Jan Sørensen skrev:
> ----- Original Message -----
> From: "Jan Sørensen" <jansteendk@hotmail.com>
> Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
> Sent: Monday, October 05, 2009 5:52 PM
> Subject: Aprilia SR125 og cylinder-kit's
>
>
> Jeg håber at jeg 'svarer det rigtige sted?' for mit første svar kunne jeg
> ikke finde herinde??
>
Næh!
For det endte her hos mig istedet - Det er derfra jeg "ad omveje" har
hørt om firetakteriet
> Det er rigtigt at det der driller (irriterer) mig mest, er det at den
> '4-takter', særligt ved omkring 40 - 60 Km/t. men til gengæld tager gassen
> fint når jeg hiver i håndtaget.
> Det er dette 4-takterri der driller min stakkels mekanikker (han har dog
> ikke begået selvmord...endnu
).
>
> @Armand: Der er ingen choker..
>
Jo! Hvis der er karburator på, er der også en choker og selvom den
virker automatisk, kan den jo stadig hænge i mekanikken :-|
> Derfor opstår spørgsmålet, kan det være 'en god ide/nødvendigt', at udskifte
> andre dele udover cylinderen? Jeg har dog samtidig fået skiftet (for en
> sikkerheds skyld) Variator m. ruller komplet, ny gearrem, kaburator-studs
> der var gået møl i og andre småting der har med den øgede belastning at
> gøre.
>
> Da jeg blot ønsker mig en hurtigere 'Kontormands-scooter' og ikke som nævnt
> tidligere en 'baneracer', så har jeg bibeholdt udblæsningen (standard) og
> kaburatoren, dog med efter min mekanikkers forsken, en ny 'strålespids'.
>
OK!
Godt at karburatoren er blevet dyset om i forbindelse med den større
cylinder (som jeg opfattede som en mulig forbedring og ikke allerede
udført); men hvis den firetakter, har din mekaniker endnu ikke ramt
rigtigt :-|
Især på totaggere er det kritisk om man får dyset ordentligt ind og frem
for alt at dyserne ikke bliver for små (á mager bensinblanding) da dét
vil brænde stemplet p.g.a. for stor varmeudvikling. At den "firetakter"
er til alt held et tegn på at den får for meget bensin!
Eftersom at karburatoren ikke styres af hverken hjulene eller motoren,
må man ikke referere til hverken fart eller omdrejninger, når et
dysningsproblem forsøges defineret: Eneste faktor er gashåndtaget (i
realiteten gasspjældet), hvorfor det eneste rigtige er at få arbejdet
gjort hos en rutineret mekaniker der har et rullefelt og CO-tester til
rådighed!
Men prøv nu lige at lægge fornyet mærke til i hvilket gasgivnings-område
at du oplever firetakteriet og vend så lige tilbage med dét!
Lige et hug til sidst:
Lige netop dén ballade, og det omstændige arbejde i at skulle ind i
karburatoren for hvert skridt under inddysnings-arbejdet, samt risikoen
for at stemplet brænder af en til flere gange undervejs, er et af de
helt tunge argumenter til overhovedet ikke at tune på en brugs-cykel :-|
--
Armand.