/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvorfor neutral mellem 2 gear.??
Fra : Rene´


Dato : 17-03-09 10:17

Hvad er egentlig grunden til at en mc-gearkasse er opbygget med et
frigear mellem 2 gear i stedet for at frigearet ligger først.
Umiddelbart virker det da nemmere og mere logisk, hvis neutral lå
først og derefter 1. gear o.s.v..
(Det er pokkers pinligt at ramme frigearet, når man cruiser rundt på
det lokale bytorv og gerne vil give det indtryk at have styr på
tingene.)

 
 
André S Hansen (17-03-2009)
Kommentar
Fra : André S Hansen


Dato : 17-03-09 17:50


"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:5fa64936-f3b8-48ba-b2b0-625a3d5c1bee@p20g2000yqi.googlegroups.com...
Hvad er egentlig grunden til at en mc-gearkasse er opbygget med et
frigear mellem 2 gear i stedet for at frigearet ligger først.
Umiddelbart virker det da nemmere og mere logisk, hvis neutral lå
først og derefter 1. gear o.s.v..
(Det er pokkers pinligt at ramme frigearet, når man cruiser rundt på
det lokale bytorv og gerne vil give det indtryk at have styr på
tingene.)

Ville da være mere træls, at hver gang man kom til lyskrys, at den røg i
frigear, under nedgearing, ville lyde godt hver gang man ville lægge fra
land så


Mvh
André S Hansen


Preben Riis Sørensen (17-03-2009)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 17-03-09 20:03


"André S Hansen" <abc123bobbleboy@webspeed.dk(fjern abc123)> skrev
> Hvad er egentlig grunden til at en mc-gearkasse er opbygget med et
> frigear mellem 2 gear i stedet for at frigearet ligger først.

Det har mc'ere vist ikke eneret på. Men du vil da blive glad for det, den
dag dit koblingskabel knækker.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
Preben@esenet.dk



Rene´ (17-03-2009)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 17-03-09 14:28

Men der må de være en gennemtænkt, konstruktionsmæssig grund til at
frigearet ligger hvor det gør og ikke ligger som på f.eks. de gamle
Yamaha knallerter med 4 gear, hvor gearene lå i rækkefølge.

André S Hansen (17-03-2009)
Kommentar
Fra : André S Hansen


Dato : 17-03-09 21:43


"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:5a354a67-5f77-4cdf-85d5-63f4ccd29fac@y13g2000yqn.googlegroups.com...
Men der må de være en gennemtænkt, konstruktionsmæssig grund til at
frigearet ligger hvor det gør og ikke ligger som på f.eks. de gamle
Yamaha knallerter med 4 gear, hvor gearene lå i rækkefølge.

Min grund, er at min venstre fod altid sættes ned, og højre bliver på
bagbremsen, og så kan man ikke sætte den i gear, når man har holdt ved krys,
og tælle hele vejen ned, for at være sikker på at den ikke kommer i frigear,
hvis det lå først er ikke smart, så syntes der er fint, at første ligger
først, bare gear ned, inden krys, og nå den ikke kan mere, er det første, og
man klar til at køre, og skulle der sket et eller andet, hvor man skal væk,
er den klar, og man skal ikke til at rode med gear, men om det er derfor det
er lavet sådan, må de kloge svare på ?

Mvh
André S Hansen


Glavind (17-03-2009)
Kommentar
Fra : Glavind


Dato : 17-03-09 22:44

André S Hansen skrev:
>
> "Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> news:5a354a67-5f77-4cdf-85d5-63f4ccd29fac@y13g2000yqn.googlegroups.com...
> Men der må de være en gennemtænkt, konstruktionsmæssig grund til at
> frigearet ligger hvor det gør og ikke ligger som på f.eks. de gamle
> Yamaha knallerter med 4 gear, hvor gearene lå i rækkefølge.
>
> Min grund, er at min venstre fod altid sættes ned, og højre bliver på
> bagbremsen, og så kan man ikke sætte den i gear, når man har holdt ved
> krys, og tælle hele vejen ned, for at være sikker på at den ikke kommer
> i frigear, hvis det lå først er ikke smart, så syntes der er fint, at
> første ligger først, bare gear ned, inden krys, og nå den ikke kan mere,
> er det første, og man klar til at køre, og skulle der sket et eller
> andet, hvor man skal væk, er den klar, og man skal ikke til at rode med
> gear, men om det er derfor det er lavet sådan, må de kloge svare på ?
>
> Mvh
> André S Hansen

Hejsa.
Hvis du har problemer kan du jo montere denne:
http://shop.mcsport.dk/group.asp?group=19

Mvh
Glavind

Armand (17-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-03-09 22:44

André S Hansen skrev:
>
> "Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> news:5a354a67-5f77-4cdf-85d5-63f4ccd29fac@y13g2000yqn.googlegroups.com...
> Men der må de være en gennemtænkt, konstruktionsmæssig grund til at
> frigearet ligger hvor det gør og ikke ligger som på f.eks. de gamle
> Yamaha knallerter med 4 gear, hvor gearene lå i rækkefølge.
>
> Min grund, er at min venstre fod altid sættes ned, og højre bliver på
> bagbremsen, og så kan man ikke sætte den i gear, når man har holdt ved
> krys, og tælle hele vejen ned, for at være sikker på at den ikke kommer
> i frigear, hvis det lå først er ikke smart, så syntes der er fint, at
> første ligger først, bare gear ned, inden krys, og nå den ikke kan mere,
> er det første, og man klar til at køre, og skulle der sket et eller
> andet, hvor man skal væk, er den klar, og man skal ikke til at rode med
> gear, men om det er derfor det er lavet sådan, må de kloge svare på ?
>
Det er nok et spørgsmål om teknisk fylde:
Gearkassen opereres af tre gafler der styres af spor i en roterende
tromle, som igen roteres af gearpedalens bevægelser:
<http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/SUZ/2/09/57/0027.Gif>

Der er af sagens natur frigear mellem alle gearene og det egentlige
frigear er blot en fikseret punkt midt mellem 1. og 2. gearet.
Skulle man lave et frigear før/under 1.gearet skulle gearskiftetromlen
gøres større og dermed tungere for at sporene, der ender ved 1.gears
position, kunne forlænges "et halvt gear".

Man kan således sige at frigearet ligger lige ved siden af 1.gear (som
skal bruges lige efter frigear) uden at spilde mekanik til at det kan
ligge før!

Nu vi har fat i emnet vil jeg lige komme med mit tilbagevendende
tillægsfif for Kawa'-ejere:
Kawasaki har en gimmick á man ikke kan lægge 2.gear ind førend at
motorcyklen (gearkassen) bevæger sig.
Fordelen er at man fra ved stilstand i 1.gear ikke skal "fiske" efter
frigearet men blot "trampe" opad eftersom man ikke risikerer at komme i
2.gear
Det er min erfaring at majoriteten af Kawa'-ejere ikke kender til denne,
i grunden lettende, funktion!

--
Armand.

Ukendt (18-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-03-09 21:32

Armand
Det er der også mange Kawa ejer der ikke selv ved , men kender en der måtte
køre hjem fra Herning til Aarhus i 1 gear fordi en rundkørsel og en geararm
ikke vil det samme ;)
Men det med at 2 gearet og Kawa 2 gears problemer har noget med hinanden at
gøre ved jeg ikke , men kunne godt forestille mig noget med brænder og lige
op i 2 og ikke nok omdrejninger og skratte bang nye skiftegafler hvis man
er heldig ;)

PE










B&O (19-03-2009)
Kommentar
Fra : B&O


Dato : 19-03-09 10:25

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:49c0198b$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> André S Hansen skrev:
>>
>> "Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i meddelelsen
>> news:5a354a67-5f77-4cdf-85d5-63f4ccd29fac@y13g2000yqn.googlegroups.com...
>> Men der må de være en gennemtænkt, konstruktionsmæssig grund til at
>> frigearet ligger hvor det gør og ikke ligger som på f.eks. de gamle
>> Yamaha knallerter med 4 gear, hvor gearene lå i rækkefølge.
>>
>> Min grund, er at min venstre fod altid sættes ned, og højre bliver på
>> bagbremsen, og så kan man ikke sætte den i gear, når man har holdt ved
>> krys, og tælle hele vejen ned, for at være sikker på at den ikke kommer i
>> frigear, hvis det lå først er ikke smart, så syntes der er fint, at
>> første ligger først, bare gear ned, inden krys, og nå den ikke kan mere,
>> er det første, og man klar til at køre, og skulle der sket et eller
>> andet, hvor man skal væk, er den klar, og man skal ikke til at rode med
>> gear, men om det er derfor det er lavet sådan, må de kloge svare på ?
>>
> Det er nok et spørgsmål om teknisk fylde:
> Gearkassen opereres af tre gafler der styres af spor i en roterende
> tromle, som igen roteres af gearpedalens bevægelser:
> <http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/SUZ/2/09/57/0027.Gif>
>
> Der er af sagens natur frigear mellem alle gearene og det egentlige
> frigear er blot en fikseret punkt midt mellem 1. og 2. gearet.
> Skulle man lave et frigear før/under 1.gearet skulle gearskiftetromlen
> gøres større og dermed tungere for at sporene, der ender ved 1.gears
> position, kunne forlænges "et halvt gear".
>
> Man kan således sige at frigearet ligger lige ved siden af 1.gear (som
> skal bruges lige efter frigear) uden at spilde mekanik til at det kan
> ligge før!
>
> Nu vi har fat i emnet vil jeg lige komme med mit tilbagevendende
> tillægsfif for Kawa'-ejere:
> Kawasaki har en gimmick á man ikke kan lægge 2.gear ind førend at
> motorcyklen (gearkassen) bevæger sig.
> Fordelen er at man fra ved stilstand i 1.gear ikke skal "fiske" efter
> frigearet men blot "trampe" opad eftersom man ikke risikerer at komme i
> 2.gear
> Det er min erfaring at majoriteten af Kawa'-ejere ikke kender til denne, i
> grunden lettende, funktion!
>
> --
> Armand.


Jeg vidste det.. på et tidspunkt opdager Armand tråden, og så får vi
allesammen en super fyldestgørende forklaring på spørgsmålet. My man...
Arman.


Rene´ (18-03-2009)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 18-03-09 00:07

Armand wrote:
> Det er nok et spørgsmål om teknisk fylde:
> Gearkassen opereres af tre gafler der styres af spor i en roterende
> tromle, som igen roteres af gearpedalens bevægelser:
> <http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/SUZ/2/09/57...>
>
> Der er af sagens natur frigear mellem alle gearene og det egentlige
> frigear er blot en fikseret punkt midt mellem 1. og 2. gearet.
> Skulle man lave et frigear før/under 1.gearet skulle gearskiftetromlen
> gøres større og dermed tungere for at sporene, der ender ved 1.gears
> position, kunne forlænges "et halvt gear".
>
> Man kan således sige at frigearet ligger lige ved siden af 1.gear (som
> skal bruges lige efter frigear) uden at spilde mekanik til at det kan
> ligge før!

Takker for svaret.

dots (18-03-2009)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 18-03-09 16:44


"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:5fa64936-f3b8-48ba-b2b0-625a3d5c1bee@p20g2000yqi.googlegroups.com...
Hvad er egentlig grunden til at en mc-gearkasse er opbygget med et
frigear mellem 2 gear i stedet for at frigearet ligger først.
Umiddelbart virker det da nemmere og mere logisk, hvis neutral lå
først og derefter 1. gear o.s.v..
(Det er pokkers pinligt at ramme frigearet, når man cruiser rundt på
det lokale bytorv og gerne vil give det indtryk at have styr på
tingene.)

__

Hehe
Mindes her med 1 stort smil i femøren, den første gang det lykkedes mig at
trække Honda CRM125R på baghjul...
Jeg holder for rødt ved et lyskryds Århus ringvej et-eller-andet.
Jeg er på vej hjem til DjævleØen.
Og hele hovedet bobler af nylige oplevelser med Off-Roadklubben.

Da der blir grønt, så ender det med at hun kører på baghjul gennem krydset.
Faktisk véd jeg end ikke hvordan man gør....

dots




sofushansen@gmail.co~ (19-03-2009)
Kommentar
Fra : sofushansen@gmail.co~


Dato : 19-03-09 01:52

On Mar 17, 5:16 pm, Rene´ <ren....@get2net.dk> wrote:
> Hvad er egentlig grunden til at en mc-gearkasse er opbygget med et
> frigear mellem 2 gear i stedet for at frigearet ligger først.
> Umiddelbart virker det da nemmere og mere logisk, hvis neutral lå
> først og derefter 1. gear o.s.v..
> (Det er pokkers pinligt at ramme frigearet, når man cruiser rundt på
> det lokale bytorv og gerne vil give det indtryk at have styr på
> tingene.)

Hvis du gerne vil undgå at fange frigearet, så er der et lille racer
tricks du kan bruge.
(Jaja, du skal åbne din motor, men hvad gør man ikke for at se godt ud
på torvet?)

Skiftegaffelerne sidder normalt monteret på en "aksel" som de glider
hen over, denne aksel har en fjeder i hver ende. Tricket går så ud på
at finde den aksel der hører til 1-2 gears gaffelen, og så afkorte
fjedren i den ende, der giver modstand ved opgearing til 2 gear. Det
bliver nu meget nemmere at gå fra 1. til 2. uden af ramme frigearet.
Frigearet bliver tilgengæld ret svært at fange med andet end hånden :)

Mvh.

Emil

Ukendt (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-03-09 17:40

On Thu, 19 Mar 2009 00:52:15 -0700 (PDT), sofushansen@gmail.com wrote:

> Skiftegaffelerne sidder normalt monteret på en "aksel" som de glider
> hen over, denne aksel har en fjeder i hver ende. Tricket går så ud på
> at finde den aksel der hører til 1-2 gears gaffelen, og så afkorte
> fjedren i den ende, der giver modstand ved opgearing til 2 gear. Det
> bliver nu meget nemmere at gå fra 1. til 2. uden af ramme frigearet.
> Frigearet bliver tilgengæld ret svært at fange med andet end hånden :)

Et stille gæt, Du har aldrig set en mc-gearkasse indeni :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

sofushansen@gmail.co~ (19-03-2009)
Kommentar
Fra : sofushansen@gmail.co~


Dato : 19-03-09 11:14

On Mar 19, 5:39 pm, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:
> Et stille gæt, Du har aldrig set en mc-gearkasse indeni :-/

Ahh mon ikke. Dog må jeg tilså at jeg kun har set een, sådan helt tæt
på.

Men du kan måske forklare, hvad der får dig til at tro det?

De dele jeg henviser til er på dette billede:
http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/YAM/2/02/0032/0018.Gif
(R6 2000), specielt 6 ("aksel") og 7 (fjeder).

Mvh.

Emil

Ukendt (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-03-09 18:59

On Thu, 19 Mar 2009 10:14:10 -0700 (PDT), sofushansen@gmail.com wrote:

> On Mar 19, 5:39 pm, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
> post.tele.dk.invalid> wrote:
>> Et stille gæt, Du har aldrig set en mc-gearkasse indeni :-/
>
> Ahh mon ikke. Dog må jeg tilså at jeg kun har set een, sådan helt tæt
> på.
>
> Men du kan måske forklare, hvad der får dig til at tro det?

At de fjedre Du ser på Yamahaen kun har til formål at hindre akslerne i at
rasle. Bemærk at de går inden i akslerne.

> De dele jeg henviser til er på dette billede:
> http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/YAM/2/02/0032/0018.Gif
> (R6 2000), specielt 6 ("aksel") og 7 (fjeder).

Som intet har med skiftegaflernes træghed at gøre. Det eneste, der
bestemmer geraskiftets fjedrende, og låsende kraft, er den fjederbelastede
pal, der påvirker skiftetromlens takkede ende. (1)

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

N/A (20-03-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-03-09 00:05



sofushansen@gmail.co~ (19-03-2009)
Kommentar
Fra : sofushansen@gmail.co~


Dato : 19-03-09 12:24

On Mar 19, 6:58 pm, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:
> At de fjedre Du ser på Yamahaen kun har til formål at hindre akslerne i at
> rasle. Bemærk at de går inden i akslerne.
>
> > De dele jeg henviser til er på dette billede:
> >http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/YAM/2/02/00...
> > (R6 2000), specielt 6 ("aksel") og 7 (fjeder).
>
> Som intet har med skiftegaflernes træghed at gøre. Det eneste, der
> bestemmer geraskiftets fjedrende, og låsende kraft, er den fjederbelastede
> pal, der påvirker skiftetromlens takkede ende. (1)

Jeg må da vist have nogle dele med på værkstedet, så jeg kan se om du
har ret. Men jeg er nu 90% sikker på at akslerne faktisk kan gå fra
side til side, når motoren er samlet.

Mvh.

Emil

Ukendt (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-03-09 21:51

On Thu, 19 Mar 2009 11:24:09 -0700 (PDT), sofushansen@gmail.com wrote:

> On Mar 19, 6:58 pm, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
> post.tele.dk.invalid> wrote:
>> At de fjedre Du ser på Yamahaen kun har til formål at hindre akslerne i at
>> rasle. Bemærk at de går inden i akslerne.
>>
>>> De dele jeg henviser til er på dette billede:
>>>http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/YAM/2/02/00...
>>> (R6 2000), specielt 6 ("aksel") og 7 (fjeder).
>>
>> Som intet har med skiftegaflernes træghed at gøre. Det eneste, der
>> bestemmer geraskiftets fjedrende, og låsende kraft, er den fjederbelastede
>> pal, der påvirker skiftetromlens takkede ende. (1)
>
> Jeg må da vist have nogle dele med på værkstedet, så jeg kan se om du
> har ret. Men jeg er nu 90% sikker på at akslerne faktisk kan gå fra
> side til side, når motoren er samlet.

Så skulle det være så usædvanligt at nyere Yamaha gearkasser har
skiftegaflerne nittet til akslerne, ellers giver det slet ingen mening.

Og dit eksempel her er ikke anvendelig i Honda eller BMW gearkasser, om
andre overhovedet.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

N/A (20-03-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-03-09 00:05



sofushansen@gmail.co~ (19-03-2009)
Kommentar
Fra : sofushansen@gmail.co~


Dato : 19-03-09 15:04

On Mar 19, 9:51 pm, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:
> Så skulle det være så usædvanligt at nyere Yamaha gearkasser har
> skiftegaflerne nittet til akslerne, ellers giver det slet ingen mening.

At gaflerne kan glide på akslerne, udelukker ikke at akslerne også kan
flytte sig lidt.

Og nu hvor jeg tænker over det, hvorfor er der så fjeder i begge ender
af akslen, hvis formålet bare er at holde den "stramt", det giver ikke
nogen mening.

> Og dit eksempel her er ikke anvendelig i Honda eller BMW gearkasser, om
> andre overhovedet.

Har du haft skilt din bimmer ad allerede?

Hygge

Ukendt (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-03-09 22:36

On Thu, 19 Mar 2009 14:03:47 -0700 (PDT), sofushansen@gmail.com wrote:

> On Mar 19, 9:51 pm, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
> post.tele.dk.invalid> wrote:
>> Så skulle det være så usædvanligt at nyere Yamaha gearkasser har
>> skiftegaflerne nittet til akslerne, ellers giver det slet ingen mening.
>
> At gaflerne kan glide på akslerne, udelukker ikke at akslerne også kan
> flytte sig lidt.

Næeh, men hvorfor skulle de flytte sig når gaflerne glider frit på
akslerne, og ved nærsyn på tegningen, så bevæger gaflerne sig frit på
akslerne. Ellers kan der nemlig ikke sidde to gafler på en aksel.

> Og nu hvor jeg tænker over det, hvorfor er der så fjeder i begge ender
> af akslen, hvis formålet bare er at holde den "stramt", det giver ikke
> nogen mening.

Mening eller ej, så giver det slet ikke mening at fjederpåvirke en
skiftegaffel.

>> Og dit eksempel her er ikke anvendelig i Honda eller BMW gearkasser, om
>> andre overhovedet.
>
> Har du haft skilt din bimmer ad allerede?

BMW er et veldokumenteret køretøj, akkurat som VTR'en også var. Så ingen
grund til at åbne

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Armand (20-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-03-09 00:05

sofushansen@gmail.com skrev:
> On Mar 19, 9:51 pm, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
> post.tele.dk.invalid> wrote:
>> Så skulle det være så usædvanligt at nyere Yamaha gearkasser har
>> skiftegaflerne nittet til akslerne, ellers giver det slet ingen mening.
>
> At gaflerne kan glide på akslerne, udelukker ikke at akslerne også kan
> flytte sig lidt.
>
> Og nu hvor jeg tænker over det, hvorfor er der så fjeder i begge ender
> af akslen, hvis formålet bare er at holde den "stramt", det giver ikke
> nogen mening.
>
Det giver da heller ikke nogen mening at skiftegaflen holdes mod den ene
side af sporet på det roterende gearkasse-Tandhjul :-|

Der findes en del gearkasser hvor tromlen samtidig udgør aksel for
skiftegaflerne - d.v.s. at de sidder monteret med et stort "øje" udenom
tromlen og har tapper til tromlens spor "indvendig" - På disse
gearkasser er der under alle omstændigheder ikke nogen fjeder som dén du
omtaler. På den af mig tidligere linkede gearkasse-sketch er der heller
ikke nogen fjeder på skiftegaffel-akslerne!

Det bedste man kan gøre for sit gearskifte er forøvrigt at holde sin
kæde vejsmurt og korrekt(*) spændt!
(*):
"korrekt" er faktisk snarere dér hvor gearkassen vikrker bedst, end
efter et givet fabriksopgivet tal!

--
Armand.

N/A (20-03-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-03-09 00:05



N/A (20-03-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-03-09 00:05



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste