heder... der er altså
noget bedre spejle på, og er derfor noget overrasket over det elendige
spejl i højre side... hvis bare de havde byttet om på højre og ventre
spejl... For venstre spejl har netop hvidvinkelspejlet i venstre
side, og ikke i bunden af spejlet.

Spejlen i højre side kan jo altså så kun bruges når cyklisten ligger
helt op af siden på bilen og så er det jo ligesom lidt for sent...
Ikke fordi jeg har været ude for noget endnu så bekymre det mig da...
og jeg har stillet spejlet så langt ud til højre som muligt.

Nogle ide´er til spejl der kan påmonteres?

På forhånd tak


---------------------------------------------------


Tror ikke der er nogen regler der dækker der .... En eller anden har nok
knaldet det gamle spejl også har chefen fået den billigste på bagefter



Niels P Sønderskov (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 08-10-09 11:41

Bjarke Hansen skrev:

> Jeg har fået nyt arbejde, og kører nu i en 3-4årig Wv Transporter.
>
> Tanken her går på gad vide hvad reglerne overhovedet er med spejle i
> højre side? Bilen er uden ruder i lastrummet, og det er totalt umuligt
> at se cyklister hvis der bare er en rabat på mere end 1meter selvom
> man er helt fremme i foruden.... Spejlen har nemlig hvidvinkelspejl på
> højkant så det kun er muligt at se noget lige op af siden på bilen..

Det er meget godt med den spejlsnak, og hvis det spejl du har ikke er så
godt skal du prøve at få det skiftet.

Men, det afgørende er altså hvad der foregår, eller ikke foregår, i
chaufførens hoved. Cyklister kommer jo ikke ud af ingenting, så før
krydset kan man bemærke hvad der rører sig inde til højre. Hvis der er
nogen cyklister de sidste hundrede meter før krydset er det muligt nogen
af dem skal lige ud.

Hvis man så er uheldig at holde for rødt i længere tid, kan man næsten
uanset spejlenes beskaffenhed holde øje med om der skulle dukke nye
(hurtigtgående) cyklister op. Der er ikke så meget andet at lave når man
holder dér. Grønt lys skal man nok bemærke selv om man kigger i spejlet.
Vinklen er også ret ligegyldig, fordi cyklisterne vil være et par
hundrede meter bagud i forhold til dem man allerede har set da man
overhalede dem.

Så altså, kig efter de cyklister før du kører dem over i stedet for at
snakke i telefon!

--
Niels

Bjarke Hansen (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 10-10-09 04:54

On 8 Okt., 12:41, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:

> Det er meget godt med den spejlsnak, og hvis det spejl du har ikke er så
> godt skal du prøve at få det skiftet.

Ja det er da rigtigt, men utroligt man kan lave så dårlige spejle at
det er til fare for traffiksikkerheden.

>
> Men, det afgørende er altså hvad der foregår, eller ikke foregår, i
> chaufførens hoved. Cyklister kommer jo ikke ud af ingenting, så før
> krydset kan man bemærke hvad der rører sig inde til højre. Hvis der er
> nogen cyklister de sidste hundrede meter før krydset er det muligt nogen
> af dem skal lige ud.

Ja det er da helt rigtigt man skal orientere sig inden mødet med
krydset. Her er det da også nemt nok hvis man har fart på og uden
problemer skal svinge til højre. Men hvor er det lige der ikke er
myldretid og langsomkørende traffik?
Nu har jeg selv cyklet en del fra/tilbage på arbejde, men det er slut
lige pt... og der kan man altså sagtens komme langt hurtigere frem end
billigsterne.. Så den med at man lige orrentere sig inden krydset hvis
man kører 20km/t, for man jo kun set gamle damer og herrer og andre
langsomkørende cyklister.
>
> Hvis man så er uheldig at holde for rødt i længere tid, kan man næsten
> uanset spejlenes beskaffenhed holde øje med om der skulle dukke nye
> (hurtigtgående) cyklister op. Der er ikke så meget andet at lave når man
> holder dér. Grønt lys skal man nok bemærke selv om man kigger i spejlet.
> Vinklen er også ret ligegyldig, fordi cyklisterne vil være et par
> hundrede meter bagud i forhold til dem man allerede har set da man
> overhalede dem.

Nej det mener jeg ikke man kan, man kan da ikke sidde og kigger
konstant i spejlet hvad der foregår der! Man skal da taget et kig i
spejlet og være sikker på der er fri bane.. man kan jo jo også sætte
igang fra parkeret tilstand og mange andre ting.. Cyklister var bare
et eksempel. Der er ret så stor blinde vinkler på den transporter...
Den sidste ensempel var jeg holdte i ventre side af en villavej for at
arbejde, og skulle køre igen.. Kunne kun se der kom en bil, fordi den
skyggede for den lavthængende sol, eller var den ellers store bil helt
forsvundet fra spejlet...

Jeg vil lige prøve at vise med billederne hvad man kan se ud fra de
spejle....
http://img194.imageshack.us/img194/6718/transporterspejl.jpg
Ud over de viste vinkler for udkig skal man fx her også tage stillet
til de andre biler der er i vejen for udkigget....

Bar et eksempel igen, der ER altså adskillige eksempler på steder mans
kal sætte igang hvor man ikke kan orientere sig inden.
>
> Så altså, kig efter de cyklister før du kører dem over i stedet for at
> snakke i telefon!

Det var vist en generalisering

Frank Leegaard (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 10-10-09 12:00

Bjarke Hansen wrote:
> On 8 Okt., 12:41, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
>
>> Det er meget godt med den spejlsnak, og hvis det spejl du har ikke
>> er så godt skal du prøve at få det skiftet.
>
> Ja det er da rigtigt, men utroligt man kan lave så dårlige spejle at
> det er til fare for traffiksikkerheden.
>
>>
>> Men, det afgørende er altså hvad der foregår, eller ikke foregår, i
>> chaufførens hoved. Cyklister kommer jo ikke ud af ingenting, så før
>> krydset kan man bemærke hvad der rører sig inde til højre. Hvis der
>> er nogen cyklister de sidste hundrede meter før krydset er det
>> muligt nogen af dem skal lige ud.
>
> Ja det er da helt rigtigt man skal orientere sig inden mødet med
> krydset. Her er det da også nemt nok hvis man har fart på og uden
> problemer skal svinge til højre. Men hvor er det lige der ikke er
> myldretid og langsomkørende traffik?
> Nu har jeg selv cyklet en del fra/tilbage på arbejde, men det er slut
> lige pt... og der kan man altså sagtens komme langt hurtigere frem end
> billigsterne.. Så den med at man lige orrentere sig inden krydset hvis
> man kører 20km/t, for man jo kun set gamle damer og herrer og andre
> langsomkørende cyklister.
>>
>> Hvis man så er uheldig at holde for rødt i længere tid, kan man
>> næsten uanset spejlenes beskaffenhed holde øje med om der skulle
>> dukke nye (hurtigtgående) cyklister op. Der er ikke så meget andet
>> at lave når man holder dér. Grønt lys skal man nok bemærke selv om
>> man kigger i spejlet. Vinklen er også ret ligegyldig, fordi
>> cyklisterne vil være et par hundrede meter bagud i forhold til dem
>> man allerede har set da man overhalede dem.
>
> Nej det mener jeg ikke man kan, man kan da ikke sidde og kigger
> konstant i spejlet hvad der foregår der! Man skal da taget et kig i
> spejlet og være sikker på der er fri bane.. man kan jo jo også sætte
> igang fra parkeret tilstand og mange andre ting.. Cyklister var bare
> et eksempel. Der er ret så stor blinde vinkler på den transporter...
> Den sidste ensempel var jeg holdte i ventre side af en villavej for at
> arbejde, og skulle køre igen.. Kunne kun se der kom en bil, fordi den
> skyggede for den lavthængende sol, eller var den ellers store bil helt
> forsvundet fra spejlet...
>
> Jeg vil lige prøve at vise med billederne hvad man kan se ud fra de
> spejle....
> http://img194.imageshack.us/img194/6718/transporterspejl.jpg
> Ud over de viste vinkler for udkig skal man fx her også tage stillet
> til de andre biler der er i vejen for udkigget....
>
> Bar et eksempel igen, der ER altså adskillige eksempler på steder mans
> kal sætte igang hvor man ikke kan orientere sig inden.
>>
>> Så altså, kig efter de cyklister før du kører dem over i stedet for
>> at snakke i telefon!
>
> Det var vist en generalisering

En generalisering - javist. Men dog ikke sjældent set.



--
/Frank



N/A (10-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 10-10-09 15:51



Bjarke Hansen (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 10-10-09 06:25

On 10 Okt., 12:59, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> >> Så altså, kig efter de cyklister før du kører dem over i stedet for
> >> at snakke i telefon!
>
> > Det var vist en generalisering
>
> En generalisering - javist. Men dog ikke sjældent set.

Tjaa hvad har mobilsnak og anden ukoncentration med spejlenes evne til
at vise det den skal vise...

Niels P Sønderskov (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 10-10-09 15:51

Bjarke Hansen skrev:
> On 10 Okt., 12:59, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
>
>>>> Så altså, kig efter de cyklister før du kører dem over i stedet for
>>>> at snakke i telefon!
>>> Det var vist en generalisering
>> En generalisering - javist. Men dog ikke sjældent set.
>
> Tjaa hvad har mobilsnak og anden ukoncentration med spejlenes evne til
> at vise det den skal vise...

Alt. Når du sætter dig ind i den bil, er det dit ansvar, at du kan se
hvad du skal i spejlene, og du burde ikke køre en meter for det var i
orden.

Det er heller ikke cyklisternes fejl når de bliver kværnet af vare- og
lastbiler, hvor føreren har travlt med andre ting, som vi ser det hver
dag. Dem i personbilerne er ikke bedre overhovedet, men konsekvenserne
af deres fjollerier er ikke så graverende.

For alle gælde konstant at være opmærksomme og have et opdateret billede
af trafikken såvel foran som til siderne og bag det køretøj der føres.
Og det kan man ikke når man er optaget af andre ting.

--
Niels

N/A (10-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 10-10-09 22:33



N/A (10-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 10-10-09 15:51



Bjarke Hansen (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 10-10-09 11:11

On 10 Okt., 16:51, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:

> For alle gælde konstant at være opmærksomme og have et opdateret billede
> af trafikken såvel foran som til siderne og bag det køretøj der føres.
> Og det kan man ikke når man er optaget af andre ting.

Hvoran vil du gøre dette ved igangsætning? Vil du løbe rundt om bilen
og kigge til alle sidder og springe ind i bilen og regne med der ikke
er kommet nogle andre traffikanter forbi inden da?


Per Henneberg Kriste~ (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 10-10-09 21:37

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:f911f1a8-3fdd-44d6-88db-0af34b6ac1f4@l9g2000yqi.googlegroups.com...
On 10 Okt., 16:51, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:

> For alle gælde konstant at være opmærksomme og have et opdateret billede
> af trafikken såvel foran som til siderne og bag det køretøj der føres.
> Og det kan man ikke når man er optaget af andre ting.

Hvoran vil du gøre dette ved igangsætning? Vil du løbe rundt om bilen
og kigge til alle sidder og springe ind i bilen og regne med der ikke
er kommet nogle andre traffikanter forbi inden da?


=====

Man kan få så´en nogle hjørnekikkerter ...


--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


Niels P Sønderskov (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 10-10-09 22:33

Bjarke Hansen skrev:
> On 10 Okt., 16:51, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
>
>> For alle gælde konstant at være opmærksomme og have et opdateret billede
>> af trafikken såvel foran som til siderne og bag det køretøj der føres.
>> Og det kan man ikke når man er optaget af andre ting.
>
> Hvoran vil du gøre dette ved igangsætning? Vil du løbe rundt om bilen
> og kigge til alle sidder og springe ind i bilen og regne med der ikke
> er kommet nogle andre traffikanter forbi inden da?

Forleden var jeg godt nok ved at bakke ind i genboens spand, som gerne
placeres på vores smalle vej lige ud for min indkørsel, men normalt er
situationen til at overskue.

--
Niels

Steffen (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Steffen


Dato : 10-10-09 22:52

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> wrote:

> Hej
>
> Jeg har fået nyt arbejde, og kører nu i en 3-4årig Wv Transporter.
>
> Tanken her går på gad vide hvad reglerne overhovedet er med spejle i
> højre side? Bilen er uden ruder i lastrummet, og det er totalt umuligt
> at se cyklister hvis der bare er en rabat på mere end 1meter selvom
> man er helt fremme i foruden.... Spejlen har nemlig hvidvinkelspejl på
> højkant så det kun er muligt at se noget lige op af siden på bilen..
>
> Jeg kommer fra en Primastar, vario eller hva de heder... der er altså
> noget bedre spejle på, og er derfor noget overrasket over det elendige
> spejl i højre side... hvis bare de havde byttet om på højre og ventre
> spejl... For venstre spejl har netop hvidvinkelspejlet i venstre
> side, og ikke i bunden af spejlet.
>
> Spejlen i højre side kan jo altså så kun bruges når cyklisten ligger
> helt op af siden på bilen og så er det jo ligesom lidt for sent...
> Ikke fordi jeg har været ude for noget endnu så bekymre det mig da...
> og jeg har stillet spejlet så langt ud til højre som muligt.
>
> Nogle ide´er til spejl der kan påmonteres?
>
> På forhånd tak

Jeg mener at have hørt, at nogle har fået monteret et højre sidespejl
fra en højrestyret udgave af samme bil, så er de ens i begge sider.

mvh
steffen

CL (11-10-2009)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 11-10-09 00:06


"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message
news:9c03023e-1941-4ecb-9177-ac64f717981a@m11g2000vbl.googlegroups.com...
Hej


Nogle ide´er til spejl der kan påmonteres?

På forhånd tak
>
>
jeg har sådan et monteret på min kassebil.
http://www.compaction.com/product.asp?product=45997
det giver et ok overblik og er nemt at montere.
H
Carsten larsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste