/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Al den snak om de miljøvenlige elbiler....~
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-08-09 17:44

Fra DR:


Elbiler gavner ikke miljøet
30. aug. 2009 01.34 Indland

En analyse fra Verdensnaturfonden, WWF, afslører, at elbiler er mere
skadelige for klimaet end traditionelle biler - medmindre man kan sikre,
at elbiler kun kører på strøm fremstillet af ny, vedvarende energi,
skriver Jyllands-Posten.

Ikke mere klimavenlig
- Hvis man blot slutter en elbil til elnettet, vil den hverken i dag
eller i 2020 være mere effektiv eller klimavenlig end en traditionel
bil. I bedste fald vil den i 2020 ikke være mere klimaskadelig end en
bil, der kører på diesel, siger Viviane Raddatz, der er ansvarlig for
analysen, som WWF i Tyskland har gennemført.

67 procent mere CO2
Hun peger samtidig på, at koblingen mellem ny, vedvarende og CO2-fri
energi og elbiler er meget vanskelig.

Derfor skal man ifølge Viviane Raddatz sammenligne elbiler, der kører på
strøm fra kulkraftværker, med nye biler, hvis man vil se den reelle
klimaeffekt.

Her vil en elbil på dansk strøm udlede 33 pct. mere CO2 end en
almindelig Golf diesel, mens en elbil på tysk strøm ifølge WWF vil
udlede 50-67 pct. flere drivhusgasser.

Tvivler på effekten
Professor Chris Green fra McGill University i Montreal, Canada, der
netop har gennemført en større analyse af forskning og udvikling i at
undgå klimaforandringer, tvivler på elbilens fordele.

- Hvis du får energien fra fossile brændsler som olie og kul, har
elbilen en meget begrænset effekt på klimaet - om nogen,« siger han.

Ikke grundig nok
Projektleder ved DTU og ekspert i elbiler Jørgen Horstmann, der er
medlem af Dansk Elbil Komite, mener, at rapporten fra WWF ikke er
grundig nok.

- Elbilerne er vigtige, når vi bygger flere vindmøller, fordi de kan
bruges til at lagre strømmen. I princippet skal elbilerne køre på
vindenergi, og så bliver de i udtalt grad CO2-neutrale.







Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

 
 
Tom (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 30-08-09 20:38

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Fra DR:
>
>
> Elbiler gavner ikke miljøet
> 30. aug. 2009 01.34 Indland
>
> En analyse fra Verdensnaturfonden, WWF, afslører, at elbiler er mere
> skadelige for klimaet end traditionelle biler - medmindre man kan sikre,
> at elbiler kun kører på strøm fremstillet af ny, vedvarende energi,
> skriver Jyllands-Posten.
>
> Ikke mere klimavenlig
> - Hvis man blot slutter en elbil til elnettet, vil den hverken i dag
> eller i 2020 være mere effektiv eller klimavenlig end en traditionel
> bil. I bedste fald vil den i 2020 ikke være mere klimaskadelig end en
> bil, der kører på diesel, siger Viviane Raddatz, der er ansvarlig for
> analysen, som WWF i Tyskland har gennemført.
>
> 67 procent mere CO2
> Hun peger samtidig på, at koblingen mellem ny, vedvarende og CO2-fri
> energi og elbiler er meget vanskelig.
>
> Derfor skal man ifølge Viviane Raddatz sammenligne elbiler, der kører på
> strøm fra kulkraftværker, med nye biler, hvis man vil se den reelle
> klimaeffekt.
>
> Her vil en elbil på dansk strøm udlede 33 pct. mere CO2 end en
> almindelig Golf diesel, mens en elbil på tysk strøm ifølge WWF vil
> udlede 50-67 pct. flere drivhusgasser.
>
> Tvivler på effekten
> Professor Chris Green fra McGill University i Montreal, Canada, der
> netop har gennemført en større analyse af forskning og udvikling i at
> undgå klimaforandringer, tvivler på elbilens fordele.
>
> - Hvis du får energien fra fossile brændsler som olie og kul, har
> elbilen en meget begrænset effekt på klimaet - om nogen,« siger han.
>
> Ikke grundig nok
> Projektleder ved DTU og ekspert i elbiler Jørgen Horstmann, der er
> medlem af Dansk Elbil Komite, mener, at rapporten fra WWF ikke er
> grundig nok.
>
> - Elbilerne er vigtige, når vi bygger flere vindmøller, fordi de kan
> bruges til at lagre strømmen. I princippet skal elbilerne køre på
> vindenergi, og så bliver de i udtalt grad CO2-neutrale.

hmmm, nu anvender tyskerne også atomkraft i stor stil. Atomkraft udleder
ikke noget CO2
Desuden er virkningsgraden omkring 70% i elbilen og kun 20-30& i biler
med forbrændingsmotor, så jeg ved ikke helt hvad den rapport baserer
sine data på

--
Tom

Klaus D. Mikkelsen (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-08-09 21:18

Tom skriver:
>
> hmmm, nu anvender tyskerne også atomkraft i stor stil. Atomkraft udleder
> ikke noget CO2

Men så længe atomkraften kun udgør 1/4 af den samlede produktion, så
giver det ikek så meget.
http://www.geni.org/globalenergy/library/energy-issues/germany/index_chart.html

> Desuden er virkningsgraden omkring 70% i elbilen og kun 20-30& i biler
> med forbrændingsmotor, så jeg ved ikke helt hvad den rapport baserer
> sine data på

Pas....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ivar (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 30-08-09 22:06

Tom skrev:

> Desuden er virkningsgraden omkring 70% i elbilen og kun 20-30& i biler med
> forbrændingsmotor, så jeg ved ikke helt hvad den rapport baserer sine data på

Jo, men hvis strømmen kommer fra kulkraftværk med en virkningsgrad på
måske 50%, så bliver det samlede resultat ringere fo el-bilen.


Ivar Magnusson



Henrik B. (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 30-08-09 23:08

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:mn.f56a7d98ba316acf.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Tom skrev:
>
>> Desuden er virkningsgraden omkring 70% i elbilen og kun 20-30& i biler
>> med forbrændingsmotor, så jeg ved ikke helt hvad den rapport baserer sine
>> data på
>
> Jo, men hvis strømmen kommer fra kulkraftværk med en virkningsgrad på
> måske 50%, så bliver det samlede resultat ringere fo el-bilen.

Så må de bare skifte til biobrændsel, som er langt mere effektiv i et sådan
kraftværk, frem for en bilmotor = win-win...

--
http://www.saabklub.dk/


Ivan Madsen (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 30-08-09 23:12

On Mon, 31 Aug 2009 00:08:01 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
>news:mn.f56a7d98ba316acf.31159@nozpamwebspeed.dk...
>> Tom skrev:
>>
>>> Desuden er virkningsgraden omkring 70% i elbilen og kun 20-30& i biler
>>> med forbrændingsmotor, så jeg ved ikke helt hvad den rapport baserer sine
>>> data på
>>
>> Jo, men hvis strømmen kommer fra kulkraftværk med en virkningsgrad på
>> måske 50%, så bliver det samlede resultat ringere fo el-bilen.
>
>Så må de bare skifte til biobrændsel, som er langt mere effektiv i et sådan
>kraftværk, frem for en bilmotor = win-win...

det er en umulig debat - selvfølgelig er el-bilerne et lille skridt på
vejen. Men behovet er en form for energi, som ikke baserer sig på
fossile brændstoffer i længden - og så kan vi snakke biobrændsel, men
allerede nu bruger vi mere, end både vi mennesker og dyr producerer
sammenlagt. Så'eh........op med den der fidus, der gør havvand til
energi, nu har jeg set så mange film, hvor det duede ))

Henrik B. (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 30-08-09 23:29

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:94ul951tm99miaqrtt7abb50hpu61unmn7@4ax.com...

>>Så må de bare skifte til biobrændsel, som er langt mere effektiv i et
>>sådan
>>kraftværk, frem for en bilmotor = win-win...
>
> det er en umulig debat - selvfølgelig er el-bilerne et lille skridt på
> vejen. Men behovet er en form for energi, som ikke baserer sig på
> fossile brændstoffer i længden

Det er el jo netop også. Fra mit perspektiv er el den eneste vej frem, da
det kan produceres på 30 forskellige måder...

--
http://www.saabklub.dk/


AS (31-08-2009)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 31-08-09 13:41


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
news:4a9af85c$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>
> Så må de bare skifte til biobrændsel, som er langt mere effektiv i et
> sådan kraftværk, frem for en bilmotor = win-win...

Hm... Biodiesel og lignende er heler ikke CO2 negative og generalt ikke
meget positiv. Først skal man bruge jord, der kunne dyrkes noget anden,
helst madproduktion. Bagefter skal alt plukkes/samles/høstes og
efterfølgende produceres til den endelige produkt. Sansynligvis kan man ikke
bare ansatte flere tusinde kinesser til det, da der skal også bruges noget
energi, der er produceret i forvejen. Der er lavet denne regnestykker, og
konklusionen var, at man er meget heldig, hvis man holde balancen tæt på 0.



Henrik B. (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-08-09 15:22

"AS" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:4a9bc4c8$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Så må de bare skifte til biobrændsel, som er langt mere effektiv i et
>> sådan kraftværk, frem for en bilmotor = win-win...
>
> Hm... Biodiesel og lignende er heler ikke CO2 negative og generalt ikke
> meget positiv.

Pointen er, at biobrændsel ikke er mest effektivt i en bilmotor, hvorfor det
ville være gavnligt for miljøet at benytte den producerede mængde, i større
kraftværker...
Nu kan biobrændsel jo så også fremstilles af masser af forskellige ting,
hvorfor det ikke behøver være fødevarer..

--
http://www.saabklub.dk/


AS (01-09-2009)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 01-09-09 14:51


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
news:4a9bdcab$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>
> Pointen er, at biobrændsel ikke er mest effektivt i en bilmotor, hvorfor
> det ville være gavnligt for miljøet at benytte den producerede mængde, i
> større kraftværker...
> Nu kan biobrændsel jo så også fremstilles af masser af forskellige ting,
> hvorfor det ikke behøver være fødevarer..

Ja, men undersiden af biobrændsel er, at der kærves også energi til
produktion.



Christian B. Andrese~ (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 31-08-09 07:09

On 31 Aug., 14:40, "AS" <n...@mail.com> wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
>
> news:4a9af85c$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>
> > Så må de bare skifte til biobrændsel, som er langt mere effektiv i et
> > sådan kraftværk, frem for en bilmotor = win-win...
>
> Hm... Biodiesel og lignende er heler ikke CO2 negative og generalt ikke
> meget positiv. Først skal man bruge jord, der kunne dyrkes noget anden,
> helst madproduktion.

Isoleret set er der rigeligt landbrugs jord til det mad der skal laves
i DK, så der er nok arealer til at lave en del biobrændsel. Desuden
kan meget biobrændsel laves af restproduklter / spildprodukter fra
madproduktion.

> Bagefter skal alt plukkes/samles/høstes og
> efterfølgende produceres til den endelige produkt.

Hvis man bruger halm, gylle eller døde dyr, så er råvaren jo allerede
klar.

--
Christian

Ukendt (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-08-09 21:05


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:4A9AAC35.2E0DD32@du.kan.finde.den...
> Fra DR:
>
>
> Elbiler gavner ikke miljøet
> 30. aug. 2009 01.34 Indland
>
> En analyse fra Verdensnaturfonden, WWF, afslører, at elbiler er mere
> skadelige for klimaet end traditionelle biler - medmindre man kan sikre,
> at elbiler kun kører på strøm fremstillet af ny, vedvarende energi,
> skriver Jyllands-Posten.
>
> Ikke mere klimavenlig
> - Hvis man blot slutter en elbil til elnettet, vil den hverken i dag
> eller i 2020 være mere effektiv eller klimavenlig end en traditionel
> bil. I bedste fald vil den i 2020 ikke være mere klimaskadelig end en
> bil, der kører på diesel, siger Viviane Raddatz, der er ansvarlig for
> analysen, som WWF i Tyskland har gennemført.
>
> 67 procent mere CO2
> Hun peger samtidig på, at koblingen mellem ny, vedvarende og CO2-fri
> energi og elbiler er meget vanskelig.
>
> Derfor skal man ifølge Viviane Raddatz sammenligne elbiler, der kører på
> strøm fra kulkraftværker, med nye biler, hvis man vil se den reelle
> klimaeffekt.
>
> Her vil en elbil på dansk strøm udlede 33 pct. mere CO2 end en
> almindelig Golf diesel, mens en elbil på tysk strøm ifølge WWF vil
> udlede 50-67 pct. flere drivhusgasser.
>
> Tvivler på effekten
> Professor Chris Green fra McGill University i Montreal, Canada, der
> netop har gennemført en større analyse af forskning og udvikling i at
> undgå klimaforandringer, tvivler på elbilens fordele.
>
> - Hvis du får energien fra fossile brændsler som olie og kul, har
> elbilen en meget begrænset effekt på klimaet - om nogen,« siger han.
>
> Ikke grundig nok
> Projektleder ved DTU og ekspert i elbiler Jørgen Horstmann, der er
> medlem af Dansk Elbil Komite, mener, at rapporten fra WWF ikke er
> grundig nok.
>
> - Elbilerne er vigtige, når vi bygger flere vindmøller, fordi de kan
> bruges til at lagre strømmen. I princippet skal elbilerne køre på
> vindenergi, og så bliver de i udtalt grad CO2-neutrale.

Tjae,
Istedet for alle de El-biler kunne man tænke sig at folk der udslipper meget
CO2 i form af oliefyr til varme, Gas gør vel også skifter til el-radiatore
og det burde have same effekt som el-biler og den teknologi er jo ikke så
svær, og yderemere med de varmepumper kan man få en 3x effiktivitet ca...
Så er spørgsmålet bare hvor mange der udleder CO2 ved varme i boligerne...
Bare et indspark om at der er andre metoder en el-biler, jeg syntes det er
mere bare et "IN" emne...

Kasper


Klaus D. Mikkelsen (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-08-09 21:19

Kasper skriver:
>
> Bare et indspark om at der er andre metoder en el-biler, jeg syntes det er
> mere bare et "IN" emne...

Sammen med Co2?

Jeg giver dig ret....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kåre (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 30-08-09 21:41


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4A9AAC35.2E0DD32@du.kan.finde.den...
> Fra DR:
>
>
> Elbiler gavner ikke miljøet
> 30. aug. 2009 01.34 Indland

Det har vist aldrig været hemmeligt at elbiler først rigtigt bliver
miljøvenlige, når ellen bliver produceret miljøvenligt.
El-biler er stadig en rigtig god ting når vi ser lidt ind i fremtiden, på
hvordan vi har tænkt os at producere el (vindkraft, vandkraft osv).

Lige nu og her har el-bilerne dog stadig gode sider:
- Langt mere energieffektive end brændstofmotor
- Energien produceres i centrale kraftværker, med god rensning af røgen. Nok
en del bedre end de dieselbiler der kører rundt og forurener med partikler.
Specielt i byerne er partikelforurening jo slemt.

Kåre



Klaus D. Mikkelsen (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-08-09 21:47

"Kåre" skriver:
>
> - Energien produceres i centrale kraftværker, med god rensning af røgen. Nok
> en del bedre end de dieselbiler der kører rundt og forurener med partikler.
> Specielt i byerne er partikelforurening jo slemt.

Det er jo derfor der skal partikelfiltre på bilerne.....

Det ultrakomiske er jo netop at selvom man producerer el centralt i
kraftværkerne med heraf følgende supergode effektivitet, "Co2 forurener"
biler stadigvæk mere.





Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Frank Leegaard (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 30-08-09 22:38

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Kåre" skriver:
>>
>> - Energien produceres i centrale kraftværker, med god rensning af
>> røgen. Nok en del bedre end de dieselbiler der kører rundt og
>> forurener med partikler. Specielt i byerne er partikelforurening jo
>> slemt.
>
> Det er jo derfor der skal partikelfiltre på bilerne.....
>
> Det ultrakomiske er jo netop at selvom man producerer el centralt i
> kraftværkerne med heraf følgende supergode effektivitet, "Co2
> forurener" biler stadigvæk mere.
>

Med biler mener du formodentligt "elbiler"?


Elbiler er først for alvor en fidus i forbindelse med masser af vindkraft.
De kan virke som et gigantisk batteri der både kan tappe og forsyne
elnettet. Det er jo netop problemet med masser af vindkraft at det sgu
virker som "vinden blæser"





--
/Frank




Knud (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Knud


Dato : 31-08-09 20:57


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message
news:4a9af12a$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>
> Elbiler er først for alvor en fidus i forbindelse med masser af vindkraft.
> De kan virke som et gigantisk batteri der både kan tappe og forsyne
> elnettet. Det er jo netop problemet med masser af vindkraft at det sgu
> virker som "vinden blæser"
>

Så må vi montere en vindmølle på taget - og som konsekvens gøre broer og
tuneller højere så vindmøllerne ikke banker mod toppåen.

Knud


Frank Leegaard (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 30-08-09 22:35

Kåre wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:4A9AAC35.2E0DD32@du.kan.finde.den...
>> Fra DR:
>>
>>
>> Elbiler gavner ikke miljøet
>> 30. aug. 2009 01.34 Indland
>
> Det har vist aldrig været hemmeligt at elbiler først rigtigt bliver
> miljøvenlige, når ellen bliver produceret miljøvenligt.
> El-biler er stadig en rigtig god ting når vi ser lidt ind i
> fremtiden, på hvordan vi har tænkt os at producere el (vindkraft,
> vandkraft osv).
> Lige nu og her har el-bilerne dog stadig gode sider:
> - Langt mere energieffektive end brændstofmotor
> - Energien produceres i centrale kraftværker, med god rensning af
> røgen. Nok en del bedre end de dieselbiler der kører rundt og
> forurener med partikler. Specielt i byerne er partikelforurening jo
> slemt.

Elbilers største force er at de kan "udglatte" belastningen på elnettet,
således at vand- og i særdeleshed vindkraft kan blive rentabelt.

Til netop det brug er de fremragende som "buffer".


--
/Frank




Klaus D. Mikkelsen (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 31-08-09 05:51

Frank Leegaard skriver:
>
> Elbilers største force er at de kan "udglatte" belastningen på elnettet,
> således at vand- og i særdeleshed vindkraft kan blive rentabelt.

Så er det bare synd for dem der har brug for bilen når det blæser og
ikke kan holde derhjemme og lade på bilen

Og når så de engang opfinder nogle holdbare vindmøller, så.....

Var i Legoland i weekenden, meget symptomatisk står der en stor
boreplatform og 2 vestas vindmøller i "nordsøen". Den ene vindmølle
havde tabt sin rotor.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

ABJ (31-08-2009)
Kommentar
Fra : ABJ


Dato : 31-08-09 17:21


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4a9af06a$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Elbilers største force er at de kan "udglatte" belastningen på elnettet,
> således at vand- og i særdeleshed vindkraft kan blive rentabelt.
>
> Til netop det brug er de fremragende som "buffer".
>
>
> --
> /Frank

Så er næste problem at der ofte er lav vindhastighed om natten hvor
elbilerne skal lades op, hvad skal man så bruge som buffer?

Det vil ikke løses før der er etableret et system med mulighed for
batteriskift for hver 100 km kørsel, og dette system kræver at alle
fabrikanter bliver enige om ganske få standardbatterier.

Der er lang vej endnu,

Hilsen Aksel


Frank Leegaard (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 31-08-09 17:49

ABJ wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a9af06a$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Elbilers største force er at de kan "udglatte" belastningen på
>> elnettet, således at vand- og i særdeleshed vindkraft kan blive
>> rentabelt. Til netop det brug er de fremragende som "buffer".
>>
>>
>> --
>> /Frank
>
> Så er næste problem at der ofte er lav vindhastighed om natten hvor
> elbilerne skal lades op, hvad skal man så bruge som buffer?

Problematikken er ganske reel.

Dog er belastningen på elnettet endnu lavere, så der har været tale om
indførsel af strafafgift for for meget produceret strøm.

Bornholm er også tænkt som netop pilotprojekt på den type forsøg.

>
> Det vil ikke løses før der er etableret et system med mulighed for
> batteriskift for hver 100 km kørsel, og dette system kræver at alle
> fabrikanter bliver enige om ganske få standardbatterier.
>
> Der er lang vej endnu,

Jeps - Der er meget lang vej endnu.

En del kan dog klares ved god gammeldags innovation.



--
/Frank




Christian B. Andrese~ (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 31-08-09 07:13

On 31 Aug., 06:51, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Frank Leegaard skriver:
>
>
>
> > Elbilers største force er at de kan "udglatte" belastningen på elnettet,
> > således at vand- og i særdeleshed vindkraft kan blive rentabelt.
>
> Så er det bare synd for dem der har brug for bilen når det blæser og
> ikke kan holde derhjemme og lade på bilen
>
> Og når så de engang opfinder nogle holdbare vindmøller, så.....
>
> Var i Legoland i weekenden, meget symptomatisk står der en stor
> boreplatform og 2 vestas vindmøller i "nordsøen". Den ene vindmølle
> havde tabt sin rotor.



Nu det var en offshore mølle skulle det så ikke have været Siemens,
for at være lidt bedre ?

--
Christian

ABJ (31-08-2009)
Kommentar
Fra : ABJ


Dato : 31-08-09 19:12


"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4a9ae3ca$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:4A9AAC35.2E0DD32@du.kan.finde.den...
>> Fra DR:
>>
>>
>> Elbiler gavner ikke miljøet
>> 30. aug. 2009 01.34 Indland
>
> Det har vist aldrig været hemmeligt at elbiler først rigtigt bliver
> miljøvenlige, når ellen bliver produceret miljøvenligt.
> El-biler er stadig en rigtig god ting når vi ser lidt ind i fremtiden, på
> hvordan vi har tænkt os at producere el (vindkraft, vandkraft osv).
>
> Lige nu og her har el-bilerne dog stadig gode sider:
> - Langt mere energieffektive end brændstofmotor

Energieffektiviteten fra kul, over elværk til elbil er lavere end en moderne
dieselmotor.

> - Energien produceres i centrale kraftværker, med god rensning af røgen.
> Nok en del bedre end de dieselbiler der kører rundt og forurener med
> partikler. Specielt i byerne er partikelforurening jo slemt.

Men CO2 udslippet formindskes ikke.

Hilsen Aksel



Christian B. Andrese~ (01-09-2009)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-09-09 00:33

On 31 Aug., 18:21, "ABJ" <aks...@gSLETmail.com> wrote:
> Det vil ikke løses før der er etableret et system med mulighed for
> batteriskift for hver 100 km kørsel, og dette system kræver at alle
> fabrikanter bliver enige om ganske få standardbatterier.

Og når man tænker på at det lagt fra er lykkedes på noget så simpelt
som støvsugerposer så er det nok utopi med mindre der lovgives om det.
Men det med støvsugerposerne er nok også en indtjeningsguldgrube, godt
man selv er blevet fri for støvsugerposerne.

--
Christian

Christian B. Andrese~ (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 31-08-09 07:06

On 30 Aug., 18:43, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Fra DR:
>
> Elbiler gavner ikke miljøet
> 30. aug. 2009 01.34 Indland
>
> En analyse fra Verdensnaturfonden, WWF, afslører, at elbiler er mere
> skadelige for klimaet end traditionelle biler - medmindre man kan sikre,
> at elbiler kun kører på strøm fremstillet af ny, vedvarende energi,
> skriver Jyllands-Posten.
>
> Ikke mere klimavenlig
> - Hvis man blot slutter en elbil til elnettet, vil den hverken i dag
> eller i 2020 være mere effektiv eller klimavenlig end en traditionel
> bil. I bedste fald vil den i 2020 ikke være mere klimaskadelig end en
> bil, der kører på diesel, siger Viviane Raddatz, der er ansvarlig for
> analysen, som WWF i Tyskland har gennemført.
>
> 67 procent mere CO2
> Hun peger samtidig på, at koblingen mellem ny, vedvarende og CO2-fri
> energi og elbiler er meget vanskelig.
>
> Derfor skal man ifølge Viviane Raddatz sammenligne elbiler, der kører på
> strøm fra kulkraftværker, med nye biler, hvis man vil se den reelle
> klimaeffekt.
>
> Her vil en elbil på dansk strøm udlede 33 pct. mere CO2 end en
> almindelig Golf diesel, mens en elbil på tysk strøm ifølge WWF vil
> udlede 50-67 pct. flere drivhusgasser.
>
> Tvivler på effekten
> Professor Chris Green fra McGill University i Montreal, Canada, der
> netop har gennemført en større analyse af forskning og udvikling i at
> undgå klimaforandringer, tvivler på elbilens fordele.
>
> - Hvis du får energien fra fossile brændsler som olie og kul, har
> elbilen en meget begrænset effekt på klimaet - om nogen,« siger han..
>
> Ikke grundig nok
> Projektleder ved DTU og ekspert i elbiler Jørgen Horstmann, der er
> medlem af Dansk Elbil Komite, mener, at rapporten fra WWF ikke er
> grundig nok.
>
> - Elbilerne er vigtige, når vi bygger flere vindmøller, fordi de kan
> bruges til at lagre strømmen. I princippet skal elbilerne køre på
> vindenergi, og så bliver de i udtalt grad CO2-neutrale.

Ding-Dong
Trafikmeldingen: Der er, grundet den stærke blæst trafikkaos over det
meste af landet, undtaget Bornhom, hvor det vindstille vejr har gjort
vejene fuldstændigt øde
Dong-Ding

--
Christian

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste