J.C.Kløve skrev:
> Bjarke Andersen skrev:
>
>> Er der nogen som kan anbefale en fuldkåbe, sportslignende motorcykel,
>> til et menneske på 186cm, eller skal jeg leve/lære at køre med en
>> følelse af snæver bevægelses mulighed for fødderne?
>>
> Det du oplever som manglende "plads", vil jeg mene er et resultat af den
> sportslige kørestilling - og den følger som såden egentlig med mår man
> vil have en sports MC.
>
> Det samme som når man gerne vil have en ferrari sportsvogn, ja så sidder
> man altså temmlig lavt og tæt på safalten, og ikke højt som i en 4x4
> forstadstrækker.
>
> Men det kan da bygges om efter eller ved køb, med højere styr, og
> ændrede forhvilere.
>
> (ser lige et billede på nethinden af en ferrari med en frihøjde på 90
> cm...
)
>
Hæ!
Kløve, vi to har sq slået vores folder her på gruppen for længe:
Ovenstående er ned til det enkelte komma akkurat hvad jeg sad med i
tankerne og ville have skrevet hvis ikke dit indlæg havde kommet først
Udover dén med frihøjden, hører tagbagagebærer-billedet dog også til
sammenligningen:
På sportsmotorcykler er det en kende besværligere at få boltet en
bagagebærer på, ligesom at blot dén, og ikke mindst sidetasker/topboks
alligevel skæmmer "Ferrari-udseendet" ned på Nimbus-plan!
Som ny motorcyklist vil man givetvis bruge sin motorcykel "døgnet rundt"
og kan under sin daglig brug af sin sports-motorcykel komme i problemer
omkring frembringelse af købmandsvarer; arbejds/sports -tøj; skoletaske;
weekend-bagage og alskens andre bagage-muligheder. Af samme grund ser
man mange bruge rygsæk; men dét er i mine øjen et NO-GO for ryggen på
højde med at køre uden hjelm :-|
Omkring komforten erindrer jeg forøvrigt med fryd min GSXR-
elskende/kørende svogers kommentar omkring den knapt så sportslige
GPZ900'er, de gange han af nød måtte låne den:
"Man glemmer jo helt hvor behageligt det kan være at køre motorcykel"!
I forlængelse af dine(!) vise ord vil jeg så blot ymte mit sædvanlige
mantra omkring novicer og kåbe-beklædte motorcykler:
Kåbe-plastik er særdeles let skadelig og det véd importørerne -
Plastik-reservedele koster kassen
En af mine tidligere motorcykler, en GPZ900R, oplevede hele to gange at
blive tiltet af sidestøttebenet af en parkerende nabo - Begge gange
kostede det 10.000,-kr at udrede skaderne opstået ved sådant et, i
grunden, uskyldigt tilt ind over kantstenen, og det til trods for at
Kawa'en ikke var nært så plastik-behængt som sportsmotorcykler er blevet
siden =
Det er næsten med sikkerhed at man ender i asfalten i løbet af sine
første par år som motorcyklist: Ikke blot forårsaget af kådhes; biler
der stikker næsen ud foran en; overreaktioner på bremserne(*), samt at
man skal lære at scanne hvert et sving for grus og alskens andre
forhindringer på asfalten, men især p.g.a. små uskyldige(?) detaljer
såsom at glemme at slå støttebenet ind(**), eller at motoren staller
(=sætter ud) lige idet man sætter igang og vil 180° rundt og afsted i
modsat retning (i dén situation beror hele balancen alene på
motorcyklens fortsatte fremdrift!) m.m.m.fl.
Og skal det koste 10.000,- eller mere hver gang man som novice gør sig
sine erfaringer, bliver en "Ferrari" et dyrt bekendtskab!
Dertil kommer at man ikke skal bilde sig ind at den ultra sportslige
kørestilling er perfekt qua udspringet fra motorsport - Kørestillingen
er alene opstået ud fra brugen á vedvarende hårde opbremsninger;
langside-kørsel med hjelmen helt nede i tanken og gennemkørsel af kurver
i bred "hang-out" stil, og er derfor overhovedet ikke rettet mod daglig
brug til/fra arbejde samt kørsel indenfor bygrænsen, endsige fornuftig
kørsel på små sogneveje!
Det fremgår ikke tydeligt om du er af alder så du er begrænset af "det
lille" kørekort!?
Ifald, vil du alligevel have dig en kraftigere motorcykel når du om føje
år springer ud af begrænsningen, så hvis din første motorcykel skulle
blive en mere eller mindre nøgen model bliver det jo ikke for evigt, og
de x-gange 10.000,- kr du måtte have sparet på "novice-ups'er" er jo
guld værd som mer-udbetaling på den næste motorcykel!
(*):
Omkring giftige bremser er netop de sports-modeller du ynder, rigt
representerede!
(**):
Jég har et near-miss fra i forgårs, som egentlig skal skrives ind i
listen: "128 måder at smide motorcyklen på" (som efterhånden er kommet
op på "150 måder....." takket være denne nyhedsgruppes ihærdige
field-research):
På grund af et møgbeskidt ude-job uden sikkerhed for at kunne bade/klæde
om de første par dage og en bil der stadig er for ny til at skulle
udsættes for den slags ting, har jeg for en sjælden gangs skyld taget
motorcyklen på arbejde i starten af ugen, og har dér parkerer under et
cykel/knallert/motorcykel -halvtag på en "ø" i kantstenshøjde - Efter
fyraften distraheres jeg og får ikke slået støttebenet op, hvilket
normalt ikke er kritisk fordi at tændingen slukkes når jeg sætter i gear
for at køre med 'benet nede; men hér sidder jeg på motorcyklen og stager
mig baglæns ud mellem "nabo-cyklerne" og helt ud over kantstenen =
Tænk lige situationen igennem når baghjulet falder 12cm med
sidestøtebenet ude og uden mulighed for at sætte i gear og køre tilbage,
op over kantstenen igen!!!
--
Armand.