|
| Inverter Fra : Claus |
Dato : 07-05-09 11:34 |
|
Jeg har i min båd et system hvor man via en kontakt vælger 220V enten fra
landstrøm eller fra en 1000W inverter (der sidder på forbrugsbatteribanken
på 315Ah). Herfra går strømmen til et HFI relæ og videre ud i 220V nettet.
Et par spørgsmål:
Kan man anvende inverteren mens man sejler og batterierne bliver opladt via
motorenes generator?
Hvor lang tid kan man køre med 1000W på batterierne før de tager skade?
Kan batterierne egentlig tage skade, på inverterens manual står der, at den
lukker ned ved for lav spænding?
Med venlig hilsen
Claus
| |
Aage Andersen (07-05-2009)
| Kommentar Fra : Aage Andersen |
Dato : 07-05-09 13:12 |
|
"Claus"
> Jeg har i min båd et system hvor man via en kontakt vælger 220V enten fra
> landstrøm eller fra en 1000W inverter (der sidder på forbrugsbatteribanken
> på 315Ah). Herfra går strømmen til et HFI relæ og videre ud i 220V nettet.
>
> Et par spørgsmål:
>
> Kan man anvende inverteren mens man sejler og batterierne bliver opladt
> via motorenes generator?
Ja. Det vil faktisk være den bedste maade at bruge inverteren paa.
> Hvor lang tid kan man køre med 1000W på batterierne før de tager skade?
ca. 3 timer, i det inverteren vil trække en strøm paa ca. 100 amp.
Jeg ville dog prøve at begrænse belastningen.
> Kan batterierne egentlig tage skade, på inverterens manual står der, at
> den lukker ned ved for lav spænding?
Nej. Batterierne er beskyttede men det er ikke klogt at af lade dem langt
ned hyppigt.
Aage
| |
Ukendt (07-05-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-05-09 17:05 |
|
Blot en supplerende kommentar ...
At trække 1000W er altså ikke så lidt i et (antager jeg) 12 Volt anlæg!
Jeg vil ikke kalde Aages svar for forkert, men advare mod at tro, at man
i praksis kan "tappe" batterierne med 1000W i tre timer uden de tager
skade.
Som tommelfingerregel ville jeg ikke aflade dem med mere end ca. 30 -50%
(selvfølgelig afhængig af batteritypen) ... Så jeg ville ikke belaste
min batteribank (med f..eks. 315Ah) i mere end 1 - 1½ time ... og så
forudsætter jeg, at du har helt styr på ledningstykkelser osv., for der
skal nogle kraftige ledninger fra batterier til inverteren til at klare
ca. 100 Ampere i længere tid ...
At lade motoren køre, når man belaster sine batterier kraftigt er en god
idé ... så kompenserer generatoren for en del af forbruget ... I mange
både med f.eks. elektrisk ankerspil er "logikken" indrettet således, at
motoren skal køre for at man kan aktivere ankerspillet ...
--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4a02d05b$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Claus"
>> Jeg har i min båd et system hvor man via en kontakt vælger 220V enten
>> fra landstrøm eller fra en 1000W inverter (der sidder på
>> forbrugsbatteribanken på 315Ah). Herfra går strømmen til et HFI relæ
>> og videre ud i 220V nettet.
>>
>> Et par spørgsmål:
>>
>> Kan man anvende inverteren mens man sejler og batterierne bliver
>> opladt via motorenes generator?
>
> Ja. Det vil faktisk være den bedste maade at bruge inverteren paa.
>
>> Hvor lang tid kan man køre med 1000W på batterierne før de tager
>> skade?
>
> ca. 3 timer, i det inverteren vil trække en strøm paa ca. 100 amp.
> Jeg ville dog prøve at begrænse belastningen.
>
>> Kan batterierne egentlig tage skade, på inverterens manual står der,
>> at den lukker ned ved for lav spænding?
>
> Nej. Batterierne er beskyttede men det er ikke klogt at af lade dem
> langt ned hyppigt.
>
> Aage
>
| |
Aage Andersen (07-05-2009)
| Kommentar Fra : Aage Andersen |
Dato : 07-05-09 18:51 |
|
"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4a0306a9$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Blot en supplerende kommentar ...
>
> At trække 1000W er altså ikke så lidt i et (antager jeg) 12 Volt anlæg!
> Jeg vil ikke kalde Aages svar for forkert, men advare mod at tro, at man i
> praksis kan "tappe" batterierne med 1000W i tre timer uden de tager skade.
>
> Som tommelfingerregel ville jeg ikke aflade dem med mere end ca. 30 -50%
> (selvfølgelig afhængig af batteritypen) ... Så jeg ville ikke belaste min
> batteribank (med f..eks. 315Ah) i mere end 1 - 1½ time ... og så
> forudsætter jeg, at du har helt styr på ledningstykkelser osv., for der
> skal nogle kraftige ledninger fra batterier til inverteren til at klare
> ca. 100 Ampere i længere tid ...
>
> At lade motoren køre, når man belaster sine batterier kraftigt er en god
> idé ... så kompenserer generatoren for en del af forbruget ... I mange
> både med f.eks. elektrisk ankerspil er "logikken" indrettet således, at
> motoren skal køre for at man kan aktivere ankerspillet ...
Vi er ret enige. 100 amp er en haard belastning, hvis det er over længere
tid.
Vi maa gaa ud fra at ledningerne er korrekt dimensioneret.
Aage
| |
|
|