/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorreparation CB450S
Fra : Asbjørn


Dato : 13-04-09 17:52

Første del af projekt mit projekt med at få min CB450S motor helt op
på fode, er gået igang.

Motorcyklen bruger olie - meget - så stempler og ventiler lukker nok
ikke så tæt. Det meste olieforbrug bliver helvigvis brugt til noget
godt - røg Næste problem er at koblingen mister taget ved høje
omdringer, når jeg f.eks. kører 80-90 km/t og giver den fuld gas - så
ryger omdrejningerne op ad uden at farten følger med. Ved moderat gas
er der ingen probleme. Det var så min motivation for at pille lidt ved
motoren..,

Jeg har fået pillet CDI boksen ud og fjernet topdækslet og
oliepiperne. Da jeg fjernede cylinderboltene (8 stk.'s) lagde jeg
mærke til sod 7-8 cm fra boltene, rust i et område længere nede og
nede ved gevindet var der simpelthen møgbeskidt og fyldt med grus i
nr. 1, 2, 3 og 4??!! Nogle ideer til en hurtig diagnose?

Nu er jeg totalt motorrep. amatør, men i manualen står der at fire
stifter (eng.: "pin") skal trykkes ud af (eng.:) "rocker arm shafts"
ved hjælp en "pin driver". Det er grafisk illustreret hvordan
stifterne bankes ud vha. en hammer oven på "pin driveren". Det virker
lidt ulogisk, jeg har prøvet at banke løs uden at gå helt agurk, men
skal hver stift ikke snarere trækkes op, for at få akslen til
vippearmen ud?

Det var mange spørgsmål, alle svar modtages!!

Mvh. Asbjørn
Honda...

 
 
Torben Scheel (14-04-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-04-09 12:19

Asbjørn wrote:
> Første del af projekt mit projekt med at få min CB450S motor helt op
> på fode, er gået igang.
>
> Motorcyklen bruger olie - meget - så stempler og ventiler lukker nok
> ikke så tæt. Det meste olieforbrug bliver helvigvis brugt til noget
> godt - røg Næste problem er at koblingen mister taget ved høje
> omdringer, når jeg f.eks. kører 80-90 km/t og giver den fuld gas - så
> ryger omdrejningerne op ad uden at farten følger med. Ved moderat gas
> er der ingen probleme. Det var så min motivation for at pille lidt ved
> motoren..,



> Jeg har fået pillet CDI boksen ud og fjernet topdækslet og
> oliepiperne. Da jeg fjernede cylinderboltene (8 stk.'s) lagde jeg
> mærke til sod 7-8 cm fra boltene, rust i et område længere nede og
> nede ved gevindet var der simpelthen møgbeskidt og fyldt med grus i
> nr. 1, 2, 3 og 4??!! Nogle ideer til en hurtig diagnose?

Jeg tror det er normalt med grus - der er vist drænadgang til boringerne
i culinderen, så vand fra forhjulet bliver skudt derind. Der var grus da
jeg skilte ad, og rent da jeg samlede den

> Nu er jeg totalt motorrep. amatør, men i manualen står der at fire
> stifter (eng.: "pin") skal trykkes ud af (eng.:) "rocker arm shafts"
> ved hjælp en "pin driver". Det er grafisk illustreret hvordan
> stifterne bankes ud vha. en hammer oven på "pin driveren". Det virker
> lidt ulogisk, jeg har prøvet at banke løs uden at gå helt agurk, men
> skal hver stift ikke snarere trækkes op, for at få akslen til
> vippearmen ud?

Vippearme med aksler kan pilles af i et stykke pr. side - derudover kan
du lade topstykket være. Paraplyerne er i hvert fald ret nye, og
ventilerne var pæne da den blev samlet.

Jeg tror at stempelringe, honing, toppakning og et sæt koblingsplader må
være på opgavelisten - det burde tage det værste olieforbrug.

Det bedste vil være først at få lavet en kompressionstest der kan vise
om det er stempelringe eller ventiler der slipper olie ud. Andre kan
sikkert fortælle mere om proceduren i praksis, men en tør test
efterfulgt af en spiseskefuld olie i forbrændingskammeret og en ny test
burde være nok. Tætner olien (=større kompression) ligger fejlen ved
stempelringene.

Du er velkommen til at komme forbi og låne min kompressionstester - men
nu du har adskilt er det vist ikke så nemt.

--
vh
Torben

Asbjørn (14-04-2009)
Kommentar
Fra : Asbjørn


Dato : 14-04-09 10:31

On 14 Apr., 13:19, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Asbjørn wrote:
> > Første del af projekt mit projekt med at få min CB450S motor helt op
> > på fode, er gået igang.
>
> > Motorcyklen bruger olie - meget - så stempler og ventiler lukker nok
> > ikke så tæt. Det meste olieforbrug bliver helvigvis brugt til noget
> > godt - røg Næste problem er at koblingen mister taget ved høje
> > omdringer, når jeg f.eks. kører 80-90 km/t og giver den fuld gas - så
> > ryger omdrejningerne op ad uden at farten følger med. Ved moderat gas
> > er der ingen probleme. Det var så min motivation for at pille lidt ved
> > motoren..,
>
>
>
> > Jeg har fået pillet CDI boksen ud og fjernet topdækslet og
> > oliepiperne. Da jeg fjernede cylinderboltene (8 stk.'s) lagde jeg
> > mærke til sod 7-8 cm fra boltene, rust i et område længere nede og
> > nede ved gevindet var der simpelthen møgbeskidt og fyldt med grus i
> > nr. 1, 2, 3 og 4??!! Nogle ideer til en hurtig diagnose?
>
> Jeg tror det er normalt med grus - der er vist drænadgang til boringerne
> i culinderen, så vand fra forhjulet bliver skudt derind. Der var grus da
> jeg skilte ad, og rent da jeg samlede den
>
> > Nu er jeg totalt motorrep. amatør, men i manualen står der at fire
> > stifter (eng.: "pin") skal trykkes ud af (eng.:) "rocker arm shafts"
> > ved hjælp en "pin driver". Det er grafisk illustreret hvordan
> > stifterne bankes ud vha. en hammer oven på "pin driveren". Det virker
> > lidt ulogisk, jeg har prøvet at banke løs uden at gå helt agurk, men
> > skal hver stift ikke snarere trækkes op, for at få akslen til
> > vippearmen ud?
>
> Vippearme med aksler kan pilles af i et stykke pr. side - derudover kan
> du lade topstykket være. Paraplyerne er i hvert fald ret nye, og
> ventilerne var pæne da den blev samlet.
>
> Jeg tror at stempelringe, honing, toppakning og et sæt koblingsplader må
> være på opgavelisten - det burde tage det værste olieforbrug.
>
> Det bedste vil være først at få lavet en kompressionstest der kan vise
> om det er stempelringe eller ventiler der slipper olie ud. Andre kan
> sikkert fortælle mere om proceduren i praksis, men en tør test
> efterfulgt af en spiseskefuld olie i forbrændingskammeret og en ny test
> burde være nok. Tætner olien (=større kompression) ligger fejlen ved
> stempelringene.
>
> Du er velkommen til at komme forbi og låne min kompressionstester - men
> nu du har adskilt er det vist ikke så nemt.
>
> --
> vh
> Torben

Hej Torben

Tak for tilbuddet! Jeg vil nu prøve at kigge på paraplyer,
stempelringe og det hele, når nu jeg alligevel er igang. Jeg snakkede
med Agusta Claus sidste år, hvor jeg desværre havde kørt den tør for
olie over mange kilometer, og han rådede mig til at få målt alle
motordelene igennem og tejcket for slitage/varmeskade og ødelagte
pakninger. Selvfølgelig vil prisen for sådan en gennemgang på værksted
være uhørt sammenlignet med motorcyklens pris, så det kan kun være et
gør-det-selv projekt...Så min plan er at splitte motoren ad, gøre
status ved visuel inspektion af delene og så ellers gå efter med
skydelærer/mikrometerskrue og søgeblade.

Hvor meget har du givet for din kompressionstester - kan en til et par
hundrede kroner fra THansen eller Biltema bruges?!

Venlig hilsen
Asbjørn
Asbjørn


Torben Scheel (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-04-09 05:57

Asbjørn wrote:
>
> Tak for tilbuddet! Jeg vil nu prøve at kigge på paraplyer,
> stempelringe og det hele, når nu jeg alligevel er igang. Jeg snakkede
> med Agusta Claus sidste år, hvor jeg desværre havde kørt den tør for
> olie over mange kilometer, og han rådede mig til at få målt alle
> motordelene igennem og tejcket for slitage/varmeskade og ødelagte
> pakninger. Selvfølgelig vil prisen for sådan en gennemgang på værksted
> være uhørt sammenlignet med motorcyklens pris, så det kan kun være et
> gør-det-selv projekt...Så min plan er at splitte motoren ad, gøre
> status ved visuel inspektion af delene og så ellers gå efter med
> skydelærer/mikrometerskrue og søgeblade.

Det er heller ikke så svært på sådan en luftkølet twin - men
balancesystemet kan være lidt besværligt at få samlet rigtigt. Der er 2
balanceaksler forbundet til krumtappen med en kæde. Ventilfjedrene skal
du bruge en magnet og en hjælper til at få af - eller et specialværktøj.

> Hvor meget har du givet for din kompressionstester - kan en til et par
> hundrede kroner fra THansen eller Biltema bruges?!
>
Det er sådan en jeg har - den er sikkert ikke 100% præcis, men til
opgaven er den fin.

--
vh
Torben

N/A (15-04-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 15-04-09 05:57



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste