Hej Jan,
Når jeg se på Udkik´s udstyrsliste omfatter den:
Kompas
Log
Ekkolod
Vindindikator
Vindmåler
Navigator
GPS
Plotter
VHF-radio
Selvstyrer
Det er langt fra at alle positioner er afhakket med et flueben
når man ser salgsopstillingerne igennem.
Magnetkompas er en selvfølgelighed.
Log og lod kan fås i ét instrument. Til dette instrument kan GPS
informationerne via NMEA protokollen også få signalerne frem til
instrumentet.
Sætter man en AH 4000 selvstyrer på har man to instrumenter der
kan vise et utal af data; men kun få ad gangen.
Man vælger selv hvilke data der skal vises, i forhold til hvor
man befinder sig, om det er på dybt vand ,på lange stræk, eller
om man er i gang med at søge ind til en havn eller ankerplads.
To instrumenter i cockpittet er til at overse og forstå
betydningen af.
Navigator/plotter/PC kan stå nede i båden under mere beskyttede
forhold og kan monteres således som man finder det bedst.
Man skal ikke sidde klistret med næsen mod skærmen og køre
radiobil. Et hurtigt blik på skærmen er hvad der behøves.
Monteres autopilotens trykknapper således at de også kan nås fra
navigationspladsen vindes meget.
Vindmåler viseren kan også monteres ved navigationsbordet. Det
er jo kun et orienteringsinstrument ligesom vindvinkelmåleren om
ikke man sejler kapsejlads. Ellers er windex´en udmærket at
anvende fra cockpittet.
En GPS kan næsten ikke undværes som positionsgiver men det er
kun nødvendigt at kunne nå on-off knappen hvis den er tilsluttet
en PC. Plotterne har som regel en GPS indbygget.
Det giver kun 5 instrumenter, foruden VHF´en der bør være
obligatorisk.
I en bil er der såmænd også 4 - 5 stykker, måske er de også
overflødige
Endelig må vi ikke glemme autoriserede søkort, blyant,
kurslinial, viskelæder og en form for logbog, de hører også med
til udrustningen ombord.
Jeg forstod udmærket hvad du mente med uddannelse og brush-up.
Det skal nok indføres først for bilkørsel og adfærd i trafikken.
På søen vil et tvunget duelighedsbevis måske være passende
selvom det lovkrævede speedbådsfører certifikat tilsyneladende
ikke helt har haft den fornødne virkning.
Vi har tilstrækkelig afgift på både, på det alter har vi betalt
tilstrækkeligt.
Miljø lyder kun som et hult drøn når det sættes sammen med
afgift.
Det er aldrig forkert at have fornødent udstyr ombord til en
forstående rejse.
Mvh/Harding
Jan Rasmussen <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev:
>Hej Harding
>
>Jeg har det fint med du mener jeg
>overreagerer og ønske tænker....
>
>Omvendt ved jeg ikke lige hvor du har
>opsnappet at "langt de fleste både"
>kun har det fornødne udstyr????
>Prøv nu lige at gå ind at kig på salgs
>annoncer på nettet... så vil du
>erfarer at langt de fleste både har
>f.eks. gps... og meget andet godt
>issenkram...
>
>
>Jeg ved ikke rigtigt om du misforstod
>eller overfortolkede mit syn på
>uddannelse / lovkrav.... men pointen
>fik du vist ikke fat i....
>
>
>Hvad politikkere angår... ja, så kan
>man jo håbe på man sætter krydset det
>rigtige sted... men helt ærligt
>Harding... så ved du jo godt at vores stemme
>kun er interessant indtil ordren er i
>hus... Herefter går politikkeren
>efter noget der kan gøre ham eller
>hende kendt / populær... ved at tage fat
>i et eller andet forsidestof og så
>være klar med en lovstramning... med
>sloganet "VI gør noget ved det" Et
>eksempel kunne jo være at lægge afgift
>på en båd grundet miljøet...
>Miljø vil klinge godt i manges øre...
>og folk vil juble... lige indtil
>regningen kommer... så går det
>pludselig op for en at det måske ikke var så
>smart... og slet ikke når pengene ikke
>engang går til det formål de er
>opkrævet under....
>
>
>Men Harding.... jeg er jo en fleksibel
>mand.. og du må naturligvis gerne
>have din mening, selvom den er
>forkert.... (smiler)
>
>
>Mvh
>JR
>
>
>"Harding Larsen (slet HAUCC)"
><harding@HAUCClarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12383594770.732929626700223@dtext
>.news.tele.dk...
>> Hej Jan,
>>
>> Det er dog en overreaktion eller
>>ønsketænkning der vil noget!
>>
>> Langt de fleste lystbåde har kun
>>kompas, dybdemåler og fartmåler
>> og går det vidt er der en GPS installeret.
>> De fleste af disse både ligger for
>>det meste i havnen fast
>> fortøjet.
>> Det samme gælder der store motorbåde
>>som du nok fokuserer på .
>> De er ikke kommet længere end de
>>gamle udrangerede DC- 8 fly der
>> havde 250 instrumenter i cockpittet.
>> De er fra en tid hvor piloterne
>>kunne få alt hvad de pegede på
>> og tillige var instrumenterne
>>dedikerede til enkelt funktioner,
>> for næsten alle enhederne.
>> Motorbådene ligger også i havnene og
>>det er nok rigtigt at de
>> ligger til skue og beundring, og de
>>sejler sjøldent mere en få
>> mil til lidt fremvisning for husarerne.
>>
>> I en moderne båds udstyr er der kun
>>det som er nødvendigt og
>> instrumenterne er sammenbyggede
>>således at man i den enkelte
>> navigations situation ikke bliver
>>distraheret af unødvendig
>> information.
>> Det er jo ikke et PC spil man lejer
>>med men en sejloplevelse
>> hvor de basale navigations
>>informationer er til stede og som kan
>> skimtes ud af øjenkrogen hele tiden
>>og som man kun kortvarigt
>> ser på.
>> De skal i deres indretning ikke give
>>grobund for fordybelse og
>> undren men være kontante
>>informationer der understøtter
>> sejladsen.
>>
>> Selvfølgelig skal man have den
>>fornødne baggrund for at sejle en
>> båd. Ligger man og sejler i en robåd
>>alene på en lille sø er det
>> nok ikke nødvendig med den store
>>navigationsviden men fornødent
>> kendskab til sikkerhed for den
>>øvelse man begiver sig ud på er
>> vigtig.
>> Er ens sejlområde åbent hav skal man
>>da vide hvad de forskellige
>> signaler betyder og hvordan man finder vej.
>> Derfor er nødvendig viden og
>>uddannelse på sin plads og det
>> beviser man bedst både over for en
>>selv og for sine omgivelser,
>> ved at have eksamen og papirer for sin kunnen.
>> Selvfølgelig skal man fortløbende
>>efteruddanne sig og konstant
>> tilegne sig fornøden viden for
>>fortsat at kunne leve op til
>> regler og krav m.m.
>>
>> Det er absolut ikke tilstrækkeligt
>>blot at plotte sin rute ind
>> og så sejle "radiobil" på kortet.
>>Det er skibsførerens pligt
>> kontinuerlig at overvåge fremfarten,
>>ellers kan man ende som
>> spøgelsbilist, der kører ned på
>>motorvejen og i den forkerte
>> retning.
>>
>> Embedsvældet er baggrunden for
>>politikernes ageren og skal man
>> have det fornødne i samfundet og
>>ikke pakkes ind i vat og
>> bomuld, så kan man give sin stemme
>>det rigtige sted når der
>> gives lejlighed herfor, og så håbe
>>at ens tanker er
>> sammenfaldende med flertallets.
>>
>> Mvh/Harding