Dårlige tændrør, ledninger eller tændspoler kan sagtens være problemet,
tit kan en motor køre fint i tomgang, men under belastning svigter
tændingen.
Det er jo også afgørende at motoren får noget at leve af - hvordan ser
tændrørene ud når motoren har hostet og hakket et stykke tid ?
Enten drukner den, eller den får slet ingen benzin , på en eller flere
cylindre
Tag een tændhætte af af gangen, så kan du måske lokalisere hvilken cylinder
der ikke arbejder med.
Efter et par timer med bytten rundt på tændrør , ledninger og spoler, finder
måske så ud af at det slet ikke nytter noget, men så er du i det mindste
kommet så langt , at det er benzintilførslen det er galt med
"dommer" <troels.richter@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:0bcd873f-d68d-4a05-9bbe-b0ff0f89b9fb@i28g2000prd.googlegroups.com...
Min Honda Super Magna har følgende symptomer som jeg håber i kan
hjælpe med:
1. den starter fint og holder sig jævnt i tomgang uden mislyde.
2. efter den er blevet varm slukker jeg chokeren og den kører stadig
fint i tomgang
3. når jeg så forsøger at give gas tager den ikke imod
3.1 hvis jeg langsomt giver den mere gas er den lige ved at gå i stå
3.2 hvis jeg giver den meget gas hoster den sig i gennem de første ca.
3000 omdrejninger hvorefter den godt kan holde sig der, men lyder ikke
jævnt.
4. hvis jeg lader den køre i tomgang har jeg konstateret at den slet
ikke reagerer på at jeg justerer på blandingsskruen til 1. kaburator
(der er en til hver af de 4 cyllindre). De andre 3 skruer reagerer ved
at gå op eller ned i tomgang bare jeg skruer en omgang til den ene
eller anden side.
Forhistorien er lang og kan følges her:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/575cffd979185316/d644aec0193dac1b?lnk=gst&q=super+magna#d644aec0193dac1b
Men den korte version er, at den har været under renovation i 3 år og
jeg nu endelig er ved at få den synet og indregistreret. Tidligere
indlæg beskriver kaburatorproblemer som jeg fik løst ved at rense
kabutatoren. Men
den har så kun kørt 2 km til syn og hjem hvor den blev kasseret på
manglende parkeringslys.
For at montere parkeringslys måtte tanken af for at få en ledning ført
hen under tanken.
Da jeg igen skulle køre til syn var den så pludselig gal på den måde
jeg beskriver.
Det der undrer mig er, at jeg synes den lyder fint i tomgang, men så
først beklager sig når jeg giver gas?
Tilmed synes jeg det er mærkeligt at den lyder ok i tomgang når nu
blandingsskruen ikke reagerer på 1. kaburator.
Ved at der er en "pilot jet" i svømmehuset som jeg går ud fra er en
tomgangsdyse. Mit eneste bud er at noget nyt har sat sig fast i
hoveddysen og den så stadig kører godt i tomgang fordi dette er en
dyse for sig. Men jeg er ny i motorer, så jeg ved det ikke. Ved bare
at det var et stort arbejde at få kaburatoroen af og renset sidst.
Håber nogle når igennem hele min lange smørre og kommer med nogle gode
bud :)
på forhånd tak
Troels Richter
ps. mange tak for de svar jeg fik sidst - det var meget brugbart