|
| Clipssamled - Check det sidder ordenligt -~ Fra : Anders Majland |
Dato : 11-03-09 11:38 |
|
Jeg har kørt hele vinteren på min XT600Z - imorges knækkede samlededet og
kæden slog hul på motoren. Kædekittet er kun 4000km "gammelt" og clipsen sad
korrekt efter monnteringen.
Men jeg smører jo ikke så meget på ydersiden af laskerne så min hypotese er
at clipsen pga rust har løsnet sig - og at jeg så imorges tabte lasken og
dernæst rev samleleddet over.
Til alt held skete det med lav fart i byen og ikke med 130km/h på
motorvejen - Men resultatetet er skidt nok Slåe hul på både sideskjold og
motorblok
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
| |
Torben Scheel (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 11-03-09 11:42 |
|
Anders Majland wrote:
> Jeg har kørt hele vinteren på min XT600Z - imorges knækkede samlededet
> og kæden slog hul på motoren. Kædekittet er kun 4000km "gammelt" og
> clipsen sad korrekt efter monnteringen.
>
> Men jeg smører jo ikke så meget på ydersiden af laskerne så min hypotese
> er at clipsen pga rust har løsnet sig - og at jeg så imorges tabte
> lasken og dernæst rev samleleddet over.
>
> Til alt held skete det med lav fart i byen og ikke med 130km/h på
> motorvejen - Men resultatetet er skidt nok Slåe hul på både sideskjold
> og motorblok
>
Øv! Føler med dig. Mon ikke du bruger sikringstråd eller nittet samleled
fremover?
Har du set Ole Hansens adskilte XT lig (hans ord) i salgsgruppen?
--
vh
Torben
| |
Ole Hansen (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Ole Hansen |
Dato : 11-03-09 13:30 |
|
Torben Scheel wrote:
> Øv! Føler med dig. Mon ikke du bruger sikringstråd eller nittet samleled
> fremover?
>
> Har du set Ole Hansens adskilte XT lig (hans ord) i salgsgruppen?
Hov hov - der står ikke lig nogen steder! (Men beskrivelsen er nu
meget rammende).
--
Ole Hansen
| |
Anders Majland (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-03-09 14:14 |
|
>> Har du set Ole Hansens adskilte XT lig (hans ord) i salgsgruppen?
>
> Hov hov - der står ikke lig nogen steder! (Men beskrivelsen er nu
> meget rammende).
Den er da sikkert pænere end min ... Har kørt vinterkørsel på den siden 2003
Den var ikke noget glandsbillede da jeg købte den
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=3846&m=full men den
ikke blevet kønnere med alderen.
Så trods det at den fik nye bremsekiverm hjul og udstødning i 2008 trænger
den nu igen til en gang sommer vedligehold ... Også før hullet i motoren.
Og Ole den 1VJ kunne nok være interessant at snakke nærmere om - Jeg bor jo
ikke så langt fra Aalborg men lad os rykke den til email: dfm at majland dot
org skulle være til at dekode
Men heldigt at jeg også har en sommercykel - den må jeg så hellere få rykket
ud at sin vintersøvn ...
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988
Yamaha XTZ750 Super Ténéré 3LD 1993
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 11-03-09 20:43 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:
>>> Har du set Ole Hansens adskilte XT lig (hans ord) i salgsgruppen?
>>
>> Hov hov - der står ikke lig nogen steder! (Men beskrivelsen er
>> nu meget rammende).
>
> Den er da sikkert pænere end min ... Har kørt vinterkørsel på den siden 2003
> Den var ikke noget glandsbillede da jeg købte den
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=3846&m=full
> men den ikke blevet kønnere med alderen.
Den ser da ganske pæn ud på det billede i forhold til den jeg købte i
'95.
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
Yamaha YZF-R6 '08 (blå el. sort) http://dfmc.dk/?id=29
Yamaha YZF-R6 '01 (hvid) - TIL SALG
| |
Anders Majland (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-03-09 21:42 |
| | |
Torben Scheel (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 12-03-09 09:19 |
|
Ole Hansen wrote:
> Torben Scheel wrote:
>
>> Øv! Føler med dig. Mon ikke du bruger sikringstråd eller nittet
>> samleled fremover?
>>
>> Har du set Ole Hansens adskilte XT lig (hans ord) i salgsgruppen?
>
> Hov hov - der står ikke lig nogen steder! (Men beskrivelsen er nu
> meget rammende).
>
I din tråd fra d. 2/3 :
"Hej,
Jeg har et lig af en Tenere 1VJ, som jeg (hvis modet holder) skal have
gjort køreklar. Den kræver en donor-cykel - og i den forbindelse er mit
spørgsmål om det SKAL være en 1VJ, eller om dele fra 3AJ også passer på
stellet?
--
Ole Hansen "
--
vh
Torben
| |
Anders Majland (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 12-03-09 09:37 |
|
> Jeg har et lig af en Tenere 1VJ, som jeg (hvis modet holder) skal have
> gjort køreklar. Den kræver en donor-cykel - og i den forbindelse er mit
> spørgsmål om det SKAL være en 1VJ, eller om dele fra 3AJ også passer på
> stellet?
Meget passer - men der er forskelle på bla kåbebeslag. Har 1VJ ikke tromle
bag ? Hvis man så tager en 3AJ doner skal man have bagsvingeren og
bremsesystemet med. Hvis man vil have tank og kåbe over skal der vist også
trylles lidt med beslagene. Skat kan dog vist blive lidt emsige hvis man
laver en sådan ombygning da de kan argumentere for at den mister sin
indentitet og der derfor skal betales ny afgift som af en 3AJ. Så hvis
muligt beholdt den gamle tromlebremse ...
På xt600.de er der en oversigt over hvilke xt600 motorer der passer i samme
stel. Mener også at dinmc.dk har den liggende.
| |
Ole Hansen (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Ole Hansen |
Dato : 12-03-09 14:56 |
|
Torben Scheel wrote:
> I din tråd fra d. 2/3 :
>
> "Hej,
>
> Jeg har et lig af en Tenere 1VJ, som jeg (hvis modet holder) skal have
> gjort køreklar. Den kræver en donor-cykel - og i den forbindelse er mit
> spørgsmål om det SKAL være en 1VJ, eller om dele fra 3AJ også passer på
> stellet?
Argh - jeg bøjer mig
--
Ole Hansen
| |
Jesper Pedersen (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 11-03-09 05:39 |
|
On 11 Mar., 11:38, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> Jeg har kørt hele vinteren på min XT600Z - imorges knækkede samlededet og
> kæden slog hul på motoren. Kædekittet er kun 4000km "gammelt" og clipsen sad
> korrekt efter monnteringen.
>
> Men jeg smører jo ikke så meget på ydersiden af laskerne så min hypotese er
> at clipsen pga rust har løsnet sig - og at jeg så imorges tabte lasken og
> dernæst rev samleleddet over.
>
> Til alt held skete det med lav fart i byen og ikke med 130km/h på
> motorvejen - Men resultatetet er skidt nok Slåe hul på både sideskjold og
> motorblok
Hvilket værktøj brugte du til at samle ledet?
| |
Anders Majland (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-03-09 14:20 |
|
> Jeg har kørt hele vinteren på min XT600Z - imorges knækkede samlededet og
> kæden slog hul på motoren. Kædekittet er kun 4000km "gammelt" og clipsen
> sad
> korrekt efter monnteringen.
Hvilket værktøj brugte du til at samle ledet?
Tror at jeg pressede den sammen med mit did nitteværktøj - det plejer
ihvertfald at være det nemmeste. Og så kun presse det nok sammen til at
clipsen kan komme helt på plads (så oringene ikke klemmes mere end
tilsigtet.)
Btw så fandt jeg det meste af sameledet. Den ene pin var knækket og den
anden laske noget bukket. Men der var ikke antydning af rust på pin'ene. Når
jeg (og mc'en) kommer hjem vil jeg se nærmere på bruddet (og sammenligne med
Orla's fine billeder af et normalt / hærdet brud)
| |
Ukendt (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-03-09 13:03 |
|
On Wed, 11 Mar 2009 11:38:29 +0100, Anders Majland wrote:
> Jeg har kørt hele vinteren på min XT600Z - imorges knækkede samlededet og
> kæden slog hul på motoren. Kædekittet er kun 4000km "gammelt" og clipsen sad
> korrekt efter monnteringen.
Tillykke med kædesprængereksamen. :-/ Der er reserveret plads i klubben.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Anders Majland (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-03-09 14:14 |
|
> Tillykke med kædesprængereksamen. :-/ Der er reserveret plads i klubben.
Takker - hvad er mit medlemsnumemer :-/
/A
| |
Peter Graff (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Peter Graff |
Dato : 11-03-09 13:50 |
|
Hej der
Her kommer et godt råd, (Bedre sent end aldrig)
Du kan sikre leddet ved at vikle et stykke sikringstråd(ståltråd) omkring
den yderste del af leddet, det vil sige omkring det yderste "8-tal" og
clipsen. Giv det derefter en gang silikone fugemasse på ydersiden af clips
og "8-tal".
MVH
Peter Graff
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:49b794a6$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har kørt hele vinteren på min XT600Z - imorges knækkede samlededet og
> kæden slog hul på motoren. Kædekittet er kun 4000km "gammelt" og clipsen
> sad korrekt efter monnteringen.
>
> Men jeg smører jo ikke så meget på ydersiden af laskerne så min hypotese
> er at clipsen pga rust har løsnet sig - og at jeg så imorges tabte lasken
> og dernæst rev samleleddet over.
>
> Til alt held skete det med lav fart i byen og ikke med 130km/h på
> motorvejen - Men resultatetet er skidt nok Slåe hul på både sideskjold og
> motorblok
>
> --
> anders DOT majland AT jyde DOT dk
| |
Anders Majland (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-03-09 14:16 |
|
> Du kan sikre leddet ved at vikle et stykke sikringstråd(ståltråd) omkring
> den yderste del af leddet, det vil sige omkring det yderste "8-tal" og
> clipsen. Giv det derefter en gang silikone fugemasse på ydersiden af clips
> og "8-tal".
Det værste at jeg faktisk kiggede på det (pga tidligere dårlige erfaring med
en clips der forsvandt) Men jeg syntes ikke jeg kunne få tråden til at blive
liggende så den ikke kom tæt på oringene - men jeg havde ikke lige tænkt på
at fiksere den med en klat silikone ...
/A
| |
Steen E. (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 11-03-09 22:01 |
|
Kædeclips har været diskuteret i tidligere tråde ... men jeg kan ikke finde
et gammelt indlæg hvor jeg prøver at beregne belastningen på en kædeclips på
en hurtig MC ... så her er den igen :
Problemet er centrifugalkraften som vil prøve at åbne clips'en ... jo
hurtigere - jo værre.
___________________________________________
for den matematisk interesserede :
centrifugalkraft på clips'ens ender : 1/9,81 *(4pi i2.*m*r)/T i 2. ...
hvor m er clips'ens vægt (ca. 4 g) og r er kædehjulets radius (ca. 3 cm) og
T er omløbstid i sek ( 0,009 sek på min Yamaha ved 11500 rpm i 6. gear =
udgangsakslen 6.500 rpm)
Ved 6.gear max. effekt (topfart) giver ligningen et træk udad i
kædeclips'ens ender på ca. 5,6 KG !!
_____________________________________________
Ovenstående er naturligvis ved topfart ... og der er næppe tvivl om at
kædeclips'en her vil åbne sig selv .. og knække/smutte af efter nogen tid ..
med de kendte ubehageligheder til følge. I bedste fald materiel skade, i
værste fald blokeret baghjul ved høj fart ... grim tanke
Så jeg ville personligt kun bruge kædeclips på MX og lignende langsomt
kørende maskiner.
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Knud Dam (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 11-03-09 22:49 |
|
"Steen E." <steen-e*fjern*@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:49b826a1$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> centrifugalkraft på clips'ens ender : 1/9,81 *(4pi i2.*m*r)/T i 2. ...
> hvor m er clips'ens vægt (ca. 4 g) og r er kædehjulets radius (ca. 3 cm)
> og T er omløbstid i sek ( 0,009 sek på min Yamaha ved 11500 rpm i 6. gear
> = udgangsakslen 6.500 rpm)
>
> Ved 6.gear max. effekt (topfart) giver ligningen et træk udad i
> kædeclips'ens ender på ca. 5,6 KG !!
>
Hej Steen.
Regner du clipsens vægt til 4 gram, så vil det samlede træk på clipsen blive
i det niveau, som du nævner; men det er jo ikke det samme som trækket i
clipsens ender ?
Jeg tror, problemet primært skyldes vibrationer.
Mvh.
KD
| |
Anders Majland (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 12-03-09 00:11 |
|
> Jeg tror, problemet primært skyldes vibrationer.
Og dem er der jo næsten ingen af på sådan en enstamper som min gyngehest ...
(Min garmin GPS kan ikke køre på batteri på den - de fjedre kontakter der
forbinder batterirummet med printet mister periodisk forbindelse ved 5000rpm
....)
| |
Anders Majland (13-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 13-03-09 10:38 |
|
xt'en kom hjem 5:30 imorges.
Chaufføren var åbenbart lidt nervøs ved at kommer herud på landet. Han havde
ihvertfald parkeret ude på asfalten og trukke XT'en de ~150meter opad
grusvejen ... Ikke at det er stejlt men det har sikkert givet varmen for en
xt med sidetasker er træls at trække med. (Vejen er også adgangsvej til en
gård og bred nok til en traktor med markredskaber ... Men det kan jo være
svært at se i mørke, og han måske engang været ude for at skulle bakke
flere km ad et hjulspor ...)
| |
Anders Majland (14-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 14-03-09 17:55 |
| | |
Armand (16-03-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-09 01:04 |
|
Anders Majland skrev:
>> xt'en kom hjem 5:30 imorges.
>
> Og så har jeg fået kigget på den. Der er et regulært hul og ikke en
> revne - Så det skulle nok være til at stoppe udefra. Billeder og mere
> beskrivelse her:
> http://tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=3846&PID=41867#41867
>
Jeg tror jeg kender én der lige netop ved hvordan dén skade klares
--
Armand.
| |
Anders Majland (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 17-03-09 08:52 |
| | |
Ukendt (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-03-09 10:15 |
| | |
Anders Majland (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 17-03-09 10:20 |
|
>> Hvad kan man konludere af det?
>
> At Du fejlfortolker, eller at mit billede er for ringe. :-/ Dit brud er
> grynet i overfladen, og derfor ikke stress/deformations hærdet.
Ok - fandt det heller ikke så sandsynligt med et hærdningsbrud efter så få
km... Så det er sikkert clipsleddet der ikke har kunne lide miljøet ...
> Den defekte
> pind i mit led er helt blank i overfladen.
Den ser ikke blank ud på billedet - ihvertfald ikke så blank som "Normalt
brud"
| |
Ukendt (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-03-09 17:16 |
|
On Tue, 17 Mar 2009 10:20:28 +0100, Anders Majland wrote:
>>> Hvad kan man konludere af det?
>>
>> At Du fejlfortolker, eller at mit billede er for ringe. :-/ Dit brud er
>> grynet i overfladen, og derfor ikke stress/deformations hærdet.
>
> Ok - fandt det heller ikke så sandsynligt med et hærdningsbrud efter så få
> km... Så det er sikkert clipsleddet der ikke har kunne lide miljøet ...
>
>> Den defekte
>> pind i mit led er helt blank i overfladen.
>
> Den ser ikke blank ud på billedet - ihvertfald ikke så blank som "Normalt
> brud"
Blank i forståelsen glat i brudfladen. Den lyse grynede overflade tyder
pludselig voldsom overbelastning.
Desværre fandt jeg aldrig modparten til emnet på mit foto.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08
| |
Anders Majland (29-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 29-03-09 20:43 |
|
Så har jeg lige kopieret tekst og billeder til :
http://majland.org/blog/?p=220
Nyeste billeder med lapningen i bunden af siden.
Det blev en gang plastic padding kemisk metal og det har holdt de første par
hundrede km ...
| |
Ukendt (30-03-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-03-09 16:01 |
|
On Sun, 29 Mar 2009 21:42:38 +0200, Anders Majland wrote:
> Så har jeg lige kopieret tekst og billeder til :
> http://majland.org/blog/?p=220
> Nyeste billeder med lapningen i bunden af siden.
>
> Det blev en gang plastic padding kemisk metal og det har holdt de første par
> hundrede km ...
Din clips viser tydelige slidmærker Den er helt gal, for det betyder at
også lasken bag har bevæget sig.
Jeg tror at den åbne ende simpelthen er vrikket af, og har fanget et eller
andet, og er knækket. Lige nøjagtigt dette scenarie ville låsetråd, eller
silicone, kun have udsat indtil clipsen var slidt nok. :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08
| |
Anders Majland (31-03-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 31-03-09 18:25 |
|
> Din clips viser tydelige slidmærker Den er helt gal, for det betyder
> at
> også lasken bag har bevæget sig.
CZ samleled er også "ret nemme" at presse sammen. Ihvertfald nemmere end
DID. Så måske det har været presset 1/10mm for langt ind så clipsen ikke har
siddet nok i spænd... Men den anden vej er man jo også nødt til at have
presset lasken ind for at kunen få clips'en på. Clipsen kan ikke jo presse
lasken på plads.
Bagsiden af lasken er der ikke så meget at se på. Dog kan man se et "aftryk"
af lasken på den side der ikke er knækket.
> Jeg tror at den åbne ende simpelthen er vrikket af, og har fanget et
> eller
> andet, og er knækket. Lige nøjagtigt dette scenarie ville låsetråd, eller
> silicone, kun have udsat indtil clipsen var slidt nok. :-/
Den nye clips fik flydende pakning - og den får ikke lov at sidde 4000km
uden skærpet overvågning ....
Henter nitteled dd...
| |
Casper Heintzelmann (30-03-2009)
| Kommentar Fra : Casper Heintzelmann |
Dato : 30-03-09 08:03 |
|
Steen E. skrev:
> Problemet er centrifugalkraften som vil prøve at åbne clips'en ... jo
> hurtigere - jo værre.
Og faktisk er der ikke nogen kraft der hedder "centrifugalkraft" :)
Jeg er nu stadig stor fan af nitteled, ærgeligt med din oplevelse af
clipssamleleddet.
/Casper
| |
|
|