/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Pakning
Fra : Ukendt


Dato : 27-07-09 12:14

Hej Gruppe

Er lige kommet hjem fra en 4000 km tur , hvor når maskinen blev meget varm
kom der olie ud ved 2 af ventildækslerne.
Ventildækslerne som bruger en 40 mm. Ø pakning med et 30 mm. Ø hul er ikke
originale, så jeg aner ikke hvor jeg kan få dem , og de trænger helt sikkert
til udskiftning
Alternativ er at selv skære dem ud i 1 mm. neopren-gummi
Men jeg har forsøgt at få det på div. MC og Autoværksteder uden held
Hvor får man fat i sådan en plade. ?
Merkonomen har en 2 mm. plade...
Er den ikke for tyk til dette brug ? der er jo ikke meget gevind

Hilsen
Jack

Honda CB 550 K3





 
 
LasseNC (27-07-2009)
Kommentar
Fra : LasseNC


Dato : 27-07-09 06:34

On Jul 27, 1:13 pm, "Jack" <cb550(snabela)honda-bike.eu> wrote:
> Hej Gruppe
>
> Er lige kommet hjem fra en 4000 km tur , hvor når maskinen blev meget varm
> kom der olie ud ved 2  af ventildækslerne.
> Ventildækslerne som bruger en 40 mm. Ø pakning med et 30 mm. Ø hul er ikke
> originale, så jeg aner ikke hvor jeg kan få dem , og de trænger helt sikkert
> til udskiftning
> Alternativ er at selv skære dem ud i  1 mm. neopren-gummi
> Men jeg har forsøgt at få det på div. MC og Autoværksteder uden held
> Hvor får man fat i sådan en plade. ?
> Merkonomen har en 2 mm. plade...
> Er den ikke for tyk til dette brug ?   der er jo ikke meget gevind
>
> Hilsen
> Jack
>
> Honda CB 550 K3

www.Davidsilverspares.co.uk

Ukendt (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-07-09 14:50


"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:6cb53e2a-d5fc-4455-934c-b29fb902458a@s15g2000yqs.googlegroups.com...
On Jul 27, 1:13 pm, "Jack" <cb550(snabela)honda-bike.eu> wrote:
> Hej Gruppe
>
> Ventildækslerne som bruger en 40 mm. Ø pakning med et 30 mm. Ø hul er ikke
> originale, så jeg aner ikke hvor jeg kan få dem , og de trænger helt
> sikkert
> til udskiftning
> Alternativ er at selv skære dem ud i 1 mm. neopren-gummi
> Men jeg har forsøgt at få det på div. MC og Autoværksteder uden held
> Hvor får man fat i sådan en plade. ?
> Merkonomen har en 2 mm. plade...
> Er den ikke for tyk til dette brug ? der er jo ikke meget gevind
>

www.Davidsilverspares.co.uk

Kender godt firmaet , og jeg har stykliste til hele Hondaén
Men det er jo ikke originale ventildæksler !
Så derfor tror jeg selv må "lave" pakningerne
I de originale sidder der en O ring og dem kan man jo få alle steder.

Hilsen
Flemming



Steen Gruby (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 27-07-09 16:01

On Mon, 27 Jul 2009 15:50:26 +0200, "Jack"
<cb550(snabela)honda-bike.eu> wrote:

Hej.
>
>Kender godt firmaet , og jeg har stykliste til hele Hondaén
>Men det er jo ikke originale ventildæksler !
>Så derfor tror jeg selv må "lave" pakningerne
>I de originale sidder der en O ring og dem kan man jo få alle steder.
>
T-Hansen Blålys har rigtig pakningsmateriale i hele ark.
0,5 - 0,6 og 0.7 mm til godt 40 Kr pr ark.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

p.jarnbak (27-07-2009)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 27-07-09 16:19

> www.Davidsilverspares.co.uk
>
> Kender godt firmaet , og jeg har stykliste til hele Hondaén
> Men det er jo ikke originale ventildæksler !
> Så derfor tror jeg selv må "lave" pakningerne
> I de originale sidder der en O ring og dem kan man jo få alle steder.
>
> Hilsen
> Flemming
Har du prøvet med de originale o-ringe?De uoriginale dæksler
jeg kender(dem med køle finner)bruger de samme o-ringe som de originale,
da det er samme gevind .
Palle



LasseNC (29-07-2009)
Kommentar
Fra : LasseNC


Dato : 29-07-09 10:10

On Jul 27, 5:19 pm, "p.jarnbak" <jarn...@tdcadsl.dk> wrote:
> >www.Davidsilverspares.co.uk
>
> > Kender godt firmaet , og jeg har stykliste til hele Hondaén
> > Men det er jo ikke originale ventildæksler !
> > Så derfor tror jeg selv må "lave" pakningerne
> > I de originale sidder der en O ring og dem kan man jo få alle steder.
>
> > Hilsen
> > Flemming
>
> Har du prøvet med de originale o-ringe?De uoriginale dæksler
> jeg kender(dem med køle finner)bruger de samme o-ringe som de originale,
> da det er samme gevind .
> Palle

Jeg må nok erkende jeg heller aldrig har hørt om uoriginale
ventildæksler til en CB550K3/CB500K3.

Er det "kapslerne" til ventiljusteringen du mener?


p.jarnbak (29-07-2009)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 29-07-09 22:34


Jeg må nok erkende jeg heller aldrig har hørt om uoriginale
ventildæksler til en CB550K3/CB500K3.

Er det "kapslerne" til ventiljusteringen du mener?

Det er dem jeg mener.Man kunne købe flere forskelige set med alu dæksler
som uoriginalt tilbehør i "gamle" dage,både til generator,tænding og så
ventildæksler
fælles for dem var at de blev monteret med originale
pakninger.Ventildækslerne
passede på de fleste SOHC Honda motore fra 70'erne f.eks cd50 cb125 cb175
cb200 cb250 og op til og med cb750/4.Den gang var det smart med kølefinner

ventildækslerne og så kunne de skrues af uden brug af værktøj.
Mvh Palle
Første mc cb500/4 k1




Ukendt (31-07-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-07-09 08:15


"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4a70c058$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>

>>T-Hansen Blålys har rigtig pakningsmateriale i hele ark.
>>0,5 - 0,6 og 0.7 mm til godt 40 Kr pr ark.
Svar til Steen G.. Har forsøgt søge på pakning på tante hansens hjemmeside
og en forespørgsel hos tanten, kunne de foretælle at sådan noget havde de
ikke.

> Jeg må nok erkende jeg heller aldrig har hørt om uoriginale
> ventildæksler til en CB550K3/CB500K3.
>
> Er det "kapslerne" til ventiljusteringen du mener?

Ja hvis det er det korekte navn så er det dem......
nogle store forkromede kapsler med "kølefinner" er dem som jeg helst vil
beholde.
Har anskaffet min noget Neoprengummi i 2 mm tykelse, men jeg tror det er for
blødt da jeg har svært ved at styre pakningen under tilspænding, den har
tendens til at blive presset ud.
Jeg tror løsningen bliver at jeg drejer et 2 mm dyb spor i dem og bruger O
ringe i stedet.

Hilsen
Jack



Jante (31-07-2009)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 31-07-09 09:06

"Jack" skrev:
>
> ... Har forsøgt søge på pakning på tante hansens
> hjemmeside og en forespørgsel hos tanten, kunne de foretælle at sådan
> noget havde de ikke.
>


Selvfølgelig har de det. Søg på "pakningspapir" eller
"pakningsmateriale".


/J



Ukendt (31-07-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-07-09 14:05


"Jante" <adressen@er.invalid> skrev i en meddelelse
news:4a72a5ec$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Jack" skrev:
>>
>> ... Har forsøgt søge på pakning på tante hansens hjemmeside
>
> Selvfølgelig har de det. Søg på "pakningspapir" eller "pakningsmateriale".
>
Nu var det ikke lige pakningspapir jeg havde fokus på, da jeg regnede med
pakningspapir til nævte formål ikke kunne bruges,
Hvis pakningspapir kan bruges kunne det spares mig for en del besvær.
Det lokale MC værksted i Holstebro henviste de mig til der hvor de plejer at
købe gummipakninger.
Og der kunne de ikke hjælpe mig... kun med en 2 mm. neoprenplade som kan
klare 100 C°

Jack

Honda CB 550 K3






Steen Gruby (31-07-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 31-07-09 19:56

On Fri, 31 Jul 2009 15:05:01 +0200, "Jack"
<cb550(snabela)honda-bike.eu> wrote:

Hej Jack.
>>
>Nu var det ikke lige pakningspapir jeg havde fokus på, da jeg regnede med
>pakningspapir til nævte formål ikke kunne bruges,

Jeg må tilstå at jeg ikke kan læse indenad, idet det er "O"-ringe og
ikke en decideret pakning du er ude efter.
(Det skal lige bemærkes at det pakningsmateriale Tante Blålys har er
en udemærket kvalitet).

>Hvis pakningspapir kan bruges kunne det spares mig for en del besvær.

Jeg kender godt de dæksler, men jeg tør ikke sige om man kan
fremstille en almindelig pakning til at sætte ind der.
Det er et spørgsmål om dækslet rammer noget bagvedliggende hvis
pakningen er for tynd.

>Det lokale MC værksted i Holstebro henviste de mig til der hvor de plejer at
>købe gummipakninger.

Jeg var på spanden med en pakdåse (simmerring) med et noget specielt
mål, og ledte højt og lavt.
Til sidst landede jeg hos firmaet Carsten Holm a/s i Ringe.
Det var ikke så ringe
Faktisk noget nær det mest kompetente jeg har været ude for.
Det tog damen 2 min. at konstatere at det jeg søgte ikke findes i mm,
men i tommer findes der noget der er så tæt på at det kan bruges, og
så oven i købet lagervare (19 x 28,5 x 5 var det jeg skulle bruge,
19,05 x 28,57 x 4,76 (3/4 x 1-1/8 x 3/16") var hvad jeg fik - Helt
perfekt).
Efter 15 min i telefonen var mine varer på vej.
Du kan jo ringe til dem og prøve at give målene på de ringe du søger
og se om du er lige så heldig.
Adresse og tlf. nr er på deres hjemmeside, hvor ret omfattende
kataloger også er at finde.
http://www.carstenholm.dk/

>Og der kunne de ikke hjælpe mig... kun med en 2 mm. neoprenplade som kan
>klare 100 C°
>
Pakninger til hydraulik kan normalt klare temmelig høje temperaturer,
så det er nok den vej du skal, hvis de originale ikke er til at
skaffe.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Ukendt (31-07-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-07-09 21:26


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:tjd675tg71ji496gbb8gf9l506hjsihg3l@4ax.com...
> On Fri, 31 Jul 2009 15:05:01 +0200, "Jack"
> <cb550(snabela)honda-bike.eu> wrote:
>
> Hej Jack.
>>>
>>Nu var det ikke lige pakningspapir jeg havde fokus på, da jeg regnede med
>>pakningspapir til nævte formål ikke kunne bruges,
>
> Jeg må tilstå at jeg ikke kan læse indenad, idet det er "O"-ringe og
> ikke en decideret pakning du er ude efter.

Næææ.. O ringe var en løsning jeg havde i tankerne, ved at dreje et 2mm
dyb "spor" til at lægge O ringen ned i ligesom på original dækslet.
Jeg er ikke "verdensmester" på en drejebænk , så jeg er gået lidt udenom da
jeg både skal slibe stål , og centreringen er også lidt vanskeligt, da
"sporet" skal ligge helt inde ved gevindet for at give noget materiale
yderst. og da jeg er nød til at spænde på en sekskant fordi den er konisk
kan den godt slå lidt.

>>Hvis pakningspapir kan bruges kunne det spares mig for en del besvær.
>
> Jeg kender godt de dæksler, men jeg tør ikke sige om man kan
> fremstille en almindelig pakning til at sætte ind der.
> Det er et spørgsmål om dækslet rammer noget bagvedliggende hvis
> pakningen er for tynd.
>
Jeg prøver at få fat i noget 0,75 mm pakningspapir fra Tanten i morgen......

>
> Til sidst landede jeg hos firmaet Carsten Holm a/s i Ringe.
> Det var ikke så ringe
> Adresse og tlf. nr er på deres hjemmeside, hvor ret omfattende
> kataloger også er at finde.
> http://www.carstenholm.dk/

Det må jeg prøve hvis det med papirpakningerne slår fejl...
for det neoprengummi jeg har fået er for blød..
Noepren fås jo i mange forskellige udgaver, det er bare med at vide hvor man
kan købe det.

Jack

Honda CB 550 K3



Steen Gruby (31-07-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 31-07-09 21:39

On Fri, 31 Jul 2009 22:26:12 +0200, "Jack"
<cb550(snabela)honda-bike.eu> wrote:

Hej Jack.
>
>Næææ.. O ringe var en løsning jeg havde i tankerne, ved at dreje et 2mm
>dyb "spor" til at lægge O ringen ned i ligesom på original dækslet.
>
Jeg er ikke sikker, men hvis man tager en "O"-ring der passer omkring
gevindet og blot spænder den til uden videre dikkedarer, skal ringen
nok blive siddende uden at der er drejet spor til den.
>
>Jeg prøver at få fat i noget 0,75 mm pakningspapir fra Tanten i morgen......
>
Det ligger i plader der er næsten DIN A3, så der er til nogle
pakninger
>
>Det må jeg prøve hvis det med papirpakningerne slår fejl...
>for det neoprengummi jeg har fået er for blød..
>Noepren fås jo i mange forskellige udgaver, det er bare med at vide hvor man
>kan købe det.
>
Du kan jo lige kigge i deres kataloger.
Der er mange forskellige produkter i mange forskellige materialer, så
lur mig om ikke du kan finde noget der passer.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Armand (31-07-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-07-09 22:13

Jack skrev:
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> news:tjd675tg71ji496gbb8gf9l506hjsihg3l@4ax.com...
>>
>
>> Til sidst landede jeg hos firmaet Carsten Holm a/s i Ringe.
>
> Det må jeg prøve hvis det med papirpakningerne slår fejl...
> for det neoprengummi jeg har fået er for blød..
> Noepren fås jo i mange forskellige udgaver, det er bare med at vide hvor man
> kan købe det.
>
Neopren er vel også porøst og dermed utæt :-/

Du kan få en smed til at hugge(*) nogle ringe ud af noget tykkere
paknings-pap á dét man bruger ved flange-samling af større rør - Måske
findes de endda som prefab ved et af stål-engros firmaerne (á Sanistål?)

Kunststof-pakninger kunne også være et brugbart alternativ! Sådanne
smelter ikke ved 300°, som er så høj en temperatur at en spytklat syder
på overfladen (test dit topdæksels temperatur v.h.a. dén test en dag ved
lejlighed!) :-/

(*):
Udtrykket dækker "udmejsling" med et ringformet stemmejern - en såkaldt
hugge-pibe!

--
Armand.

Armand (31-07-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-07-09 18:26

Jack skrev:
>
> Jeg tror løsningen bliver at jeg drejer et 2 mm dyb spor i dem og bruger O
> ringe i stedet.
>
I hydraulikbranchen har man nogle støtteringe med L-formet tværsnit til
brug ved O-rings pakning af bolte. Måske at de også findes i den
fornødne størrelse til dit brug :-/

--
Armand.

Ukendt (01-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-08-09 21:55


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4a73293a$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jack skrev:
>>
>> Jeg tror løsningen bliver at jeg drejer et 2 mm dyb spor i dem og bruger
>> O ringe i stedet.

>Jeg er ikke sikker, men hvis man tager en "O"-ring der passer omkring
>gevindet og blot spænder den til uden videre dikkedarer, skal ringen
>nok blive siddende uden at der er drejet spor til den.

Sporet er nødvendig, som jeg beskrev tidligere, er der ikke meget gevind
og værkstedshåndbøgerne gør opmærksom på det sårbare gevind, derfor skal den
spændes med kun 12-13 ft. lb

> I hydraulikbranchen har man nogle støtteringe med L-formet tværsnit til
> brug ved O-rings pakning af bolte. Måske at de også findes i den fornødne
> størrelse til dit brug :-/

Det 2mm dybe spor til den 3 mm Ø tykke O ring blev løsningen,
fordi jeg gerne ville have en løsning på problemet, da jeg ikke tror at
maskinen har godt af at stå alt for meget stille her i ferietiden
Jeg takker for interessen om mit problem , og de mange forslag til løsning,
som jeg måske kan bruge en anden gang.
Jeg vil i morgen køre en tur for at se om der kommer olie når den bliver
meget varm.
Den skulle helst være ok til næste ugen når den skal rundt i det sydlige
Jylland.

Jack

Honda CB 550 K3



Ukendt (02-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-08-09 11:30

On Sat, 1 Aug 2009 22:54:42 +0200, Jack wrote:

> Det 2mm dybe spor til den 3 mm Ø tykke O ring blev løsningen,

Dét lyder ikke rigtigt :-/ Skal en o-ring holde, så holder man sig til
tabellen for dybde/bredde af spor. Det er oftest med i katalogerne fra de
respektive o-ringsforhandlere, eksempelvis M-Seals. Husk også at o-ringe
ikke kan komprimeres, der skal være plads i sporet til o-ringens
tværsnitsareal.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Ukendt (02-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-08-09 12:32


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:179z1ji0dnlpl.oot5ye5q26$.dlg@40tude.net...
> On Sat, 1 Aug 2009 22:54:42 +0200, Jack wrote:
>
>> Det 2mm dybe spor til den 3 mm Ø tykke O ring blev løsningen,
>
> Dét lyder ikke rigtigt :-/ Skal en o-ring holde, så holder man sig til
> tabellen for dybde/bredde af spor. Det er oftest med i katalogerne fra de
> respektive o-ringsforhandlere, eksempelvis M-Seals. Husk også at o-ringe
> ikke kan komprimeres, der skal være plads i sporet til o-ringens
> tværsnitsareal.
>
Hej Orla.....
Det kunne godt være jeg skulle have udtrykt mig lidt mere præsinst.
Sporet er selvfølgelig 3mm bredt og så kun 2mm dybt, nøjagtig som på de
originale ventilkapsler.
Sporet på originalen er firkantet , hvor jeg har slebet stålet rundt i enden
så det passer til O ringen på dem jeg har drejet.

Hilsen
Jack

Honda CB 550 K3 So who needs a 750 ( Citat fra Bike Sept 1977 )







Ukendt (02-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-08-09 15:02

On Sun, 2 Aug 2009 13:32:28 +0200, Jack wrote:

> Hej Orla.....
> Det kunne godt være jeg skulle have udtrykt mig lidt mere præsinst.
> Sporet er selvfølgelig 3mm bredt og så kun 2mm dybt, nøjagtig som på de
> originale ventilkapsler.

En 3 mm o-ring skal have en 2,4 mm dybde, og 3,9 mm bredde ved statisk
belastning.

Dit spor passer til en 2,5 mm o-ring.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Thore Jensen Bergens~ (02-08-2009)
Kommentar
Fra : Thore Jensen Bergens~


Dato : 02-08-09 12:44

Jack skrev:
> Hej Gruppe
>
> Er lige kommet hjem fra en 4000 km tur , hvor når maskinen blev meget varm
> kom der olie ud ved 2 af ventildækslerne.
> Ventildækslerne som bruger en 40 mm. Ø pakning med et 30 mm. Ø hul er ikke
> originale, så jeg aner ikke hvor jeg kan få dem , og de trænger helt sikkert
> til udskiftning
> Alternativ er at selv skære dem ud i 1 mm. neopren-gummi
> Men jeg har forsøgt at få det på div. MC og Autoværksteder uden held
> Hvor får man fat i sådan en plade. ?

Biltema..
De har det i diverse tykkelser..

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=89427

Thore

Ukendt (02-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-08-09 19:45


"Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev i en meddelelse
news:4a757bf1$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> En 3 mm o-ring skal have en 2,4 mm dybde, og 3,9 mm bredde ved statisk
>>belastning.
>>Dit spor passer til en 2,5 mm o-ring.

Hej Orla... jeg måtte lige ud og måle en gang til...
Sporet på de originale er nøjagtig 3,1 mm bred, O ringene er lidt
deformerede, vel sagtnes fordi det er et "firkantet" spor.
Men det er 3mm O ringe, men kan det tænkes at pga. at sporet er fladt i
bunden at det kan opsumerer nogen af de faktorer du nævner ?
jeg lavede det jo "rund" bund , da jeg troede at det var det bedre..
Det ser ud til efter en 300 km tur i dag at de er tætte og kapslerne har
ikke ændret sig på tilspænding.

>> Alternativ er at selv skære dem ud i 1 mm. neopren-gummi
>> Hvor får man fat i sådan en plade. ?
>
>Tore skrev.... Biltema..
> De har det i diverse tykkelser..
>
Nu har jeg jo lavet sporet .....
men jeg havde været inde på Biltema´s hjemmeside, men da de ikke sender
syntes jeg det var lidt langt at køre, for at finde ud af om det var noget
jeg kunne bruge.... for der jo ikke rigtig opgivet nogen data, og det skulle
jo nødig være så blød som de plader jeg først prøvede.

Hilsen
Jack




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste