Undskyld ventetiden men jeg skulle lige en tur fra Hvide Sande rundt
Grenen og til Hals.
Ja jeg brokkede mig over vandscootere. Ud over at det er ulovligt at
anvende dem så larmer de meget hvor de bruges langs kysterne.
Jo jeg fik en fartafgift for nogle måneder siden efter at have kørt
fri for den slags igennem 40 år.
På vej til arbejde oplevede jeg to unge som kørte over for rødt i et
meget befærdet kryds. Den ene drejede fra og den anden kørte foran mig
frem til det næste kryds hvor han igen kørte over for rødt samtidigt
meg at to skolepiger på samme cykel kørte diagonalt over krydset for
rødt.
Det blev jeg lidt fortørnet over og ømnskede at der havde været en
politibetjent til stede. Da det blev grønt for mig har jeg nok trådt
lidt hårdt på speederen for ca 100 meter længere fremme var en
"kaffevogn" parkeret som fotograferede mig til at have kørt 60 km i
byområde.
Den forankørende ved jeg ikke om han blev fotograferet men ved næste
kryds og næste igen kørte han over for rødt.
Da jeg kom længere ned mod lufthavnen kørte en taxa i rundkørslen i
venstre spor og susede ind foran ved afkørsel og over for to røde lys
hvorefter han parkerede i højre vognbane hvor der er parkeringsforbud.
Foran han kørte en svensker ud fordi ha opdagede at han var havnet i
et "taxaspor2 og han kørte over for rødt.
Jeg nød cigaren.
Du må godt fortsat skære tænder hver gang du kører over et bump. Jeg
føler det ligesådan.
Nej m.h.t. udregningen så svarer det kun til 160 - 180 timers drift
for det forbrug.
Selvfølgelig præsteres der megen tomgang især ved havnemanøvre
I drift sejler en båd hele tiden op ad bakke, det er ikke ligesom en
bilmotor der oftes ikke trækker ret meget.
Du skal ikke søge efter mindste HK for det er kun salgsgas,
virkeligheden er at sælger som regel anbefaler større motorer og det
er baseret på en hvis tilfredshedsfornemmelse fra tidligere
salgssituationer.
For sejlbåde var det god latin at have 8 - 12 HK på en 30- 31 fods båd
i dag er 20 HK ikke ualmindeligt.
Men tilbage til forbruget i motorbådens som jeg refererede til, så
svarer det til at jeg hvert år anskaffer nye sejl til min båd.
Det gør jeg selvfølgelig ikke til en turbåd så det giver plads til
andre udfoldelser.
Vi sejler ganske vist ikke så hurtigt, vi nyder turen og kommer ikke
så hurtigt hjem.
Mvh/Harding
On 4 Jun., 21:16, "Herman Persson" <Mr....@mail.dk> wrote:
> <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:fd83618d-a82b-4cf8-8639-ff6525c51810@s16g2000vbp.googlegroups.com...
> Ja moderne påhængsmotorer er lydsvage; men jeg omtalte et par V-8
> motorer af den goda gamle amerikanske type, de kan høres.
>
> HP: Ja, det gjorde du. Men du brokkede dig også over vandscooternes larm.
>
> Uanset hvad en viceberedskabschef mener i forholdt til den sejladsform
> som Roskilde Brandvæsen så sejler legedrengene på deres vandscootere
> ikke på tilsvarende måde, hvor brandvæsenet hurtigt bevæger sig væk så
> suser legedrendene rundt på et ganske lille vandareal og lige ud for
> badende og mellem ankerliggere.
> Det gør en forskel.
>
> HP: Enig! Hånden på hjertet, Harding. Overholder du alle
> hastighedsbegrænsninger på land?
> Du skal sværge ved alt, hvad der er dig helligt. Hvis du ikke kan det, vil
> jeg skære tænder og forbande dig, hver gang jeg kører over bump - eller må
> lave indviklede manøvrer ved chikaner. Det er de få, der ødelægger det for
> os andre.
>
> Tommelfingerreglen for en dieselmotors forbrug er 180g/t pr. hk. så
> kan du delv regne forbruget ud for forskellige motorstørrelser.
>
> HP: Og det har jeg gjort, og selvfølgelig har du ret.
> Men altså - i din udregning, som giver et forbrug på 2400 - 2500 liter pr.
> år, er der vist noget galt.
> Hvis vi regner med 100 timer pr. år, som vist er en tommelfingerregel for
> mange, har du - så vidt jeg kan se - regnet med, at samtlige heste udhyttes.
> Og bekvem marchfart er vel sådan ca. når haldelen af hestene er ude af
> stalden, ikke?
>
> Brug f.eks. en 198 HK 6 cylindret Volvo som ligger i mange
> deplacementbåde omkring 40 fod. Så ser du at tallene ikke er
> urealistiske.
>
> HP: Jeg har googlet en del og har ikke kunnet finde nogen af de mange 40
> fods deplcementbåde. Kan du nævne en håndfuld?
> Pedro og Motiva oplyser intet om motorer. Men på Pedro's hjemmeside er der
> link til en hollandsk test af en 30 fods båd - med beskedne 64 KW.
> I øvrigt synes jeg, at din sammenligning halter en smule. Motorbåde er en
> del dyrere, end sejlbåde, og en fair sammenligning bør derfor være mellem to
> både i samme prisklasse.
>
> Hilsen Herman.
>
> On 3 Jun., 21:50, "Herman Persson" <Mister....@mail.dk> wrote:
>
>
>
> > <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> > meddelelsenews:7426114a-fbc8-4fb4-b725-f964ec2a8ed2@g1g2000yqh.googlegroups.com...
> > Jeg har kortet lidt ned i dine mange forklaringer.
>
> > HP: Og jeg korter yderligere.
>
> > Havde fabrikanterne så gjort sig den umage at påbygge
> > udstødningssystemer der fjernede støjen ville det hjælpe.
>
> > HP: Er det noget, du ved at de ikke har? Moderne påhængsmotorer er
> > særdeles
> > lydsvage, og jeg kan da ikke se nogen grund til, at man ligefrem ønsker
> > larm
> > fra vandscootere.
> > Og der er i hvert fald én, der er enig med mig:
> > ''Professionelt fartøj
>
> > Jan Kristensen er viceberedskabschef ved Roskilde Brandvæsen, der har tre
> > turbinefartøjer til brug på Roskilde Fjord. Han har fået en speciel
> > tilladelse til at sejle på fjorden med de to mindste fartøjer, der begge
> > er
> > beregnet til tre personer.
>
> > Efter sine erfaringer med fartøjerne undrer det ham, at der er specielle
> > regler for brugen af dem i forhold til eksempelvis hurtigtgående
> > motorbåde.
>
> > "Som de flerpersoners fartøjer er konstrueret i dag larmer og forurener de
> > meget mindre end en hvilken som helst motorbåd med påhængsmotor," siger
> > viceberedskabschefen fra Roskilde, der siden nyinvesteringen i 2002 har
> > brugt turbinefartøjerne flittigt både ved øvelser og redningsaktioner.
>
> > Med en aktionsradius fra Roskilde til Frederikssund på 12 minutter, kan
> > Roskilde Brandvæsen ikke finde et mere effektivt redningsfartøj til
> > aktioner
> > på fjorden. Og da fartøjet ikke er forsynet med en fremdrivningsskrue, kan
> > man gå helt tæt på forulykkede personer i vandet samt gå ind over meget
> > lavvandede områder.''
>
> > Fundet på:
>
> >
http://www.eriksfreelance.dk/sider/sejlads/fup_og_fakta_om_jetski.html
>
> > Selv deplacementbåde, såm jeg har kendskab til bruger 1,8 liter pr.
> > sømil og med et årsforbrug på 2400 - 2500 liter er det dog et
> > "passende" bidrag. Det er dog 20.000 kroner om året der her bruges.
>
> > HP: En deplacementbåd, der bruger 1,8 L pr. sm, må da være af en anseelig
> > størrelse.
>
> > Ved økonomisk hastighed, som vel er omkring 70 % af
> > 'vandlængdehastigheden', kan jeg vanskeligt forestille mig en båd under 15
> > meter, der kan komme så højt op i forbrug. Kan du begrunde din påstand?
>
> > Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om deplacementbådes forbrug, men
> > snublede over:
>
> >
http://www.targa.fi/Boats/42_44
>
> > 2 stk. 370 hestes motorer, 30 knob giver et forbrug på 3 liter pr. sm..
>
> > Vi andre bruger for motor non-stop København - Bergen 100 liter.
>
> > HP: Hvorfor sejler i så langt for motor?
>
> > Sejler du i snævre farvande/kanaler er motorbåde der ikke overholder
> > hastighedsgrænderne en pestilens.
>
> > HP: Fuldstændig enig. Ligesom 'trafik-krimminelle' på land dagligt får os
> > andre til at køre i alskens chikaner og over masser af bump.
>
> > Hilsen Herman.
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 2 Jun., 10:08, "Herman Persson" <Mister....@mail.dk> wrote:
>
> > > HP: Ja det har du ret i. De gør det fx i bugten ved Skansehage - NØ for
> > > Rørvig.
> > > Det er et særdeles ydet sted for alle sejlere - uanset fremdriftsmidler.
> > > Et sted kan speedbåde næsten sejles på land - og man kan nyde varmt sand
> > > mm.
> > > Altid masse af opankrede både - for kortere eller længere tid.
>
> > > HP: Min fornemmelse efter adskillige ophold i bugten er, at stort set
> > > alt
> > > foregår i gemytlighed og med gensidig forståelse.
> > > Unge der hujer af fryd, når de trækkes rundt i en af de der 'baderinge',
> > > som
> > > speedbåde kan trække - osv. osv.
> > > Vi ældgamle, garvede søfolk kan fx da godt sidde og nyde en helt grøn
> > > vandskiløbers første mange forsøg på at komme op at stå.
> > > At al denne aktivitet foregår uden redningsveste, får os til at være
> > > parate - hvis der skulle ske noget.
>
> > > HP: Ja. for jer har det været en grim oplevlese, men manden har været
> > > ombord
> > > i sit kæreste legetøj.
> > > Lige så kært for ham som din træskude med fårefedt-imprægnerede
> > > bomuldssejl
> > > for dig.
> > > Måske er han revisor og sveder tran i disse dage, hvor regnskaber skal
> > > afleveres.
> > > Han har lige bevilliget sig selv en pause i arbejdet og vender
> > > forfrisket
> > > tilbage.
>
> > > HP: Hvad enten man har givet 50.000 eller 5 millioner for sin båd, havde
> > > du
> > > vel ikke forestillet dig, at man ville spare de par håndøre, som
> > > brændstof
> > > koster - i den alt for korte sejlsæson, vel? Afskrivning / forrentning,
> > > forsikring, havneplads er nok større poster end brændstof.
>
> > > men fremtidsforskere påpeger at miljøet får en
> > > langt større rolle i fremtiden.
>
> > > HP; Ja, de er dygtige, er de.
>
> > > Det bliver en stor udfordring for de sejlere der hygger sig med en
> > > motorbåd.
>
> > > HP: Pladder, når det drejer sig om deplacementbåde.
> > > Prøv en dag at spørge en af dine dødsfjender - du ved, dem med skrog der
> > > løftes helt eller delvis op af vandet - hvor meget brændstof, de bruger
> > > på
> > > en sæson.
>
> > > Fremtidsforskerne tror at der er tørre tæv til dem med motorbåde de
> > > kommende år.
>
> > > HP: Nu er de sandelig blevet endnu dygtigere, er de.
>
> > > Det er forkert i forhold til CO2 debatten, det larmer, og
> > > det generer badende kano- og kajakfolket. Så det kan sagtens blive
> > > genstand for øget politisk indblanding. De vil ikke forsvinde; men det
> > > bliver sværere for dem i fremtiden.
>
> > > HP: I ovenstående er det lidt svært at skelne mellem disse dygtige
> > > fremtidsforskere - du ved, dem med de tørre tæv - og dine personlige
> > > præferencer.
> > > Men I har i hvert fald glemt svømme-, dyk- og vadefugle, marsvin, sæler,
> > > fisk, skaldyr - og måske har selv goplerne noget at glæde sig til,
> > > når....
> > > Ja, når hvad? Hvor mange ton CO2, udleder disse CO2-kriminelle egentlig?
> > > Jeg har svaret parat, når en af CO2-fundamentalisterne spørger mig:
> > > Mindre
> > > end, hvis min kone og jeg fløj til Nice og tilbage. Og det gør vi ikke -
> > > vi
> > > holder ferie i båden.
>
> > > Hilsen Herman Persson.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -