/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
foie gras?
Fra : jos


Dato : 13-03-09 15:34

Inspieret af en tidligere snak i gruppen, og der var noget tilgængeligt, som
jeg ikke har smagt, kom jeg for skade at smide en dåse sådant i nettet en
dag jeg var i nærmeste storstad!
Jeg ved godt det ikke er en politisk korrekt spise, men hva' f..., jeg er
osse tosset med hvalkød, som jeg i sagens natur, ikke har fået den sidste
snes år.
Altså:
Hvordan serverer man FoieGrass?

finn



 
 
Inger D. (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Inger D.


Dato : 13-03-09 16:12


> Hvordan serverer man FoieGrass?

Jeg har aldrig smagt det selv, men har set, hvordan man kan servere det i
Spise med Price.
Her er programmet, jeg så det i:

http://www.dr.dk/DR2/Spise%20med%20Price/Programmer/Program6.htm

Og her er opskrifterne:

http://www.dr.dk/DR2/Spise+med+Price/Programmer/Program6.htm?image=5

Inger D.



Grethe Hoff (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Grethe Hoff


Dato : 13-03-09 16:20


"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse
news:49ba7686$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Hvordan serverer man FoieGrass?
>
> Jeg har aldrig smagt det selv, men har set, hvordan man kan servere det i
> Spise med Price.
> Her er programmet, jeg så det i:
>
> http://www.dr.dk/DR2/Spise%20med%20Price/Programmer/Program6.htm
>
> Og her er opskrifterne:
>
> http://www.dr.dk/DR2/Spise+med+Price/Programmer/Program6.htm?image=5
>
> Inger D.
>

Dette gjelder hvis du har en ubehandlet lever. Ellers er det nok mest å få i
box her i Danmark....
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK
http://cegredesign.com/foto/photo07.htm



Grethe Hoff (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Grethe Hoff


Dato : 13-03-09 16:13


"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse
news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Inspieret af en tidligere snak i gruppen, og der var noget tilgængeligt,
> som jeg ikke har smagt, kom jeg for skade at smide en dåse sådant i nettet
> en dag jeg var i nærmeste storstad!
> Jeg ved godt det ikke er en politisk korrekt spise, men hva' f..., jeg er
> osse tosset med hvalkød, som jeg i sagens natur, ikke har fået den sidste
> snes år.
> Altså:
> Hvordan serverer man FoieGrass?
>
> finn
>
>
Oi, du har noe å se frem til, min venn!
Helt enkelt serverer jeg det med Toast Melba, kold sprøstegt baconterninger
drysset over og en god champagne/evt. Sautern.
Det er slik jeg har fått den servert i Frankrike.
Det må...IMHO...>ikke< tøves for meget med en sådann rett.

--
Grethe
Deilig å være norsk i DK
http://cegredesign.com/foto/photo07.htm





Padre (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Padre


Dato : 14-03-09 10:54

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> wrote in message
news:49ba7814$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Helt enkelt serverer jeg det med Toast Melba, kold sprøstegt
> baconterninger drysset over og en god champagne/evt. Sautern.
> Det er slik jeg har fått den servert i Frankrike.
> Det må...IMHO...>ikke< tøves for meget med en sådann rett.

Toast melba og bacontern? Den var ny for mig Jeg plejer at få det med en
salat og alm ristet brød.

Men jeg synes det smager fantastisk, og så kan den politiske korrekthed
rende mig et vist sted.

--
Padre



Peter Lauridsen (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lauridsen


Dato : 13-03-09 16:51


"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvordan serverer man FoieGrass?

Stakkels fugle. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras

Velbekomme


Linde (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 13-03-09 17:58


"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
news:gpdvdg$c2c$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
> news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvordan serverer man FoieGrass?
>
> Stakkels fugle. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras

Heh, ja det er sgu de mest mystiske ting, folk kan finde på i gastronomiens
navn. Se også denne specielle kinesiske fiskeret:
http://www.youtube.com/watch?v=rTUPHExilFk

Mvh
Linde


Mogens (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 13-03-09 18:24

Peter Lauridsen wrote:
>
> "jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
> news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvordan serverer man FoieGrass?
>
> Stakkels fugle. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras
>
> Velbekomme
Ja, og det smager ad h...... til pånær for en såkaldt gourmets smagsløg!
Minder lidt om at få en klump fedt med leversmag smidt i skuffen. Så ud
over over dyreetikken (kom så Jens Bruun) er det en opreklameret gang snask.

Smid det i skraldespanden og spar de kalorier. De sætter sig
formodentligt særdeles uskønt omkring livremmen :)

jos (13-03-2009)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 13-03-09 19:06

Mogens wrote:
> Peter Lauridsen wrote:
>>
>> "jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
>> news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Hvordan serverer man FoieGrass?
>>
>> Stakkels fugle. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras
>>
>> Velbekomme
> Ja, og det smager ad h...... til pånær for en såkaldt gourmets
> smagsløg! Minder lidt om at få en klump fedt med leversmag smidt i
> skuffen.
Lyder spændende! selv elsker jeg kogt torskelever i egen olie .-)

- og man må jo prøve alt mindst 1 gang i livet!

>Så ud over over dyreetikken (kom så Jens Bruun) er det en
> opreklameret gang snask.
etikken er jeg helt med på er en hemsko, - gælder også det med kinesiske
halefriturestegte levende fisk. Der sætter jeg iøvrigt grænsen ;(
men slangeblod, kakerlakker mv. er selvfølgeligt prøvet
> Smid det i skraldespanden og spar de kalorier. De sætter sig
> formodentligt særdeles uskønt omkring livremmen :)
de 100 gr. skal nu prøves, og Gretes forslag lyder til at kunne overkommes.
- jeg tror der kan laves en lejlighed imorgen aften

tak til alle
finn



-= JF =- (13-03-2009)
Kommentar
Fra : -= JF =-


Dato : 13-03-09 20:13

jos skrev:

> - og man må jo prøve alt mindst 1 gang i livet!

En meget klog kvinde havde følgende fortsættelse: Pånær incest folkedans

Mvh John

Peter Lauridsen (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lauridsen


Dato : 14-03-09 06:39

>> - og man må jo prøve alt mindst 1 gang i livet!
>
> En meget klog kvinde havde følgende fortsættelse: Pånær incest folkedans
>

Mener du "incest og folkedans" eller er det en speciel form for folkedans?


-= JF =- (14-03-2009)
Kommentar
Fra : -= JF =-


Dato : 14-03-09 14:07

Peter Lauridsen skrev:

> Mener du "incest og folkedans" eller er det en speciel form for folkedans?

Ja, du har da helt ret... Der var faldet et 'og' ud.

Mvh John

Michael Meidahl Jens~ (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Michael Meidahl Jens~


Dato : 13-03-09 19:54


"Mogens" skrev i en meddelelse


> Så ud over over dyreetikken (kom så Jens Bruun) er det en >opreklameret
> gang snask.

LOL .... Ja der er jo nogen der gerne spiser en rå regnorm bare den har et
fransk navn



--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen





Tove Krieger (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 13-03-09 19:25

In news:gpdvdg$c2c$1@newsbin.cybercity.dk,
Peter Lauridsen <plau@vip.cybercity.dk> typed:
> "jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
> news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvordan serverer man FoieGrass?
>
> Stakkels fugle. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras

Også efter min mening. Det er dyremishandling af værste skuffe. At noget
menneske kan "nyde" et produkt der er fremstillet på den bestialske måde.
Man må græmmes.
>
> Velbekomme

Ja, det må du nok sige.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


wx (14-03-2009)
Kommentar
Fra : wx


Dato : 14-03-09 12:54


"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
news:49baa4ff$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:gpdvdg$c2c$1@newsbin.cybercity.dk,
> Peter Lauridsen <plau@vip.cybercity.dk> typed:
>> "jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
>> news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Hvordan serverer man FoieGrass?
>>
>> Stakkels fugle. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras
>
> Også efter min mening. Det er dyremishandling af værste skuffe. At noget
> menneske kan "nyde" et produkt der er fremstillet på den bestialske måde.
> Man må græmmes.
>>
>> Velbekomme
>
> Ja, det må du nok sige.
> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats

Vist er det dyremishandling, det ser man tydeligt i Sydfrankrig, når manden
med majsene går ind til gæssene/ænderne: Dyrene kommer spænende for at blive
fodrede! Ænderne/gæssenes adfærd minder i fodringssituationen ret meget om
børn på vej til et "sundt" McDonald-måltid: bare der er pomfritter og
mayonaise!
Har fordommene gode kår i madgruppen k - nej, vel!


Linde (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 14-03-09 13:09


"wx" <vxc@nomail.eu> skrev i meddelelsen
news:gpg5tg$19i2$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> Vist er det dyremishandling, det ser man tydeligt i Sydfrankrig, når
> manden med majsene går ind til gæssene/ænderne: Dyrene kommer spænende for
> at blive fodrede! Ænderne/gæssenes adfærd minder i fodringssituationen ret
> meget om børn på vej til et "sundt" McDonald-måltid: bare der er
> pomfritter og mayonaise!
> Har fordommene gode kår i madgruppen k - nej, vel!

Hehe, jeg kan ikke helt gennemskue, om du overhovedet har læst linket om
foie gras, eller du bare havde lidt der skulle ud. Men for at blive i din
egen analogi, tror jeg ikke ret mange forældre ville være tilfredse med, at
deres børn fik stoppet en halv meter rør ned i halsen, og fik pumpet 5 liter
blendet Happy Meal ned, hver dag. Mayo eller ej!

Mvh
Linde


Jens Bruun (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 15-03-09 18:56

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
news:49bb9e4f$0$90270$14726298@news.sunsite.dk

> Hehe, jeg kan ikke helt gennemskue, om du overhovedet har læst linket
> om foie gras, eller du bare havde lidt der skulle ud. Men for at
> blive i din egen analogi, tror jeg ikke ret mange forældre ville være
> tilfredse med, at deres børn fik stoppet en halv meter rør ned i
> halsen, og fik pumpet 5 liter blendet Happy Meal ned, hver dag. Mayo
> eller ej!

Ikke desto mindre er det stort set dét, skræmmende mange forældre udsætter
deres børn for dag efter dag.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Linde (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 15-03-09 19:23


"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:PaadnQBEBYDb3CDUnZ2dnUVZ8uWdnZ2d@giganews.com...
>
> Ikke desto mindre er det stort set dét, skræmmende mange forældre udsætter
> deres børn for dag efter dag.

Det er jeg så ikke enig i.

Mvh
Linde


Kevin Borbye Edelvan~ (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 13-03-09 10:44

On 13 Mar., 16:51, "Peter Lauridsen" <p...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Stakkels fugle. Se  http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras

mm, bliver helt sulten.

> Velbekomme

Tak skal du have!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

b.k (13-03-2009)
Kommentar
Fra : b.k


Dato : 13-03-09 18:24

Håber du kløjs i skidtet!!
"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse
news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Inspieret af en tidligere snak i gruppen, og der var noget tilgængeligt,
> som jeg ikke har smagt, kom jeg for skade at smide en dåse sådant i nettet
> en dag jeg var i nærmeste storstad!
> Jeg ved godt det ikke er en politisk korrekt spise, men hva' f..., jeg er
> osse tosset med hvalkød, som jeg i sagens natur, ikke har fået den sidste
> snes år.
> Altså:
> Hvordan serverer man FoieGrass?
>
> finn
>
>



Padre (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Padre


Dato : 14-03-09 10:55

"b.k" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in message
news:49ba96cb$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Håber du kløjs i skidtet!!

Skrid ud af mit internet.


--
Padre



Kent Oldhøj (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 14-03-09 12:21

"b.k" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in
news:49ba96cb$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Håber du kløjs i skidtet!!

Underlig form for morale, der åbenbart retfærdiggører overgreb på
medmennesker som svar på overgreb på dyr.

Iøvrigt er det ikke entydigt at fuglene lider overlast. Gavage ser
ubehageligt ud, men man skal huske at fuglene ikke har nogen naturlig
kvælningsfornemmelse og at svømmefugle også i naturen gennemgår en
opfedning (dog ikke så voldsom). Jeg ved dog ikke nok om emnet til at jeg
vil tage stilling. Blot konstatere at det smager himmelsk.

Personligt tror jeg fuglene lider større overlast ved slagtningen. Ja det
går faktisk så vidt at de dør af det.

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Klaus Alexander Seis~ (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 13-03-09 18:41

Linde skrev:

> http://www.youtube.com/watch?v=rTUPHExilFk

Argh, hvor var PETA henne da det skete? Det burde være forbudt
at mishandle dyr på den måde.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Jan Boegh (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 13-03-09 19:21

"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Inspieret af en tidligere snak i gruppen, og der var noget tilgængeligt,
> som jeg ikke har smagt, kom jeg for skade at smide en dåse sådant i nettet
> en dag jeg var i nærmeste storstad!
> Jeg ved godt det ikke er en politisk korrekt spise, men hva' f..., jeg er
> osse tosset med hvalkød, som jeg i sagens natur, ikke har fået den sidste
> snes år.
> Altså:
> Hvordan serverer man FoieGrass?


Den bedste foie gras, jeg har smagt, var på Munkebo Kro hvor den lige havde
rørt en varm pande og så i øvrigt blev serveret på noget ganske tyndt ristet
brød sammen med en kompot af abrikos med vanillie og en topsauterne til.
Uhmmmm...jeg havde helt glemt hvor vidunderligt det smagte.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http://album.boegh.net


jos (13-03-2009)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 13-03-09 20:59


>
> Den bedste foie gras, jeg har smagt, var på Munkebo Kro hvor den lige
> havde rørt en varm pande og så i øvrigt blev serveret på noget ganske
> tyndt ristet brød sammen med en kompot af abrikos med vanillie og en
> topsauterne til. Uhmmmm...jeg havde helt glemt hvor vidunderligt det
> smagte.
> vh
> Jan
og med mit kendskab til din smagssans, kunne jeg fristes til at køre en tur
til Munkebo :>)

finn -folkepensionisten!



Nygaard \(4330\) (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Nygaard \(4330\)


Dato : 13-03-09 20:45

> Hvordan serverer man FoieGrass?

Jeg har fået det i Pau som forret i ½ cm tykke skiver med hakkede
semitørrede abrikoser og svesker, let drysset med maldon salt - yummy! Og
som en del af Tournedos Rossini. Glæd dig.

/tue




Peter Lauridsen (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lauridsen


Dato : 14-03-09 07:56

> Hvordan serverer man FoieGrass?

En god Foie Grass kan laves af en del gåselever og en del gåsefedt.
Ingredienserne blendes i en blender og formes med en cylinderformet form.
Resultatet svitses let på panden, ellers løber fedtet fra.
Serveres på tellerken i egen fedtsovs.
Vil man have mere smag, øger man mængden af gåsefedt.




Padre (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Padre


Dato : 14-03-09 10:58

"jos" <jos@her.dk> wrote in message
news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvordan serverer man FoieGrass?

Man kan fx. lave tournedos Rossini

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7151

--
Padre



Grethe Hoff (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Grethe Hoff


Dato : 14-03-09 13:44


"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:gpfv2a$sq2$1@news.albasani.net...
> "jos" <jos@her.dk> wrote in message
> news:49ba6ed0$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Hvordan serverer man FoieGrass?
>
> Man kan fx. lave tournedos Rossini
>
> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7151
>
> --
> Padre
>

Takk for linken! Skal prøves en dag!

--
Grethe
Deilig å være norsk i DK




Kevin Borbye Edelvan~ (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 14-03-09 04:57

On 14 Mar., 10:53, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

> Men jeg synes det smager fantastisk, og så kan den politiske korrekthed
> rende mig et vist sted.

Enig. Dyreværnsreligion er i lighed med vegetarianisme nogle af de
klareste symptomer på vor kulturs forfald. Mit hjerte græder.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang


Kevin Borbye Edelvan~ (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 14-03-09 07:05

On 14 Mar., 13:44, "Grethe Hoff" <grethe...@ceroy.dk> wrote:

> Takk for linken! Skal prøves en dag!

Jeg anbefaler sorte trøfler til, ellers kan det vist dårligt kaldes
Rossini. Kødekstrakt bør man holde sig fra, medmindre man har lavet
det selv. I Rom indgår også en anelse mel på mørbradbøfferne, så
bliver sovsen rigtig god. Fois gras-skiverne skal have samme størrelse
som bøfferne, og de lægges henover, når bøffen er vendt sidste gang..
De fleste steder lægges sort trøffel på inden, dvs. under fois gras-
skiven, men jeg har også oplevet det ovenpå.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

jos (14-03-2009)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 14-03-09 15:13

Kevin Borbye Edelvang wrote:
....
> De fleste steder lægges sort trøffel på inden, dvs. under fois gras-
> skiven, men jeg har også oplevet det ovenpå.
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang
endnu en ting jeg er gået glip af. Og efter at lønnen er udskiftet med
pensionen som ovenikøbet er halveret på ½ år, så ender jeg nok i den
etværelses uden at få smagt det
;(

finn



Jens Bruun (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 15-03-09 19:02

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse
news:49bbbb4f$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> endnu en ting jeg er gået glip af. Og efter at lønnen er udskiftet med
> pensionen som ovenikøbet er halveret på ½ år, så ender jeg nok i den
> etværelses uden at få smagt det

Sur røv.

Hvad jeg er gået glip af, og givet går glip af i fremtiden, kan der skrives
meget tykke bøger om. Det kan vi så ikke bruge til så meget - vel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



jos (15-03-2009)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 15-03-09 23:58

Jens Bruun wrote:

> Sur røv.
>
> Hvad jeg er gået glip af, og givet går glip af i fremtiden, kan der
> skrives meget tykke bøger om. Det kan vi så ikke bruge til så meget -
> vel?

Du er i hvert tilfælde gået glip af lidt sans for humor ;(

finn



Grethe Hoff (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Grethe Hoff


Dato : 15-03-09 13:21


"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:55257c2f-b6bc-41f2-a875-a8a25ad5c38f@l39g2000yqn.googlegroups.com...
On 14 Mar., 13:44, "Grethe Hoff" <grethe...@ceroy.dk> wrote:

> Takk for linken! Skal prøves en dag!

Jeg anbefaler sorte trøfler til, ellers kan det vist dårligt kaldes
Rossini. Kødekstrakt bør man holde sig fra, medmindre man har lavet
det selv. I Rom indgår også en anelse mel på mørbradbøfferne, så
bliver sovsen rigtig god. Fois gras-skiverne skal have samme størrelse
som bøfferne, og de lægges henover, når bøffen er vendt sidste gang.
De fleste steder lægges sort trøffel på inden, dvs. under fois gras-
skiven, men jeg har også oplevet det ovenpå.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Takk for tips! Sort Trøffel...mener det i min barndom...for maaaaaaaange år
siden.....var i Foie Gras! Nu har jeg sett den i miniglass hos min
vinhandler, svinedyr, men jeg vil gjerne prøve. Skjæres den kun i skiver og
legges på/under? Kan eventuelt væsken den ligger, i brukes til noe?

Grethe
Deilig å være norsk i DK
http://cegredesign.com/foto/photo07.htm



Padre (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Padre


Dato : 15-03-09 18:54

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> wrote in message
news:55257c2f-b6bc-41f2-a875-a8a25ad5c38f@l39g2000yqn.googlegroups.com...
On 14 Mar., 13:44, "Grethe Hoff" <grethe...@ceroy.dk> wrote:

>Fois gras-skiverne skal have samme størrelse
>som bøfferne, og de lægges henover, når bøffen er vendt sidste gang.

Her mener du forhåbentlig kun omkredsen


--
Padre



Klaus Alexander Seis~ (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 14-03-09 15:47

Finn skrev:

> endnu en ting jeg er gået glip af. Og efter at lønnen er
> udskiftet med pensionen som ovenikøbet er halveret på ½ år,
> så ender jeg nok i den etværelses uden at få smagt det ;(

Argumentér for dine begrænsninger, og de er dine.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Kevin Borbye Edelvan~ (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 14-03-09 10:01

On 14 Mar., 12:20, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> Iøvrigt er det ikke entydigt at fuglene lider overlast. Gavage ser
> ubehageligt ud, men man skal huske at fuglene ikke har nogen naturlig
> kvælningsfornemmelse og at svømmefugle også i naturen gennemgår en
> opfedning (dog ikke så voldsom).

Ja, naturen muliggør i sig selv denne form for opfedning. Det er
klart, at fra naturens hånd skal gæs og ænder ikke bruge en så fed
lever, men på lignende måder har mennesket nu engang i årtusinder
afrettet husdyr efter vore praktiske og kulinariske behov, og det er
efter min mening både kulturbærende og kulturkonstituerende, at vi
(uden unødvendig sadisme og vold) bruger dyrene på denne måde.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Tove Krieger (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 14-03-09 19:57

In news:80ad714d-d08c-4c5e-9552-78ed0ce8d8f2@j8g2000yql.googlegroups.com,
Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> typed:
> On 14 Mar., 12:20, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:
>
>> Iøvrigt er det ikke entydigt at fuglene lider overlast. Gavage ser
>> ubehageligt ud, men man skal huske at fuglene ikke har nogen naturlig
>> kvælningsfornemmelse og at svømmefugle også i naturen gennemgår en
>> opfedning (dog ikke så voldsom).
>
> Ja, naturen muliggør i sig selv denne form for opfedning. Det er
> klart, at fra naturens hånd skal gæs og ænder ikke bruge en så fed
> lever, men på lignende måder har mennesket nu engang i årtusinder
> afrettet husdyr efter vore praktiske og kulinariske behov, og det er
> efter min mening både kulturbærende og kulturkonstituerende, at vi
> (uden unødvendig sadisme og vold) bruger dyrene på denne måde.
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang


"Uden unødvendig sadisme og vold" - undskyld, men mon ikke der er noget du
totalt har misforstået ?

Ikke nok med at de bliver tvangsfodret, de bliver også holdt i mørke i små
enkeltbure, hvor de hverken kan vende sig eller strække vingerne. . Jeg
kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at "Dyrenes Beskyttelse"
lyver.:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/foiegras

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Mogens (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-03-09 20:25

Tove Krieger wrote:

> . Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at "Dyrenes
> Beskyttelse" lyver.:
>
Lige netop der tror jeg du er naiv. De vil som de fleste
interesseorganisationer sikkert lyve så meget som det passer for at
støtte deres sag. Men når det er sagt er JEG enig i at det er noget
forbandet svineri, og blot håbe at de såkaldte gourmeter der ynder
sådanne spiser selv udvikler fedtlever og hvad deraf følger. Eller at
nogen ville indfange dem og give dem igen af samme medicin :)

Kent Oldhøj (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 14-03-09 20:39

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in
news:49bbfe06$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Ikke nok med at de bliver tvangsfodret, de bliver også holdt i mørke i
> små enkeltbure, hvor de hverken kan vende sig eller strække vingerne.

Nu skal man holde fokus når man diskuterer den slags. En ting er hvordan
man fremstiller Foie Gras. En helt anden ting er hvordan det optimeres
industrielt.

Der er jo ingen der løfter et bryn når Jens Bondemand stjæler hønsenes
kyllinger og hugger hovedet af dem ude bagved. Men når kyllingerne
opdrættes industrielt i små bure, bedøves elektrisk og får hovedet kappet
maskinelt, ja så er det straks noget helt andet.

Der er intet i vejen med metoden til at fremstille Foie Gras. Men det er
der når metoden optimeres til industriel fremstilling. Så ret fokus mod
industriel udnyttelse af dyr i almindelighed og ikke mod tvangsfodring
(gavage) af gæs og ænder.

Efter sigende skulle en spanioler have fundet en måde at fremstille Foie
Gras "naturligt", dvs. uden gavage. Imidlertid forhindres metodens større
udbredelse af det faktum at gavage er en del af franskmændenes måde at
definere Foie Gras juridisk.

Så måske skulle skytset rettes mod den lovgivende magt i Frankrig.

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Kevin Borbye Edelvan~ (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 14-03-09 13:41

On 14 Mar., 19:57, "Tove Krieger" <missmini...@privat.dk> wrote:

> "Uden unødvendig sadisme og vold" - undskyld, men mon ikke der er noget du
> totalt har misforstået ?

Jeg tror, du har misforstået mig. "Vold" kan i min bog sagtens
undskyldes, hvis det er nødvendigt for at producere den pågældende
vare.

Kvaliteten af det endelige produkt er det vigtigste i mine øjne. Hvis
en økologisk, frilandshippievare er bedre, så vælger jeg dén. Hvis en
gås må lide, for at give mig foie gras, så må det være sådan. Jeg
holder heller ikke tårevædede begravelsesceremonier, når jeg hugger en
regnorm over med spaden i urtehaven.

> Beware of people who dislike cats

Dét er jeg til gengæld enig i :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang


Tove Krieger (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 14-03-09 21:15

In news:a93f2505-a6cf-44d0-bf6b-a27ca17dd05f@l39g2000yqn.googlegroups.com,
Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> typed:
> On 14 Mar., 19:57, "Tove Krieger" <missmini...@privat.dk> wrote:
>
>> "Uden unødvendig sadisme og vold" - undskyld, men mon ikke der er
>> noget du totalt har misforstået ?
>
> Jeg tror, du har misforstået mig. "Vold" kan i min bog sagtens
> undskyldes, hvis det er nødvendigt for at producere den pågældende
> vare.
>
> Kvaliteten af det endelige produkt er det vigtigste i mine øjne. Hvis
> en økologisk, frilandshippievare er bedre, så vælger jeg dén. Hvis en
> gås må lide, for at give mig foie gras, så må det være sådan. Jeg
> holder heller ikke tårevædede begravelsesceremonier, når jeg hugger en
> regnorm over med spaden i urtehaven.
>
>> Beware of people who dislike cats
>
> Dét er jeg til gengæld enig i :)
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang

Du har da helt klart ret til den indstilling du har.

Jeg er bare glad for at der er mange, der som jeg tænker bare en lille
smule på dyrevelfærd, og hvordan visse dyr bliver behandlet for at
tilfredsstille kræsne ganer. Det synes jeg ikke, at vi som de såkaldt
"kloge" kan være bekendt at negligere.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Jens Bruun (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 15-03-09 19:00

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:a93f2505-a6cf-44d0-bf6b-a27ca17dd05f@l39g2000yqn.googlegroups.com

> Kvaliteten af det endelige produkt er det vigtigste i mine øjne. Hvis
> en økologisk, frilandshippievare er bedre, så vælger jeg dén. Hvis en
> gås må lide, for at give mig foie gras, så må det være sådan. Jeg
> holder heller ikke tårevædede begravelsesceremonier, når jeg hugger en
> regnorm over med spaden i urtehaven.

Bull's Eye.

>> Beware of people who dislike cats
>
> Dét er jeg til gengæld enig i :)

Det er jo så ikke. Jeg vil endda gå så langt som til "beware of women who
talks about not disliking cats".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Kevin Borbye Edelvan~ (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 14-03-09 14:21

On 14 Mar., 21:14, "Tove Krieger" <missmini...@privat.dk> wrote:

> og hvordan visse dyr bliver behandlet for at
> tilfredsstille kræsne ganer.

Uh, jeg må lige anholde, at man skulle have en "kræsen gane" for at
holde af foie gras. Jeg spiser med glæde alt, hvad man sætter for mig
- og jeg er bestemt ikke kræsen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang


Michael Knudsen (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 14-03-09 22:15

On Mar 13, 7:33 am, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> Jeg ved godt det ikke er en politisk korrekt spise, (...)

Det kommer an på, hvordan det er lavet:

http://www.ted.com/index.php/talks/dan_barber_s_surprising_foie_gras_parable.html

--
Michael Knudsen


Kent Oldhøj (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 15-03-09 10:39

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote in
news:769a55d3-14ac-4e55-ab71-1797547124b2@d19g2000prh.googlegroups.com:

>> Jeg ved godt det ikke er en politisk korrekt spise, (...)
> Det kommer an på, hvordan det er lavet:

Faktisk ikke. Gavage er en del af fransk lovs definition på Foie Gras. Uden
gavage er det teknisk set bare fedtlever af and eller gås. Opskriften "Foie
Gras" blev patenteret helt tilbage i 1700-et-eller-andet.

[OT]
Under min google søgning på emnet opdagede jeg en sjov lille ting:

I Frankrig har loven om Foie Gras fået nr. 376-150. Da nyheden spredte sig
om at lov 376-150 var vedtaget i det franske senat, endte det med at
nyheden i engelsksprogede medier blev til at loven var vedtaget med 376
stemmer mod 150 Viser bare at man skal være ekstra kritisk med at bruge
nyhedsmedier som eneste kilde.
[/OT]

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

jos (15-03-2009)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 15-03-09 11:50

Michael Knudsen wrote:
> On Mar 13, 7:33 am, "jos" <j...@her.dk> wrote:
>
>> Jeg ved godt det ikke er en politisk korrekt spise, (...)
>
> Det kommer an på, hvordan det er lavet:
>
> http://www.ted.com/index.php/talks/dan_barber_s_surprising_foie_gras_parable.html

tankevækkende!
Desværre er hans markedsandele af Foie Gras nok ikke stor

finn



Linde (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 15-03-09 12:04


"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
news:49bcdd54$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> http://www.ted.com/index.php/talks/dan_barber_s_surprising_foie_gras_parable.html
>
> tankevækkende!
> Desværre er hans markedsandele af Foie Gras nok ikke stor

Næh, en ting er en anstændig holdning overfor de dyr vi spiser, men alle de
traditionelle producenter vil nok foretrække at bibeholde lovgivningen om
tvangsfodring, af økonomiske hensyn. Jeg fandt også klippet sympatisk, men
Barber forsvarer alligevel traditionel foie gras med det argument, at
fuglene har en naturlig evne til at ophobe næring i leveren. Dette er dog en
evne, som visse trækfugle har, men ikke gennemavlede gæs og ænder, i følge
Dyrenes Beskyttelse.

Mvh
Linde


Linde (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 15-03-09 12:07


"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
news:49bce0ba$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> fuglene har en naturlig evne til at ophobe næring i leveren. Dette er dog
> en evne, som visse trækfugle har, men ikke gennemavlede gæs og ænder, i
> følge Dyrenes Beskyttelse.

Ja, og den naturlige evne er nok heller ikke evolveret med det formål at
fuglen skal forstørre sin lever 8-10 gange på tre uger, så flyver den i
hvert fald ingen vegne.

Mvh
Linde


Michael Knudsen (14-03-2009)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 14-03-09 22:18

On Mar 13, 10:40 am, Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk>
wrote:

> Argh, hvor var PETA henne da det skete?  Det burde være forbudt
> at mishandle dyr på den måde.

Forhåbentlig var PETA derhenne, hvor peberet gror. Jeg er ikke
tilhænger af, at man frituresteger levende fisk, men personligt mener
jeg ikke, at det overgreb er noget nær sammenligneligt med, hvad PETA
har stået for gennem tiderne. Se f.eks.

http://www.youtube.com/watch?v=0exLa6saV9o

--
Michael Knudsen

Jesper Mehlsen (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 15-03-09 13:25

jos skrev:
> Inspieret af en tidligere snak i gruppen, og der var noget tilgængeligt, som
> jeg ikke har smagt, kom jeg for skade at smide en dåse sådant i nettet en
> dag jeg var i nærmeste storstad!
> Jeg ved godt det ikke er en politisk korrekt spise, men hva' f..., jeg er
> osse tosset med hvalkød, som jeg i sagens natur, ikke har fået den sidste
> snes år.
> Altså:
> Hvordan serverer man FoieGrass?
>
> finn
>
>
Glæd dig!

Afhængig af om det er hel lever eller "foie gras pate" kan det laves på
forskellig vis.

Jeg har spist det mange gange på diverse restauranter og det er da
rigtigt at klassikeren er noget ristet brød med foie gras'en til.

Det mest særprægede jeg har fået var en lille skål havregrød kogt med
hakket spinat og ost. Her lå foie gras'en som "smørklat" på toppen og så
med maltsirup dryppet udover.

Har fået det på ovenpå en skive ristet polenta med en ananas-vanille
kompot. Dertil et glas 25 år gammel tysk Auslese fra Rheingau.

Fik det på en Michelin-* restaurant i Colmar sidste år og der var det
ren og skær en ordentlig skive af det med en Frissésalat og ristet
toast. Dertil et glas ædelsød Gewürtztraminer.

Ovenpå en mør halvrød bøf, er det også godt. Og så et glas rød Bourgogne
til

Om man væmmes ved at spise det at etiske overvejelser er jo individuelt.
Helt utrolig mange mennesker synes det smager godt uanset hvad. Jeg er
en af dem.

Hilsen Jesper



Kevin Borbye Edelvan~ (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 15-03-09 13:53

On 15 Mar., 18:54, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

> Her mener du forhåbentlig kun omkredsen

hæhæ, naturligvis :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang


Kevin Borbye Edelvan~ (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 15-03-09 13:55

On 15 Mar., 13:21, "Grethe Hoff" <grethe...@ceroy.dk> wrote:

> Takk for tips! Sort Trøffel...mener det i min barndom...for maaaaaaaange år
> siden.....var i Foie Gras! Nu har jeg sett den i miniglass hos min
> vinhandler, svinedyr, men jeg vil gjerne prøve. Skjæres den kun i skiver og
> legges på/under?

Konserverede trøfler bliver bare aldrig "det samme", men det er svært
og dyrt at få fat i de friske i dk, så sådan må det være. De skal
skæres *meget* tyndt eller rives med et lille rivejern eller en
skræller.

> Kan eventuelt væsken den ligger, i brukes til noe?

Bestemt ikke. Det smager gyseligt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang


Grethe Hoff (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Grethe Hoff


Dato : 15-03-09 22:09


"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:2b86ec1c-9ca5-42d9-9788-dacf0b202f1b@j39g2000yqn.googlegroups.com...
On 15 Mar., 13:21, "Grethe Hoff" <grethe...@ceroy.dk> wrote:

> Takk for tips! Sort Trøffel...mener det i min barndom...for maaaaaaaange
> år
> siden.....var i Foie Gras! Nu har jeg sett den i miniglass hos min
> vinhandler, svinedyr, men jeg vil gjerne prøve. Skjæres den kun i skiver
> og
> legges på/under?

Konserverede trøfler bliver bare aldrig "det samme", men det er svært
og dyrt at få fat i de friske i dk, så sådan må det være. De skal
skæres *meget* tyndt eller rives med et lille rivejern eller en
skræller.

> Kan eventuelt væsken den ligger, i brukes til noe?

Bestemt ikke. Det smager gyseligt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang


Takk skal du ha, Kevin!!
--
Grethe
deilig å være norsk i DK



Padre (16-03-2009)
Kommentar
Fra : Padre


Dato : 16-03-09 21:26

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> wrote in message
news:2b86ec1c-9ca5-42d9-9788-dacf0b202f1b@j39g2000yqn.googlegroups.com...

>De skal
>skæres *meget* tyndt eller rives med et lille rivejern eller en
>skræller.

Ahhh kom nu - man skal da have et trøffeljern ;.-)


--
Padre



Michael Knudsen (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 15-03-09 20:11

On Mar 15, 2:39 am, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> Faktisk ikke. Gavage er en del af fransk lovs definition på Foie Gras. Uden
> gavage er det teknisk set bare fedtlever af and eller gås. Opskriften "Foie
> Gras" blev patenteret helt tilbage i 1700-et-eller-andet.

Det tænkte jeg nok, men produktet er sikkert henad det samme (jeg har
desværre ikke smagt det, og jeg kommer nok heller aldrig til det). Jeg
er også bedøvende ligeglad med, om min mousserende vin hedder
Champagne eller Cremant. Det handler om, hvad der er i flasken.

--
Michael Knudsen

Michael Knudsen (15-03-2009)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 15-03-09 20:13

On Mar 15, 3:49 am, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> tankevækkende!

Der er mange tankevækkende foredrag på TED. Et andet madrelateret
foredrag, som er særdeles underholdende, er dette her:

http://www.ted.com/index.php/talks/jennifer_8_lee_looks_for_general_tso.html

--
Michael Knudsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste