<padxddotiirmkz@mailinator.com> skrev i en meddelelse
news:12621481-16a5-4952-a8d5-f51cad7d0a2c@q9g2000yqc.googlegroups.com...
nogle som hved hvad en orginal kåbe til XJ 600 fra 2000 koster?
i orginal lak.
Glasfiber kopier koster et par tusind, og skal så lakeres
hvad er jeres efaringer med glasfiber kåber?
går de hurtigt i stykker, eller er de ok
Hvis eller sådan en glasfiber-kopi er lavet fornuftigt er den meget stærkere
end en original kåbe i plastik.
Glasfiber er bare stærkere - hvilket f.eks. viser sig ved at der ikke kommer
revner i den pga spændinger eller vibrationer.
Se bar på båd-branchen: hvor mange sætter deres liv ind på plastik ifht
glasfiber
OK - så let er sammenligningen heller ikke indendfor både; der er meget stor
forskel på kontsruktionsmåden mellem de 2 materialer. Plast findes i stort
antal - men alle som dobblet-skrogede ting med skum mellem inder- og
yderskrog. Ellers anses de for at være for skrøbelig.
Glasfiber findes i stort antal som enkelt-skrogede ting. I stedet for skum i
dobbelt-skroget placeres opdrifts-middel i tofter og andre hulrum.
Har haft begge typer både - og med rigeligt motor på mærkes ingen forskel
under sejlads.
Men sjovt nok markedsføres plast-både som nærmest umulige at skade - for
mange år siden lavede Terhi (finks væft - plastbåde) et reklame-stunt
herhjemme, hvor en af deres joller blev savet idt over på tværs. Derefter
roede 2 mand afsted i den - hver sin vej
De 2 halvdele lå for få år siden hos hhv Nautic Både og Holbæk bådcenter -
og de ligger der sikkert endnu
--
--------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder