/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Aprilia SR125 og cylinder-kit's
Fra : Jan Sørensen


Dato : 05-10-09 16:52

Hej her .

Er her nogen her, som har erfaring med 65mm. (ca.170 ccm.) Malossi
cylinderkit og montering/efterjustering på SR125. Jeg er ikke helt tilfreds
med motorgangen, særlig ved 'lavere hastigheder', har jeg mon glemt 'et
eller andet godt' ?

PS: Jeg er ikke ude efter en 'baneracer', kun efter noget som er lidt
kvikkere i trafikken også i modvind.

Jan .



 
 
Armand (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-10-09 19:23

Jan Sørensen skrev:
> Hej her .
>
> Er her nogen her, som har erfaring med 65mm. (ca.170 ccm.) Malossi
> cylinderkit og montering/efterjustering på SR125. Jeg er ikke helt tilfreds
> med motorgangen, særlig ved 'lavere hastigheder', har jeg mon glemt 'et
> eller andet godt' ?
>
Motoromdrejningerne følger jo ikke hastigheden p.g.a. vario-gearet, så
selv ved lavere hastighed skulle der være omdrejninger og derfor også
samme motorgang som ved højere hastigheder :-/

Måske at dit problem ligger i at rullerne i vario'en er slidt og derfor
ikke regulerer gearingen ordentligt :-/

Som på knallerterne kan man vel også trimme v.h.a. tunge/lette ruller
for at opnå lavere/flere omdrejninger :-/

--
Armand.

Armand (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-10-09 00:15

Armand skrev:
> Jan Sørensen skrev:
>> Hej her .
>>
>> Er her nogen her, som har erfaring med 65mm. (ca.170 ccm.) Malossi
>> cylinderkit og montering/efterjustering på SR125. Jeg er ikke helt
>> tilfreds med motorgangen, særlig ved 'lavere hastigheder', har jeg mon
>> glemt 'et eller andet godt' ?
>>
> Motoromdrejningerne følger jo ikke hastigheden p.g.a. vario-gearet, så
> selv ved lavere hastighed skulle der være omdrejninger og derfor også
> samme motorgang som ved højere hastigheder :-/
>
> Måske at dit problem ligger i at rullerne i vario'en er slidt og derfor
> ikke regulerer gearingen ordentligt :-/
>
> Som på knallerterne kan man vel også trimme v.h.a. tunge/lette ruller
> for at opnå lavere/flere omdrejninger :-/
>
Og nu hører jeg ad omveje at den firetakter indenfor et fart/omdrejnings
-område!

Hvad er der af choker? Og mon ikke at den hænger??

Ellers er en udtømning af svømmerhuset elementær før man begynder at
rode dybere i karbunaden!

--
Armand.

KentBM (05-10-2009)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 05-10-09 19:57

Jan Sørensen skrev:
> Hej her .
>
> Er her nogen her, som har erfaring med 65mm. (ca.170 ccm.) Malossi
> cylinderkit og montering/efterjustering på SR125. Jeg er ikke helt tilfreds
> med motorgangen, særlig ved 'lavere hastigheder', har jeg mon glemt 'et
> eller andet godt' ?
De roder med noget Aprilia 125 på magacin.dk
Prøv selv at se efter.

--

Kent

Hekto (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 05-10-09 14:27

On 5 Okt., 20:56, KentBM <kentF_JERNmagnus...@aim.com> wrote:
> Jan Sørensen skrev:> Hej her .
>
> > Er her nogen her, som har erfaring med 65mm. (ca.170 ccm.) Malossi
> > cylinderkit og montering/efterjustering på SR125. Jeg er ikke helt tilfreds
> > med motorgangen, særlig ved 'lavere hastigheder', har jeg mon glemt 'et
> > eller andet godt' ?
>
> De roder med noget Aprilia 125 på magacin.dk
> Prøv selv at se efter.
>
> --
>
> Kent

Både vægten på rullerne og vinklen på den plade de kører op imod -
ikke alu-huset men 'bagpladen' -har stor betydning for hvordan den
reagerer på ændret beladtning.

KentBM (05-10-2009)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 05-10-09 21:53

Hekto skrev:
> Både vægten på rullerne og vinklen på den plade de kører op imod -
> ikke alu-huset men 'bagpladen' -har stor betydning for hvordan den
> reagerer på ændret beladtning.
Det var mere det om kittet, som jeg svarede på. magacin.dk rodede med
noget cylinder-kit på en Aprilia 125. Og fik sat stemplet. Men jeg er
ikke sikker på om det er samme model, men det må Jan selv se efter.

--

Kent

Steen Gruby (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 05-10-09 21:50

On Mon, 5 Oct 2009 17:52:06 +0200, "Jan Sørensen"
<jansteendk@hotmail.com> wrote:

Hej Jan.
>
>Er her nogen her, som har erfaring med 65mm. (ca.170 ccm.) Malossi
>cylinderkit og montering/efterjustering på SR125. Jeg er ikke helt tilfreds
>med motorgangen, særlig ved 'lavere hastigheder', har jeg mon glemt 'et
>eller andet godt' ?
>
Jeg sidder og undrer mig lidt over problemet.
Skal det forstås således at du har monteret din SR125 med et 170cc
kit.
Hvis ja, er der samtidig ændret karburering på den (inddysning)?

>PS: Jeg er ikke ude efter en 'baneracer', kun efter noget som er lidt
>kvikkere i trafikken også i modvind.
>
Bare roligt - Baneracer bliver den aldrig

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Anders Majland (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-10-09 08:51

> Bare roligt - Baneracer bliver den aldrig

Du har aldrig hørt om scooterræs ?


Jan Sørensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Jan Sørensen


Dato : 06-10-09 13:33


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:1rmkc5dsnbhk6v50a4kdc2q4nbn3igjd8r@4ax.com...
> On Mon, 5 Oct 2009 17:52:06 +0200, "Jan Sørensen"
> <jansteendk@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Jan.
>>
>>Er her nogen her, som har erfaring med 65mm. (ca.170 ccm.) Malossi
>>cylinderkit og montering/efterjustering på SR125. Jeg er ikke helt
>>tilfreds
>>med motorgangen, særlig ved 'lavere hastigheder', har jeg mon glemt 'et
>>eller andet godt' ?
>>
> Jeg sidder og undrer mig lidt over problemet.
> Skal det forstås således at du har monteret din SR125 med et 170cc
> kit.
> Hvis ja, er der samtidig ændret karburering på den (inddysning)?
>
>>PS: Jeg er ikke ude efter en 'baneracer', kun efter noget som er lidt
>>kvikkere i trafikken også i modvind.
>>
> Bare roligt - Baneracer bliver den aldrig
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> Velocette Venom Clubman 1960
> www.gruby.dk
>
Hej Steen ja du har gættet rigtigt. Mangler en god kombineret 160/80 Meter
antenne.
(Heller ikke til baneracer brug)...

Jan .



N/A (05-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 05-10-09 21:53



Jan Sørensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Jan Sørensen


Dato : 06-10-09 13:16

----- Original Message -----
From: "Jan Sørensen" <jansteendk@hotmail.com>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Monday, October 05, 2009 5:52 PM
Subject: Aprilia SR125 og cylinder-kit's


> Hej her .
>
> Er her nogen her, som har erfaring med 65mm. (ca.170 ccm.) Malossi
> cylinderkit og montering/efterjustering på SR125. Jeg er ikke helt
> tilfreds med motorgangen, særlig ved 'lavere hastigheder', har jeg mon
> glemt 'et eller andet godt' ?
>
> PS: Jeg er ikke ude efter en 'baneracer', kun efter noget som er lidt
> kvikkere i trafikken også i modvind.
>
> Jan .

***********************************

Heej igen og tak for svar og forslag .

Jeg håber at jeg 'svarer det rigtige sted?' for mit første svar kunne jeg
ikke finde herinde??

Det er rigtigt at det der driller (irriterer) mig mest, er det at den
'4-takter', særligt ved omkring 40 - 60 Km/t. men til gengæld tager gassen
fint når jeg hiver i håndtaget.
Det er dette 4-takterri der driller min stakkels mekanikker (han har dog
ikke begået selvmord...endnu ).

@Armand: Der er ingen choker..
@Steen: Jeps det er rigtigt.

Derfor opstår spørgsmålet, kan det være 'en god ide/nødvendigt', at udskifte
andre dele udover cylinderen? Jeg har dog samtidig fået skiftet (for en
sikkerheds skyld) Variator m. ruller komplet, ny gearrem, kaburator-studs
der var gået møl i og andre småting der har med den øgede belastning at
gøre.

Da jeg blot ønsker mig en hurtigere 'Kontormands-scooter' og ikke som nævnt
tidligere en 'baneracer', så har jeg bibeholdt udblæsningen (standard) og
kaburatoren, dog med efter min mekanikkers forsken, en ny 'strålespids'.

Håber dette bibragte noget mere i sagen.
Jan .



Jan Sørensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Jan Sørensen


Dato : 06-10-09 13:26

Lige til Kent .

Kittet på. magacin.dk er så vidt jeg kan finde ud af, til en Aprilia RS125,
altså en lille motorcykel og ikke scooteren som hedder SR125.. ikke let.

Jan .

"Jan Sørensen" <jansteendk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4acb34ed$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> ----- Original Message -----
> From: "Jan Sørensen" <jansteendk@hotmail.com>
> Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
> Sent: Monday, October 05, 2009 5:52 PM
> Subject: Aprilia SR125 og cylinder-kit's
>
>
>> Hej her .
>>
>> Er her nogen her, som har erfaring med 65mm. (ca.170 ccm.) Malossi
>> cylinderkit og montering/efterjustering på SR125. Jeg er ikke helt
>> tilfreds med motorgangen, særlig ved 'lavere hastigheder', har jeg mon
>> glemt 'et eller andet godt' ?
>>
>> PS: Jeg er ikke ude efter en 'baneracer', kun efter noget som er lidt
>> kvikkere i trafikken også i modvind.
>>
>> Jan .
>
> ***********************************
>
> Heej igen og tak for svar og forslag .
>
> Jeg håber at jeg 'svarer det rigtige sted?' for mit første svar kunne jeg
> ikke finde herinde??
>
> Det er rigtigt at det der driller (irriterer) mig mest, er det at den
> '4-takter', særligt ved omkring 40 - 60 Km/t. men til gengæld tager gassen
> fint når jeg hiver i håndtaget.
> Det er dette 4-takterri der driller min stakkels mekanikker (han har dog
> ikke begået selvmord...endnu ).
>
> @Armand: Der er ingen choker..
> @Steen: Jeps det er rigtigt.
>
> Derfor opstår spørgsmålet, kan det være 'en god ide/nødvendigt', at
> udskifte
> andre dele udover cylinderen? Jeg har dog samtidig fået skiftet (for en
> sikkerheds skyld) Variator m. ruller komplet, ny gearrem, kaburator-studs
> der var gået møl i og andre småting der har med den øgede belastning at
> gøre.
>
> Da jeg blot ønsker mig en hurtigere 'Kontormands-scooter' og ikke som
> nævnt
> tidligere en 'baneracer', så har jeg bibeholdt udblæsningen (standard) og
> kaburatoren, dog med efter min mekanikkers forsken, en ny 'strålespids'.
>
> Håber dette bibragte noget mere i sagen.
> Jan .
>
>
>



Anders Majland (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-10-09 14:00

> @Armand: Der er ingen choker..

Sikker ? På min leonardo (godt nok en 4takter) er der en automatchoker
bygget ind i karburatoren. Den virker på den måde at den vha strøm varmes på
og en stift presses ud og ind i karburatoren og derved lukker for chokeren.

/A


Armand (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-10-09 14:57

Jan Sørensen skrev:
> ----- Original Message -----
> From: "Jan Sørensen" <jansteendk@hotmail.com>
> Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
> Sent: Monday, October 05, 2009 5:52 PM
> Subject: Aprilia SR125 og cylinder-kit's
>
>
> Jeg håber at jeg 'svarer det rigtige sted?' for mit første svar kunne jeg
> ikke finde herinde??
>
Næh!
For det endte her hos mig istedet - Det er derfra jeg "ad omveje" har
hørt om firetakteriet

> Det er rigtigt at det der driller (irriterer) mig mest, er det at den
> '4-takter', særligt ved omkring 40 - 60 Km/t. men til gengæld tager gassen
> fint når jeg hiver i håndtaget.
> Det er dette 4-takterri der driller min stakkels mekanikker (han har dog
> ikke begået selvmord...endnu ).
>
> @Armand: Der er ingen choker..
>
Jo! Hvis der er karburator på, er der også en choker og selvom den
virker automatisk, kan den jo stadig hænge i mekanikken :-|

> Derfor opstår spørgsmålet, kan det være 'en god ide/nødvendigt', at udskifte
> andre dele udover cylinderen? Jeg har dog samtidig fået skiftet (for en
> sikkerheds skyld) Variator m. ruller komplet, ny gearrem, kaburator-studs
> der var gået møl i og andre småting der har med den øgede belastning at
> gøre.
>
> Da jeg blot ønsker mig en hurtigere 'Kontormands-scooter' og ikke som nævnt
> tidligere en 'baneracer', så har jeg bibeholdt udblæsningen (standard) og
> kaburatoren, dog med efter min mekanikkers forsken, en ny 'strålespids'.
>
OK!
Godt at karburatoren er blevet dyset om i forbindelse med den større
cylinder (som jeg opfattede som en mulig forbedring og ikke allerede
udført); men hvis den firetakter, har din mekaniker endnu ikke ramt
rigtigt :-|

Især på totaggere er det kritisk om man får dyset ordentligt ind og frem
for alt at dyserne ikke bliver for små (á mager bensinblanding) da dét
vil brænde stemplet p.g.a. for stor varmeudvikling. At den "firetakter"
er til alt held et tegn på at den får for meget bensin!
Eftersom at karburatoren ikke styres af hverken hjulene eller motoren,
må man ikke referere til hverken fart eller omdrejninger, når et
dysningsproblem forsøges defineret: Eneste faktor er gashåndtaget (i
realiteten gasspjældet), hvorfor det eneste rigtige er at få arbejdet
gjort hos en rutineret mekaniker der har et rullefelt og CO-tester til
rådighed!
Men prøv nu lige at lægge fornyet mærke til i hvilket gasgivnings-område
at du oplever firetakteriet og vend så lige tilbage med dét!

Lige et hug til sidst:
Lige netop dén ballade, og det omstændige arbejde i at skulle ind i
karburatoren for hvert skridt under inddysnings-arbejdet, samt risikoen
for at stemplet brænder af en til flere gange undervejs, er et af de
helt tunge argumenter til overhovedet ikke at tune på en brugs-cykel :-|

--
Armand.

Ukendt (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-09 16:12

On Tue, 06 Oct 2009 15:57:03 +0200, Armand wrote:

>> @Armand: Der er ingen choker..
>>
> Jo! Hvis der er karburator på, er der også en choker og selvom den
> virker automatisk, kan den jo stadig hænge i mekanikken :-|

Mon ikke at den har DiTech ?

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Armand (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-10-09 16:31

Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 06 Oct 2009 15:57:03 +0200, Armand wrote:
>
>>> @Armand: Der er ingen choker..
>>>
>> Jo! Hvis der er karburator på, er der også en choker og selvom den
>> virker automatisk, kan den jo stadig hænge i mekanikken :-|
>
> Mon ikke at den har DiTech ?
>
Måske :-/
Jeg har forsøgt at surfe på'ed (hold kæfte hvor Aprilia.dk holder udsalg
lige nu!) men kan sqtte finde noget klart derom. Det er lidt som om
125'eren er en outsider på programmet :-/
I givet fald kommer det vel også an på hvor gammel den er!?

--
Armand.


Steen Gruby (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 06-10-09 16:47

On Tue, 6 Oct 2009 14:15:39 +0200, "Jan Sørensen"
<jansteendk@hotmail.com> wrote:
Hej Jan.
>
>Det er rigtigt at det der driller (irriterer) mig mest, er det at den
>'4-takter', særligt ved omkring 40 - 60 Km/t. men til gengæld tager gassen
>fint når jeg hiver i håndtaget.
>Det er dette 4-takterri der driller min stakkels mekanikker (han har dog
>ikke begået selvmord...endnu ).
>
Det du beskriver ville få mig til at sænke nålen i spjlædet et hak og
så se hvad der sker.
Motoren går perfekt når du giver den gas, hvilket indikerer at
hoveddyssen er nogenlunde fornuftig, men ved middel hastighed får den
for fed blanding, hvilket en sænkning af nålen vil kompensere for.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Jim Andersen (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 08-10-09 09:36

Jan Sørensen wrote:
> Det er rigtigt at det der driller (irriterer) mig mest, er det at den
> '4-takter'
> og kaburatoren, dog med efter min mekanikkers forsken, en
> ny 'strålespids'.

I mine knallertdage monterede jeg en indstillelig strålespids på min
to-takts suzuki (med separat olie-beholder).

Så når man kom op i fart/omdrejninger og den begyndte at firtakte, skruede
man den lige en halv omgang ind, og så trak den fint igen.

/jim



Armand (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-10-09 11:50

Jim Andersen skrev:
> Jan Sørensen wrote:
>> Det er rigtigt at det der driller (irriterer) mig mest, er det at den
>> '4-takter'
>> og kaburatoren, dog med efter min mekanikkers forsken, en
>> ny 'strålespids'.
>
> I mine knallertdage monterede jeg en indstillelig strålespids på min
> to-takts suzuki (med separat olie-beholder).
>
> Så når man kom op i fart/omdrejninger og den begyndte at firtakte, skruede
> man den lige en halv omgang ind, og så trak den fint igen.
>
Ditto her (på Puch)!
Men dét var jo ved fuld skrue, hvilket er ulige lettere at forholde sig
til

--
Armand.

Jan Sørensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Jan Sørensen


Dato : 06-10-09 17:14

Hej igen .

Jeg takker for indsats og gode råd, som jeg vil give videre.

Jan .

************************

"Jan Sørensen" <jansteendk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4aca1622$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej her .
>
> Er her nogen her, som har erfaring med 65mm. (ca.170 ccm.) Malossi
> cylinderkit og montering/efterjustering på SR125. Jeg er ikke helt
> tilfreds med motorgangen, særlig ved 'lavere hastigheder', har jeg mon
> glemt 'et eller andet godt' ?
>
> PS: Jeg er ikke ude efter en 'baneracer', kun efter noget som er lidt
> kvikkere i trafikken også i modvind.
>
> Jan .
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste