/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
NPK gødning, et par spørgsmål.
Fra : Klaus G.


Dato : 17-04-09 13:19

Hej.

Det er lige gået op for mig, at NPK gødning, ikke bare er NPK gødning :)

Der er tal for hvor meget N, P og K der er i, 18-3-15 f.eks..

Jeg står og kommer til at mangle noget mere gødning engang i maj, så er
allerede nu på udkig efter tilbud. Så hvad for noget skal jeg gå efter, for
at det er bedst til min mossede græsplæne? Mine forældre har sagt jeg bare
kan købe ind, for de skal nok aftage noget så. Men kan samme gødning bruges
til f.eks. et Surbundsbed, eller hvad det nu hedder? For jeg tror det er er
netop DER de vil bruge noget af gødningen også... Og så nok også noget på
deres kæmpe plæne.


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



 
 
VHA (17-04-2009)
Kommentar
Fra : VHA


Dato : 17-04-09 17:20


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:49e873ac$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
>
> Det er lige gået op for mig, at NPK gødning, ikke bare er NPK gødning :)
>
> Der er tal for hvor meget N, P og K der er i, 18-3-15 f.eks..
>
> Jeg står og kommer til at mangle noget mere gødning engang i maj, så er
> allerede nu på udkig efter tilbud. Så hvad for noget skal jeg gå efter,
> for at det er bedst til min mossede græsplæne? Mine forældre har sagt jeg
> bare kan købe ind, for de skal nok aftage noget så. Men kan samme gødning
> bruges til f.eks. et Surbundsbed, eller hvad det nu hedder? For jeg tror
> det er er netop DER de vil bruge noget af gødningen også... Og så nok også
> noget på deres kæmpe plæne.
>
>
> --
> Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
> www.seth-enoch.dk
>Til græsplæne og haven er det udmærket med den du nævner, men absolut ingen
>gødning til surbundsbed f.eks. rhododendron.

Mvh VHA



Klaus G. (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 17-04-09 18:01

> Til græsplæne og haven er det udmærket med den du nævner, men
> absolut ingen gødning til surbundsbed f.eks. rhododendron.
Okay. De har ikke nævnt at de vil gøde, bare nogle tanker jeg gjorde mig :)


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



Maria Frederiksen (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 17-04-09 18:41

>>Til græsplæne og haven er det udmærket med den du nævner, men absolut
>>ingen gødning til surbundsbed f.eks. rhododendron.


Hvorfor ikke? De skal da også gødes - endda temmelig meget for at være pæne.

Mvh Maria



Preben Riis Sørensen (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 17-04-09 18:50


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev
>
> Hvorfor ikke? De skal da også gødes - endda temmelig meget for at være
> pæne.


Han mente nok at de ikke skulle have den NPK. Der findes noget der er med
til at forsure, tror det er ammoniumsulfat.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
Preben@esenet.dk



Mads Lie Jensen (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 17-04-09 20:58

On Fri, 17 Apr 2009 19:49:31 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>> Hvorfor ikke? De skal da også gødes - endda temmelig meget for at være
>> pæne.
>
>Han mente nok at de ikke skulle have den NPK. Der findes noget der er med
>til at forsure, tror det er ammoniumsulfat.

Svovlsur ammoniak - er velegnet til rhodoer. Gr jorden sur. Om det også
kaldes ammoniumsulfat aner jeg ikke. Det sælges som Svovlsur ammoniak.

Men det er en ren kvælstofgødning, dvs. resten af næringsstofferne
mangler. Og det kan de nu godt få fra en almindelig npk-gødning. Også en
18-3-15, dog skal man nok lige passe på at de ikke får for meget
kvælstof.

Og så irriterer det mig at man ikke længere kan få sig en 23-3-7 - i
terrorbekæmpelsens hellige navn er den blevet forbudt
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Preben Riis Sørensen (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 17-04-09 22:31


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Svovlsur ammoniak - er velegnet til rhodoer. Gr jorden sur. Om det også
> kaldes ammoniumsulfat aner jeg ikke.

Det gør det.

> Det sælges som Svovlsur ammoniak.

Så kan man finde det.

Andre næringsstoffer kommer vel fra det haveaffald man herper ind under dem?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
Preben@esenet.dk



Mads Lie Jensen (18-04-2009)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 18-04-09 14:48

On Fri, 17 Apr 2009 23:31:04 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Andre næringsstoffer kommer vel fra det haveaffald man herper ind under dem?

Jo, hvis man da husker at smide sit haveaffald derind Det er jo ikke
alle der gør.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Christian B. Andrese~ (18-04-2009)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 18-04-09 13:12

On 17 Apr., 21:57, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> On Fri, 17 Apr 2009 19:49:31 +0200, "Preben Riis Sørensen"
>
> <pre...@esenet.dk> wrote:
> >> Hvorfor ikke? De skal da også gødes - endda temmelig meget for at være
> >> pæne.
>
> >Han mente nok at de ikke skulle have den NPK. Der findes noget der er med
> >til at forsure, tror det er ammoniumsulfat.
>
> Svovlsur ammoniak - er velegnet til rhodoer. Gr jorden sur. Om det også
> kaldes ammoniumsulfat aner jeg ikke. Det sælges som Svovlsur ammoniak.
>
> Men det er en ren kvælstofgødning, dvs. resten af næringsstofferne
> mangler. Og det kan de nu godt få fra en almindelig npk-gødning. Også en
> 18-3-15, dog skal man nok lige passe på at de ikke får for meget
> kvælstof.
>
> Og så irriterer det mig at man ikke længere kan få sig en 23-3-7 - i
> terrorbekæmpelsens hellige navn er den blevet forbudt

Kan urea ikke bruges ? Evt. til at blande i en alm. NPK gødning.
Det kan da sagtens købe, også som små perler.
--
Christian

Mads Lie Jensen (19-04-2009)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 19-04-09 06:43

On Sat, 18 Apr 2009 12:11:53 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>> Og så irriterer det mig at man ikke længere kan få sig en 23-3-7 - i
>> terrorbekæmpelsens hellige navn er den blevet forbudt
>
>Kan urea ikke bruges ? Evt. til at blande i en alm. NPK gødning.
>Det kan da sagtens købe, også som små perler.

Jo, gødningsmæssigt kan jeg da sagtens bruge urea i stedet for en
23-3-7.

Jeg finder det bare fuldstændig tåbeligt at man forbyder gødning med
mere end 20% N, fordi 'nogen' kan bruge det til at lave bomber. Hvis man
kan lave bomber af gødning kan man også finde ud af at oparbejde en
svagere gødning til noget brugbart.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Christian B. Andrese~ (19-04-2009)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-04-09 03:22

On 19 Apr., 07:43, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> On Sat, 18 Apr 2009 12:11:53 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
>
> <t...@tiscali.dk> wrote:
> >> Og så irriterer det mig at man ikke længere kan få sig en 23-3-7 - i
> >> terrorbekæmpelsens hellige navn er den blevet forbudt
>
> >Kan urea ikke bruges ? Evt. til at blande i en alm. NPK gødning.
> >Det kan da sagtens købe, også som små perler.
>
> Jo, gødningsmæssigt kan jeg da sagtens bruge urea i stedet for en
> 23-3-7.
>
> Jeg finder det bare fuldstændig tåbeligt at man forbyder gødning med
> mere end 20% N, fordi 'nogen' kan bruge det til at lave bomber.

Kan registrede landbrug og lign. ikke stadig købe det ?

> Hvis man kan lave bomber af gødning kan man også finde ud af at oparbejde en
> svagere gødning til noget brugbart.

Ja, men dem som kan oparbejde en svagere gødning kan nok lave noget
bedre som TATP eller lign.
Det er meget nemt at lave en gødningsbombe. Fx. kunne en meget stor en
laves i en cementblanderlastbil.
2 tons gødning og 1000 liter dieselolie og 500 kg meget store
møtrikker og så kører den lidt rundt og blander og så er den næsten
klar.

--
Christian

Klaus G. (19-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 19-04-09 13:08

> Ja, men dem som kan oparbejde en svagere gødning kan nok lave noget
> bedre som TATP eller lign.
> Det er meget nemt at lave en gødningsbombe. Fx. kunne en meget stor en
> laves i en cementblanderlastbil.
> 2 tons gødning og 1000 liter dieselolie og 500 kg meget store
> møtrikker og så kører den lidt rundt og blander og så er den næsten
> klar.
Så, nu bliver du nok snart hentet at PET :)


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



Mads Lie Jensen (20-04-2009)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 20-04-09 07:28

On Sun, 19 Apr 2009 02:21:38 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>> Jeg finder det bare fuldstændig tåbeligt at man forbyder gødning med
>> mere end 20% N, fordi 'nogen' kan bruge det til at lave bomber.
>
>Kan registrede landbrug og lign. ikke stadig købe det ?

Jo, så vidt jeg ved kan de godt. Men hvor meget registrering der skal
til aner jeg ikke. Jeg kunne sikkert også selv pga. mit gartneri, men
jeg har ikke det store behov for det.

>> Hvis man kan lave bomber af gødning kan man også finde ud af at oparbejde en
>> svagere gødning til noget brugbart.
>
>Ja, men dem som kan oparbejde en svagere gødning kan nok lave noget
>bedre som TATP eller lign.
>Det er meget nemt at lave en gødningsbombe. Fx. kunne en meget stor en
>laves i en cementblanderlastbil.
>2 tons gødning og 1000 liter dieselolie og 500 kg meget store
>møtrikker og så kører den lidt rundt og blander og så er den næsten
>klar.

Og hvis man vil den slags kan man også nemt finde et landbrug eller to
at "låne" lidt gødning hos i nattens mulm og mørke.
Så der kommer ikke noget som helst ud af at forbyde det, andet end at
genere os almindelige havefolk. Dem som vil lave bomber, de kan stadig
lige nemt komme til det.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Christian B. Andrese~ (19-04-2009)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-04-09 07:04

On 19 Apr., 14:08, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:
> > Ja, men dem som kan oparbejde en svagere gødning kan nok lave noget
> > bedre som TATP eller lign.
> > Det er meget nemt at lave en gødningsbombe. Fx. kunne en meget stor en
> > laves i en cementblanderlastbil.
> > 2 tons gødning og 1000 liter dieselolie og 500 kg meget store
> > møtrikker og så kører den lidt rundt og blander og så er den næsten
> > klar.
>
> Så, nu bliver du nok snart hentet at PET :)

Det tænkte jeg egentligt også selv da jeg skrev det.
Og så det faktum at jeg har en landejendom og har let adgang til
gødning er sikkert skærpende omstændigheder

--
Christian

Klaus G. (19-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 19-04-09 14:38

>> Så, nu bliver du nok snart hentet at PET :)
>
> Det tænkte jeg egentligt også selv da jeg skrev det.
> Og så det faktum at jeg har en landejendom og har let adgang til
> gødning er sikkert skærpende omstændigheder
Og det hele må da ramle sammen hvis du også få flyveundervisning ;)


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



Christian B. Andrese~ (21-04-2009)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-04-09 05:59

On Apr 19, 3:38 pm, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:
> >> Så, nu bliver du nok snart hentet at PET :)
>
> > Det tænkte jeg egentligt også selv da jeg skrev det.
> > Og så det faktum at jeg har en landejendom og har let adgang til
> > gødning er sikkert skærpende omstændigheder
>
> Og det hele må da ramle sammen hvis du også få flyveundervisning ;)

Ups, Randers flyveplads liger stort set lige neden for enden af
marken.

......øjeblik....det banker på døren.......shi*.....så fandt de
miiiiiiiiiiiggggggggggggggg......................

--
signatur fjernet af de offentlige myndigheder

Christian B. Andrese~ (21-04-2009)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-04-09 06:00

On Apr 20, 8:28 am, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> On Sun, 19 Apr 2009 02:21:38 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
>
> <t...@tiscali.dk> wrote:
> >> Jeg finder det bare fuldstændig tåbeligt at man forbyder gødning med
> >> mere end 20% N, fordi 'nogen' kan bruge det til at lave bomber.
>
> >Kan registrede landbrug og lign. ikke stadig købe det ?
>
> Jo, så vidt jeg ved kan de godt. Men hvor meget registrering der skal
> til aner jeg ikke.  Jeg kunne sikkert også selv pga. mit gartneri, men
> jeg har ikke det store behov for det.

Gødningsregnskab, går jeg ud fra.

> >> Hvis man kan lave bomber af gødning kan man også finde ud af at oparbejde en
> >> svagere gødning til noget brugbart.
>
> >Ja, men dem som kan oparbejde en svagere gødning kan nok lave noget
> >bedre som TATP eller lign.
> >Det er meget nemt at lave en gødningsbombe. Fx. kunne en meget stor en
> >laves i en cementblanderlastbil.
> >2 tons gødning og 1000 liter dieselolie og 500 kg meget store
> >møtrikker og så kører den lidt rundt og blander og så er den næsten
> >klar.
>
> Og hvis man vil den slags kan man også nemt finde et landbrug eller to
> at "låne" lidt gødning hos i nattens mulm og mørke.

Helt sikkert.

> Så der kommer ikke noget som helst ud af at forbyde det, andet end at
> genere os almindelige havefolk. Dem som vil lave bomber, de kan stadig
> lige nemt komme til det.

Helt enig.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste