/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Kondens- og andet vand i dieseltanken. (II~
Fra : claus b.p.


Dato : 14-04-09 21:49

Foranlediget af en tidligere tråd hvor der bl.a. blev spurgt om det var
formålstjenligt at fylde dieseltanken op før vinteren, har jeg nu suget en
halv snes liter op fra bunden af min tank, og undersøgt indholdet. Tanken er
på ca. 900 liter, og der er vel ca. 800 liter i den, så der er stadig 100
liter luft hvor fugten kan kondensere. Resultatet var; ingen vand
overhovedet i det jeg sugede op. Der var lidt vand (1-2 dl) i bunden uden
for tanken, men om det er kondens eller regnvand der er kommet ind et eller
andet sted, er jeg ikke klar over. Konklusionen er helt uvidenskabeligt, at
der tilsyneladende ikke er den store risiko ved ikke at fylde tanken op. Jeg
formoder at vand fra tidligere tiders ( fx.vinteren 2006-2007) opbevaring
med næsten tom tank, også ville befinde sig i bunden endnu. (Hvordan skulle
det kunne komme væk?) Heller ikke i vandudskilleren eller brændstoffiltrene
var der andet end ren dieselolie. Og sidst men ikke mindst, selv om det gik
lidt trægt i 10 graders varme, så startede motorerne på dieselolien fra
tanken, selv om den er næsten 2 år gammel.

Mvh. Claus



 
 
blueocean (15-04-2009)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 15-04-09 02:40

On 14 Apr., 22:49, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> Foranlediget af en tidligere tråd hvor der bl.a. blev spurgt om det var
> formålstjenligt at fylde dieseltanken op før vinteren, har jeg nu suget en
> halv snes liter op fra bunden af min tank, og undersøgt indholdet. Tanken er
> på ca. 900 liter, og der er vel ca. 800 liter i den, så der er stadig 100
> liter luft hvor fugten kan kondensere. Resultatet var; ingen vand
> overhovedet i det jeg sugede op. Der var lidt vand (1-2 dl) i bunden uden
> for tanken, men om det er kondens eller regnvand der er kommet ind et eller
> andet sted, er jeg ikke klar over. Konklusionen er helt uvidenskabeligt, at
> der tilsyneladende ikke er den store risiko ved ikke at fylde tanken op. Jeg
> formoder at vand fra tidligere tiders ( fx.vinteren 2006-2007) opbevaring
> med næsten tom tank, også ville befinde sig i bunden endnu. (Hvordan skulle
> det kunne komme væk?) Heller ikke i vandudskilleren eller brændstoffiltrene
> var der andet end ren dieselolie. Og sidst men ikke mindst, selv om det gik
> lidt trægt i 10 graders varme, så startede motorerne på dieselolien fra
> tanken, selv om den er næsten 2 år gammel.
>
> Mvh. Claus

Hej
Samme konklustion er jeg kommet til, jeg har selv i mange år ikke
fyldt tanken helt op da det ikke var muligt i Hverken Caribien eller i
Middelhavet at gøre det alle steder, derfor lod jeg det være og har
aldrig haft problemer med vand og har ikke vand i tanken , den disel
jeg har i tanken nu er ca 3 år gammel og er en blandning faf disel fra
Belgien Polen og Bornholm. !!!!!

Gert

harding@larsen.tdcad~ (15-04-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 15-04-09 10:20

Det kræver de rette betingelser og luft der ved dugpunktstemperaturen
indeholder fugt.
Dugpunktstemperaturen ligger omkring 13 grader så derfor har du ikke
oplevet det under varmere himmelstrøg.
I vinter har der ikke været mange dage hvor temperaturen har svinget
omkring denne temperatur med de rette betingelser så derfor har jeg
heller ikke konstateret mere end et par dråbe vand i min 100 liter
tank.
Forrige år rensede jeg tanken og der var der ophobet sig flere liter
vand i bunden.
Dieselolie har det ikke som benzin at den udskiller et fernis-agtigt
lag i tanken og meget værre: I karburtoren. Og det er noget rædsomt
stads at få renset ud.
Fernisen skyldes, at benzinen fortsætter med raffineringsprocessen,
når den bliver gammel. Det er faktisk sådan, at benzin ikke må blive
over tre måneder gammel, så begynder den at ældes.
Fernis-problemet kommer som sidste stadie af denne proces, og du er
ikke i tvivl om den er i gang, for så stinker det af rådne æg, når du
åbner tanken. Fænomenet udvikler sig forskelligt, alt efter hvordan
man opbevarer sin benzin. Det menes, at stærke temperatursvingninger
fremmer processen.
For ældre indenbordsmotorer:
En ting er sikkert: Olieblandet benzin er værre til at blive gammel
end ren benzin, idet olietilsætningen åbenbart fremmer
udskildningsprocessen. Gammel benzin kan stoppe filtre og dyser. Så
hvis båden ikke skal bruges i nogle måneder, så brug benzinen på
f.eks. bilen. Selv olieblandet benzin tager bilen ikke skade af, blot
man hælder 3-4 liter ad gangen på en fyldt tank.

M.h.t. diesel så skal vi ikke være blinde for at tankene som vi
påfylder fra kan indeholde vand; men dieselolie i sig selv ældes ikke
lige som benzin.

Mvh/Harding


On 15 Apr., 10:40, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 14 Apr., 22:49, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
>
>
> > Foranlediget af en tidligere tråd hvor der bl.a. blev spurgt om det var
> > formålstjenligt at fylde dieseltanken op før vinteren, har jeg nu suget en
> > halv snes liter op fra bunden af min tank, og undersøgt indholdet. Tanken er
> > på ca. 900 liter, og der er vel ca. 800 liter i den, så der er stadig 100
> > liter luft hvor fugten kan kondensere. Resultatet var; ingen vand
> > overhovedet i det jeg sugede op. Der var lidt vand (1-2 dl) i bunden uden
> > for tanken, men om det er kondens eller regnvand der er kommet ind et eller
> > andet sted, er jeg ikke klar over. Konklusionen er helt uvidenskabeligt, at
> > der tilsyneladende ikke er den store risiko ved ikke at fylde tanken op.. Jeg
> > formoder at vand fra tidligere tiders ( fx.vinteren 2006-2007) opbevaring
> > med næsten tom tank, også ville befinde sig i bunden endnu. (Hvordan skulle
> > det kunne komme væk?) Heller ikke i vandudskilleren eller brændstoffiltrene
> > var der andet end ren dieselolie. Og sidst men ikke mindst, selv om det gik
> > lidt trægt i 10 graders varme, så startede motorerne på dieselolien fra
> > tanken, selv om den er næsten 2 år gammel.
>
> > Mvh. Claus
>
> Hej
> Samme konklustion er jeg kommet til, jeg har selv i mange år ikke
> fyldt tanken helt op da det ikke var muligt i Hverken Caribien eller i
> Middelhavet at gøre det alle steder, derfor lod jeg det være og har
> aldrig haft problemer med vand og har ikke vand i tanken , den disel
> jeg har i tanken nu er ca 3 år gammel og er en blandning faf disel fra
> Belgien Polen og Bornholm. !!!!!
>
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Jan Rasmussen (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 15-04-09 21:38

<harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:c7d41a60-b5a3-41a9-876f-d85110941440@r28g2000vbp.googlegroups.com...
Det kræver de rette betingelser og luft der ved dugpunktstemperaturen
indeholder fugt.
Dugpunktstemperaturen ligger omkring 13 grader så derfor har du ikke
oplevet det under varmere himmelstrøg.
I vinter har der ikke været mange dage hvor temperaturen har svinget
omkring denne temperatur med de rette betingelser så derfor har jeg
heller ikke konstateret mere end et par dråbe vand i min 100 liter
tank.

Mvh/Harding


Jeg ved ikke lige hvor du har dugpunkt temperaturen fra, men hvis du kan
læse en MATAR så se lige her...

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm

METAR ekrk 151950z 10009kt cavok 08/03 q1020=


Ser vi f.eks. på Roskilde var temperaturen kl 19:50z 08° celsius hvorimod
dugpunkt temp. var 03° celsius

mens den på Tyra Øst

METAR ekgf 151850z 04022kt cavok 10/07 q1016=


Er 10° men med en dugpunkt på 07°

Dugpunkt tamp er altså varrierende og ikke nødvendigvis omkring 13
grader....

Mvh
JR



claus b.p. (16-04-2009)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 16-04-09 11:42

Jan Rasmussen wrote:
> <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:c7d41a60-b5a3-41a9-876f-d85110941440@r28g2000vbp.googlegroups.com...
> Det kræver de rette betingelser og luft der ved dugpunktstemperaturen
> indeholder fugt.
>
> Dugpunkt tamp er altså varrierende og ikke nødvendigvis omkring 13
> grader....
>
Det er jo nemt nok at se på græsset og bilruderne, når temperaturen er
faldet under dugpunktet. Jeg fornemmer at den store glasfiberkasse som båden
egentlig er, er meget svær at varme op for solen, derfor sker
temperaturændringerne ganske langsomt. Hvis man havde en fritliggende
metaltank, ville situationen med kondens måske være en anden.

Mvh. Claus



Ukendt (16-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-04-09 17:18

Jeg tror man skal passe på med at gøre dette for akademisk. Langt de fleste
har ingen problemer og kan leve lykkeligt.
Nogle få tankkonstruktioner har øjensynligt en tendens til at skabe kondens.
Disse få bør fylde deres tank op, så risikoen for vand og dieselpest i
tanken minimeres.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> wrote in message
news:49e6458d$0$25185$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:c7d41a60-b5a3-41a9-876f-d85110941440@r28g2000vbp.googlegroups.com...
> Det kræver de rette betingelser og luft der ved dugpunktstemperaturen
> indeholder fugt.
> Dugpunktstemperaturen ligger omkring 13 grader så derfor har du ikke
> oplevet det under varmere himmelstrøg.
> I vinter har der ikke været mange dage hvor temperaturen har svinget
> omkring denne temperatur med de rette betingelser så derfor har jeg
> heller ikke konstateret mere end et par dråbe vand i min 100 liter
> tank.
>
> Mvh/Harding
>
>
> Jeg ved ikke lige hvor du har dugpunkt temperaturen fra, men hvis du kan
> læse en MATAR så se lige her...
>
> http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
>
> METAR ekrk 151950z 10009kt cavok 08/03 q1020=
>
>
> Ser vi f.eks. på Roskilde var temperaturen kl 19:50z 08° celsius
> hvorimod dugpunkt temp. var 03° celsius
>
> mens den på Tyra Øst
>
> METAR ekgf 151850z 04022kt cavok 10/07 q1016=
>
>
> Er 10° men med en dugpunkt på 07°
>
> Dugpunkt tamp er altså varrierende og ikke nødvendigvis omkring 13
> grader....
>
> Mvh
> JR
>
>


Torben Bach (16-04-2009)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 16-04-09 23:12

Bjarke M. Christensen wrote:
> Jeg tror man skal passe på med at gøre dette for akademisk. Langt de
> fleste har ingen problemer og kan leve lykkeligt.

Klip igen

> Bjarke

Lige min kop te - ikke at gøre et hele for akademisk

Det er fortsat min opfattelse, at der er en tendens hos *enkelte* til at
tilføre gruppen diverse "klip", der øjensynligt intet har at gøre med
parat-viden fra bidragsyderen.
Noget af det, er faktisk ret fint at læse og til gavn, men meget af det
"indklippede" er tilsyneladende at sammenligne med et opslag i en eller
anden form for leksikon og dermed faktisk ikke et indlæg, der kan opfølges
af vedkommende, der forsynede denne gruppe med fakta/viden hvis nogen
overhovedet skulle forstå, hvad jeg mener


Med venlig hilsen


Torben

--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------


Torben Henriksen (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 17-04-09 01:32

Du har ret Bjarke, hvorfor komme med lange akademiske/tekniske
udredninger som mange ikke forstår.

Torben H.


"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49e75a36$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg tror man skal passe på med at gøre dette for akademisk. Langt de
> fleste har ingen problemer og kan leve lykkeligt.
> Nogle få tankkonstruktioner har øjensynligt en tendens til at skabe
> kondens. Disse få bør fylde deres tank op, så risikoen for vand og
> dieselpest i tanken minimeres.
>
> Bjarke
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>
> "Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> wrote in message
> news:49e6458d$0$25185$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>> news:c7d41a60-b5a3-41a9-876f-d85110941440@r28g2000vbp.googlegroups.com...
>> Det kræver de rette betingelser og luft der ved dugpunktstemperaturen
>> indeholder fugt.
>> Dugpunktstemperaturen ligger omkring 13 grader så derfor har du ikke
>> oplevet det under varmere himmelstrøg.
>> I vinter har der ikke været mange dage hvor temperaturen har svinget
>> omkring denne temperatur med de rette betingelser så derfor har jeg
>> heller ikke konstateret mere end et par dråbe vand i min 100 liter
>> tank.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>>
>> Jeg ved ikke lige hvor du har dugpunkt temperaturen fra, men hvis du kan
>> læse en MATAR så se lige her...
>>
>> http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
>>
>> METAR ekrk 151950z 10009kt cavok 08/03 q1020=
>>
>>
>> Ser vi f.eks. på Roskilde var temperaturen kl 19:50z 08° celsius
>> hvorimod dugpunkt temp. var 03° celsius
>>
>> mens den på Tyra Øst
>>
>> METAR ekgf 151850z 04022kt cavok 10/07 q1016=
>>
>>
>> Er 10° men med en dugpunkt på 07°
>>
>> Dugpunkt tamp er altså varrierende og ikke nødvendigvis omkring 13
>> grader....
>>
>> Mvh
>> JR
>>
>>
>



HO (17-04-2009)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 17-04-09 14:59

"Torben Henriksen" <torbh@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:49e7ce77$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Du har ret Bjarke, hvorfor komme med lange akademiske/tekniske
> udredninger som mange ikke forstår.
hej
ja desværre sker det oftere og oftere.
for nylig blev et indlæg om diesel/vand drejet hen på benzin med fernis.
Hvis man skulle overholde alle de teoretiske indlæg og tanker som udgydes
her i gruppen, kom man sgu aldrig ud at sejle.
Personlig ved jeg fra hvem jeg ikke gider bruge 10 sekunder på, men det er
synd for alle nye sejlere her i gruppen, nogle af indlæggene er lange klip
fra et eller andet
online leksikon.
mvh
HO
et stort




Ole Pagh (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 17-04-09 19:26

HO:
> for nylig blev et indlæg om diesel/vand drejet hen på benzin med fernis.
> Hvis man skulle overholde alle de teoretiske indlæg og tanker som udgydes her
> i gruppen, kom man sgu aldrig ud at sejle.

Hørt! lol :D

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



SørenH (18-04-2009)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 18-04-09 10:08

Please, - stop en halv venner!

Et news-forum er åbent for alle, og selvom der eksisterer nogle
overordnede henstillinger om hvordan man gebærder sig, så er længden og
tyngden af indlæggene op til den enkelte, og det er ikke rimeligt at
gøre sig til dommer over andres indlæg, med mindre de er faktuelt helt
forkerte.

Undtagelsen er - som vi desværre har været ude for tidligere - når folk
blir perfide eller personlige, men det er der jo ikke tale om.

Vi har alle vores facon, og Harding har feks. bidraget med oceaner af
nyttige tips og ideer her i gruppen, og det ska vi være glade for!

Er der indlæg man ikke har lyst til at læse, er det jo supernemt at
hoppe videre til næste indlæg, - så hvad er problemet egentlig?!

Lad os stå sammen om alsidigheden, som er lisså stor her i gruppen som
den er på havnen, - og tak for det til alle årenes bidragydere!

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved
- afgang til Frankrig om få dage for at klargøre båden og fortsætte med
årets 4 mdr på de franske kanaler og floder, - dette sagt til
beroligelse for de som synes mit indlæg er for langt )

claus b.p. (18-04-2009)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 18-04-09 15:31

Bjarke M. Christensen wrote:
> Jeg tror man skal passe på med at gøre dette for akademisk. Langt de
> fleste har ingen problemer og kan leve lykkeligt.
> Nogle få tankkonstruktioner har øjensynligt en tendens til at skabe
> kondens. Disse få bør fylde deres tank op, så risikoen for vand og
> dieselpest i tanken minimeres.
>
Det er rigtigt, og jeg synes vi har haft diskussionen før. Det var også bare
derfor jeg lige ville nævne min personlige erfaring, når jeg nu lige havde
haft lejlighed til at kigge i bundfaldet på tanken.

Mvh. Claus



Lars Kristensen (18-04-2009)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 18-04-09 09:24

Jan Rasmussen wrote:
> <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:c7d41a60-b5a3-41a9-876f-d85110941440@r28g2000vbp.googlegroups.com...
> Det kræver de rette betingelser og luft der ved dugpunktstemperaturen
> indeholder fugt.
> Dugpunktstemperaturen ligger omkring 13 grader så derfor har du ikke
> oplevet det under varmere himmelstrøg.
> I vinter har der ikke været mange dage hvor temperaturen har svinget
> omkring denne temperatur med de rette betingelser så derfor har jeg
> heller ikke konstateret mere end et par dråbe vand i min 100 liter
> tank.
>
<klip>

< Dugpunkt tamp er altså varrierende og ikke nødvendigvis omkring 13
> grader....
>

Som alle herinde vel er bekendt med, så kan luften indeholde mere eller
mindre vand afhængig af dens temperatur. Det udtrykkes normalt i procent
som er et forhold mellem hvor meget fugt luften kan indeholde ved den
givne temperatur og så hvor meget den rent faktisk indeholder. Ved 100%
luftfugtighed kan luften (normalt) ikke indeholde mere fugt og det vil
begynde at fortættes som dis/tåge/sky og udfælde som dug/regn.
Dugpunktstemperaturen er et udtryk for ved hvilken temperatur den
relative luftfugtighed når 100% for en given mængde vand i luften.

En fin varm sommerdag hvor luftfugtigheden er høj ligger dugpunktet
forholdsvist højt og kan godt ligge over 20 grader. En tør forårsdag
derimod kan dugpunktet derimod ligge relativt lavt netop fordi luften i
forvejen ikke indeholdt så meget fugt.

Der er lavet fine tabeller og formler for det her og de burde kunne
findes i gode bøger om meterologi, hvis nogen skulle have interesse i
sådanne.


- Lars

harding@larsen.tdcad~ (17-04-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 17-04-09 13:11

Vi lever i et land med ytringsfrihed og jeg skriver ikke for
"mimoser".
At undlade at være nyskerrig er ingen skal men en dyd.

Mvh/Harding

On 17 Apr., 15:58, "HO" <h...@nospamvejen-net.dk> wrote:
> "Torben Henriksen" <to...@mail.dk> skrev i en meddelelsenews:49e7ce77$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...> Du har ret Bjarke, hvorfor komme med lange akademiske/tekniske
> > udredninger som mange ikke forstår.
>
> hej
> ja desværre sker det oftere og oftere.
> for nylig blev et indlæg om diesel/vand drejet hen på benzin med fernis.
> Hvis man skulle overholde alle de teoretiske indlæg og tanker som udgydes
> her i gruppen, kom man sgu aldrig ud at sejle.
> Personlig ved jeg fra hvem jeg ikke gider bruge 10 sekunder på, men det er
> synd for alle nye sejlere her i gruppen, nogle af indlæggene er lange klip
> fra et eller andet
> online leksikon.
> mvh
> HO
> et stort


harding@larsen.tdcad~ (17-04-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 17-04-09 13:19

Som jeg ofte har skrevet: Gør Google til din ven
her kan følgende link om emnet læses:

http://www.flydoil.dk/7716

http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=45&cid=3170

http://www.cmcesbjerg.dk/hyperlink/faq-vinter.html

http://ing.dk/debat/12387

http://ballad.dk/sejlbde-og-dieselmotorer_97/

http://kbh-sejlklub.dk/1208.php

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=557664

http://www.mysigma.dk/sigma/page_LM16Log.html

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=256027

http://www.sonne-aeroe.dk/vedligehold.htm

http://www.skawdyk.dk/htm_sider/klubblad/blad_2_2004.pdf

Det kan være at det giver stof til eftertanke med eller uden akademisk
baggrund

Mvh/Harding

On 16 Apr., 18:18, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand
(punkt)dk> wrote:
> Jeg tror man skal passe på med at gøre dette for akademisk. Langt de fleste
> har ingen problemer og kan leve lykkeligt.
> Nogle få tankkonstruktioner har øjensynligt en tendens til at skabe kondens.
> Disse få bør fylde deres tank op, så risikoen for vand og dieselpest i
> tanken minimeres.
>
> Bjarke
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
> "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote in message
>
> news:49e6458d$0$25185$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
>
>
> > <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> >news:c7d41a60-b5a3-41a9-876f-d85110941440@r28g2000vbp.googlegroups.com....
> > Det kræver de rette betingelser og luft der ved dugpunktstemperaturen
> > indeholder fugt.
> > Dugpunktstemperaturen ligger omkring 13 grader så derfor har du ikke
> > oplevet det under varmere himmelstrøg.
> > I vinter har der ikke været mange dage hvor temperaturen har svinget
> > omkring denne temperatur med de rette betingelser så derfor har jeg
> > heller ikke konstateret mere end et par dråbe vand i min 100 liter
> > tank.
>
> > Mvh/Harding
>
> > Jeg ved ikke lige hvor du har dugpunkt temperaturen fra, men hvis du kan
> > læse en MATAR så se lige her...
>
> >http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
>
> >      METAR  ekrk 151950z 10009kt cavok 08/03 q1020=
>
> > Ser vi f.eks. på Roskilde var temperaturen kl 19:50z   08° celsius
> > hvorimod dugpunkt temp. var 03° celsius
>
> > mens den på Tyra Øst
>
> >      METAR  ekgf 151850z 04022kt cavok 10/07 q1016=
>
> > Er 10° men med en dugpunkt på 07°
>
> > Dugpunkt tamp er altså varrierende og ikke nødvendigvis omkring 13
> > grader....
>
> > Mvh
> > JR- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -




harding@larsen.tdcad~ (18-04-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 18-04-09 12:36

Hej Claus,
Det er ganske udmærket med et indlæg med din erfaring indtil nu ,jeg
havde samme indtryk i år da jeg rensede min tank.
For mig er det nemt, tanken er meget smal i bunden, næsten kræmmerhus
facon, og med en vacuumpumpe og en flaske imellem ses forureningen
klart.

Det der er væsentligt for kondensdannelsen er, om tanken ligger inde i
båden med en "isolerende" afstand eller om den ligger ud mod bådens
side/bund. Når båden på land udsættes for temperatursvingninger kan
det give kondens på indersiden af tanken over dieselniveauet i et
omfang som forholdene tillader.
Afhængig af tankens udformning, ens muligheder for oprensning og
energi, giver forebyggende vedligeholdelse pote.
Forstår man ikke det og overlader det til tilfældighederne så
indhenter forsømmelserne én på et senere tildspunkt og det kan tillige
være et meget uheldig tidspunkt. Desværre opfatter nogle det som en
event/oplevelse, og går det godt kan man godt grine lidt; men giver
det en skæbnessvanger situation har ejeren ikke det største lys i
kirken.
Selvom mange sikkert synes at det er overkilled, så er forebyggende
vedligeholdelse på baggrund af en vedligeholdelsesliste og optegnelser
i logbog ikke at foragte.

Det er ikke noget man behøver en akademisk uddannelse for at
forstå;men det gør ikke noget at man i sin uddannelse er bibragt
kompetancer som at angribe problemstillinger, logisk resonnement,
kritisk og selvstændig analyse, strukturering af egen læring,
tværfaglig syntese, kreativ problemløsning og kommunikation.

Alt sammen ment i den bedste mening med ønsket om en god og sikker
sejlsæson.

Mvh/Harding


On 18 Apr., 16:31, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> Bjarke M. Christensen wrote:
> > Jeg tror man skal passe på med at gøre dette for akademisk. Langt de
> > fleste har ingen problemer og kan leve lykkeligt.
> > Nogle få tankkonstruktioner har øjensynligt en tendens til at skabe
> > kondens. Disse få bør fylde deres tank op, så risikoen for vand og
> > dieselpest i tanken minimeres.
>
> Det er rigtigt, og jeg synes vi har haft diskussionen før. Det var også bare
> derfor jeg lige ville nævne min personlige erfaring, når jeg nu lige havde
> haft lejlighed til at kigge i bundfaldet på tanken.
>
> Mvh. Claus


Morten Hindsholm (20-04-2009)
Kommentar
Fra : Morten Hindsholm


Dato : 20-04-09 08:01

SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> writes:
> ...
> Er der indlæg man ikke har lyst til at læse, er det jo supernemt at hoppe videre til næste indlæg,
> - så hvad er problemet egentlig?!

Hørt!

Jeg synes flere af de lange indlæg er interessante, men andre springer jeg
over.
Det er da ikke så svært...

--
/\/\orten

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste