I vores ferie vrimlede det med store både, bl.a. Bavaria og det
medførte at vi kunne iagtage deres havnemanøvre og det hændte at vi
kom til at ligge side om side med Bavariaejere og fik en snak med dem.
M.h.t. havnemanøvrer, så prøvede mange at komme ind imellem pælene
hvor de fandtes. Der er ikke mange pælepladser i havnene der nærmer
sig 4,5 meter, så det endte med at de måtte ligge langskibs i lag.
Mindre/smallere både var der god plads til.
Var der snore til optrækning af hækliner eller flydebøjer var der ikke
store problemer, selvom mange måtte sætte hæklinerne til en pullert
midtskibs og flydebøjerne nærmest kom til at agere fender mellem
bådene.
Der kom mange norske motorbåde på op til 60 fod og de små feer på
fordækket kunne ikke lave meget andet end at stå og se godt ud. Der
kunne være op til 3 meter ned til en flydebro, så det ville medføre at
man skulle have en større wienerstige med.
Nogle Bavarianejere vi talte med, havde tidligere haft mindre både, og
det kom klart frem at konen ønskede større komfort (mere luft i
cockpittet og under dæk) cockpittelteene er fantastiske i deres
udformning og fleksibilitet.
Når vi kom ind på sejlegenskaber så sagde manden ombord at, ja den kom
fremad; men egenskaberne var ikke fantastiske, For fredens skyld så
ville de prøve den nogle år.
I havn var den god, hvis man kunne finde en egnet plads.
Det emne med megen plads ombord og ingen mulighed for gode
havnepladser var gennemgående.
Langt de fleste lystbådehavne er lavet med pælepladser for år tilbage
og som regel er der kun ganske få pladser til både der er op mod 4,5
meter brede.
I Kastrup f.eks. hvor der er over 900 bådpladser er der kun 16 pladser
der er brede nok til de store både. Det er en nyere havn.
Tæt ved er Skanska ved at lave en ny havn for store både med op til
4,5 meters dybgang. Hvis den tendens breder sig kan vi have en
havneopdeling der tilgodeser begge grupper bådejere.
Mvh/Harding
On 9 Aug., 11:35, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Det skulle ikke være svært at finde en Bavaria 34 som blot er nogle få
> år gammel til omkring 400K. Jeg var faktisk meget fristet selv, da vi
> skulle finde ny båd sidste år, især fordi man i Tyskland finder mange
> vældig godt udstyrede eksemplarer (Harken spil & blokke, Raymarine
> etc). Jeg kom frem til at modeller fremstillet efter 2002
> finishmæssigt lever helt op til hvad du får i andre både om læ - f.eks
> sammenlignet med X-Yacht.
>
> Jeg endte dog selv med at købe en 20 år gammel X-372, da jeg sætter
> sejlegenskaberne højt og ikke gider have en sejlbåd der sejler
> sidelæns når det blæser en lille smule (jeg ved godt at man KAN få
> Bavaria med en længere køl, men der er færre af dem), og så er jeg ret
> sikker på at værditabet er mindre på X-eren end på Bavaria'en - men
> hvad betyder det hvis man alligevel har tænkt sig at beholde båden i
> 15 år?
>
> Men det er købers marked lige nu, og det betyder at du kan handle en
> let brugt Bavaria forholdsvis langt ned i pris. Den broker vi handlede
> hos i Holland havde 2 Bavaria 42 (såvidt jeg husker) til salg. Nypris
> omkring EUR 190K - den ene ejer drømte om at han skulle have 165K (den
> var vist 2 - 3 år gammel), men brokeren satte den til salg for 129K -
> den blev solgt for (hold fast) EUR 95K!!
>
> Hvis jeg en dag skal have noget jeg bare skal opholde mig i, og som
> skal transportere mig fra A til B - så er jeg fristet til en sådan
> Bavaria...
>
> Mange hilsner
>
> Henrik
>
>
>
>
>
> > Hej både Bjarke og Gert (og andre)
>
> > ja hvis pengepungen var overfyldt vidste man godt hvad man ville have - men
> > som altid bliver tingene et kompromis - og jeg vælger at "føje"
konen...
> > fordi.. vi skal jo begge kunne lide at bruge båden så meget som overhovedet
> > muligt og selv om alenesejlads også er en ting jeg ynder meget, så er tiden
> > med konen ombord dog den absolut mest hyggelige. Det er da skønt at kunne
> > dele oplevelserne med en "mage" der stadigt synes at bådferie er nr.1
>
> > Det skulle gerne fortsætte - jeg synes jeg oplever en del par der efter
> > noget tid ender med "manden på båden - konen i haven" - og den tid kan i
> > mine øjne godt udskydes lidt uden det gør noget.
>
> > Og... springet fra min nuværende båd til en Bavaria 32 vil under alle
> > omstændigheder være et trin op ad stigen - vi har begge fået smag for lidt
> > længere ture, så vigtigheden af komfort og en rummelig "ny" båd vejer
> > tungt - også selv om vi har haft mange og lange ture med rimelig komfort i
> > den nuværende.
>
> > Vi fandt skam også vores drømmebåd til den nette sum af 1,5 mill. - men
> > banken var ikke helt enig i drømmeriet - sådan går det jo nogle gange - og
> > fornuftigt nok, for begynder man at tælle brugstimer op og sætter en
> > timepris på 1,5 mill. så begynder overlæben at bævre
>
> > Så vi fortsætter vores søgen efter vor valgte bådtype.
>
> > Takker mange gange for diverse links og gode råd - vi kigger på livet løs...
> > (dog intet fundet endnu)
>
> > venlig sommerhilsen fra en vaaarm og solbeskinnet østsvensk havn.
>
> > JN- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -