|
| CB500 hvad skal man se efter. Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 12-06-09 20:02 |
|
Hej alle.
Skal ud og se på en CB500 med 50k på klokken, da de fleste rigtige
motorcykel folk jo selv skruer på deres cykler er en fuld servicebog et
sjældent syn. så hvad skal man se efter og høre efter.
Hilsen Henrik MC Novice
| |
Jespr (12-06-2009)
| Kommentar Fra : Jespr |
Dato : 12-06-09 14:29 |
|
On 12 Jun., 21:01, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
> Hej alle.
>
> Skal ud og se på en CB500 med 50k på klokken, da de fleste rigtige
> motorcykel folk jo selv skruer på deres cykler er en fuld servicebog et
> sjældent syn. så hvad skal man se efter og høre efter.
>
> Hilsen Henrik MC Novice
Ja, selv er jeg noget uerfaren, da jeg jo købte 1ste mc i februar, men
blev hurtigt lidt klogere - specielt i bagklogskabens klare lys.
Tag først og kig den ordentligt igennem: dvs. se efter om motoren ser
pæn og ren ud og er helt tør omkring samlinger/pakninger. Kig på kæde
og tandhjul (skal ikke have spidse tænder). Er udstødning og
støddæmpere i ordentlig stand og er skiver uden dybe riller og har
klodserne levetid til de næste 5-6kkm. Dvs. det er sådan et
førstehåndsindtryk og indikationer på slid du skal være opmærksom på.
Herefter kan du lytte til motoren: er den i stand til at køre roligt i
tomgang uden mislyde. Her skal du desuden være opmærksom på at sælger
måske har gjort dig en "tjeneste" og haft den startet inden du kommer
(fordi I har en aftale), men det kan skjule at den har startproblemer,
da den jo har lettere ved at starte når den er varm.
Inden du ruller en tur kan du desuden lige aflæse kølervæskestand, som
du tjekker igen når du kommer tilbage, for det kan være svært at sikre
sig mod motorslid og utætheder ved en prøvetur. Den skal jo selvsagt
helst ikke bruge olie el. vand på din første tur. Under prøveturen,
som gerne må være en længere en af slagsen (40-60min) kan du lægge
mærke til hvordan den kobler og bremser. Hondaen bør ikke have
gearproblemer, men kan godt lave en lidt høj klonk-lyd når du skifter
fra 1. til 2. (og 3. til 2.), men er ellers kendt for en solid og
utrolig slidstærk gearkasse. Selvom bagbremsen måske har skiver (fra
o. '98) er den noget sløv og kræver et godt tryk.
Når du er tilbage fra din prøvetur, så kig den lige efter igen mens
den holder i tomgang. Tjek at motoren endnu er tør og fin, at der ikke
er væskeansamlinger nogen steder. Og ellers: brug dit
førstehåndsindtryk og sund fornuft. Du har selvfølgelig sammenlignet
priser på årgange.
Andre mere erfarne mc'ister må tilføje her og korrigere.
VH
Jesper
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (12-06-2009)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 12-06-09 21:41 |
|
Jespr <jesper.undall@gmail.com> writes:
> On 12 Jun., 21:01, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
>> Hej alle.
>>
>> Skal ud og se på en CB500 med 50k på klokken, da de fleste rigtige
>> motorcykel folk jo selv skruer på deres cykler er en fuld servicebog et
>> sjældent syn. så hvad skal man se efter og høre efter.
>
> Ja, selv er jeg noget uerfaren, da jeg jo købte 1ste mc i februar, men
> blev hurtigt lidt klogere - specielt i bagklogskabens klare lys.
[...]
> Her skal du desuden være opmærksom på at sælger
> måske har gjort dig en "tjeneste" og haft den startet inden du kommer
> (fordi I har en aftale), men det kan skjule at den har startproblemer,
> da den jo har lettere ved at starte når den er varm.
Bed *altid* sælger om at motorcyklen skal være helt kold når du
kommer. Man vil ofte kunne høre mislyde (for løst stillede ventiler,
bl.a.) når motoren er is-kold og går i tomgang.
[snip andre gode pointer]
> Andre mere erfarne mc'ister må tilføje her og korrigere.
Evt alliere sig med en erfaren mc'ist som hjælper dig med at gennemgå
den.
Det skal dog siges at flere af de ting som Jesper har peget på ikke
nødvendigvis er "walk-away" ting (sliddele såsom kædekit, dæk og
bremseklodser), men blot ting som gør at man bør overveje et afslag da
det koster ekstra at få det skiftet bagefter.
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
Yamaha YZF-R6 '08 (blå el. sort) http://dfmc.dk/?id=29
| |
J. E. (12-06-2009)
| Kommentar Fra : J. E. |
Dato : 12-06-09 22:28 |
|
"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
news:uprd9qj77.fsf@harrekilde.dk...
> Det skal dog siges at flere af de ting som Jesper har peget på ikke
> nødvendigvis er "walk-away" ting (sliddele såsom kædekit, dæk og
> bremseklodser), men blot ting som gør at man bør overveje et afslag da
> det koster ekstra at få det skiftet bagefter.
>
Jeg syntes den holdning er grebet lidt ud af luften, da prisen på MC-en
jo formentlig er sat ud fra den alder og stand den nu en gang har,
incl. om f.eks. dæk, kæde og skiver måske er nye eller slidte.
Du ville formentlig ikke foreslå at give mere, hvis det hele var nyt.
En samlet vurdering af hele MC-en må være grundlaget for at vurdere
om prisen er OK.
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (12-06-2009)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 12-06-09 22:45 |
|
"J. E." <of.post@post.cybercity.dk> writes:
> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
> news:uprd9qj77.fsf@harrekilde.dk...
>> Det skal dog siges at flere af de ting som Jesper har peget på ikke
>> nødvendigvis er "walk-away" ting (sliddele såsom kædekit, dæk og
>> bremseklodser), men blot ting som gør at man bør overveje et afslag da
>> det koster ekstra at få det skiftet bagefter.
>
> Jeg syntes den holdning er grebet lidt ud af luften, da prisen på MC-en
> jo formentlig er sat ud fra den alder og stand den nu en gang har,
> incl. om f.eks. dæk, kæde og skiver måske er nye eller slidte.
Beklager hvis jeg ikke har formuleret mig klart nok, for vi er rasende
enige.
Min pointe er at det at hvis man finder nogle dele er slidte, så
behøver man nødvendigvis ikke at løbe skrigende bort fra MC'en, men
blot tage det med i total vurderingen, ala: "OK, den skal have nye
dæk, det koster 1800Kr fra reifenversand".
Uanset om sælger plæderer at "prisen er sat efter standen" så vil/skal
køber forsøge at få afslag ud af ting som dette (med mindre der er
tale om et meget klart afslag og vi er i "løb-og-køb" kategorien).
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
Yamaha YZF-R6 '08 (blå el. sort) http://dfmc.dk/?id=29
| |
Henrik Palshøj (12-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 12-06-09 22:54 |
|
On 2009-06-12 23:45:07 +0200, Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> said:
>>>
>>
>> Jeg syntes den holdning er grebet lidt ud af luften, da prisen på MC-en
>> jo formentlig er sat ud fra den alder og stand den nu en gang har,
>> incl. om f.eks. dæk, kæde og skiver måske er nye eller slidte.
>
> Beklager hvis jeg ikke har formuleret mig klart nok, for vi er rasende
> enige.
>
> Min pointe er at det at hvis man finder nogle dele er slidte, så
> behøver man nødvendigvis ikke at løbe skrigende bort fra MC'en, men
> blot tage det med i total vurderingen, ala: "OK, den skal have nye
> dæk, det koster 1800Kr fra reifenversand".
Jeg er helt enig, og betaler gerne prisen, men jeg vil da hade at
betale prisen og så at cyklen bryder sammen når man er på vej hjem.
Så det er egentlig i den retning mit spørgsmål var ment.
Har den nogle achiles hæle den model.
Hilsen Henrik
Der alliere sig med en mekaniker når jeg skal ud og kigge.
>
> Uanset om sælger plæderer at "prisen er sat efter standen" så vil/skal
> køber forsøge at få afslag ud af ting som dette (med mindre der er
> tale om et meget klart afslag og vi er i "løb-og-køb" kategorien).
>
>
> Kai
| |
Henrik Palshøj (12-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 12-06-09 22:31 |
|
On 2009-06-12 22:29:25 +0200, Jespr <jesper.undall@gmail.com> said:
> On 12 Jun., 21:01, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
>> Hej alle.
>>
>> Skal ud og se på en CB500 med 50k på klokken, da de fleste rigtige
>> motorcykel folk jo selv skruer på deres cykler er en fuld servicebog et
>> sjældent syn. så hvad skal man se efter og høre efter.
>>
>> Hilsen Henrik MC Novice
>
> Ja, selv er jeg noget uerfaren, da jeg jo købte 1ste mc i februar, men
> blev hurtigt lidt klogere - specielt i bagklogskabens klare lys.
Noget erfaringer du kan dele ud af???
> Andre mere erfarne mc'ister må tilføje her og korrigere.
>
> VH
> Jesper
| |
Armand (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-06-09 08:54 |
|
Henrik Palshøj skrev:
> On 2009-06-12 22:29:25 +0200, Jespr <jesper.undall@gmail.com> said:
>
>> On 12 Jun., 21:01, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
>>> Hej alle.
>>>
>>> Skal ud og se på en CB500 med 50k på klokken, da de fleste rigtige
>>> motorcykel folk jo selv skruer på deres cykler er en fuld servicebog et
>>> sjældent syn. så hvad skal man se efter og høre efter.
>>>
>>> Hilsen Henrik MC Novice
>>
>> Ja, selv er jeg noget uerfaren, da jeg jo købte 1ste mc i februar, men
>> blev hurtigt lidt klogere - specielt i bagklogskabens klare lys.
>
> Noget erfaringer du kan dele ud af???
>
Læs Bager's epos om emnet på:
< http://www.tenere.dk/Artikler/k%C3%B8bsvejledning/k%C3%B8bsvejledning.htm>
--
Armand.
| |
Jespr (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Jespr |
Dato : 13-06-09 01:27 |
|
On 12 Jun., 23:54, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
> On 2009-06-12 23:45:07 +0200, Kai Harrekilde-Petersen <k...@harrekilde.dk> said:
[...]
> Jeg er helt enig, og betaler gerne prisen, men jeg vil da hade at
> betale prisen og så at cyklen bryder sammen når man er på vej hjem.
>
> Så det er egentlig i den retning mit spørgsmål var ment.
>
> Har den nogle achiles hæle den model.
>
> Hilsen Henrik
>
> Der alliere sig med en mekaniker når jeg skal ud og kigge.
>
Når du har undersøgt forskellige vurderinger og anmeldelser i denne
klasse vil du sikkert også være stødt på formuleringer om at den er en
meget stabil mc med gode køreegenskaber, og tilmed en maskine som er
lavet til at kunne køre mange km - så: nej, den har ingen generelle
svage punkter i sin klasse, men mc'ere er jo behandlet forskelligt og
det er jo umuligt at se hvad den har været udsat for.
Men: god tur, og nu har vi da vist også fået det regn vi skal ha' så
man kan køre uden vandafvisende tekstiler og waders.
/jesper
| |
Per (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 13-06-09 16:31 |
|
Henrik Palshøj wrote:
> Hej alle.
>
> Skal ud og se på en CB500 med 50k på klokken, da de fleste rigtige
> motorcykel folk jo selv skruer på deres cykler er en fuld servicebog
> et sjældent syn. så hvad skal man se efter og høre efter.
>
> Hilsen Henrik MC Novice
Tjaaa - det er jo en nyere Honda = kvalitet fra enden til anden. Ingen tvivl
om det. !
Honda er mange gange kvalitets-reference, når mc skribenterne sammenligner
motorcykler. Havde det fx. været en Suzuki var navnet fx. ikke ensbetydende
med kvalitet.
CB500 er en meget stabil og slidstærk maskine helt uden nogen kendte former
for sygdomme.
Udover det der allerede er skrevet ville jeg se om skruer og bolte ser pæne
ud og ikke er kværnede = de har været skruet op og i mange gange......
Envidere ville jeg se på gummiet på fodhvilerne for at kunne vurdere om den
nu kun har kørt 50K km.
Når den er gennemvarm, så lad den stå i tomgang i ca. 1 min. gas derefter
op - der må ikke komme sort eller blå røg ud af udstødningen.
Mærk på udstødningen, når den står i tomgang om - der må ikke være udsættere
og den skal gå helt rent.
Husk at slippe styret når du tager en prøvetur - den må ikke trække til
nogen af siderne. Gør den det = den har haft et styrt.
Tjek pakdåser og affjedring.
Held og lykke med din kommende CB500
mvh. Per
| |
Jim Andersen (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 15-06-09 11:20 |
|
> Skal ud og se på en CB500 med 50k på klokken, da de fleste rigtige
> motorcykel folk jo selv skruer på deres cykler er en fuld servicebog
> et sjældent syn. så hvad skal man se efter og høre efter.
http://www.hasselbalch.dk/mc/mc_koeb_salg.aspx
| |
|
|