/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Timetæller - installation og instrumentval~
Fra : Ukendt


Dato : 27-09-09 14:35

Sæsonen har vist, at jeg ikke er særlig god til at huske at notere den
præcise køretid for motoren ... og det analoge instrument, som viser
tankens indhold er langt fra præcist ... Tanken er meget vanskelig at
komme til, og jeg ved ikke, hvad problemet er, så jeg tror ikke jeg skal
gå den vej ...

Ideelt set, ville jeg helst have en "flowmåler", så jeg løbende kunne
aflæse, hvor meget diesel, jeg har brugt. Lidt "googleri" har dog givet
mig det indtryk, at det er en ganske dyr og kompliceret løsning.

Da diesel-forbruget pr. time i praksis viser sig at være nogenlunde
konstant (baseret på den måde vi bruger motoren), kunne en timetæller
være et godt alternativ.

Derfor spøger jeg:

(1) Kan I anbefale et godt - gerne digitalt - timetæller-instrument?

(2) Hvordan skal man montere ledningerne? Dvs. hvad skal man måle på?

Jeg vil kun have målt den tid, motoren vitterligt kører ...
Kunne f.eks. være på generatoren? ... men jeg er lidt blank her ...
Mener ikke det skulle være nødvendigt at korrigere for antal
omdrejninger.

Tips efterlyses. Og husk venlist, at jeg er "elektronik dummy" ...

--
mvh & pft
Flemming Torp



 
 
Harding E. Larsen (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-09-09 07:50

En timetæller som f.eks. Volvo´s art. no 1140464 til 1057,- er
kvartsstyret og viser motorens driftstid i timer og minutter.
Den kan tilsluttes tændingsnøglen.

Mvh/Harding

On 27 Sep., 15:34, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Sæsonen har vist, at jeg ikke er særlig god til at huske at notere den
> præcise køretid for motoren ... og det analoge instrument, som viser
> tankens indhold er langt fra præcist ... Tanken er meget vanskelig at
> komme til, og jeg ved ikke, hvad problemet er, så jeg tror ikke jeg skal
> gå den vej ...
>
> Ideelt set, ville jeg helst have en "flowmåler", så jeg løbende kunne
> aflæse, hvor meget diesel, jeg har brugt. Lidt "googleri" har dog givet
> mig det indtryk, at det er en ganske dyr og kompliceret løsning.
>
> Da diesel-forbruget pr. time i praksis viser sig at være nogenlunde
> konstant (baseret på den måde vi bruger motoren), kunne en timetæller
> være et godt alternativ.
>
> Derfor spøger jeg:
>
> (1) Kan I anbefale et godt - gerne digitalt - timetæller-instrument?
>
> (2) Hvordan skal man montere ledningerne? Dvs. hvad skal man måle på?
>
> Jeg vil kun have målt den tid, motoren vitterligt kører ...
> Kunne f.eks. være på generatoren? ... men jeg er lidt blank her ...
> Mener ikke det skulle være nødvendigt at korrigere for antal
> omdrejninger.
>
> Tips efterlyses. Og husk venlist, at jeg er "elektronik dummy" ...
>
> --
> mvh & pft
> Flemming Torp


A.Kaup (27-09-2009)
Kommentar
Fra : A.Kaup


Dato : 27-09-09 07:51

> (2) Hvordan skal man montere ledningerne? Dvs. hvad skal man måle på?
> Tips efterlyses. Og husk venlist, at jeg er "elektronik dummy" ...

Timetællere kan købes hos alle bådudstyrspushere - priser fra omk 300
kr for de billigste.
Monteringen er enkel - ét ben til stel, og et ben til den forbindelse
på generatoren, der giver +12V når motoren kører. Dertil kommer
muligvis en forbindelse til lys i instrumentet.

Mvh. Akaup.

Leon Hulstrøm (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 27-09-09 17:02

> Da diesel-forbruget pr. time i praksis viser sig at være nogenlunde
> konstant (baseret på den måde vi bruger motoren), kunne en timetæller være
> et godt alternativ.

Og billigt, jeg har en Navman flowmåler, den koster kassen.

> Derfor spøger jeg:
>
> (1) Kan I anbefale et godt - gerne digitalt - timetæller-instrument?

Køb et ur der ligner dine eksisterende ure

> (2) Hvordan skal man montere ledningerne? Dvs. hvad skal man måle på?

Typisk er det 3 ledninger på en time tæller, nul, tæller fase og lys fase.
Nul skal på stel, tæller fase skal på generator siden af ladelampen og lys
skal til plus på din lys kontakt.

Ladelampen tænder når der ikke lades eller motoren er stoppet. Det gør den
fordi, at når motoren ikke kører eller der ikke lades, så er der stel på
ladeledningen der kommer fra generatoren.
Ladelampen slukker fordi den får plus på begge sider.

Mvh
Leon



> Jeg vil kun have målt den tid, motoren vitterligt kører ...
> Kunne f.eks. være på generatoren? ... men jeg er lidt blank her ...
> Mener ikke det skulle være nødvendigt at korrigere for antal omdrejninger.
>
> Tips efterlyses. Og husk venlist, at jeg er "elektronik dummy" ...
>
> --
> mvh & pft
> Flemming Torp
>



Ole Pagh (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 27-09-09 18:40

El billigt alternativ kunne være, hvis du har mulighed for at købe hos
RS:
http://dk.rs-online.com/web/1856006.html

kr. 172,50 +m.
Hvis linket ikke virker, så søg på varenummer 185-6006.
Monteringen har andre forklaret præcist i tråden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Ukendt (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-09 18:36

Tak til alle ovenstående for nyttig information.
Det var ikke så "slemt", som jeg troede, så jeg vil kaste mig ud i
projektet.

--
mvh
Flemming Torp

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4abf69fe$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Sæsonen har vist, at jeg ikke er særlig god til at huske at notere den
> præcise køretid for motoren ... og det analoge instrument, som viser
> tankens indhold er langt fra præcist ... Tanken er meget vanskelig at
> komme til, og jeg ved ikke, hvad problemet er, så jeg tror ikke jeg
> skal gå den vej ...
>
> Ideelt set, ville jeg helst have en "flowmåler", så jeg løbende kunne
> aflæse, hvor meget diesel, jeg har brugt. Lidt "googleri" har dog
> givet mig det indtryk, at det er en ganske dyr og kompliceret løsning.
>
> Da diesel-forbruget pr. time i praksis viser sig at være nogenlunde
> konstant (baseret på den måde vi bruger motoren), kunne en timetæller
> være et godt alternativ.
>
> Derfor spøger jeg:
>
> (1) Kan I anbefale et godt - gerne digitalt - timetæller-instrument?
>
> (2) Hvordan skal man montere ledningerne? Dvs. hvad skal man måle på?
>
> Jeg vil kun have målt den tid, motoren vitterligt kører ...
> Kunne f.eks. være på generatoren? ... men jeg er lidt blank her ...
> Mener ikke det skulle være nødvendigt at korrigere for antal
> omdrejninger.
>
> Tips efterlyses. Og husk venlist, at jeg er "elektronik dummy" ...
>
> --
> mvh & pft
> Flemming Torp
>



Harding E. Larsen (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 28-09-09 13:02

Hej Flemming,

Jeg satte to timetællere på en der viser motortid og en der viser
sejltid. En interessant indikation selv for os der sejler meget.

Mvh/Harding

On 28 Sep., 19:35, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Tak til alle ovenstående for nyttig information.
> Det var ikke så "slemt", som jeg troede, så jeg vil kaste mig ud i
> projektet.
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelsenews:4abf69fe$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> > Sæsonen har vist, at jeg ikke er særlig god til at huske at notere den
> > præcise køretid for motoren ... og det analoge instrument, som viser
> > tankens indhold er langt fra præcist ... Tanken er meget vanskelig at
> > komme til, og jeg ved ikke, hvad problemet er, så jeg tror ikke jeg
> > skal gå den vej ...
>
> > Ideelt set, ville jeg helst have en "flowmåler", så jeg løbende kunne
> > aflæse, hvor meget diesel, jeg har brugt. Lidt "googleri" har dog
> > givet mig det indtryk, at det er en ganske dyr og kompliceret løsning..
>
> > Da diesel-forbruget pr. time i praksis viser sig at være nogenlunde
> > konstant (baseret på den måde vi bruger motoren), kunne en timetæller
> > være et godt alternativ.
>
> > Derfor spøger jeg:
>
> > (1) Kan I anbefale et godt - gerne digitalt - timetæller-instrument?
>
> > (2) Hvordan skal man montere ledningerne? Dvs. hvad skal man måle på?
>
> > Jeg vil kun have målt den tid, motoren vitterligt kører ...
> > Kunne f.eks. være på generatoren? ... men jeg er lidt blank her ...
> > Mener ikke det skulle være nødvendigt at korrigere for antal
> > omdrejninger.
>
> > Tips efterlyses. Og husk venlist, at jeg er "elektronik dummy" ...
>
> > --
> > mvh & pft
> > Flemming Torp- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Ukendt (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-09 20:23

Hvordan styrer du sejltid - ved en manuel kontakt on ved afgang og off
ved ankomst? Stopur? Registrering i logbog? Eller din kortplotter? Eller
via en elektronisk log på PC'en? Eller ?

Det sidste har jeg benyttet på vores sommertur i denne sæson. Det er
ganske morsomt løbende at få registreret position, vindretning og
styrke, SOG, COG m.v. så man ved senere lejlighed kan gå tilbage og evt.
bruge data til planlægning, dagbog osv. Her kan man også aflæse, når
motoren startes, når vind og fart bliver meget lave og så pludselig
farten ryger op på 5 knob og vinden stadig er under to m/sek ... Men
ikke havnemanøvrer f.eks.

Mit problem har været, at jeg har sjusket med registreringerne for start
og stop af motor og det har gjort mig lidt usikker på "dieseltankens
reelle beholdning" ...

Og det er ikke altid, jeg starter PC'en op - f.eks. når jeg bare sejler
en tur om Ven el.lign.

--
mvh
Flemming Torp

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:367e94ba-4aea-49a8-a956-dcd8be9e92e8@z24g2000yqb.googlegroups.com...
Hej Flemming,

Jeg satte to timetællere på en der viser motortid og en der viser
sejltid. En interessant indikation selv for os der sejler meget.

Mvh/Harding

On 28 Sep., 19:35, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Tak til alle ovenstående for nyttig information.
> Det var ikke så "slemt", som jeg troede, så jeg vil kaste mig ud i
> projektet.
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en
> meddelelsenews:4abf69fe$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> > Sæsonen har vist, at jeg ikke er særlig god til at huske at notere
> > den
> > præcise køretid for motoren ... og det analoge instrument, som viser
> > tankens indhold er langt fra præcist ... Tanken er meget vanskelig
> > at
> > komme til, og jeg ved ikke, hvad problemet er, så jeg tror ikke jeg
> > skal gå den vej ...
>
> > Ideelt set, ville jeg helst have en "flowmåler", så jeg løbende
> > kunne
> > aflæse, hvor meget diesel, jeg har brugt. Lidt "googleri" har dog
> > givet mig det indtryk, at det er en ganske dyr og kompliceret
> > løsning.
>
> > Da diesel-forbruget pr. time i praksis viser sig at være nogenlunde
> > konstant (baseret på den måde vi bruger motoren), kunne en
> > timetæller
> > være et godt alternativ.
>
> > Derfor spøger jeg:
>
> > (1) Kan I anbefale et godt - gerne digitalt - timetæller-instrument?
>
> > (2) Hvordan skal man montere ledningerne? Dvs. hvad skal man måle
> > på?
>
> > Jeg vil kun have målt den tid, motoren vitterligt kører ...
> > Kunne f.eks. være på generatoren? ... men jeg er lidt blank her ...
> > Mener ikke det skulle være nødvendigt at korrigere for antal
> > omdrejninger.
>
> > Tips efterlyses. Og husk venlist, at jeg er "elektronik dummy" ...
>
> > --
> > mvh & pft
> > Flemming Torp- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -



Harding E. Larsen (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 28-09-09 14:09

Jeg gjorde det simpelt.
Begge timere er tilsluttet på tændingsnøglen. Når motoren startes
drejes nøglen til højre og motortimeren starter. Når jeg stopper
motoren drejes nøglen enten til neutral eller den drejes videre til
venstre og så starter sejltidstimeren.
I min logbog indfører jeg ud over de alm for dato, ombordværende
affarende og ankommende sted og tidspunkterne herfor, også notater om
motorolie, kølevand, brændstofmængde og forbrug, sejltid, motortid,
logvisning. Der er også felter til hhv. alm. notater og tekniske
notater. Det sidste anvendes til at markere opståede fejl og deres
udbedring.

M.h.t. dieseltankens beholdning så sidder der et manometer der er
inddelt med 10 liters spring og det er for mig en tilstrækkelig
indikering her af tankindholdet i tanken der er på 100 liter volumen.

Mvh/Harding

On 28 Sep., 21:22, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Hvordan styrer du sejltid - ved en manuel kontakt on ved afgang og off
> ved ankomst? Stopur? Registrering i logbog? Eller din kortplotter? Eller
> via en elektronisk log på PC'en? Eller ?
>
> Det sidste har jeg benyttet på vores sommertur i denne sæson. Det er
> ganske morsomt løbende at få registreret position, vindretning og
> styrke, SOG, COG m.v. så man ved senere lejlighed kan gå tilbage og evt.
> bruge data til planlægning, dagbog osv. Her kan man også aflæse, når
> motoren startes, når vind og fart bliver meget lave og så pludselig
> farten ryger op på 5 knob og vinden stadig er under to m/sek ... Men
> ikke havnemanøvrer f.eks.
>
> Mit problem har været, at jeg har sjusket med registreringerne for start
> og stop af motor og det har gjort mig lidt usikker på "dieseltankens
> reelle beholdning" ...
>
> Og det er ikke altid, jeg starter PC'en op - f.eks. når jeg bare sejler
> en tur om Ven el.lign.
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:367e94ba-4aea-49a8-a956-dcd8be9e92e8@z24g2000yqb.googlegroups.com...
> Hej Flemming,
>
> Jeg satte to timetællere på en der viser motortid og en der viser
> sejltid. En interessant indikation selv for os der sejler meget.
>
> Mvh/Harding
>
> On 28 Sep., 19:35, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
> wrote:
>
>
>
> > Tak til alle ovenstående for nyttig information.
> > Det var ikke så "slemt", som jeg troede, så jeg vil kaste mig ud i
> > projektet.
>
> > --
> > mvh
> > Flemming Torp
>
> > "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en
> > meddelelsenews:4abf69fe$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > > Sæsonen har vist, at jeg ikke er særlig god til at huske at notere
> > > den
> > > præcise køretid for motoren ... og det analoge instrument, som viser
> > > tankens indhold er langt fra præcist ... Tanken er meget vanskelig
> > > at
> > > komme til, og jeg ved ikke, hvad problemet er, så jeg tror ikke jeg
> > > skal gå den vej ...
>
> > > Ideelt set, ville jeg helst have en "flowmåler", så jeg løbende
> > > kunne
> > > aflæse, hvor meget diesel, jeg har brugt. Lidt "googleri" har dog
> > > givet mig det indtryk, at det er en ganske dyr og kompliceret
> > > løsning.
>
> > > Da diesel-forbruget pr. time i praksis viser sig at være nogenlunde
> > > konstant (baseret på den måde vi bruger motoren), kunne en
> > > timetæller
> > > være et godt alternativ.
>
> > > Derfor spøger jeg:
>
> > > (1) Kan I anbefale et godt - gerne digitalt - timetæller-instrument?
>
> > > (2) Hvordan skal man montere ledningerne? Dvs. hvad skal man måle
> > > på?
>
> > > Jeg vil kun have målt den tid, motoren vitterligt kører ...
> > > Kunne f.eks. være på generatoren? ... men jeg er lidt blank her ....
> > > Mener ikke det skulle være nødvendigt at korrigere for antal
> > > omdrejninger.
>
> > > Tips efterlyses. Og husk venlist, at jeg er "elektronik dummy" ...
>
> > > --
> > > mvh & pft
> > > Flemming Torp- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


N/A (29-09-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-09-09 19:02



Harding E. Larsen (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 29-09-09 11:44

Ja det kan man godt, den skal kun have 12 volt fra generatorudtaget
for at kunne virke.

Mvh/Harding

On 29 Sep., 19:17, "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hejsa
> Kan man montere den mindste af benævnte i linket til en 4takts påhængsmotor. Evt. sætte den under kappen. Den bør så kun virke når motoren er startet?http://dk.rs-online.com/web/1856006.html
> Hilsen Steffen
> --
> "E´baad"  Pd26 nr.18,  Århus.
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:3747f70c-180f-4c37-ad66-3e735fbc8bdd@d10g2000yqh.googlegroups.com...
> Jeg gjorde det simpelt.
> Begge timere er tilsluttet på tændingsnøglen. Når motoren startes
> drejes nøglen til højre og motortimeren starter. Når jeg stopper
> motoren drejes nøglen enten til neutral eller den drejes videre til
> venstre og så starter sejltidstimeren.
> I min logbog indfører jeg ud over de alm for dato, ombordværende
> affarende og ankommende sted og tidspunkterne herfor, også notater om
> motorolie, kølevand, brændstofmængde og forbrug, sejltid, motortid,
> logvisning. Der er også felter til hhv. alm. notater og tekniske
> notater. Det sidste anvendes til at markere opståede fejl og deres
> udbedring.
>
> M.h.t. dieseltankens beholdning så sidder der et manometer der er
> inddelt med 10 liters spring og det er for mig en tilstrækkelig
> indikering her af tankindholdet i tanken der er på 100 liter volumen.
>
> Mvh/Harding


Steffen Skov (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 29-09-09 19:02

Tak Harding
Det skal prøves, da jeg er et fjols til at notere køretimer.
Hilsen Steffen

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:e18930d0-e5b1-4d49-a96c-1de51f9e0b70@l2g2000yqd.googlegroups.com...
Ja det kan man godt, den skal kun have 12 volt fra generatorudtaget
for at kunne virke.

Mvh/Harding

On 29 Sep., 19:17, "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hejsa
> Kan man montere den mindste af benævnte i linket til en 4takts
> påhængsmotor. Evt. sætte den under kappen. Den bør så kun virke når
> motoren er startet?
http://dk.rs-online.com/web/1856006.html
> Hilsen Steffen
> --
> "E´baad" Pd26 nr.18, Århus.



Ukendt (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-09-09 01:40

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4ac24bf5$0$292$14726298@news.sunsite.dk...
> Tak Harding
> Det skal prøves, da jeg er et fjols til at notere køretimer.
> Hilsen Steffen

Jeg kan bedre lide udtrykket "glemsom" eller "udisciplineret" ...
Men det dækker samme fænomen ... ... Nyt vinterprojekt!

--
mvh
Flemming Torp



Steffen Skov (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 30-09-09 14:22

Hej Flemming
Alle dine betegnelser passer vist meget godt, du mangler dog et: "for
optaget" (alenesejler).
Hilsen Steffen som ikke glæder sig over vejrudsigten for weekenden - øv & 3
* øv !

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4ac2a8cc$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:4ac24bf5$0$292$14726298@news.sunsite.dk...
>> Tak Harding
>> Det skal prøves, da jeg er et fjols til at notere køretimer.
>> Hilsen Steffen
>
> Jeg kan bedre lide udtrykket "glemsom" eller "udisciplineret" ...
> Men det dækker samme fænomen ... ... Nyt vinterprojekt!
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste