|
| Koblingstype! Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 03-05-09 20:17 |
|
Vi sider lige og diskutere koblinger, men kan ikke finde noget på
nettet (søger nok forkert) men hvad kobling sider der på Suzuki GS500
og GSX600 tør eller våd?
Henrik aka Spørge jørgen
| |
Per (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 03-05-09 20:16 |
|
Henrik Palshøj wrote:
> Vi sider lige og diskutere koblinger, men kan ikke finde noget på
> nettet (søger nok forkert) men hvad kobling sider der på Suzuki GS500
> og GSX600 tør eller våd?
>
Våd på begge 2
mvh. Per
| |
Henrik Palshøj (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 03-05-09 20:27 |
|
On 2009-05-03 21:16:18 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> said:
> Henrik Palshøj wrote:
>> Vi sider lige og diskutere koblinger, men kan ikke finde noget på
>> nettet (søger nok forkert) men hvad kobling sider der på Suzuki GS500
>> og GSX600 tør eller våd?
>>
>
> Våd på begge 2
>
> mvh. Per
Perfekt.
Har jeg så ret i at man ikke bare kan bruge en almindelig olie som
F.eks. Shell Helix Plus 10W-40? Men man skal bruge en "rigtig" mc olie?
| |
Per (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 03-05-09 20:37 |
|
Henrik Palshøj wrote:
> On 2009-05-03 21:16:18 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> said:
>
>> Henrik Palshøj wrote:
>>> Vi sider lige og diskutere koblinger, men kan ikke finde noget på
>>> nettet (søger nok forkert) men hvad kobling sider der på Suzuki
>>> GS500 og GSX600 tør eller våd?
>>>
>>
>> Våd på begge 2
>>
>> mvh. Per
>
> Perfekt.
>
> Har jeg så ret i at man ikke bare kan bruge en almindelig olie som
> F.eks. Shell Helix Plus 10W-40? Men man skal bruge en "rigtig" mc
> olie?
Korrekt.
Der er specielle additiver i mc olier, der gør, at koblingen ikke fedter
eller hænger.
mvh. Per
| |
jjj (03-05-2009)
| Kommentar Fra : jjj |
Dato : 03-05-09 20:35 |
|
yep.Du skal bruge rigtig mc olie
">
> Har jeg så ret i at man ikke bare kan bruge en almindelig olie som F.eks.
> Shell Helix Plus 10W-40? Men man skal bruge en "rigtig" mc olie?
>
| |
Thomas (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 03-05-09 21:03 |
|
Henrik Palshøj skrev:
> On 2009-05-03 21:16:18 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> said:
>
>> Henrik Palshøj wrote:
>>> Vi sider lige og diskutere koblinger, men kan ikke finde noget på
>>> nettet (søger nok forkert) men hvad kobling sider der på Suzuki GS500
>>> og GSX600 tør eller våd?
>>>
>>
>> Våd på begge 2
>>
>> mvh. Per
>
> Perfekt.
>
> Har jeg så ret i at man ikke bare kan bruge en almindelig olie som
> F.eks. Shell Helix Plus 10W-40? Men man skal bruge en "rigtig" mc olie?
>
Nix. Du kan sagtens bruge en alm. olie. Med fare for at starte en
flame-debat, så er der rigtigt mange, der benytter alm. olie - uden
problemer overhovedet. Nogen sværger til olie til dieselbiler, da de er
tilsat additiver, der renser motoren.
Men et godt råd er at holde dig fra ester-olier (Silkolene o.s.v.), da
de kan udvikle sig til noget klistret stads, der ikke er godt i en fin
motor.
/Ths.
| |
Steen Gruby (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 03-05-09 22:14 |
|
On Sun, 03 May 2009 22:03:29 +0200, Thomas <thomas@invalid.dk> wrote:
Hej Thomas.
>
>Nix. Du kan sagtens bruge en alm. olie. Med fare for at starte en
>flame-debat, så er der rigtigt mange, der benytter alm. olie - uden
>problemer overhovedet. Nogen sværger til olie til dieselbiler, da de er
>tilsat additiver, der renser motoren.
>
Uden at have til hensigt at hælde brænde på bålet vil jeg give dig
ret.
Jeg lavede en del forsøg med min XN85 for at finde en passende olie
til den.
Med MC olie havde den en tilbøjlighed til at slæbe i koblingen,
hvilket gav sig udslag i at den gav et meget ubehageligt klonk i
gearkassen når den blev sat i første gear, og frigear var ikke nem at
finde med mindre man lagde det ind rullende.
Desuden skal olien også være "god nok" til at smøre turboen, så enden
på mine eksperimenter blev Q8's F1 olie som den har kørt med siden.
Lidt dyrt, men godt, og det virker fint
>Men et godt råd er at holde dig fra ester-olier (Silkolene o.s.v.), da
>de kan udvikle sig til noget klistret stads, der ikke er godt i en fin
>motor.
>
Den påstand tør jeg ikke kloge videre i
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-05-09 21:43 |
|
Per skrev:
> Henrik Palshøj wrote:
>> Vi sider lige og diskutere koblinger, men kan ikke finde noget på
>> nettet (søger nok forkert) men hvad kobling sider der på Suzuki GS500
>> og GSX600 tør eller våd?
>>
> Våd på begge 2
>
Som hovedregel er der våd kobling på alle motorcykler - Undtagelserne
er: Moto Guzzi, BMW's Boxere og firecylindrede, og Ducati. Sidstnævnte
bruger dog også vådkobling i tilsyneladende stigende grad, så omkring
Ducati skal man ikke være for skråsikker længere!
--
Armand.
| |
LasseNC (03-05-2009)
| Kommentar Fra : LasseNC |
Dato : 03-05-09 14:53 |
|
On May 3, 10:43 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Per skrev:> Henrik Palshøj wrote:
> >> Vi sider lige og diskutere koblinger, men kan ikke finde noget på
> >> nettet (søger nok forkert) men hvad kobling sider der på Suzuki GS500
> >> og GSX600 tør eller våd?
>
> > Våd på begge 2
>
> Som hovedregel er der våd kobling på alle motorcykler - Undtagelserne
> er: Moto Guzzi, BMW's Boxere og firecylindrede, og Ducati. Sidstnævnte
> bruger dog også vådkobling i tilsyneladende stigende grad, så omkring
> Ducati skal man ikke være for skråsikker længere!
>
> --
> Armand.
For ikke at glemme moto morini og div. engelske motorcykler!
| |
Steen Gruby (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 03-05-09 22:00 |
|
On Sun, 3 May 2009 13:53:11 -0700 (PDT), LasseNC <lassenc@gmail.com>
wrote:
Hej Lasse.
>
>For ikke at glemme moto morini og div. engelske motorcykler!
Den med englænderne skal man være forsigtig med også.
Mange af dem har primærkæden løbende i olie, og dermed også koblingen.
Det er en noget blandet landhandel
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-05-09 22:11 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Sun, 3 May 2009 13:53:11 -0700 (PDT), LasseNC <lassenc@gmail.com>
> wrote:
>
> Hej Lasse.
>> For ikke at glemme moto morini og div. engelske motorcykler!
>
> Den med englænderne skal man være forsigtig med også.
> Mange af dem har primærkæden løbende i olie, og dermed også koblingen.
> Det er en noget blandet landhandel
>
- - - Sagde Steen, stærkt præget af sin nye kærlighed!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 03-05-09 22:20 |
|
On Sun, 03 May 2009 23:10:41 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>>
>- - - Sagde Steen, stærkt præget af sin nye kærlighed!
Yep, helt rigtigt
Veloen har 70 mL olie i primærkædekassen som også koblingen vælter sig
i.
Samme koblingen er et kapitel for sig når det gælder justering..
Jeg har lige været på den i dag
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-05-09 22:10 |
|
LasseNC skrev:
> On May 3, 10:43 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>
>> Som hovedregel er der våd kobling på alle motorcykler - Undtagelserne
>> er: Moto Guzzi, BMW's Boxere og firecylindrede, og Ducati. Sidstnævnte
>> bruger dog også vådkobling i tilsyneladende stigende grad, så omkring
>> Ducati skal man ikke være for skråsikker længere!
>>
> For ikke at glemme moto morini og div. engelske motorcykler!
>
Da ikke de aktuelle Morini-modeller (de gamle er næsten for sjældne til
at behøve nævnes)!?
Og hvilke englændere (seperat gearkasse behøver ikke betyde tør
kobling)?? Uanset hvad så er de vel også udenfor rækkevidden af
hovedregler qua alder!
Jeg er kommet i tanke om at choppede HD'er har fritliggende primærtræk
med ditto kobling, men hvorvidt at dét også er originalt eller
fortrinsvis på de tidlige modeller skal jeg ikke sige.
--
Armand.
| |
N/A (03-05-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-05-09 22:10 |
|
| |
|
|