On 6 Jun., 12:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> > Ja, mon ikke den er hentet hjem fra udlandet og registreret herhjemme
> > i '89? - i så fald kunne datoen være 31.12.1989, idet brugtimporterede
> > køretøjer gennem mange år som udgangspunkt fik sat den sidste dag i
> > importåret som første registreringsdato.
>
> Dén procedure kender jeg ikke noget til, men den kan jo fint forklare sagen.
> Er dét tilfældet, så ér der jo noget suspekt, eftersom at den allerede
> har været brugt pågældende dato :-|
Ja, men med de danske myndighders gøren og laden på motorområdet kan
du vel ikke undre dig
- den praksis var nævnt i en artikel om
brugtimport i TouringNyt for vel en 8-10 år siden, noget med en BMW K1
(!) hentet i D svjh.
> Sikreste tegn på årgang er at se hvilken model det drejer sig om jvf.
> stelnummeret: årg.'80 er en A-model og derefter stiger det alfabetisk
> for hvert år til D-modellen i '83!
Netop, lad os få stelnummeret på tavlen - og du har ret, '83 er D,
ikke C, som jeg skrev i farten.
Men det er da vist kun US- og evt. CAN-modellerne af CB900F, der har
årgangskode med bogstav, ikke?. Iflg. den europæiske fiche havde
CB900F/F2 den her gængse med typebetegnelse og indikation af modelår
på andet ciffer i selve stelnummeret. Typebetegnelsen skiftede i '82
fra SC01 til SC09, og stelnummeret blev ændret tilsvarende og
årgangsindikatoren 'nulstillet' til:
CB900F(C '82): SC09-20.....
CB900F2(C '82): SC09-40.....
- så et '89-stel skulle derefter hedde SC09-27..... eller SC09-47.....
Motornummeret fortsatte iflg samme fiche med SC01E- i alle årene
begyndende med 0 i '79: SC01E-20..... Så hvad de ville have gjort i
det 11' modelår '89, ved jeg egentlig ikke
Men der skal nu nok
have været fortilfælde blandt de mindre, asiatiske modeller...
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK