Hej gruppe.
Jeg har udført et mindre it-konsultationsarbejde hos min tidligere
arbejdsgiver, og efterfølgende fået udbetalt lønnen kontant. Chefen ønsker
en faktura, men jeg er ikke momsregistreret (har ikke CVR-nr), og har pt.
ingen planer om at gå total freelance for at retfærdiggøre oprettelse af et
CVR-nr.
Jeg har læst tidligere tråde i dk.erhverv, og den der bedst svarer mit
spørgsmål kan findes i
http://groups.google.dk/group/dk.erhverv/browse_thread/thread/b3366cab27d56bc5/60ff5d7c2eb6701b?hl=da&lnk=gst&q=regning#60ff5d7c2eb6701b
Nogle forhold i tråden blev dog ikke helt afklaret i mine øjne, og det er
følgende:
* Må jeg skrive en faktura (uden at ordet 'moms' nævnes) til min tidligere
chef, og i så fald, hvad skal beløbet være på: Er det det fulde beløb
_eller_ det fulde beløb minus trækprocenten efter b-indkomstskatten (vist
nok 60%), fx enten 100 ,- eller 40 ,-? Bør jeg også i samme øjemed sende mit
b-kort til chefen?
* Ifølge nogle i ovennævnte tråd er det chefen, som skal tilbageholde den
del af beløbet, som SKAT skal have, dvs. det vil være chefens ansvar at
indberette SKAT om det udførte arbejdes beløb. Er dette korrekt forstået?
Skal jeg foretage mig yderligere ved den næste årsopgørelse?
* Er der nogle forudsætninger for chefen for at kunne indberette beløbet til
SKAT? Skal chefen også trække tvungen pension oa. fra det fulde beløb?
--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen
The email address is for real :)