"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:49fe17e5$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Kurt Pedersen" <ktp.ktpttt@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> news:gtkm3l$kob$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Hej
>> Problemet er jo at campingvognen bliver bygget op til et bestemt punkt.
>> Vægten ved dette punkt kalder man så egenvægten. Dernæst fortsætter man
>> med at bygge indtil slutproduktet står færdigt. Den vægt som vognen nu
>> har er den køreklarevægt, men den bliver ikke beskrevet. Resultatet er at
>> hvis du har valgt luxus udgaven af luxusudgaverne så risikerer du at
>> fabrikanten har brugt hvert et kilo fri vægt.
>> Så hvis du går ud fra at bare du holder dig fra at læsse mere end de 350
>> kilo på så kører du stadig lovligt. Dertil må jeg bare sige at du lige
>> har læsset 350 kilo på en campingvogn hvor du reelt ikke aner om den
>> vejede 1000 kilo eller 1175 kilo før du startede med at læsse på.
>> Resultatet er at du nu resikerer at køre rundt med en campingvogn der nu
>> vejer 1525 kg.
>> Hvor meget vognen vejer kan kun en vægt vise og så håbe på at der er et
>> stykke vej op til totalvægten.
>> mvh
>> Kurt
>>
> Tja - hvad skal jeg sige? Vi har haft en del campingvogne efterhånden og
> ingen af dem har som udgangspunkt vejet, hvad der svarede til den tilladte
> totalvægt. Når vi har fået en ny vogn, har vi altid vejet den både tom og
> med læs, da vi gerne vil vide, om vi befinder os inden for de tilladte
> grænser.
> Nu kan jeg ikke huske alle talllene, men de har ligget på 50 til max 100
> kg over egenvægten.
> Så når jeg så regner på det, så siger jeg gerne egenvægt + 100 kg kan jeg
> ikke selv bruge, men resten op til tilladt totalvægt kan jeg.
> Men det er jo så mine personlige oplevelser, som jeg ikke har belæg for at
> sige, gælder for alle vogne.
> Men jeg vil dog påstå, at jeg tror at de fleste vogne ikke vejer hvad der
> svarer til tilladt totalvægt, når de leveres.
>
> Kurt A
Vægtoplysningerne egenvægt (og køreklar) må ikke overskrides med mere end 50
kg. Der er ejerens ansvar at få vognen til omsyn hvis det overskrides.
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap03.pdf
Afsnit 3.01 side 12/13
Klip
På køretøj, der er standardtypegodkendt eller anmeldt EU-typegodkendt og
ikke er
konstruktivt ændret, kan en ændring af egenvægt eller køreklar vægt for
køretøj,
godkendes på baggrund af oplysninger fra køretøjsfabrikanten eller dennes
repræsentant, omhandlende det konkrete stelnummer. Dette skyldes, at den på
godkendelsen
anførte egenvægt eller køreklar vægt kan være en gennemsnitsvægt for
varianten
med forskelligt udstyr, og at et aktuelt køretøjs helt korrekte vægt derfor
kan
afvige. Der må på denne måde højst accepteres en ændring af egenvægt eller
køreklar
vægt på 50 kg (dog +/-3% for lastbil N2/N3 og påhængs-/sættevogn O3/O4,
og 25 kg for knallert og motorcykel).
Men man kan vel forestille sig at nogle campister accepterer kører rundt med
overvægt for ikke at skulle ta det BE. (Manglende lasteevne, større aksel
og større total). Producenten har vel også, tungere CV, større totalvægt et
"smallere marked til vognen.
Jeg ved ikke hvem det er man snyder. sikkerheden i alt fald. Og især
begyndere der med familie og almindelig familiebil køber størst mulige CV
der lige akkurat må hænges på inden for et almindelig B kort.
Har vi nogensinde hørt om vogne der vejer mindre end oplyst?
Det er nævnt i debatten at man pga. af forkerte vægtoplysninger _uden
udgifter for køber_ har måtte lovliggøre sagen ikke mindst pga. den
manglende lastevne, ved at forsyne vognen med større aksel og bringe den
gennem syn.
Man må så håbe at deres bil og kørekort stadig er stort nok.
Mvh