/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ingen strøm???
Fra : Nocebo


Dato : 05-04-09 16:37

Hej!

Jeg har langt om længe fået kværnen frem fra vinterhiet og fået startet den
ved hjælp af bilbatteriet. Jeg havde for første gang ikke haft batteriet
afmonteret i løbet af vintren og har prøvet at oplade det over natten (ikke
direkte på batteriet men via plus på startmotor og negativ på stel - ved
ikke om det kan lade sig gøre) men der var så godt som ingen strøm til
startmotoren - derfor brugte jeg bilbatteriet. Derefter lod jeg den stå i
tomgang ca 1 halv time og kørte så en tur på ca 20-30 min. Hver gang jeg
slog lyset til eller brugte blinklyset slog speedometer og omdrejningstæller
fra. Heldigvis kørte jeg hjem før jeg stoppede motoren - for da jeg ville
starte igen var den helt død - der var strøm nok til lys i neutral lyset og
tankmålere men ingen strøm overhovedet til startmotoren.

Og så kommer spørgsmålene efter denne halvlange smøre:

Burde den tid motoren har kørt, ca 1 time ialt, ikke være nok til at oplade
batteriet så den kan trække en startmotor???
Er det batteriet der er for slidt (ca 3-4 år gammelt) eller er det måske den
der skal oplade batteriet underkørsel der er i stykker???

Håber der er nogen der kan hjjælpe med et godt svar!!!
Skal lige nævnes det er en SV650 fra 2001.

Mvh
Nocebo


 
 
Ukendt (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-09 16:47

On Sun, 5 Apr 2009 17:36:46 +0200, Nocebo wrote:

> Hej!
>
> og har prøvet at oplade det over natten (ikke
> direkte på batteriet men via plus på startmotor og negativ på stel - ved
> ikke om det kan lade sig gøre)

Det kan det ikke. Startmotoren på en typisk japaner er kun forbundet til
akkumulatoren under start.

> Burde den tid motoren har kørt, ca 1 time ialt, ikke være nok til at oplade
> batteriet så den kan trække en startmotor???

Ikke i tomgang, og med lys på. 20 - 30 minutter er også i underkanten med
mindre at det er med konstant fart uden for byen.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Asbjørn (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Asbjørn


Dato : 05-04-09 13:00

On 5 Apr., 17:46, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Sun, 5 Apr 2009 17:36:46 +0200, Nocebo wrote:
> > Hej!
>
> > og har prøvet at oplade det over natten (ikke
> > direkte på batteriet men via plus på startmotor og negativ på stel - ved
> > ikke om det kan lade sig gøre)
>
> Det kan det ikke. Startmotoren på en typisk japaner er kun forbundet til
> akkumulatoren under start.
>
> > Burde den tid motoren har kørt, ca 1 time ialt, ikke være nok til at oplade
> > batteriet så den kan trække en startmotor???
>
> Ikke i tomgang, og med lys på. 20 - 30 minutter er også i underkanten med
> mindre at det er med konstant fart uden for byen.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-11-08

Prøv at lad direkte på batteriet... og så er det frem med et
multimeter!

Ubelastet hvilespænding på et fuldt opladt batteri er 12,6-12,8 V. Du
skal lade batteriet med en strøm på maximalt 1/10 af
batterikapaciteten.
12Ah må således eksempel lades med op til 1,2A.

De små billige uregulerede opladere, der bare lader med 3-500 mA er
ganske gode til formålet. Stop opladning når spændingen er oppe
omkring 14,5V. Derefter vil polspændingen langsomt falde og efter 8
timer kan du forvente at spændingen er stabil (og helst liggende på
12,6-12,8). 12,5 V går måske, men 12,4 V eller derunder ville jeg er
sige betyder nyt batteri! Jeg har købt et udmærket GEL batteri til 340
kr., så det er jo ikke en formue for at være sikker på motorcyklen
gider at starte.

Jeg har læst noget om at et halvdødt batteri kan bringes til live igen
ved en kraftig overladning, så sulfatbelægningen på pladerne kommer
væk, men jeg ved ikke lige i detaljer, hvordan det gøres og der er
vist lidt 50/50 om tricket virker eller helt ødelægger batteriet. Har
du en kraftig ladestation til f.eks. bilbatteriet kan du jo forsøge
dig frem

Mvh.

Asbjørn

Armand (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-04-09 22:35

Orla Pedersen skrev:
> On Sun, 5 Apr 2009 17:36:46 +0200, Nocebo wrote:
>
>> Hej!
>>
>> og har prøvet at oplade det over natten (ikke
>> direkte på batteriet men via plus på startmotor og negativ på stel - ved
>> ikke om det kan lade sig gøre)
>
> Det kan det ikke. Startmotoren på en typisk japaner er kun forbundet til
> akkumulatoren under start.
>
Jup! Batteri-siden af starter-relæet kan bruges, men ikke på den anden
side af det (á, som hér, helt nede på startermotoren)!
Hvis batteriet sidder utilgængeligt, er der en god chance for at netop
starter-relæet sidder tilgængeligt bag et af sideskjoldene og alligevel
tæt på batteriet!

>> Burde den tid motoren har kørt, ca 1 time ialt, ikke være nok til at oplade
>> batteriet så den kan trække en startmotor???
>
> Ikke i tomgang, og med lys på. 20 - 30 minutter er også i underkanten med
> mindre at det er med konstant fart uden for byen.
>
Når de elektriske funktioner vedbliver at kunne påvirke hinanden efter
kort tids kørsel, tyder det på et færdigt batteri :-|
Har det stået afladet i ubestemt tid gennem vinteren? Så er det heller
ikke sært!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste