Hej.
For et stykke tid siden debatterede vi i dette forum crashtesten af en
Dehler 31 på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=rvxhQO4pw2E
Jeg kan i forlængelse heraf sige, at en bekendt af mig sidste sommer sejlede
på en sten i Lillebælt med 6 knobs fart, i sin Dehler 37. Umiddelbart efter
tog han den på land, men der var kun skrammer at se, så den kom tilbage i
vandet.
I efteråret kom den på land for vinteren, og nu var der krakeleringer hele
vejen rundt langs kølen, hvor den slutter til skroget. Båden kom på værft,
og den samlede regning for reparation lød på 70.000 kr.
Dette viser bare, at det er meget usundt for en båd at løbe på en sten med 6
knobs fart, Dehler eller ej, og at crashtesten på videoen egentlig bare er
en gang salgsgas, da den slutter der, hvor det begynder at blive
interessant: ved besigtigelsen af de reelle skader, som båden har pådraget
sig ved kollisionen.
Desuden tror jeg, at langt de fleste både ville kunne klare sådan en
kollision umiddelbart. Det, der normalt tager livet af en båd ved
grundstødning, er de gentagne, voldsomme påvirkninger, køl og skrog udsættes
for, hvis båden ikke med det samme kan bringes flot, men står og hugger i
grunden i måske flere timer.
Til forsvar for min uheldige kammerat skal sluttelig siges, at stenen var
uafmærket, den stod ikke i kortet, og den lå udenfor 4 m-kurven. Heraf kan
man så lære...?
--
Venlig hilsen
Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus
"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"
Jeppe Aakjær