/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
XV750 / montere nyt startrelæ korrekt ?
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-09 20:06

Hej

Jeg har købt nyt starter relæ til min xv750. Det gamle stod af.
Men det nye relæ ligner ikke det gamle fuldstændig. Og der er ingen
vejledning til.

På det gamle relæ var kun en ledning (plus), idet stel var direkte forbundet
til stel på relæets kraftige starter-poler.
På det nye relæ er der to ledninger. Det er detteher:
http://shop.wemoto.com/pictures.dyn?u=2147978qqq3532154

Derfor mine spørgsmål:

1) er det ligegyldigt, hvordan jeg forbinder plus og minus til at trække
relæet?

2) Og er det ligegyldigt, hvordan jeg forbinder starterledningen til relæet?

Jeg har prøvet at forbinde til 12V og måle over starter-polerne, og det
lader til, at relæet klikker som det skal uanset tilslutningsmåde. Men jeg
vil jo nødig brænde noget af.

Jeg trænger sådan til at komme ud at cykle...
--
mvh
Tom Christensen
xv750


 
 
Jensen (30-05-2009)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 30-05-09 13:31


> På det gamle relæ var kun en ledning (plus), idet stel var direkte forbundet
> til stel på relæets kraftige starter-poler.

Det du skriver der er noget vrøvl (undskyld) , medmindre det er
lavet sådan at relæets styrekreds stelles i startkontakten. Eller at
relæet styrer stellen til starteren, og denne så har fast plus. Men
det tror jeg nu ikke.

> 1) er det ligegyldigt, hvordan jeg forbinder plus og minus til at trække
> relæet?

Ja, dog er det mest korrekt at tilslutte + (den fra startkontakten)
til den rød/hvide, og finde en god stel til den den blå/hvide Men
relæet er ligeglad!!

> 2) Og er det ligegyldigt, hvordan jeg forbinder starterledningen til relæet?

JA

> Jeg har prøvet at forbinde til 12V og måle over starter-polerne, og det
> lader til, at relæet klikker som det skal uanset tilslutningsmåde. Men jeg
> vil jo nødig brænde noget af.

Det gør du ikke.

> Jeg trænger sådan til at komme ud at cykle...

Tja, i det vejr er det ikke så mærkeligt

Ukendt (30-05-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-09 21:49

"Jensen" <Jajen711@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:f8208beb-0935-49a7-b2af-656fd7b29732@n8g2000vbb.googlegroups.com...

Tusind tak.

Det må prøves i morgen.

mvh Tom


Ukendt (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-09 09:59

"Jensen" <Jajen711@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:f8208beb-0935-49a7-b2af-656fd7b29732@n8g2000vbb.googlegroups.com...

> På det gamle relæ var kun en ledning (plus), idet stel var direkte
> forbundet
> til stel på relæets kraftige starter-poler.

Det du skriver der er noget vrøvl (undskyld) , medmindre det er
lavet sådan at relæets styrekreds stelles i startkontakten. Eller at
relæet styrer stellen til starteren, og denne så har fast plus. Men
det tror jeg nu ikke.


Hej Igen

Jeg har tænkt over dit svar, og kan godt se logikken. Det må være plus til
relæet, som tages fra starterledningen. Dvs at tændingskontakten
tilslutter/afbryder relæet til stel.
Lyder det mere rigtigt/sandsynligt?

mvh Tom


Jensen (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 31-05-09 05:13


> Jeg har tænkt over dit svar, og kan godt se logikken. Det må være plus til
> relæet, som tages fra starterledningen. Dvs at tændingskontakten
> tilslutter/afbryder relæet til stel.
> Lyder det mere rigtigt/sandsynligt?

Både ja og nej. Relæet kan sagtens virke, tilsluttet på den måde. Dog
er det jo så muligt at starteren kan køre uanset om der er tænding på
motorcyklen eller ej.
Normalt er det en forudsætning at der er tænding på, og at denne
tændingsplus køres over til startkontakten og føres videre til
startrelæet når du trykker på kontakten. Da der i dette tilfælde er en
fast stel på den anden side af relæets styrekreds vil det "klikke" og
lave forbindelse direkte fra batteri + og til startmotoren.
Startmotoren få stel der hvor den er boltet på motoren og begynder at
køre rundt.
Men du kan jo undersøge med et voltmeter, polsøger eller prøvelampe om
der kommer en plus eller en minus når du trykker på startkontakten.
Godfornøjelse og lad mig evt. høre hvad du kommer frem til.

mvh Jan


Ukendt (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-06-09 22:08

"Jensen" <Jajen711@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:7d6c131d-583b-4384-bfb6-bff67988b26a@m17g2000vbi.googlegroups.com...

> Jeg har tænkt over dit svar, og kan godt se logikken. Det må være plus til
> relæet, som tages fra starterledningen. Dvs at tændingskontakten
> tilslutter/afbryder relæet til stel.
> Lyder det mere rigtigt/sandsynligt?

Både ja og nej. Relæet kan sagtens virke, tilsluttet på den måde. Dog
er det jo så muligt at starteren kan køre uanset om der er tænding på
motorcyklen eller ej.
Normalt er det en forudsætning at der er tænding på, og at denne
tændingsplus køres over til startkontakten og føres videre til
startrelæet når du trykker på kontakten. Da der i dette tilfælde er en
fast stel på den anden side af relæets styrekreds vil det "klikke" og
lave forbindelse direkte fra batteri + og til startmotoren.
Startmotoren få stel der hvor den er boltet på motoren og begynder at
køre rundt.
Men du kan jo undersøge med et voltmeter, polsøger eller prøvelampe om
der kommer en plus eller en minus når du trykker på startkontakten.
Godfornøjelse og lad mig evt. høre hvad du kommer frem til.

mvh Jan


Hej Jan

Det var, som jeg mente til sidst. Plus fra startrelæet føres over
startkontakten til stel.
Det viste sig, at ledningen fra relæet til startkontakten var defekt, så den
skulle også skiftes.

Men nu triller den!

Tak for hjælpen.

--
mvh
Tom Christensen
vx750


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste