/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Starthjælp Bil/MC
Fra : Matus


Dato : 17-06-09 16:55

Der burde vel ikke være noget i vejen for at man kan starte en halvdød bil
med et MC-batteri - de er jo begge 12 volt.
Men jeg spørger alligevel for at sikre mig..!


 
 
BigMac (17-06-2009)
Kommentar
Fra : BigMac


Dato : 17-06-09 16:59



> Der burde vel ikke være noget i vejen for at man kan starte en halvdød bil
> med et MC-batteri - de er jo begge 12 volt.
Ja - hvis det lille batt. kan give dig nok strøm...



kalle (17-06-2009)
Kommentar
Fra : kalle


Dato : 17-06-09 17:09

håber bilen når at komme i gang , så du kan starte mcèn med bilens batteri


"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:4a3914b0$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>> Der burde vel ikke være noget i vejen for at man kan starte en halvdød
>> bil med et MC-batteri - de er jo begge 12 volt.
> Ja - hvis det lille batt. kan give dig nok strøm...
>



Carsten (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 17-06-09 17:10

"Matus" <matus99@yahoo.com> wrote in message
news:h1b3k6$9ru$1@newsbin.cybercity.dk...
> Der burde vel ikke være noget i vejen for at man kan starte en halvdød bil
> med et MC-batteri - de er jo begge 12 volt.

De er begge 12 volt ja, men absolut ikke samme ampere (strømstyrke). Du vil
altså næppe kunne give den "hjælp" der skal til for bilen. Din MCs batteri
har kun 10% af den styrke et typisk bilbatteri har.

Carsten



Armand (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-06-09 19:29

Carsten skrev:
> "Matus" <matus99@yahoo.com> wrote in message
> news:h1b3k6$9ru$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Der burde vel ikke være noget i vejen for at man kan starte en halvdød bil
>> med et MC-batteri - de er jo begge 12 volt.
>
> De er begge 12 volt ja, men absolut ikke samme ampere (strømstyrke). Du vil
> altså næppe kunne give den "hjælp" der skal til for bilen. Din MCs batteri
> har kun 10% af den styrke et typisk bilbatteri har.
>
Batteriet på min første bil, en nedslidt Kadett B, havde det svært med
vinterkulden, og da min investeringslyst ver meget lille klarede jeg de
koldeste morgener med at sætte min (vinteropstaldede)
motorcykel-akkumulator til Kadett'ens tændspole:
Med fuld power på tændingen startede motoren let v.h.a. den bevægelse
bilens egen strøm kunne sætte startmotoren i

Hvis det vitterligt drejer sig om en halvfungerende starter er dit
scenarie cirka det samme, hvorfor at jeg vil anbefale dig at bruge
mc-strøm til dét trick istedet!

--
Armand.

Ib Jakobsen (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 17-06-09 21:16

Armand skrev:

>
> Hvis det vitterligt drejer sig om en halvfungerende starter er dit
> scenarie cirka det samme, hvorfor at jeg vil anbefale dig at bruge
> mc-strøm til dét trick istedet!

Nej, for pokker. Lad være. Hvis der ikke er så meget strøm på bilen vil
du få mange ampere gennem ledninger fra tændspolen og gennem bilens
ledningsnet. Og så gælder reglen om elektronik og blå røg.




--
MVH
Ib Jakobsen

Steen Gruby (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-06-09 21:41

On Wed, 17 Jun 2009 22:15:42 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.
>
>Nej, for pokker. Lad være. Hvis der ikke er så meget strøm på bilen vil
>du få mange ampere gennem ledninger fra tændspolen og gennem bilens
>ledningsnet. Og så gælder reglen om elektronik og blå røg.

Man kan da altid pille forsyningsledningen af tændspolen og forsyne
den fra et lille batteri som f.eks. et MC batteri.
Når motoren er startet sætter man forsyningsledningen på igen og
fjerner det lille batteri.
Keine hexerei
Det kan faktisk gøres med ret små tørbatterier hvis det er i et
nødstilfælde.

At forsøge at benytte et MC batteri som startbatteri er lidt mere
tvivlsomt, men kan gøres.
De batterier der sidder i de små starthjælp kasser er ikke meget
større end et MC batteri og de virker faktisk.

At man så aldrig fik mig til at benytte mit MC batteri på den måde er
en anden sag - Risikoen for at ødelægge batteriet er simpelthen for
stor.
Startstrømmen på en MC starter er godt 125 Amp. i det øjeblik der
trykkes på knappen.
På bilen er det 400 Amp, og det er MC batteriet ikke beregnet til.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Steen Gruby (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-06-09 21:56

On Wed, 17 Jun 2009 22:40:36 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

Hej.
>
>Man kan da altid pille forsyningsledningen af tændspolen og forsyne
>den fra et lille batteri som f.eks. et MC batteri.
>Når motoren er startet sætter man forsyningsledningen på igen og
>fjerner det lille batteri.
>Keine hexerei
>Det kan faktisk gøres med ret små tørbatterier hvis det er i et
>nødstilfælde.
>
Det skal lige siges at den metode kun kan bruges på ældre biler, og
ikke på mange nyere hvor tændspolerne er sammenbygget med
tændhætterne.
Her er det dødeligt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Armand (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-06-09 18:11

Steen Gruby skrev:
>
> Startstrømmen på en MC starter er godt 125 Amp. i det øjeblik der
> trykkes på knappen.
> På bilen er det 400 Amp, og det er MC batteriet ikke beregnet til.
>
Der er vel også forskel på såvel mc som bil -startere :-/
Jeg mener: Skulle der ikke være kræfter nok i akkumulatoren på en
to-liters V-twin til at trække starteren på en bette 1.1'er!?

Udover batteri-kapaciteten er der også generator-kapaciteten at tage i
ed: Hvis motoren spinder tillader laderelæet i grunden hele
generator-kapaciteten at slippe igennem til bilen!

--
Armand.

Ukendt (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-06-09 21:44

On Thu, 18 Jun 2009 19:11:14 +0200, Armand wrote:

> Steen Gruby skrev:
>>
>> Startstrømmen på en MC starter er godt 125 Amp. i det øjeblik der
>> trykkes på knappen.
>> På bilen er det 400 Amp, og det er MC batteriet ikke beregnet til.
>>
> Der er vel også forskel på såvel mc som bil -startere :-/
> Jeg mener: Skulle der ikke være kræfter nok i akkumulatoren på en
> to-liters V-twin til at trække starteren på en bette 1.1'er!?

Lige nøjagtigt, der er ikke en skid forskel på at starte en 1 liters motor,
uanset om den sidder i en bil, eller en mc. Traditionen foreskriver en
akkumulator på min. 45Ah i en bil. Det kunne de fleste så ikke acceptere på
en mc, (tidlige BMW, og Guzzi undtaget), og så skulle det vise sig at en 12
Ah akkumulator fint gør jobbet

En FJ1200 i nabolaget har i nogle år startet på en 6 Ah GEL-akkumulator af
typen fra et alarmanlæg. Den har tilslutninger i form af 6,3 mm. spadestik.

Ta' deen

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Jim Andersen (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 19-06-09 07:09

Armand wrote:
> Der er vel også forskel på såvel mc som bil -startere :-/
> Jeg mener: Skulle der ikke være kræfter nok i akkumulatoren på en
> to-liters V-twin til at trække starteren på en bette 1.1'er!?

Eller en GN250 til at starte en to-liters Chrysler ?

/jim



Ib Jakobsen (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-06-09 21:09

Steen Gruby skrev:

>
> Man kan da altid pille forsyningsledningen af tændspolen og forsyne
> den fra et lille batteri som f.eks. et MC batteri.
> Når motoren er startet sætter man forsyningsledningen på igen og
> fjerner det lille batteri.

Flere tyske biler gjorde faktisk noget der ligner. I selverkendelse af
der var stort spændingstab frem til spolen og at spændingen fladt under
startforsøg, kørte flere tyske biler med formodstand og 8v spoler.
Formodstanden blev koblet ud under start, og spolen fik overspænding.

> At forsøge at benytte et MC batteri som startbatteri er lidt mere
> tvivlsomt, men kan gøres.
> De batterier der sidder i de små starthjælp kasser er ikke meget
> større end et MC batteri og de virker faktisk.
>
> At man så aldrig fik mig til at benytte mit MC batteri på den måde er
> en anden sag - Risikoen for at ødelægge batteriet er simpelthen for
> stor.
> Startstrømmen på en MC starter er godt 125 Amp. i det øjeblik der
> trykkes på knappen.
> På bilen er det 400 Amp, og det er MC batteriet ikke beregnet til.

Ja, og er starteren godt slidt kan den trække op mod 1000 Amp. Mit
mc-batteri kan give 210 Amp. Lad os forestille os at starteren trækker
800 Amp, bilens batteri kommer med de 400 Amp og der suppleres op med
yderligere 200 Amp via tynde ledninger fra tændspolen gennem
tændingslåsens slidte kontaktpunkter. Plejer ikke gå godt.


Men på nyere biler er det slet ikke nemt at få fat i klemmerne på spolen.




--
MVH
Ib Jakobsen

oz3bto (17-06-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 17-06-09 23:55


"Matus" <matus99@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:h1b3k6$9ru$1@newsbin.cybercity.dk...
> Der burde vel ikke være noget i vejen for at man kan starte en halvdød bil
> med et MC-batteri - de er jo begge 12 volt.
> Men jeg spørger alligevel for at sikre mig..!


Ja det kan man vel godt .. Men tror sku ikke at et MC batteri kan sparke liv
i en bil

De MC batterier jeg har haft fingre i har max være på 17AH .. Mindste bil
batteri jeg har haft fingre i var på 45AH og start strøm på 3-400A

Der kan et MC batteri hvist ikke være med

Men sjovt nok så i div startboostere sidder der faktisk et batteri ala dem
på MCerne .. men også nogen kondenssatore osv



Torben Scheel (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 18-06-09 09:32

Matus wrote:
> Der burde vel ikke være noget i vejen for at man kan starte en halvdød
> bil med et MC-batteri - de er jo begge 12 volt.
> Men jeg spørger alligevel for at sikre mig..!

Well, jeg kørte til vejning af min importbil med et 12Ah batteri da
skulle indregistreres. Det kunne til nød starte en Audi 2,3 5-cylindret
op når den var varm, men jeg vil ikke anbefale det som generel løsning.

Vægten landede i øvrigt på den rigtige side af 1300kg
(vægtafgiftsskillelinie)

Jeg har også brugt en MC som starthjælp til bilen med masser af
omdrejninger på MC'en. Den overlevede sgu' også minus til plus montering
(men startkablerne var dejligt bløde bagefter Igen - ikke en anbefaling.

--
vh
Torben

Matus (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Matus


Dato : 18-06-09 12:02


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4a39fb8e$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Matus wrote:
>> Der burde vel ikke være noget i vejen for at man kan starte en halvdød
>> bil med et MC-batteri - de er jo begge 12 volt.
>> Men jeg spørger alligevel for at sikre mig..!
>
> Well, jeg kørte til vejning af min importbil med et 12Ah batteri da skulle
> indregistreres. Det kunne til nød starte en Audi 2,3 5-cylindret op når
> den var varm, men jeg vil ikke anbefale det som generel løsning.
>
> Vægten landede i øvrigt på den rigtige side af 1300kg
> (vægtafgiftsskillelinie)
>
> Jeg har også brugt en MC som starthjælp til bilen med masser af
> omdrejninger på MC'en. Den overlevede sgu' også minus til plus montering
> (men startkablerne var dejligt bløde bagefter Igen - ikke en
> anbefaling.
>
> --
> vh
> Torben

Tak for en masse velmenende, og også nogle gode råd (og nogle gode historier
;). Men det viste sig at det var dynamoen der havde sat sig (batteriet var
ok). Den røg selvfølgelig ad h..... til da jeg forsøgte at starte den, men
det var først da kileremmen knækkede jeg opdagede det.


Torben Scheel (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 18-06-09 12:28

Matus wrote:

> Tak for en masse velmenende, og også nogle gode råd (og nogle gode
> historier ;). Men det viste sig at det var dynamoen der havde sat sig
> (batteriet var ok). Den røg selvfølgelig ad h..... til da jeg forsøgte
> at starte den, men det var først da kileremmen knækkede jeg opdagede det.

Det er jo ikke en teknikgruppe, så snakken går lystigt

--
vh
Torben

Søren Ottosen (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Søren Ottosen


Dato : 18-06-09 15:42

>
> Tak for en masse velmenende, og også nogle gode råd (og nogle gode
> historier ;). Men det viste sig at det var dynamoen der havde sat sig
> (batteriet var ok). Den røg selvfølgelig ad h..... til da jeg forsøgte at
> starte den, men det var først da kileremmen knækkede jeg opdagede det.

Det har jeg osse prøvet, det var på en Fiat Punto, er din osse det?


Søren



Matus (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Matus


Dato : 19-06-09 00:32


"Søren Ottosen" <lll@lll.dk> skrev i meddelelsen
news:4972e$4a3a524c$5b643a94$30128@news.arrownet.dk...
> >
>> Tak for en masse velmenende, og også nogle gode råd (og nogle gode
>> historier ;). Men det viste sig at det var dynamoen der havde sat sig
>> (batteriet var ok). Den røg selvfølgelig ad h..... til da jeg forsøgte at
>> starte den, men det var først da kileremmen knækkede jeg opdagede det.
>
> Det har jeg osse prøvet, det var på en Fiat Punto, er din osse det?
>
>
> Søren
>

Naaa.., jeg tror jeg kan have en Fiat Punto bag i min ;)))


Jim Andersen (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 18-06-09 12:08

Matus wrote:
> Der burde vel ikke være noget i vejen for at man kan starte en
> halvdød bil med et MC-batteri - de er jo begge 12 volt.
> Men jeg spørger alligevel for at sikre mig..!

Man kan godt. Jeg har skam gjort det. Om det er sundt ved jeg ikke.

/jim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste