/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
15W / 30W i forgaffel; hvilken forskel?
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 02-10-09 05:04

Hvilken forskel vil der være i virkemåden på en forgaffel hvor man smider
30W olie i i stedet for 15W?

"Man" anbefaler 15W; forgaflen er med antidive (og luftunderstøttelse) hvis
det skulle have noget at sige.
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



 
 
Ukendt (02-10-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-10-09 05:37


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:4ac57bbc$0$291$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvilken forskel vil der være i virkemåden på en forgaffel hvor man smider
> 30W olie i i stedet for 15W?
>
> "Man" anbefaler 15W; forgaflen er med antidive (og luftunderstøttelse)
> hvis det skulle have noget at sige.
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk
>
Hej Hans
Det må du ikke gøre, den vil blive alt for hård/langsom.
Hygge PD CBR1100t/ 1000rr (banecykel)


Armand (02-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-10-09 10:44

Poul Dam skrev:
>
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> news:4ac57bbc$0$291$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hvilken forskel vil der være i virkemåden på en forgaffel hvor man
>> smider 30W olie i i stedet for 15W?
>>
>> "Man" anbefaler 15W; forgaflen er med antidive (og luftunderstøttelse)
>> hvis det skulle have noget at sige.
>> --
>> Med venlig hilsen
>> Hans
>> www.zofiaoghans.dk
>>
> Hej Hans
> Det må du ikke gøre, den vil blive alt for hård/langsom.
>
Jup!
Min personlige erfaring går på 30W istedet for 20W: Teleskopet blev
ubrugelig beton-hård p.g.a. det tilsyneladende uskyldige spring

--
Armand.

Hans Paulin \(6310\) (02-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 02-10-09 12:15

Armand skrev:

> Jup!
> Min personlige erfaring går på 30W istedet for 20W: Teleskopet blev
> ubrugelig beton-hård p.g.a. det tilsyneladende uskyldige spring

Tak til jer begge!

Hvad skulle man gøre uden d.f.m.?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



N/A (02-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 02-10-09 22:34



N/A (02-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 02-10-09 22:34



daniel (02-10-2009)
Kommentar
Fra : daniel


Dato : 02-10-09 11:35

On Oct 2, 1:15 pm, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:
> Armand skrev:
>
> > Jup!
> > Min personlige erfaring går på 30W istedet for 20W: Teleskopet blev
> > ubrugelig beton-hård p.g.a. det tilsyneladende uskyldige spring
>
> Tak til jer begge!
>
> Hvad skulle man gøre uden d.f.m.?
> --
>   Med venlig hilsen
>           Hanswww.zofiaoghans.dk

skal man ikke bruge special olie i forgafflen som ikke danner luft
bobler ?

Hans Paulin \(6310\) (02-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 02-10-09 21:19

daniel skrev:

> skal man ikke bruge special olie i forgafflen som ikke danner luft
> bobler ?

Ka godt være...

Min mc-pusher har i hvert fald "Fork-oil"...
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



daniel (02-10-2009)
Kommentar
Fra : daniel


Dato : 02-10-09 14:46

On Oct 2, 10:19 pm, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:
> daniel skrev:
>
> > skal man ikke bruge special olie i forgafflen som ikke danner luft
> > bobler ?
>
> Ka godt være...
>
> Min mc-pusher har i hvert fald "Fork-oil"...
> --
>   Med venlig hilsen
>           Hanswww.zofiaoghans.dk

Da jeg troede med ældre daterede motorcykler var det ihvertfald alpha/
omega at ikke bruge motorolier, og det var noget med luft bobler, i
dæmper funktionen..ligesom med støddæmpere som også bruger speciel
olie (olien bliver trykket igennem nogle små huller på hver side af
stemplet, hvis olien danner bobler kan selve dæmpe virkningen
forsvinder.... men som nævnt det er måske en anden viden (ældre
cykler).
Ville bare forestille mig det stadgig gjaldt, da jeg ligeledes stadig
ser fork-oil på MC sider.

Armand (02-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-10-09 22:34

daniel skrev:
> On Oct 2, 10:19 pm, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:
>> daniel skrev:
>>
>>> skal man ikke bruge special olie i forgafflen som ikke danner luft
>>> bobler ?
>> Ka godt være...
>>
>> Min mc-pusher har i hvert fald "Fork-oil"...
>> --
>> Med venlig hilsen
>> Hanswww.zofiaoghans.dk
>
> Da jeg troede med ældre daterede motorcykler var det ihvertfald alpha/
> omega at ikke bruge motorolier, og det var noget med luft bobler, i
> dæmper funktionen..ligesom med støddæmpere som også bruger speciel
> olie (olien bliver trykket igennem nogle små huller på hver side af
> stemplet, hvis olien danner bobler kan selve dæmpe virkningen
> forsvinder.... men som nævnt det er måske en anden viden (ældre
> cykler).
> Ville bare forestille mig det stadgig gjaldt, da jeg ligeledes stadig
> ser fork-oil på MC sider.

Jup. Det er helt korrekt.
andre formål hvor det er praktisk med skumhæmmet olie er
automat-gearkasser og i hydraulik, så står man uden at kunne skaffe
fork-oil er begge disse egnede som alternativ - stadig forudsat
viskositeten matcher!

--
Armand.

Armand (02-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-10-09 22:36

Armand skrev:
> daniel skrev:
>> On Oct 2, 10:19 pm, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:
>>> daniel skrev:
>>>
>>>> skal man ikke bruge special olie i forgafflen som ikke danner luft
>>>> bobler ?
>>> Ka godt være...
>>>
>>> Min mc-pusher har i hvert fald "Fork-oil"...
>>> --
>>> Med venlig hilsen
>>> Hanswww.zofiaoghans.dk
>>
>> Da jeg troede med ældre daterede motorcykler var det ihvertfald alpha/
>> omega at ikke bruge motorolier, og det var noget med luft bobler, i
>> dæmper funktionen..ligesom med støddæmpere som også bruger speciel
>> olie (olien bliver trykket igennem nogle små huller på hver side af
>> stemplet, hvis olien danner bobler kan selve dæmpe virkningen
>> forsvinder.... men som nævnt det er måske en anden viden (ældre
>> cykler).
>> Ville bare forestille mig det stadgig gjaldt, da jeg ligeledes stadig
>> ser fork-oil på MC sider.
>
> Jup. Det er helt korrekt.
>
Det er forøvrigt min opfattelse at bobler/skum i højere grad er noget
olien udsættes for under vacuum, hvilket jo er hvad der sker ved
udstrækning af teleskop/støddæmper!

--
Armand.

Henrik Thomsen (20-10-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Thomsen


Dato : 20-10-09 18:33

Hejsa
Kører moto guzz 850 t3 1979
der har jeg lige skiftet olie i forgaflen der anbefales en atf olie alså en
olie der bruger i aotumatgearkasser og i servostyringer
det syntes jeg lyder mere fornuftigt end en motorolie.
dette fungerer i hvertfald super godt.
Hilsen Henrik Thomsen
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4ac6721a$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Armand skrev:
>> daniel skrev:
>>> On Oct 2, 10:19 pm, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:
>>>> daniel skrev:
>>>>
>>>>> skal man ikke bruge special olie i forgafflen som ikke danner luft
>>>>> bobler ?
>>>> Ka godt være...
>>>>
>>>> Min mc-pusher har i hvert fald "Fork-oil"...
>>>> --
>>>> Med venlig hilsen
>>>> Hanswww.zofiaoghans.dk
>>>
>>> Da jeg troede med ældre daterede motorcykler var det ihvertfald alpha/
>>> omega at ikke bruge motorolier, og det var noget med luft bobler, i
>>> dæmper funktionen..ligesom med støddæmpere som også bruger speciel
>>> olie (olien bliver trykket igennem nogle små huller på hver side af
>>> stemplet, hvis olien danner bobler kan selve dæmpe virkningen
>>> forsvinder.... men som nævnt det er måske en anden viden (ældre
>>> cykler).
>>> Ville bare forestille mig det stadgig gjaldt, da jeg ligeledes stadig
>>> ser fork-oil på MC sider.
>>
>> Jup. Det er helt korrekt.
>>
> Det er forøvrigt min opfattelse at bobler/skum i højere grad er noget
> olien udsættes for under vacuum, hvilket jo er hvad der sker ved
> udstrækning af teleskop/støddæmper!
>
> --
> Armand.


Steen Gruby (20-10-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-10-09 21:39

On Fri, 02 Oct 2009 23:33:39 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>
>Jup. Det er helt korrekt.
>andre formål hvor det er praktisk med skumhæmmet olie er
>automat-gearkasser og i hydraulik, så står man uden at kunne skaffe
>fork-oil er begge disse egnede som alternativ - stadig forudsat
>viskositeten matcher!

Jeg har aldrig brugt andet end ATF olie på mine støddæmpere.
Årsagen må tilskrives at første gang jeg renoverede en forgaffel havde
jeg ikke andet end en bøtte ATF olie til min bil, og så var der ikke
langt fra tanke til handling.
Resultatet var så positivt at jeg besluttede at blive ved det

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

N/A (02-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 02-10-09 22:34



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste